magie vs. logika světa

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24572
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Vallun » 16. 2. 2012, 11:24

eerieBaatezu - my oba máme leccos společného, neboť i podle mého by hraní mělo být z velké části o překonávání překážek, ale to, co tady předvádíš mi připadá jako reklama na to nejhorší z Dračího doupěte.

Podle mého má hráč právo na informace o podstatných věcech, které jsou vidět předem...už třeba proto, aby je on sám mohl využít ve svůj prospěch, problémy mají být dány situací a zápletkou, než házeny ad hok, dkyž už postava udělá nějaké rozhodnutí...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8388
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 2. 2012, 11:32

Vallun píše:eerieBaatezu - my oba máme leccos společného, neboť i podle mého by hraní mělo být z velké části o překonávání překážek, ale to, co tady předvádíš mi připadá jako reklama na to nejhorší z Dračího doupěte.

Podle mého má hráč právo na informace o podstatných věcech, které jsou vidět předem...už třeba proto, aby je on sám mohl využít ve svůj prospěch, problémy mají být dány situací a zápletkou, než házeny ad hok, dkyž už postava udělá nějaké rozhodnutí...
Nic nebrání hráči, aby se zeptal, jak prostředí okolo jeho postavy vypadá, ale nakonec se vždycky musí najít nějaký háček, který danou situaci okoření.

Asi by to chtělo zažít přímo ve hře. Tady to takhle zní děsně vypreparovaně a každý diskutuje o tom, co si z daného preparátu, který postrádá komplexnost konkrétní situace, ještě dovypreparoval.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8841
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od OnGe » 16. 2. 2012, 11:44

eerieBaatezu píše:Nic nebrání hráči, aby se zeptal, jak prostředí okolo jeho postavy vypadá, ale nakonec se vždycky musí najít nějaký háček, který danou situaci okoření.

Asi by to chtělo zažít přímo ve hře. Tady to takhle zní děsně vypreparovaně a každý diskutuje o tom, co si z daného preparátu, který postrádá komplexnost konkrétní situace, ještě dovypreparoval.
...vidim scenu, jak skupina postupuje rychlosti 1 sah za smenu, trimetrovym bidlem otukava kazdy kamen na podlaze, stene a stropu, pak nasloucha, meri smer vetru a nakonec vsichni padnou mrtvi k zemi, protoze prostora do ktere vstoupili je plna jedovateho plynu bez barvy a zapachu...
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8388
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 2. 2012, 12:01

onge píše:
eerieBaatezu píše:Nic nebrání hráči, aby se zeptal, jak prostředí okolo jeho postavy vypadá, ale nakonec se vždycky musí najít nějaký háček, který danou situaci okoření.

Asi by to chtělo zažít přímo ve hře. Tady to takhle zní děsně vypreparovaně a každý diskutuje o tom, co si z daného preparátu, který postrádá komplexnost konkrétní situace, ještě dovypreparoval.
...vidim scenu, jak skupina postupuje rychlosti 1 sah za smenu, trimetrovym bidlem otukava kazdy kamen na podlaze, stene a stropu, pak nasloucha, meri smer vetru a nakonec vsichni padnou mrtvi k zemi, protoze prostora do ktere vstoupili je plna jedovateho plynu bez barvy a zapachu...
Nemělo by se v diskuzích na internetu užívat označení [sarkasmus] text [/sarkasmus]?

Každopádně mi uniklo, kde je to zábavné překonávání problému... sarkasmus?


edit: Čím je tedy to magické povolání zajímavější než nemagické?

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8841
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od OnGe » 16. 2. 2012, 12:51

Jen ze to "Nic nebrání hráči, aby se zeptal, jak prostředí okolo jeho postavy vypadá, ale nakonec se vždycky musí najít nějaký háček, který danou situaci okoření." pusobi takovym dojmem, jako mnou popsana scena. Hraci se dukladne ptali na vsechno a nakonec se nasel hacek, ktery situaci okorenil :)
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Pieta » 16. 2. 2012, 13:01

Otázka ovšem je, jak daleko se v debatě dostaneme, když budeme předpokládat, že druhá strana jsou totální trotli. (:

Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 908
Registrován: 4. 6. 2009, 23:49

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Jarilo » 16. 2. 2012, 15:18

Pieta: Point (-;

Jak by řekl Erric (a jeho Raw Meat, doporučuji) "Lidi mají špatný mindset" = )

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15891
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Jerson » 17. 2. 2012, 06:47

eerieBaatezu píše:Pro mě prostě neexistuje v RPG hraní něco jako fair play, je to o domluvě PJ a hráčů. Vždyť hra je zábavná díky "házení klacků pod nohy", ze situací "sakra, to jsem podělal, co teď". Nechápu proč by si na to měl hráč stěžovat.
No jo, ale když si stěžuje, tak je to pro tebe munchkin. Ale ne, nemyslím že RPG je o házení klacků pod nohy.
To, že si člověk nevšimne banálností, je naprosto přirozená věc. Viz detektivky.
Už je mi to jasné. Neviditelnost je pro tebe jako když si někdo koupí maskovací oblek, postaví se do lesa a myslí si, že není vidět. Já beru umění neviditelnosti jako rozšíření schopnosti skrývání a plížení, takže nikdo nemůže umět být dostatečně neviditelný, aniž by si neuvědomil, že musí brát ohled na to v jakém prostředí je.
Podle jakých pravidel hrajete? Když čtu jak složité to má čaroděj s neviditelností, tak by mě zajímalo, jak složité by to měl třeba takový hraničář při plížení.
Zase, jako s tím stínem, to není o tom, zda sledují každý kousek, ale o tom, že je tu možnost, že bude takto odhalen!
Ano, možnost tu je. Jak moc reálná možnost zřejmě závisí na tobě jako PJ, ale osobně bych se stop nebo stínu při plížení vůbec nebál, když vím, čeho si nevšimne člověk, který je na pozoru.
Hraní je o překonávání problémů. Jenže někdo tento zásadní fakt vidí moc problematicky.
s tím nesouhlasím. Nebo jinak - hra podle mě není o překonávání překážek, které si PJ vymyslí dodatečně, aby navržené řešení nebylo moc jednoduché.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24572
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Vallun » 17. 2. 2012, 07:13

hra podle mě není o překonávání překážek, které si PJ vymyslí dodatečně, aby navržené řešení nebylo moc jednoduché.
+1
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Tadeas
Příspěvky: 586
Registrován: 10. 7. 2009, 14:58
Bydliště: Holic

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Tadeas » 17. 2. 2012, 09:56

to se ale trochu zvrtlo...
v kazdem pripade jsem se nikdy nesetkal s pripadem ze by jsem musel behem hry omezovat magii, cpat npcckam ochranne amulety, runy na brany a podobne. kdyz uz se chce carodej nekam proplizit neviditelny tak proc mu to neumoznit? vsak to svede pouze on a mozna tak jeste 5 lidi na celem svete [ano, magie ma byt vzacna]. hrac si prece vybral to kouzlo protoze ho chce pouzivat a mit radost z nepozorovane infiltrace, obeveni se podouchum za zady nebo neceho podobneho. vsak ja kdyz jdu po meste na nakup tak taky nekoukam kolem zda se tam neobjevi nejake slapoty v blate. kdyz uz mam duvod byt pozorny vuci podobnym detailum, tak k tomu mam nejaky zasadni duvod, idealne pribehotvorny. ono takova nasledna honicka po nahodnem objeveni muze byt take zajimava ;)

Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od vzteklina » 17. 2. 2012, 10:32

Vallun píše:
hra podle mě není o překonávání překážek, které si PJ vymyslí dodatečně, aby navržené řešení nebylo moc jednoduché.
+1
+1 :-)
Tadeas píše:vsak to svede pouze on a mozna tak jeste 5 lidi na celem svete [ano, magie ma byt vzacna]

kdyz uz mam duvod byt pozorny vuci podobnym detailum, tak k tomu mam nejaky zasadni duvod, idealne pribehotvorny.
Mno ono i kdyz je magie vzacna, muze se o ni vseobecne vedet a kolovat ruzne povesti, myty a povery. Jako krasny priklad treba uvedu z vikingů (13th warrior, pojídači mrtvých), kde típek co přijel lodí za mlhy čeká na břehu, aby bylo jasné že je skutečný a ne nějaký přízrak. I když se v příběhu žádné přízraky nebo iluze neobjevily.
Takze ten duvod nemusi byt jen pribehotvorny, ale take atmosferotvorny :-)
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8388
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od eerieBaatezu » 17. 2. 2012, 11:02

