Multikampaň s více vypravěči

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od York »

Je to tak.

Kdysi to takhle ostatně fungovalo na conovém hraní. Setkávali se tam hráči z různých skupin a hráli dost často s postavami ze svých domácích kampaní. Každá skupina si pak rozhodla, jestli se odehraný run "zapíše" do jejich domácí kampaně (na conech se občas hrály úplné šílenosti, u kterých by to nebyl moc dobrý nápad, ale většinou to šlo).

Podobně se původně hrávalo i 0DnD, to se na to taky docela hodí. Předpokládalo se tehdy, že všichni hrají v tom stejném světě, jen třeba na různých místech.

Musím říct, že tohle mi fakt hodně chybí :\
Uživatelský avatar
Karotka
Příspěvky: 1110
Registrován: 21. 9. 2011, 21:42
Bydliště: Praha

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Karotka »

York píše: 26. 6. 2017, 13:35 Musím říct, že tohle mi fakt hodně chybí :\
Na Gameconu bude něco podobného. Jenže ne v Shadowrunu, jak bys asi chtěl, ale v Příbězích Impéria.

Legendy Klubu Dobrodruhů

Tradiční jasnozřivost depresivních, často popisovaná jako radikální nezúčastněnost ve vztahu k lidským starostem, se projevuje v první řadě nezájmem o problémy, které vskutku nejsou příliš zajímavé.
(M. Houellebecq)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Jerson »

Nápad se Shadowrunem zní docela dobře, setting je v něm rozumně omezený a přitom docela dost popsaný, zejména když by se akce omezily na jedno velké město a jeho okolí. Otázka je, kdo by byl ochoten zkusit něco takového hrát a udržovat tenhle herní svět v živém stavu, což by zřejmě znamenalo zapisovat události na nějakou společnou stránku, aby vyzkoušel, jak to skutečně funguje.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6870
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Antharon »

Shadowrun je vyborne prostredie pre multikampan, pretoze obsahuje komunitu runnerov, ktori sa rozne stretavaju v utociskach, do misii sa najimaju podla potreby a podla toho, ktore utocisko aktualne povazuju za svoj domov casto utvaraju akesi gildy v ramci ktorych spolu postavy spolupracuju.

toto vyborne simuluje strukturu hracskych skupin v ramci multikampane, jednotlive hracske skupiny reprezentuju tieto gildy, je tu fluktuacia hracov ci uz v ramci sedeni alebo zriedkavo aj medzi jednotlivymi skupinami.

svet je neurcity a dynamicky dostatocne na to aby si jednotlive skupiny neliezli do zeli, ale dostatocne podobny na to aby udalosti sposobene jednotlivymi skupinami ovplyvnili aj tie ostatne.

podobne skupiny su podla mna pre multikampane prakticky nutnostou, je jedno ci sa jedna o spionov z omegy, paranormalnych vysetrovatelov z PSI, skupiny dobrodruhov z DnDcka, alebo o Marvellovskych superhrdinov. Vzdy musime mat tieto aspekty:

postavy maju medzi sebou volny vztah, vacsinou sa jedna o zoldnierov (spioni v omege sa tahaju z urciteho poolu postav, postavy v DnD u verbovane tajomnou osobou v krcme podla potreby)

postavy zvyknu byt viazane na organizacie alebo lokacie ktore medzi nimi vytvaraju skupiny (utocisko runnerov v shadowrune, krcma vo waterdeepe)

postavy mozu fluktuovat medzi jednotlivymi skupinami, jednotlive skupiny medzi sebou komunikuju ci uz osobne alebo pomocou zapisov

vetky skupiny operuju na rovnakom uzemi, obycajne na rovnakej mierke (DnDckove skupiny ktore sa pohybuju okolo mesta Waterdeep, alebo krajiny zapadnej europy v pripade omegy)

v pripade ze tieto aspekty mame zvladnute, multikampan sa sformuje samovolne
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Ecthelion »

Včera jsme s Quentinem jako teoretické cvičení trochu brainstormovali, co by bylo potřeba pro hraní Shadowrunové multikampaně, tak si to sem jen odložím, ať na to nezapomenu. :wink:

:arrow? Je potřeba statická část (ve formě fóra nebo wiki, nutné je, aby se záznamy daly editovat), kde by byly informace pro všechny skupiny o společném prostředí – obecný popis světa; popis města, ve kterém se hra odehrává, mapa a nějaký popis jeho částí; důležitá NPC, která by se přidávala podle toho, jak by se vytvářela při hraní a která by měla vliv na více kampaní; postavy hráčů (třeba s obrázkem) a zápisy, které by jednotlivé skupiny házely ze svých běhů.

