Kto je nováčik?

Zálohovaná témata projektu Open Gaming, který ve svých počátcích sídlil na tomto Fóru.

Kto je RPG nováčik? (pri hraní Mountain Witch alebo FATE)

Kto ešte RPG vôbec nehral alebo o ňom nič nevie.
2
22%
Kto síce možno hrával doma DrD, ale nemal kontakt s inými hráčmi.
2
22%
Kto má len malé skúsenosti s hraním RPG (asi DrD, DnD), aj keď je v komunite.
5
56%
Kto nemá žiadne skúsenosti s hrami ako MW alebo FATE bez ohľadu na iné RPG skúsenosti.
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 9

Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3324
Registrován: 21. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag » 28. 6. 2006, 11:25

Bifi píše:Doteraz sme zbierali sily a tajne nahlodávali vaše rady... aby sme vás zmietli v jednom prudkom útoku druhej narativistickej vlny! $D
To beru jako přiznání a vyvodím z toho patřičné kroky... $P
Bifi píše:...lebo hovoríš, že nie sme vševedúci a nevieme, či nie je správne niekomu zobrať právo na zábavu?
Vím, že nic nevím (jistě) je základ mé životní filosofie. )
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6861
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 28. 6. 2006, 11:38

2 Alnag: V poho. Nemyslím že jsi to myslel zle, ale rozhodně to tak na mě trochu působilo. Já jsem ve směs tolerantní člověk. Tedy alespoň si to mylsím a lidi to o mě říkají. Jsem náročnej, ale tolerantní. A tím bych tenhle OT s dovolením ukončil a vrátil bych se k původnímu tématu.
Naposledy upravil(a) Bajo dne 28. 6. 2006, 11:53, celkem upraveno 1 x.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4940
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 28. 6. 2006, 11:42

andtom píše:
Bifi píše:Z hladiska toho, ze RPG su "hry hrania roli" alebo "hry na hranie roli"
Chyba vzniká tím, že se nepoužije nová skratka, pokud se vytvoří odlišná věc, kterou původní skratka jasně nevystihuje.
Chápem Tvoje rozhorčenie :D , ale preklad termínu "roleplaying game" je "hra hrania rolí" alebo "hra na hranie rolí". Problém je v tom, že slovenčina ani čeština nemajú odlišné výrazy pre "play" a "game" (ešte aj "act" má ten istý koreň). "Roleplay" alebo "roleplaying" je technika (metóda), ktorá sa používa v pedagogike, manažérskych školeniach, psychológii a všelikde inde. Znamená, že jednotliví účastníci sa majú v nejakej modelovej situácii správať podľa nejakej roly, nemá však obvykle žiadne pravidlá nad rámec metaroviny (t.j. kto je moderátor a pod.).

Pojem "roleplaying game" označuje hru (game), v ktorej sa používa technika hrania rolí (roleplaying). Toto sme aj trocha načali v diskusii, v ktorej Tuk Enek riešil, ako úplnému neznalcovi vysvetlíte, čo je to RPG. Môj postreh bol, že veľmi ľahko vysvetlíte tú časť s roleplayingom, ale to, čo robí RPG "game" je trocha ťažšie.

Otázka tiež je, nakoľko sa vytvorila odlišná vec, nakoľko si DnD 3E alebo Mountain Witch nezaslúžia termín RPG. Podľa mňa nie sú natoľko odlišné, aby sa kvalifikovali na iný termín (okrem povedzme upresnenia ako "competitive RPG" alebo "story-driven RPG", ale to tiež nevyjadruje, že sa tieto hry aj dajú hrať inak - každý z vás má veľmi dobré roleplaying skúsenosti s DnD a uvidím, či nováčikovia spravia z MW HnS-feast). Ale to je zase len môj názor.