Jarilo píše:Jak by řekl Erric (a jeho Raw Meat, doporučuji) "Lidi mají špatný mindset" = )
(Omlouvám se za flame, na který doufám nikdo nebude reagovat, ale tohle mi nedá už jen z hlediska toho, jak jsem profesně kován.) Já doporučuji Tobě i zmíněnému zdroji zdržet se hodnotících soudů.
Jerson píše:Už je mi to jasné. Neviditelnost je pro tebe jako když si někdo koupí maskovací oblek, postaví se do lesa a myslí si, že není vidět. Já beru umění neviditelnosti jako rozšíření schopnosti skrývání a plížení, takže nikdo nemůže umět být dostatečně neviditelný, aniž by si neuvědomil, že musí brát ohled na to v jakém prostředí je.
Podle jakých pravidel hrajete? Když čtu jak složité to má čaroděj s neviditelností, tak by mě zajímalo, jak složité by to měl třeba takový hraničář při plížení.
Já beru neviditelnost podle pravidel ADnD 2nd, popř. DnD 3,5, kde je popsána podrobněji. Prostě postava není detekovatelná prostým zrakem, infravizí, apod. Ostatními smysly detekovatelná je, což je právě záminka, aby se musel chovat opatrně, takže ano, musí brát ohled na to v jakém prostředí se nachází.
Hraničář to bude mít imo ještě těžší, jelikož přece jen kouzelník s neviditelností může stát metr, když to přeženu, někomu jinému před nosem a on ho prostě nevidí, kdežto hraničář se musí schovávat mezi předměty, které jsou v jeho okolí.

Jerson píše:Ano, možnost tu je. Jak moc reálná možnost zřejmě závisí na tobě jako PJ, ale osobně bych se stop nebo stínu při plížení vůbec nebál, když vím, čeho si nevšimne člověk, který je na pozoru.
Přesně jak píše Tadeas.
Tadeas píše:kdyz uz mam duvod byt pozorny vuci podobnym detailum, tak k tomu mam nejaky zasadni duvod, idealne pribehotvorny. ono takova nasledna honicka po nahodnem objeveni muze byt take zajimava
Nechci a priori někomu něco ztěžovat, ale pokud např. a) mám silně předpřipravený příběh, tak se tímto způsobem můžu bránit, b) cítím, že situace je nudná a potřebuji hráče více zapojit, c) je to opravdu vhodné z hlediska příběhu, atd.
Jerson píše:s tím nesouhlasím. Nebo jinak - hra podle mě není o překonávání překážek, které si PJ vymyslí dodatečně, aby navržené řešení nebylo moc jednoduché.
Souhlasím, že překážky přidané dodatečně by neměly být hlavní náplní dobrodružství.
Celé mé postování tady vlastně chce jen ukázat, že podíváním se na danou magicky řešenou situaci z více úhlů pohledu, lze problém, který nastal tím, že se zdá, že magie věci moc zjednodušila, řešit "z fleku" a tak, že to dává hlavu a patu (snad tedy) a nepotřebuji mít extra na každou situaci předpřipravenou antimagickou ochranu na každé kouzlo na každém kroku. Vždyť nevím co, jak a kde bude hráč dělat. Můžu systémově dát na každou bránu runu proti neviditelnosti, můžu tak učinit ad hoc a můžu říct, že postava za sebou nechává stopy v blátě cesty, co s tím chce dělat, než si toho někdo všimne.

Nemám nic proti vašim postupům, chraň bůh, dokonce si myslím, že promýšlení těchto věcí vede k dost zajímavým nápadům, chtěl jsem jen říci, že jsme to nikdy nedělali a nikdy to nikomu nevadilo, což může být samozřejmě zapříčiněno různými okolnostmi.

