Ad Hoc

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Ad Hoc

Příspěvek od Conlai »

Jak už jsem psal jinde, nedávno jsme ve hře (retroklon, fantasy) měli velmi uspokojivý souboj dvou neozbrojených soupeřů v bahně a sračkách na dvoře pochybného hostince. Přestože hrajeme retroklon (LotFP, podle starého DnD), který postrádá featy, zvláštní manévry a pravidla (kromě pravidel pro grappling), boj byl velmi živě popsaný, bavil i ostatní, neúčastnící se hráče a byl na hony vzdálený rozšířenému úsudku o "dračákovských" nebo hack-and-slash bojích.

Každý útok byl popsaný čistě fikčně (např. "praštím jej dlaněmi přes uši, jako bych tleskl, abych ho vyvedl z rovnováhy" ) bez ohledu na pravidla. Ta řešil pouze GM (já). Vždy jsem ohlásil, jak se podle mě má situace řešit ("Hoď si normálně na útok s postihem -2. Pokud zasáhneš, hodí si save na jak dlouho bude mít postihy"), upravil jsem řešení podle případných poznámek ("hele, jestli mě drží za kabát, tak nemá ruce v krytu, to by mělo být snazší, ne?") a bylo. Podobně jsem to dělal u NPC, se kterým postava bojovala.

Sympatické bylo, že souboj byl velmi rychlý (nulové hledání v pravidlech) a působivý (popisy bez odkazů na mechaniky). Takhle nějak si představuji "oldschoolové" ad hoc rulings, tedy situační rozhodování z pozice autority vypravěče, které ale nemá povahu ustáleného pravidla (rulings x rules).

Pochopiteně to není pouze oldschoolová záležitost, her, které fungují podobně, je přehršel a nezávisí ani na systému jako na hráčích. Zajímá mě jak fungujete ve vztahu k ad hoc rozhodnutím vy. Nejde nutně jen o boj. Věříte úsudku vypravěče? Nebo mohou řešení navrhovat všichni? Používáte nějaký způsob hlasování? Nebo jsou ve vaší hře zárukou nestrannosti pravidla a nedá se jít "přes ně"?
Uživatelský avatar
Goryvlad
Příspěvky: 56
Registrován: 6. 1. 2012, 17:42
Bydliště: Ostrava/Seliak

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Goryvlad »

Hrajem ve světě Asterionu jednoduchým sistémem Fate. Na ten jsme přešli z dračáku,na kterém jsme vyrostli. DrD 2 používáme pro inspiraci. Vše se dá vysvětlit několika čísly,důležitější je popis akce. Občas je něco sporné,ale nakonec se vždycky dohodnem společně. Doba kdy měl vypravěč (já) vždycky pravdu,je dávno pryč :) Důležité pro nás je,že při hrani nic nehledáme v pravidlech a prostě vyprávíme ( a občas hodíme kostkamy ) :wink:
Ave,imperator, morituri te salutant !
Uživatelský avatar
Zmok
Příspěvky: 458
Registrován: 10. 2. 2007, 21:58
Bydliště: Praha

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Zmok »

Tenhle způsob řešení soubojů mám nejradši. Když vedu hru v Diaspoře, tak v boji určuju bonusy jen u zvláštních případů (většinou jde o přestřelky a za krytí a další časté akce už máme hodnoty standardizovány), mimo boj prakticky vždycky. Obvykle zmínim i za co to je, pokud se o tom zrovna nemluvilo. Občas o hodnotách debatujeme, když nastane situace, kterou jsme ještě neřešili. Kdežto u častých okolností si to už hráči pomalu přičítají sami. Líbí se mi, že neni potřeba znát prakticky žádná pravidla, stačí mít zažito jak velký bonus dává jak velkou výhodu.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Quentin »

My máme pravidla na internetu a hrajeme ve sklepě bez připojení, takže rulingy nejsou option ale nutnost. Mýmu úsudku kluci docela věřej, i když čas od času se někdo ozve a vyhádá lepší bonus.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Ad Hoc

Příspěvek od morech11 »

U nas funguje klauzula z drd 1.6
PJ ma vzdy pravdu!
Sice davam hracom volnost a snazim sa ich podporovat v diskusiach, ale mame hraca, ktory je schopny sa do krvy pol hodiny hadat o pravidlach, len aby nam dokazal, ze ma pravdu, takze obcas ich (ho) musim drzat zkratka :)

Ale (az nanho :D) zdielame nazor, e pravidla su nastroj a nie ciel, takze na nich vlastne nezalezi a hraci sa nikdt nestazovali na moje vedenie (akurat na to, ze hravame strasne malo :/)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Quentin »

morech: Temhle hádkám o pravidlech jsme nakonec předešli vypuštěním většiny pravidel. Máme hod na útok, na zranění, na záchranu a hotovo.

