Co je to RPG Teorie a k čemu slouží tato sekce?

Archiv globálních témat týkajících se celkově chodu fóra. Abychom věděli, kdy se tu co změnilo.
Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7067
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 16. 7. 2006, 19:23

Teorie systému a mechanik RPG
nebo
Teorie RPG systémů a mechanik
Jsem pro
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7067
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 16. 7. 2006, 22:57

Markus píše:V rámci předcházení flamům tedy asi bude nejlepší, když se vykašleme na "všechno teoretické" a oddělíme diskuzi o mechanikách. Jedině pak možná zamezíme diskuzím typu:
"Blaba blablbala mechanika bla bla"
"No jo, máš pravdu, ale jsou důležitější věci než systém."
Obrázek
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7067
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 17. 7. 2006, 12:25

Obrázek
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 17. 7. 2006, 12:57

Hezký flame.

Gentlemani - návrh - co kdby jste udělali odkazovník na důležité stránky věnující se herní teorii. Děkuji.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7067
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 17. 7. 2006, 13:07

Návrh? Tohle je flame! Na návrhy tu jsou jiná témata $P
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3324
Registrován: 21. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag » 17. 7. 2006, 13:30

Tak když odkazovník, tak můžeme začít tady:

http://www.d20.cz/index.php?p_main=1000 ... t&root=109

Pří této příležitosti také nabízím kterémukoliv zastánci kterékoliv teorie, aby sebral svoje spisovatelské schopnosti do hrsti a shrnul podstatné prvky GNS, GEN, GDS nebo čehokoliv jiného do článku. Základním předpokladem a kritériem publikace, je vysoká úroveň srozumitelnosti... (čili na prostý překlad esejů z pera R. E. rovnou zapomeňte).
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5170
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 17. 7. 2006, 14:07

A interakcia hracov je kde???
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10286
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus » 17. 7. 2006, 21:18

Konečné rozhodnutí:

Myslel jsem, že by bylo fajn nechat tuto sekci všem odborným úvahám, nikoliv jen mechanikám. Nicméně ukazuje se, že to nejde - jakmile člověk začne mluvit o mechanikách, je ukamenován smečkou "protimechanických" aktivistů.

Tudíž teoretické diskuze o mechanikách budiž odděleny ve jménu větší přehlednosti témat a méně flamů.

Sekce se bude jmenovat:
"RPG teorie - systém a mechaniky"
(bude doplněno o vysvětlující Oznámení a slovníček pojmů)

Pojem "RPG Teorie" je hodně známý a rozšířený. Lidi se o něj zajímají a ptají se, co to RPG teorie je. Kdybysme tuhle sekci přejmenovali, ten název lidem z hlav nezmizí - pořád se budou ptát, co to RPG Teorie je... a jaktože o ní na fóru není ani zmínka.
Nestojím o to, pořád někomu dokola opakovat: "Jo, RPG Teorii známe a bavíme se o ní, akorát tenhle pojem je na Fóru zakázaný. Místo toho tomu říkáme "Mechaniky RPG". Tenhle tah mi přijde naprosto nelogický, děkuji pěkně.

Tudíž RPG Teorie v názvu sekce zůstává. Aby nedocházelo k dalším mýlkám, následuje upřesnění - "systémy a mechaniky".
Poznámka pro rejpaly: neznamená to, že RPG Teorie = systémy a mechaniky. Znamená to, že v této sekci se bavíme o té části rpg teorie, která se zabývá systémem a mechanikami.)

Tohle řešení je kompromis. Věřím, že pro všechny pochopitelný. Tedy, tato sekce budiž zvána:
"RPG Teorie - systém a mechaniky"

Dejte mi pár dní, ať sepíšu oznámení a slovníček pojmů.

Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3324
Registrován: 21. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag » 17. 7. 2006, 21:23

:clap: Já si snad začnu dělat poznámky na knihu... to je fakt úžasnej materiál. $D
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5170
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 17. 7. 2006, 22:48

Moj prispevok z ineho threadu, primarne je ale urceny tomuto:


Jedna vec je stmelovat komunitu, vec druha je zjednodusovat sdeleni tak, aby tomu rozumela aj upratovacka z hlavniho nadrazi. Ta druha vec sa mozno nie vzdy da. (Ja osobne mam problem pisat jednoduchsie aj ked sa to ucim, zial pisem odborne, hutne, mozno kantorsky a niekedy odbieham do zbytocnych podrobnosti. Nie je to preto, ze sa chcem blysnut tym, kolko poznam cudzich slov. Pracujem na tom $D a zistujem, ze sa to ciastocne da cez ukazky z realneho alebo hypotetickeho hrania.)

Mozno dokonca niektore veci nie je mozne zjednodusit natolko, aby sa to neodrazilo na kvalite obsahu - a stalo sa mi uz niekolkokrat v beznych rozhovoroch a aj na forach, ze nieco siahodlho vysvetlujem a nakoniec sa ma posluchac (v pokuse moju ideu zjednodusit) opyta, ze "da sa teda povedat, ze XY?" - co sa zial v tych situaciach nedalo, lutujem, mozno za cenu vazneho nepochopenia, ktore prave naopak moze viest k elitarstvu - ako napr. dezinterpretacie GNS a pod.

Ked ide o to, ze postnem dlhsi text odniekial inakadial - preco by som k nemu mal mat vlastny nazor? Nemyslim si, ze som taky boh aby som musel mat nazor na vsetko v relativne sirokej problematike, v ktorej sa len zacinam orientovat - moze mat siedmak na zakladnej skole relevantny nazor na povedzme teoriu relativity?

Tu mi napada - ano, mnohe vynikajuce vedecke teorie su velmi jednoduche, ktore (zdanlivo) moze pochopit aj laik. Laik vsak nikdy nepochopi vsetky suvislosti a "ramifications" tychto jednoduchych teorii, lebo nema v hlave siet poznatkov a skusenosti, do ktorych ju zasadi a preto mu nedojdu vsetky suvislosti, nasledky a priemety. Ja osobne som to zazil niekolko krat - pochopit samotnu teoriu niekedy mozno nie je dost.

Spat k vlastnemu nazoru - moj "vedecky" pristup je taky, sa nezapodievam vsetkymi drobnostami alebo chybickami teoretickeho textu alebo nazoru, s ktorym sa stretnem (ako mozno robi Alnag), ale zatial ho prijmem ako "pracovne platny", kym postupne moja skusenost a ucenie sa ukaze ci plati cely, ciastocne alebo vobec. Takze ked napr. Edwards niekde nieco napisal o Window a ja som ho pritom vobec nehral, nebudem si na Window vytvarat vlastny nazor zalozeny na nedostatocnej skusenosti ale radsej ho odkazem na nazor niekoho ineho, v tomto pripade Edwardsa. To mi pride ferovejsie ako robit sa, ze rozumiem vsetkemu (co niektori jedinci na tomto fore mozno praktizuju).

(A nie, Edwards nie je Einstein.)

Ja osobne by som ale sekciu zameranu na "odbornejsi" pristup nerozdeloval. Ci niekto rozumie alebo nie je dane dvoma faktormi - (ne)zrozumitelnostou prispevkov a jeho vlastnymi znalostami, skusenostami a schopnostou porozumenia.

Zameranie sekcie o RPG teorii by podla mna malo byt: Skumat, ako hraci dospievaju k zhode o udalostiach vnutri priestoru spolocnej predstavivosti a ako tento proces mozno usmernovat. To zahrna hracske preferencie a uspokojenie z hry (zabavnost), systemy v zmysle pisanych pravidiel, pouzivane mechaniky a techniky hrania (vratane medzihracskej interakcie), RPG dizajn.

To, ako sa vola, je sekundarne, ak toto vsetci akceptuju. Kludne sa moze volat "Hraci, systemy a mechaniky" alebo "Hranie a dizajn RPG: teoria" (mne osobne sa najviac pozdava tento).