Alnag:
Alnag píše:Vím, že nic nevím (jistě) je základ mé životní filosofie. )
Mojej tiež. A Karl Popper napísal knihu Otvorená spoločnosť, v ktorej vysvetľuje, ako môže fungovať spoločnosť, ktorá si pripúšťa, že nemusí vedieť finálnu pravdu. Jednou zo základných podmienok je, že nesmie dať priechod netolerancii.

Ale chápem, čo naznačuješ - že pre spoločenské dobro je niekedy možno potrebné byť netolerantný - len nevieme naisto kedy, kde a ako. (Ja by som osobne povedal, že omnoho kritickejšou je v tej situácii otázka, kto interpretuje spoločenské blaho, tam podľa mňa leží kľúčový problém.) Kým sa nebavíme o konkrétnych veciach, je to ťažko riešiť.

V kontexte RPG fóra však hovorím, že vravieť "henten spôsob hrania tu nemá miesto" a pod. nie je prijateľné.

M
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 28. 6. 2006, 11:58

podla mna sa da hodnotit styl hrania ako dobry/zly ....ale najprv musi existovat nieco (ciel hry) k comu ten sposob hry prirovname...

ak ma hra za ciel to aby si hral postavy ako herec a ty sa chovas ako munchkin tak to mozem ohodnotit ako zle hranie... hrat WOD ako H&S asi nie je dobry sposob hrania tejto konkretnej hry.

a naopak.. ak ma hra za ciel to aby sa postavy stali najlepsi bojovnici na svete a porazili vsetkych nepriatelov, tak ten co nepremysla takticky to hra zle... ako priklad mozme zobrat hry ako Descent: Journeys in the Dark kde nejake charakterove hranie nema moc miesto..

tot moj nazor.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 28. 6. 2006, 12:03

Bifi píše:Otázka tiež je, nakoľko sa vytvorila odlišná vec, nakoľko si DnD 3E alebo Mountain Witch nezaslúžia termín RPG. Podľa mňa nie sú natoľko odlišné, aby sa kvalifikovali na iný termín (okrem povedzme upresnenia ako "competitive RPG" alebo "story-driven RPG",
Utřel jsem si slzu dojetí, že jsi milostivě nechal D&D mezi RPG jako competitive RPG :lol:
Abychom si nalili čistého vína: přichází si narativizmus přisednout na lavici RPG her stylem, že některé svým zadkem vytlačí na zem? S plnou pusou keců o toleranci a současně jediným pravým výkladem, co je nebo má být RPG? :) Podle mě má být skratka odvozována od toho, jak byla původně myšlena. Obávám se, že pojem RPG hra D&D dobře naplňuje, pokud si narativizmus dělá svůj dodatečný výklad co je nebo není RPG, je to jeho problém.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4940
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 28. 6. 2006, 12:05

Qualdezar píše:A tím bych tenhle OT s dovolením ukončil a vrátil bych se k původnímu tématu.
Ïakujem za pokusy vrátiť túto diskusiu do koľají (ale ten OT je fakt dobrý). Pýtal si sa, ako ja definujem nováčika. Nemám definíciu, ale poviem, s kým by som chcel skúsiť hrať RPG. S ľuďmi, ktorí ani nevedia, že nejaké (nepočítačové) RPG vôbec existujú, prípadne ani nepričuchli k fantastike. Vziať úplne normálneho človeka, ktorý trebárs ani nebol na Lord of the Rings, nečíta fantastiku vrátane komiksov, ale pozeráva reality show, hrá futbal a študuje právo trebárs. A skúsiť s ním dať Mountain Witch, alebo možno FATE či MLwM. Ako sa líši jeho prístup k hre ak je fanúšik seriálov alebo ak má rád klasické romány. Nakoľko je schopný výstavby príbehu a nakoľko je schopný roleplayingu (či už "zvnútra" alebo "zvonka").