Mohl by tam být i Darknet, kde by se nabízely běhy pro všechny skupiny (které by si je tam mohly zabrat) ve stylu:
Zadavatel: Mr. Johnson
Slíbená odměna: 2000 ¥
„Je to standardní rozmlať-a-popadni, tedy vloupat se dovnitř, popadnout data a dostat se vcelku ven. Snadné, jak rozvážka mlíka.“
Ty by mohly mít důsledky v případě, že je někdo udělá i v případě, že je nikdo neudělá (a po pár sezeních vypadnou z nabídky). Je to ale už možná zbytečná komplikace a hra by fungovala bez problému i bez toho.

:arrow? Pak je potřeba dynamická část pro komunikaci hráčů z jednotlivých skupin mezi sebou, aby se udrželo momentum, nadšení a budovala se atmosféra – ideálně v podobě jak posterboardu (kam by hráči házeli hlášky pro sebe), tak nějakého přímého komunikačního kanálu, kde by psali v roli. Shadowrun má v tomhle výhodu, že informační technologie jsou jeho součástí a runneří se spolu skrze síť a Matrix baví. Bylo by to místo, kde by si mohli vyměňovat informace, plánovat, koordinovat a třeba si půjčovat a vyměňovat vybavení (jedna skupina druhé půjčí dodávku s tím, aby jim ji za žádných okolností nerozflákali... a jak jinak, z dodávky se během běhu stane hořící vrak... :D).

:arrow? Poslední by byla skrytá organizační část, kde by Vypravěči mohli řešit další směřování světa a co a jak. Tam by měli společné hrozby, které by platily pro celé město a ovlivňovaly všechny skupiny a zároveň by tam dávali pro ostatní rychlé zápisy z vlastního hraní. To by nebyly klasické zápisy (které by nejspíš psali hráči a házely se na statickou část), ale jen zhuštěné zápisy s informacemi relevantními pro ostatní skupiny:
Skupina X (runneři A, N, C a F) běželi misi pro Renraku a zničili datové centrum Aztechnology (vyhodili do povětří celou budovu ve čtvrti AN). Při hraní zahynula NPC Z (nalezen ve svém bytě s podříznutým hrdlem, pachatel neznámý). Postavy dostaly zaplaceno slíbenou částku, jejich zadavatel si myslí, že runneři nevěděli pro koho pracují (ti to ale zjistili sledováním). Renraku se zbavila poslední konkurence a je o krok blíž k dokončení svého plánu, takže posouvám jejich hrozbu o políčko.
Takové zhuštěné zápisy by Vypravěči ideálně měli psát hned po hře, aby se ostatní byli v obraze a i jejich skupiny zjistily, že Z zahynul a mohly s tím dál pracovat.

...a to je v zásadě ono – přijde mi, že takhle nahozené by to mohlo poměrně rozumně fungovat a vytvořilo by to ten dojem hraní ve společném prostoru, který by ale nebylo až tak těžké udržovat při životě (Vypravěči toho v zásadě nemusí mezi hrami moc dělat, když nechcou – občas kouknou na hrozby a co hráli ostatní, pak se jede dál). Nápady, návrhy, připomínky?
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od York »

Mluvíš o Shadowrunu, nebo o nějakém AW klonu? Věci jako "posouvám hrozbu o políčko" jsou totiž docela těžce neshadowrunové.