M
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3324
Registrován: 21. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag » 17. 7. 2006, 23:29

Bifi píše:...
Už jsem odpověděl v tom původním threadu, kam jsi psal, ale aby měla dušička pokoj, odpovím i tady. Tentokrát věcně...

Vzhledem k uspořádání lidské mysli se dá docela dobře zobecnit, že pokud věci skutečně rozumíš, jsi schopen ji objasnit jednoduše. Neschopnost věc zjednodušit prokazuje vlastní neschopnost věc plně obsáhnout. Znamená to, že tápeš po povrchu, ale nezachytil jsi jádro problému. Klíčové sdělení.
Příklad, který uvádíš... sáhodlouze vysvětluješ a dostaneš otázku dá se říct, že XY je přesně ukázka tohoto. Musíš vytáhnout podstatu problému. To ty jemu máš říct, že XY nebo ze YZ. A on to má pak složitě rozvést. To je podstata dobré teorie.

Když postuješ nějaký (a ke všemu dlouhé text) ojdinud musel jsi k němu zaujmout nějaké stanovisko. Lidé prostě nejednají tak, že potkají nějaký text, nemají k němu žádný postoj, ale přesto s ním aktivně nakládají. Ne. Nějaké stanovisko k němu máš. A fóra jsou místa sociální. Pro valnou většinu lidí je důležitější stanovisko ostatních členů fóra, než co si myslí nějaké trdlo na druhé straně planety.

To, že pošleš nějaký text a nic k tomu bych označil za pokus se skrýt. Nebál bych se to označit za vědomé maskování, za manipulování jiných názorů skrze prostředníky... Je to velmi výhodné, když se text nesetká s kýženou odezvou, byl to prostě cizí text. Pokrčíme rameny a jde se dál...

Tomu, že na ten text nemáš názor nevěřím. Názor na něco se vytváří v prvních vteřinách kontaktu s čímkoliv. Ty nám ten názor nechceš říct a já se musím nutně ptát, proč?
Sedmák na ZŠ, pokud o teorii relativity slyšel na ní má nějaký, pro něj a jeho okolí relevantí názor.

Pokusím se přehlédnout skutečnost, že slovo důsledky má jistě i slovenskou variantu (ne, prošpikovávat text aglickými slovíčky na mne opravdu dojem nedělá). Nejde o to, jestli pochpíš všechny důsledky nějaké teorie. To snad ani nelze. Půvabné na jednoduché teorii je to, že ji můžeš obsáhnout a že v tobě posléze pracuje. Zatímco složitou teorii neobsáhneš a nemůžeš s ní tudíž nakládat. A hlavně jednoduché teorie mají takovou zvláštní tendenci ukázat se pravdivější než teorie složité. Je to taková přírodní zákonitost. Svět prostě funguje jednoduše. I lidé, ačkoliv se to nezdá fungují jednoduše.

Tvůj "vědecký" přístup je bohužel naprosto tragický. Nakládat s neověřenou a hlavně neověřovanou (!) a neověřitelnou (!!!) teorií jako s pracovně platnou... já nemám slov.
Přesně ten příklad s Window je trefný. Edwardsovu recenzi jsem četl a mám pocit, že ten člověk to snad nikdy nehrál. Window podobně jako Paranoia (ta původní) se natolik vzpírají GNS teorii, že je lepší o nich taktně mlčet (Paranoia) nebo je sejmout (Window).

Ne Edwards skutečně není Einstein. Spíš něco jako L. Ron Hubbard.

Je zajímavé, jak všichni tvrdí, že je jim vlastně jedno, jak se sekce jmenuje. Jediný, komu to není jedno, jsem já. Ale vede se o tom sáhodlouhá debata a nakonec se to i přes všechny shromážděné argumenty stejně pojmenuje jinak... (velmi zajímavé). Člověk si říká, že zde do hry musí nutně vstupovat ještě nevyřčené faktory a které to asi jsou.

Celkově by to shrnul asi tak, že kdo chce kam...
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.