M
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 28. 6. 2006, 12:14

Bifi: to je pekny plan..

ale podla mna budes mat problem najst takychto ludi co o RPG nemaju ani sajn a budu ochotny ti dat sancu...

a myslim ze sa stretnes s troma hlavnymi prekazkami: hanblivost ("to sa tu mam strapnovat?"), nezaujem ("podme si radsej zahrat futbal") a nepochopenie ("eee akoze teraz mam rozpravat co robim?") ktore sa daju casto prekonat len casom a viacnasobnou hrou...
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4940
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 28. 6. 2006, 12:14

Corvus píše:podla mna sa da hodnotit styl hrania ako dobry/zly ....ale najprv musi existovat nieco (ciel hry) k comu ten sposob hry prirovname...

ak ma hra za ciel to aby si hral postavy ako herec a ty sa chovas ako munchkin tak to mozem ohodnotit ako zle hranie... hrat WOD ako H&S asi nie je dobry sposob hrania tejto konkretnej hry.

a naopak.. ak ma hra za ciel to aby sa postavy stali najlepsi bojovnici na svete a porazili vsetkych nepriatelov, tak ten co nepremysla takticky to hra zle... ako priklad mozme zobrat hry ako Descent: Journeys in the Dark kde nejake charakterove hranie nema moc miesto..

tot moj nazor.
:clap:

EDIT:
..........................................................
Akurát by som dodal, že k čomu hraný štýl hrania ( :>:o/ ) prirovnávame nie je objektívne dané (ako napr. WoD sa má hrať tak a tak). Je to o hernej skupine - ak niekto chce hrať vampire HnS a všetci sa pritom bavia, tak je to v poriadku (ak tá hra je schopná takýto typ zábavy podporiť).

Finálne sú tieto otázky:

1. Dá sa daná RPG hra hrať uspokojivo (rozumej zábavne) tak, ako jej autor hovorí, že sa hrať má? Teda hrou sa posudzuje systém vs. deklarovaný zámer, pričom sa predpokladá, že preferencie hráčov sú v súlade s deklarovaným zámerom. Toto je dosť podstatné pre nováčikov podľa prvej a druhej možnosti v hlasovaní, pretože si RPG kupujú povedzme podľa textu na obálke. A ak tam je napísané "zažite intrigy nesmrteľných upírov", pričom hra v praxi podporuje HnS, tak môže byť zákazník nespokojný.

2. Dá sa hra hrať uspokojivo vo vzťahu k preferenciám hráčov bez ohľadu na to, čo autor zamýšľal? Teda hrou sa posudzuje schopnosť systému prispieť k naplneniu preferencií hráčov, t.j. preferencie vs. systém, prípadne modifikovaný systém. Ak by si vyššie spomenutá fiktívna hra našla cestu do rúk skupiny, ktorá hrá HnS, tak by pre ňu mohla byť výborná a funkčná. Ak by v nej stačilo urobiť niekoľko malých zmien alebo pri obozretnom GM a hráčoch by sa dala hrať aj intrigánsky (t.j. hráčom sa podarí vyhnúť sa HnS alebo munchkinizmu), tak pre nich môže byť tiež funkčná.
..........................................................
andtom píše:Abychom si nalili čistého vína: přichází si narativizmus přisednout na lavici RPG her stylem, že některé svým zadkem vytlačí na zem? S plnou pusou keců o toleranci a současně jediným pravým výkladem, co je nebo má být RPG?
Prečo by mal??? Narativizmus (a narativistický dizajn) sa opiera o RPG teóriu, ktorá je o tom, ako prostredníctvom herného dizajnu lepšie uspokojiť hráčov. Inými slovami RPG teória je o zlepšení zábavy z hrania vo vzťahu k tomu, čo hráčov uspokojuje. Prichádza s poznaním, že v konkrétnej hre s konkrétnymi ľuďmi môžu mať jednotliví hráči rôzne preferencie a systém hry (vrátane metaroviny, t.j. interakcie medzi hráčmi) môže niektoré z týchto preferencií napåňať lepšie a niektoré len menej.
andtom píše:Podle mě má být skratka odvozována od toho, jak byla původně myšlena. Obávám se, že pojem RPG hra D&D dobře naplňuje, pokud si narativizmus dělá svůj dodatečný výklad co je nebo není RPG, je to jeho problém.
Čo je "původně"? Prvá verzia D&D?
Narativizmus si nerobí dodatočný výklad o tom, čo je alebo nie je RPG, to ty si hovoril niečo o tom, že "nové veci" by nemali byť označované ako RPG.