Podobně Darknet - to je dost moderní záležitost z reálného světa. V Shadowrunu není, protože v době jeho vzniku nic takového neexistovalo. Naopak se autoři docela silně inspirovali BBSkama (což už ale zase dneska nikomu moc neříká). Ne, že by se nějaký soukromý matrixový nod nemohl jmenovat Darknet, ale bylo by to dost matoucí.

Další věc je, v jaké době se to má odehrávat. Shadowrunový svět se dost měnil, takže třeba těsně po začátku goblinizace vypadá a funguje dost výrazně jinak než v době bezdrátového matrixu.

Jo a ještě jedna věc: Runneři fakt nerozhlašují, proti komu šli a jak to dopadlo - to by bylo těžce neprofesionální. Doporučuju nahlídnout do Shadowrunových sourcebooků, je tam docela dost příkladů, jak vypadá rozhovor třeba na nějaké Shadowlandové BBSce.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Ecthelion »

York píše: 29. 6. 2017, 12:39Mluvíš o Shadowrunu, nebo o nějakém AW klonu? Věci jako "posouvám hrozbu o políčko" jsou totiž docela těžce neshadowrunové.
Mluvím o "settingu Shadowrunu". Pokud bych to sám měl hrát, dal bych to určitě v nějaké podobě "powered by Apocalypse", protože minimálně pro mě byla původní pravidla nehratelná. Nicméně to zatím řeším bez zřetele na pravidla - nějaká obdoba "hrozeb" z AW (tedy témat a příběhových linií, které jsou platné pro všechny skupiny a celé město) by zřejmě musela být v každém případě.
York píše: 29. 6. 2017, 12:39Podobně Darknet - to je dost moderní záležitost z reálného světa. V Shadowrunu není, protože v době jeho vzniku nic takového neexistovalo. Naopak se autoři docela silně inspirovali BBSkama (což už ale zase dneska nikomu moc neříká). Ne, že by se nějaký soukromý matrixový nod nemohl jmenovat Darknet, ale bylo by to dost matoucí.
Pokud jsi pochopil, co jsem chtěl říct, pak to pojmenování splnilo účel. Jak by se to ve výsledku po teoretické debatě jmenovalo, je v tuhle chvíli pro debatu nerelevantní.
York píše: 29. 6. 2017, 12:39Další věc je, v jaké době se to má odehrávat. Shadowrunový svět se dost měnil, takže třeba těsně po začátku goblinizace vypadá a funguje dost výrazně jinak než v době bezdrátového matrixu.
Pro současnou debatu o případné struktuře multikampaně (kterou jsem pro snadnost uvažování teď napasoval na svět Shadowrunu, protože má věci, co to dost usnaďnují) mi to přijde šumák.
York píše: 29. 6. 2017, 12:39Jo a ještě jedna věc: Runneři fakt nerozhlašují, proti komu šli a jak to dopadlo - to by bylo těžce neprofesionální. Doporučuju nahlídnout do Shadowrunových sourcebooků, je tam docela dost příkladů, jak vypadá rozhovor třeba na nějaké Shadowlandové BBSce.
Takže z her Shadowrunu se nesmí psát zápisy. Blbé.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od York »

Ecthelion píše: 29. 6. 2017, 13:04Takže z her Shadowrunu se nesmí psát zápisy.
Proč by nesměly? Zápisy ze hry píšou hráči, nikoliv postavy.

Stejně tak většinou není problém "zveřejnit" informaci o tom, co se stalo. Jen se to prostě v Shadowrunu dělá jinak než v Omeze.

Ecthelion píše: 29. 6. 2017, 13:04Pokud bych to sám měl hrát, dal bych to určitě v nějaké podobě "powered by Apocalypse".
Ok, beru na vědomí a přestávám vám do toho kecat.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od boubaque »

Yorku, myslím, žes jen nepochopil, že Ecthelion neřeší konkrétní podobu multikampaně v Shadowrunu (nebo dokonce konkrétní multikampaň v Shadowrunu), ale obecnou podobu multikampaně v prostředí Shadowrunu. Můžeš řešit, jak to myslí s hrozbami a posouváním o políčka a jestli to nejde popsat nějak třeba obecněji, abys to mohl použít třeba i v původních pravidlech nebo dejme tomu ve Fate. Ale pokud se budeš zaměřovat na detaily jako je název Darknet (nebo jeho konkrétní podobu vycházející z dnešního reálného pojmu), místo aby sis ho přeložil jako "ne-zcela-veřejný komunikační kanál pro runnery a jejich zadavatele", tak se budete míjet.