PS: Navíc co si pamatuji z hraní ADnD 2nd, musel jsem se hodně ohánět, hlavně samozřejmě v souboji, a to i na vyšších levelech, abych byl co platný, protože v 2nd edici se ještě neházelo na koncetraci, takže stačilo, aby do mě někdo kopl, nebo mi vlepil facku a bylo po čarování. Co je mi platné, že mám "něco tak mocného" jako Greater Teleport, když mě zrovna někdo škrtí (osobní zkušenost).

edit: Oprava chyb.

edit2: :arrow? Čím je tedy to magické povolání zajímavější než nemagické? $;)

Uživatelský avatar
Tadeas
Příspěvky: 586
Registrován: 10. 7. 2009, 14:58
Bydliště: Holic

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Tadeas » 17. 2. 2012, 12:29

vzteklina píše: Mno ono i kdyz je magie vzacna, muze se o ni vseobecne vedet a kolovat ruzne povesti, myty a povery. Jako krasny priklad treba uvedu z vikingů (13th warrior, pojídači mrtvých), kde típek co přijel lodí za mlhy čeká na břehu, aby bylo jasné že je skutečný a ne nějaký přízrak. I když se v příběhu žádné přízraky nebo iluze neobjevily.
Takze ten duvod nemusi byt jen pribehotvorny, ale take atmosferotvorny :-)
ono zase takoveto "babske povery" a venskovska medicina maji take neco do sebe. urcite dokazi ozvlastnit pribeh a dodat mu urcite zivelnosti. tezko ale rict nakolik by meli byt ucinne.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15891
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Jerson » 17. 2. 2012, 12:54

odpovím tedy jen na poslední otázku. V Omeze je "magie" omezená podmínkou,že pro vyvolaný efekt musí existovat i přirozené vysvětlení. tedy že nesmí být nikdy jasné, že existuje opravdová magie porušující fyzikální zákony.
na jednu stranu to vypadá jako velké omezení, na druhou stranu se s tím dají dělat opravdu silné efekty, třeba i vracení času při nežádoucím vývoji událostí. "Teď jsem vám doufám jasně a podrobně vylíčil, že když otevřeme tyhle dveře, všechny nás postřílí, protože na nás čekají, takže půjdeme jinudy."
Postava má možnost vytáhnout sebe nebo ostatní z jinak neřešitelné situace. ale je i druhá možnost, kdy hráč použije speciální schopnost a přímo určí nějaký herní prvek. "říkej tomu třeba telepatie, já tomu říkám fakt dobrý čuch na lidi, ale ten týpek je zrádce a zrovna na nás volá Gestapo."
tyhle schopnosti se dají použít, když se zasekne hra, hráči mají několik možností, ale neví jak dál postupovat - tak hráč prostě jednu skutečnost určí. dá se takhle třeba najít unesený kamarád stylem "tady ta opuštěná továrna je ideální místo pro úkryt větší skupiny, vám to musíme prozkoumat." A já neřeknu "prohledali jste továrnu a nic nenašli" jen proto, že jsem chtěl dát padouchy do skladiště dva bloky vedle.
Zároveň jsem měl omezení, že speciální schopnost použitá ve prospěch skupiny se příště musí použít v neprospěch, přesněji když jednou potíže vyřeší, tak je příště způsobí. to ale nefungovalo v jednorázových hrách, když je konci hráč svou schopnost použil ve prospěch skupiny, už nebyl čas použít ji opačně. takže teď vyzkouším že se tyhle schopnosti budou používat za body , které hráč získává od ostatních jako odměnu za zábavnou hru. pak si klidně tyhle body může nechat až na konec. neúspěšné použití schopnosti zůstane v rukách vypravěče (protože každá postava během nabírání sil získává body ohrožení, za které mu vypravěč může přihrát větší komplikace. takže použití zvláštní schopnosti sice v dané situaci pomůže, ale způsobí potíže jindy.
Jinak jsem nikdy neměl problém s přílišným používáním magie, ani když postavy mohly měnit realitu - protože to dělali ve snovém světě, takže viděli něco jiného než se okolo nich dělo v realitě a mohli se dostat do normálního vnímání jen v situaci přímého ohrožení života. vlastně hráči až po dvou letech hraní zjistili, že jejich postavy tak trochu ovládají velmi silnou "magii". šílenství postav nemuseli hrát, protože když nezraněni unikli z hořící tramvaje, mohli policajtům říct jen to že je honil šedivý tvor bez tváře s paprskometem a že utíkali před ním. případně věta "ahoj mami, tohle je ta holka, o které jsem ti říkal - víš která, jak máme urnu s jejím popelem na krbu." Prostě působili jako naprostí šílenci a jen občas si uvědomovali, jak musí připadat lidem, kteří nemají jejich schopnosti. a že jim ani nedovedou vysvětlit, jak jejich magie funguje - což několikrát zkoušeli, když se přidal nový hráč.