M
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4940
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 28. 6. 2006, 13:08

Corvus píše:a myslim ze sa stretnes s troma hlavnymi prekazkami: hanblivost ("to sa tu mam strapnovat?"), nezaujem ("podme si radsej zahrat futbal") a nepochopenie ("eee akoze teraz mam rozpravat co robim?") ktore sa daju casto prekonat len casom a viacnasobnou hrou...
Vie niekto poradiť, ako sa tieto prekážky dajú obísť?
1. hanblivosť
2. nezáujem
3. nepochopenie

Prípadne mi napadá ešte:
4. nedostatok predstavivosti
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 28. 6. 2006, 13:21

Bifi: napada ma akurat jeden casovo nenarocny sposob a to je ist prikladom... ak je v skupine niekto kto RPG hrat vie tak moze svojim hranim prekonat vsetky spominane prekazky...
- novacik sa prestane hanbit ked uvidi ako jeho spoluhrac hra postavu
- mozno ho to aj zaujme ked zisti ako to ide a je to celkom zaujimave
- a prikladom sa RPG podla mojej skusenosti ucia najlepsie...
- co sa tyka nedostatku predstavivosti ...tak nie som si isty ci taky clovek vobec moze hrat RPG..

v tomto sposobe vidim len jeden hacik a to ze ten skusenejsi hrac musi vedome davat priestor na hranie novacikom. to je dolezite.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Sosacek
Příspěvky: 21360
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Příspěvek od Sosacek » 28. 6. 2006, 13:44

Bifi píše:2. Dá sa hra hrať uspokojivo vo vzťahu k preferenciám hráčov bez ohľadu na to, čo autor zamýšľal? Teda hrou sa posudzuje schopnosť systému prispieť k naplneniu preferencií hráčov, t.j. preferencie vs. systém, prípadne modifikovaný systém. Ak by si vyššie spomenutá fiktívna hra našla cestu do rúk skupiny, ktorá hrá HnS, tak by pre ňu mohla byť výborná a funkčná. Ak by v nej stačilo urobiť niekoľko malých zmien alebo pri obozretnom GM a hráčoch by sa dala hrať aj intrigánsky (t.j. hráčom sa podarí vyhnúť sa HnS alebo munchkinizmu), tak pre nich môže byť tiež funkčná.
No. Ja myslim ze moc ne. Ne ze by to neslo, ale asi bych to ani nezkousel. Myslim tim, ze ja si herni system predstavuji jako sadu pomucek pro hrace a vypravece, a k cemu je ti sada pomucek urcena k necemu jinemu nez co delas? Ber to tak ze oktavkou sice muzes vozit naklad, ale avie bude asi precejen lepsi.
“The future is already here – it's just not evenly distributed.
― William Gibson

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4940
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 28. 6. 2006, 13:47

Corvus píše:Bifi: napada ma akurat jeden casovo nenarocny sposob a to je ist prikladom... ak je v skupine niekto kto RPG hrat vie tak moze svojim hranim prekonat vsetky spominane prekazky...
- novacik sa prestane hanbit ked uvidi ako jeho spoluhrac hra postavu
- mozno ho to aj zaujme ked zisti ako to ide a je to celkom zaujimave
- a prikladom sa RPG podla mojej skusenosti ucia najlepsie...
- co sa tyka nedostatku predstavivosti ...tak nie som si isty ci taky clovek vobec moze hrat RPG..