Sosacek
Příspěvky: 21631
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Příspěvek od Sosacek » 18. 7. 2006, 00:47

Alnag píše:...
MOD: Jakozto psycholog dokazes jiste obhajit proc tenhle prispevek neni zcela OT a proto by nemel byt smazan. Smele do toho, presvedc mne ze tohle jen neni dalsi utok na GNS a ze to k necemu je.

Protoze tohle zacina byt na hranici spamu. Videt tvoji krizovou valku proti GNS v kazde diskusi uz zacina byt otravne.
This place is not a place of honor…no highly esteemed deed is commemorated here… nothing valued is here.
What is here is dangerous and repulsive to us. This message is a warning about danger.
The danger is in a particular location… it increases toward a center… the center of danger is here…

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 18. 7. 2006, 02:57

Ježíši ... Pelore ... Edwardsi ... :) Něco jsem chtěl napsat do diskuse o odměnách, ale ... no nemám na to odvahu, ztrácím přehled, co se tady v této sekci smí a nesmí.
Mně do této sekce nějaká duše moderátorská přenesla OT příspěvek odjinud a založila s tímto příspěvkem diskusi "Odměny" pro hráče. Byl to původně fakt OT v sekci Notebooky, uznávám, díky za přenesení, sice jsem nevolil kam, ale vcelku se mi zdálo, že by to tady mohlo sedět, ale ... :wink:
No prostě v této sekci jsou jak vidět kladeny značné nároky na obsah příspěvků, kdy zcela vážně nejsem schopen odhadnout, čím se vlastně ještě vlezu a čím ne do sofistikované věty: "Skumat, ako hraci dospievaju k zhode o udalostiach vnutri priestoru spolocnej predstavivosti a ako tento proces mozno usmernovat." To je na mě silné kafe. Ano, jsem blbý, uznávám, takže než abych se pro svoji blbost dostal do sféry kárání, mazání, atd., prosím toho dobrého muže, co diskusi o Odměnách přesunul sem, ať ji zase (snad definitivně) poposune do sekce "O hraní obecně". Další své příspěvky už nebudu do diskusí v této sekci směřovat.

Pokud mohu k názvu této sekce, i když ji vyklízím, tak bych navrhoval doplnit na začátek nějaký jasnější identifikátor, o co v ní kráčí: "G/N/S RPG Teorie & Design" nebo "The Forge RPG Teorie & Design". Přece jen si myslím (já vím, je to možná, tedy ne možná, ale určitě, takový naivní nedostudovaný kacířský názor hodný mazání), že těch teorií třeba existuje ... víc? Ne, nebijte mě ! :lol:

Já se nyní pokusím uskutečnit vznešený odchod do kotelny zvané "O hraní obecně".
Hodně úspěchů a pohodové adorování přeje ctěným teoretikům

Ohran obecný :wink: :lol:
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3324
Registrován: 21. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag » 18. 7. 2006, 08:22

Sosáček: Nevšiml jsem si ve svém příspěvku jediné konkrétní zmínky o GNS. Velmi zvláštní, že jej tam tedy vidíš. Možná, že trpíš podobnou fóbií, z jaké jsem viněn i já. A především jsem byl přímo vyzván k tomu, abych na ten příspěvek odpověděl.

Ale víte co vám vám řeknu. Začíná to tady být dost nudně ohraná písnička. Písnička, kterou už na jiných fórech moc dobře znají. Písnička známá jako:

Všechny hry jsou stejně dobré (ale jen ty naše jsou funkční...)
Všichni hráči jsou stejně dobří (ale jen někteří zlepšili svoji výkony teoretizováním...)
Můžete vést jakékoliv diskuse (ale jen tak, jak se vám řekne...)
Budeme se bavit o systému (protože jinak nejsme schopni své pseudoargumenty uhájit)
Pod slovními pojmy z běžného jazyka budeme rozumět to, co je uvedeno v eseji XY který se ve vymezení odkazuje na esej YZ který se odkazuje na slovníček pojmů AB který se odkazuje na esej XY.
Nezalekneme se tautologie ni kontradikce, to jsou dobří přátelé.
Zapemeneme, co je to logika, nehodící se argumenty budeme směle ignorovat.
Budeme neustále předstírat, že respektujeme i jiné teorie, v praxi o nich ale nebudeme vědět nic. Písmo Svaté je také jen jedno.
Budeme opakovaně vyhrožovat mazáním. A budeme mazat bezbožníky. Bude to jejich poslední pomazání. A tak se to musí. Člověk nesmí dát prostor pochybnostem.