Když jsme hrávali 4e, tak jsme jeli pořádně podle pravidel. Tam jsou naopak odchylky celkem destruktivní (nepočítaje ad hoc powery jako "shodíme na něj ten zvon")
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Cor

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Cor »

Hrajeme v "oWoD-hacku" (prostě vlastnoručně osekaný a doladěný oWoD s minimalizovanými hody a předělaným soubojákem, pokud bude zájem, můžu uveřejnit) a souboje řešíme podobně - buď hráč vykonává "standartní akci" kdy to extra nepopisuje (střílím po něm!) a vše se řeší jedním hodem a nebo je hráč specifičtější a akci popíše (mířím na nohy! nebo Když mě škrtí, tak se asi moc nemůže bránit - tak ho udeřím dlaněmi na uši...)- což vyústí v kostku navíc/méně (a)nebo snížení/zvýšení obtížnosti (a)nebo přidání/změnu efektu (a)nebo možnost přehodit nějaké kostky...systém má široké možnosti jak modifikovat hod - a přitom jsou mechaniky jednoduché, takže PJ může kalkulovat v milisekundě.

Občas dojde na specifičtější situaci kdy jde o složitý manévr - "Když mě drží zezadu pod krkem, tak si přešlápnu pravou nohou za něj, levou rukou mu švihnu do rozkroku, pak oběma rukama trhnu za ruku, kteoru mě drží, otočím se mu v tom a přes svojí nohu ho složím k zemi."
- buď si to Pj víceméně umí představit a ihned vykalkuluje jak na to hodit...třeba "Obratnost+zápas, hod na porovnání! (nebo proti obtížnosti pokud je to proti NPC)" když se povede, složíš ho na zem a budeš nad ním klečet, když ne, zůstaneš v sevření.
- nebo si to PJ neumí představit a tehdy přichází na řadu demonstrace na figurantovi - samozřejmě v mezích bezpečnosti - a PJ vykalkuluje jak na to hodit. Nutno dodat že s některými hráči demonstrujeme rádi a často a i věci, které si PJ představit umí :lol: - ale jen tehdy pokud to nezdržuje hru.
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Ad Hoc

Příspěvek od morech11 »

este stale sa pohravam s myslienkou, ze ked bude vonku pekne, namiesto kociek na vyhodnocovanie subojov vytiahneme larpove mece ^_~
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7501
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Bifi »

Myslíte, že je ľahšie robiť ad-hoc rozhodovanie pre bojové situácie alebo pre mimobojové situácie?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32329
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Vallun »

Bifi píše:Myslíte, že je ľahšie robiť ad-hoc rozhodovanie pre bojové situácie alebo pre mimobojové situácie?
Myslím,že víc záleží na významu situace než na bojovosti...ovšem pokud může být boj pro postavu fatální, tak jeho významnost poněkud roste.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Quentin »

Bifi píše:Myslíte, že je ľahšie robiť ad-hoc rozhodovanie pre bojové situácie alebo pre mimobojové situácie?
Asi bych řekl mimo boj. V boji se musíš pořád aspoň trochu pohybovat v rámci pravidel, zatimco mimo boj můžeš plácnout cokoli (třeba "Na jedničku a dvojku si tě všimnou. Když si sundáš boty a necháš tady batoh, tak jen na jedničku")
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ad Hoc

Příspěvek od Conlai »

Bifi píše:Myslíte, že je ľahšie robiť ad-hoc rozhodovanie pre bojové situácie alebo pre mimobojové situácie?
Příliš v tomto nerozlišuji mezi bojovými a nebojovými situacemi. Mám zajetý určitý způsob rozhodování a tím se řídím. Důležité pro mě je aby v má rozhodnutí hráči měli důvěru, něco jako "PJ má vždy pravdu" ale s trochu jiným podtextem... asi spíš "PJ je vždy fér". V situacích, které mají zásadní dopad na postavu a zvláště pokud určená mechanika rozhodne v neprospěch hráče, vždy hrozí, že zmíněná důvěra dostane trhliny... to je pro mě asi nejnáročnější. V těchto situacích si na rozhodnutí a jeho prezentaci dávám více záležet.

Určitý rozdíl v rozhodování tu ale je - boj je většinou granulárnější, nezaměřuji se při něm na ultrapodrobné popsání činnosti či situace (jako například při odstraňování pasti) a zároveň dělám mnohem více rozhodnutí na časový úsek (hráči se velmi rychle naučili nechat mechaniky na mě a vymýšlet čistě fikční řešení, takže velmi málo akci v boji probíhá "standardně").
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nordoslav a 4 hosti