v tomto sposobe vidim len jeden hacik a to ze ten skusenejsi hrac musi vedome davat priestor na hranie novacikom. to je dolezite.
Nad tym som presne rozmyslal, ze ci ked povedzme budem mat 5 hracov, ci namiesto jedneho novacika nedam skuseneho hraca, s ktorym si rozumiem, ktory by isiel prikladom a ucil by ostatnych. Taky spolu-GM.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6861
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 28. 6. 2006, 14:01

Sosacek píše:No. Ja myslim ze moc ne. Ne ze by to neslo, ale asi bych to ani nezkousel. Myslim tim, ze ja si herni system predstavuji jako sadu pomucek pro hrace a vypravece, a k cemu je ti sada pomucek urcena k necemu jinemu nez co delas? Ber to tak ze oktavkou sice muzes vozit naklad, ale avie bude asi precejen lepsi.
:clap: Ano, tohle je přesně ono. System does matter. :wink:
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 28. 6. 2006, 15:58

Milé děti, poučení z bajky o osudu RPG je toto:
1. pro vydavatele: jestli se dá registrovat si důležité, byť na první pohled zcela bezproblémové a srozumitelné věci, které jste žánrově měli to štěstí ustavit, udělejte to (někdy méně překvapivě není více), jinak se nebudete stačit divit :)
2. pro hráče, jež vyznávají roleplaying: hrajte si, když teda tak musíte, ale roleplaying veřejně neoceňujte, budete ocajchováni jako elitáři, hlavně pokud tak hrajete ve spojení se systémem, ke kterému se to údajně tak nějak politicky ani nehodí ... :)
S pokřikem "Ať zhynu, jestli ustoupím z roleplayingu" své příspěvky na toto téma v této diskusi končím :wink:

LZJ
Příspěvky: 598
Registrován: 25. 8. 2004, 13:34
Bydliště: Doksy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od LZJ » 28. 6. 2006, 16:49

Bifi píše:
Qualdezar píše:A tím bych tenhle OT s dovolením ukončil a vrátil bych se k původnímu tématu.
Ïakujem za pokusy vrátiť túto diskusiu do koľají (ale ten OT je fakt dobrý). Pýtal si sa, ako ja definujem nováčika. Nemám definíciu, ale poviem, s kým by som chcel skúsiť hrať RPG. S ľuďmi, ktorí ani nevedia, že nejaké (nepočítačové) RPG vôbec existujú, prípadne ani nepričuchli k fantastike. Vziať úplne normálneho človeka, ktorý trebárs ani nebol na Lord of the Rings, nečíta fantastiku vrátane komiksov, ale pozeráva reality show, hrá futbal a študuje právo trebárs. A skúsiť s ním dať Mountain Witch, alebo možno FATE či MLwM. Ako sa líši jeho prístup k hre ak je fanúšik seriálov alebo ak má rád klasické romány. Nakoľko je schopný výstavby príbehu a nakoľko je schopný roleplayingu (či už "zvnútra" alebo "zvonka").
M
Ne že bych tě chtěl kritizovat, ale napadá mě, že když se někdo nezajímá o fantastiku, tak se se asi zajímá o jiný styl/žánr. A v tom případě by ho měla oslovit hra v jeho oblíbeném žánru. A jestli se o literaturu ani filmy nezajímá vůbec, tak ho asi nebude zajímat příběhová hra a půjde radši hrát fotbal.
No a pokud mají pravdu RPG teorie o různých motivacích hráčů, tak by ti mělo vyjít, že taková příběhová hra zaujme ty z nováčků, které baví rozvíjet příběhy, dokáží snadno fabulovat situace a děj. A naopak nezaujme tolik ty, kterým fabulování tolik nejde, ale zase by zvládli abstrahovat situaci, aby se dala řešit dle pravidel. Nebo ty, kterým jde o to, aby mohli vyhrát nad největším zlým bossem.

Prostě i nováčci se v takových hrách jako MW nebo MLwM chytí, ale určitě ne všichni. Záleží, jak si je vybereš. To je moje předpověď podle GNS teorie. )

Zamčeno

Zpět na „Open Gaming“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host