Chcete svoje pískoviště na kterém si budete stavět hrady z písku. Směle do toho. Chcete jej vydávat za vysoce odborné pracoviště. Směle do toho. Až jednou prohlédnete. Až nahlédnete důsledků svých činů jako tvůrce teorie GEN, až pochopíte, že teorie kterou hlásáte neplatí univerzálně, jako tvůrce Paranoii XP, až budete truchlit nad spálenou zemí, kterou jste zanechali...

Tak já vám řeknu jen jedno. Já jsem vám to říkal. Do sekce teorie nebo jak se bude jmenovat už chodit nebudu. A laskavě žádám moderátory, aby diskuse, které zákládám do této sekce NEPŘESOUVALI pod dojmem, že je potřeba je rozebrat z hlediska GNS.
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5170
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 18. 7. 2006, 08:33

Siedmak na zakladnej skole, ked sa na hodine fyziky uci o teorii relativity, na nu vo vacsine pripadov nema nazor, trufam si tvrdit. Nazor v zmysle fyziky, nie nazor v zmysle "tak jo, dneska jsme zase museli v ty skole sedet". Totiz proces ucenia podla mojho nazoru prebieha tak, ze najprv sa nauci jedna teoria ako jednoducha a absolutna pravda, potom neskor sa zacnu vysvetlovat jej dosledky a nedostatky, pripadne sa spochybni. Takze ten siedmak ak studuje MatFyz tak potom zacne pracovat s vychodiskami teorie relativity a mozno ju zacne spochybnovat. Kym nema istu bazu poznatkov a skusenosti, tak jeho odborny nazor (bez ohladu na to, ze je pre neho plne relevantny a legitimny) nie je pre odbornika relevantny, okrem situacie ze je pedagog a zaujima ho, ako sa ta teoria relativity na zakladnych skolach uci. Preto asi v odbornych zurnaloch obvykle nie su clanky ziakov zakladnej skoly.

A obvinovat ma z manipulacie... To mi pride tragicke. Zvlast od Teba.

Co ked sa mi to jednoducho nechce vysvetlovat a chcem, aby si ostatni spravili nazor sami? Co ked to nemam cas tlmocit do normalneho jazyka? Co ked je ten kusok textu, ktory postnem, pre mna prave v stave "Pending: Ocakava sa verifikacia"? Ale dakujem za to, ze naznacujes, ze ludi mozno zaujima "co si mysli Bifi".

RPG su aplikovana a prakticka cinnost, napriek tomu ze ma abstraktny a socialny rozmer. Odmietam stravit teraz niekolko rokov teoretickou uvahou, za akych okolnosti GNS alebo akakolvek ina teoria plati a za akych nie. Nie, ja idem hrat a teoriu testujem hrou. To je moj pristup: povedzme si, ze to, co autor povedal, plati - ako sa to prejavuje v hre, co z toho vyplyva, ci to naozaj funguje. Ak ti tento pristup pride nevedecky - tak v tom pripade pre teba nie som vedec, OK?

Zial, anglicky jazyk ma slovnu zasobu asi tak trikrat vacsiu ako slovensky jazyk. A nenadejaj sa, ze tak robim preto, aby som na teba zaposobil. Pravdepodobne to robim preto, lebo som tak blby, ze mi v situacii ked pisem, nenapadne vhodny slovensky ekvivalent.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Zamčeno

Zpět na „Archiv oznámení a technických záležitostí“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host