V téhle diskusi, jak jsem ji pochopil, jde o to, vytvořit metaherní rámec pro vedení multikampaně na příkladu prostředí Shadowrunu. Ne o vytvoření konkrétní multikampaně (např.) Shadowrunu v roce 2062 v Seattlu podle pravidel Shadowrunu 4e. Kdyžtak mě kdokoli opravte.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od York »

boubaque: To jsme si právě před tvým postem vyjasnili ;-)
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Selhan »

Shadowrun - jméno konkrétního rulesetu od FASA
kyberpunk - jméno žánru
(Sixth World - setting Shadowrunu, kterej je kyberpunk napůl říznutej fantasy, takže tam hackujou elfové)

Pořádek v terminologii může zachránit životy!
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Sosacek »

Ve "standardnim kyberpunku" (Mirroshades, Sprawl trilogy, GitS, veci od Dicka, ...) clovek nepotka elfy, indiansky samany a draky. Shadowrun je kyberpunk obohaceny o kusy Tolkiena nebo spis DnD, coz ho ale dela unikatnim.

Ale pokud chce nekdo "obecny Shadowrun" misto "pravidel Shadowrunu" tak je to slozite, protoze Shadowrun je definovany temi orignalnimi pravidly - co je a neni mozne v Shadowrunu, i to jak to bezne chodi, je dane tim, jak to v originalnich pravidlech chodilo. Ona i ta pravidla mela specificky nadech, ale bohuzel jsou naprosto nepouzitelna.

Druha vec je, ze tam je ta DnD cast - nejen elfove, orkove a samani, ale taky to "PCcka jsou typci na okraji spolecnosti (co zahadne tvori jakousi socialni vrstu) co delaji questy pro ruzne typky, a ty questy jsou hlavne vymlacovani dungeonu". To je sakra slozite z te hry dostat - kdyz PCcka nedelaji tohle, tak co ze to vlastne delaji? Kyberpunkove knizky a filmy malokdy byvaji o vymlacovani korporatnich dungeonu, ale prenest to do RPG je slozita sranda.

Ale to je spis odbocka, pac je to muj dlouhodoby zajem. Nekdy musim rozjet ten Chuubo-run.

...

E^2, me se ten popis moc libi (a Yorka bych ignoroval, je mimo jako obvykle), ale vyzaduje to aspon dve tri skupiny hracu, co budou dost nadseni, aby tomu venovali to usili. Coz je o dve tri skupiny vic nadsenych skupin, nez jsem kdy zazil.
But nobody came.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od York »

Sosacek píše: 29. 6. 2017, 20:20"ty questy jsou hlavne vymlacovani dungeonu"
Asi jsme fakt hráli každý úplně jinou hru.
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od Sosacek »

Mas pravdu, v shadowrunu tomu vymlacovani dungeonu predchazi overplanovani kazde kraviny, zatimco dndckari jdou obvykle rovnou na vec.

Ale vazne, rozdil mezi dungeonem v dnd a vystrilenim korporatni budovy v shadowrunu je v kulisach a detailech, ne v principu.
But nobody came.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Multikampaň s více vypravěči

Příspěvek od York »

Sosacek píše: 29. 6. 2017, 20:46Ale vazne, rozdil mezi dungeonem v dnd a vystrilenim korporatni budovy v shadowrunu je v kulisach a detailech, ne v principu.
S tím nepolemizuju, ale z těch zhruba 5 skupin, se kterými jsem dlouhodobě hrál, takhle hrála Shadowrun jen jedna. A to proto, že tam prostě byli hráči, kterým hodně akční styl hry vyhovoval. Když vezmu desítky conových runů, které jsem hrál nebo vedl, tak ten poměr bude dost podobnej.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 7 hostů