Cor

Re: magie vs. logika světa

Příspěvek od Cor » 17. 2. 2012, 13:01

Myslím, že už opravdu odbíháte od tématu - a myslím, že Baatezu tu zatím řeší jen jeden aspekt celého problému (magie vs logika světa) a sice "jak to udělat aby magie nebyla recept na instatní a 100% úspěch postav".

Ok, to už jste si vyjasnili - samozřejmě, že jde kouzelníkovi komplikovat kouzlení tím, že mu do cesty postavíš něco s čím nepočítal (Plíží se do tábora pod neviditelností...ouha, začali štěkat psi a strážní zpozorněli...). Stejně tak můžeš "srážet" i nemagické povolání, jehož hráč je až příliš dobrý v nějakém aspektu a to by ti mohlo bořit logiku/průběh příběhu (řekněme, že je to ostrostřelec, tak aby nemohl zabít záporáka jednou ranou z dálky...tak se finální konfrontace odehraje v mlze).

Bohužel, tohle dost často vede k tomu, že hráči, kteří mají sklony k munchkinismu, začnou vymýšlet "protiútok", začnou se ptát na každou πčovinu aby minimalizovali šanci na neúspěch, předem si budou připravovat plán B) a C) a ve výsledku se "řešení problému" zvrhne v bitvu hráč vs PJ ve stylu "Kdo toho dokáže vymyslet víc aniž by to udělalo ze hry frašku".
Musím vás zklamat, někdy může vyhrát i hráč a dotlačit PJe k rozhodnutí "Stane se úplná kravina/budu muset hodit sviňský klacek pod nohy a nebo hráč "snadno" zvítězí." - extrémní variantou "konečného řešení" je pak pád klavíru na munchkinovu postavu a argumentace ve stylu "Co je vlastně nemožné? Co vy víte, třeba opravdu někdo přepravoval zrovna v tuhle dobu nad vašima hlavama klavír vzdušnou cestou..."

"Řešení problému" v RPG nemá simulovat strategickou/taktickou/logickou minihru, ale má nějakým způsobem rozvíjet příběh a odhalovat charakter postav. Zamotáváním se do vymýšlení složitých opatření, protiopatření, akcí a protiakcí nepovede k zábavnější hře, nepovede k lepšímu zážitku z RP...



Takže...rád bych se vrátil k šiřšímu tématu - magie vs logika světa. Je to zajímavé téma - už jen proto, že drtivá většina lidí co hraje "klasické high-magic světy" (magický předmět má kdekdo, čarodějů je víc než 4% z celkové populace, magie se vyučuje na školách...typický příklad je Forgotten Realms neb očeský Asterion) ho přehlíží, ignoruje a mává nad tím rukou s tím, že "hráčům se to dá nějak znepříjemnit" a "vždycky se dá vymyslet důvod proč se to v tu konkrétní situaci nedá použít".
Smutné je, že tohle často (ne)dělají sami autoři těch světů - zkrátka se neobtěžují domýšlet důsledky používání "zázračné magie" (jak rád nazývám magii co dokáže teleportaci, neviditelnost, přeměnu jedné látky v druhé, vytvoření něčeho ze vzduchu).

Já ale tvrdím, že pokud si dáte tu práci předem a nějak magii začleníte do světa se vším co z jejího systému vyplývá, ušetříte si hromadu práce, hromadu "vymýšlení na místě" a hráči rozhodně nemůžou brblat že jim někdo hází klacky pod nohy "ad hoc". Hodně mi to připomíná jedno téma o sci-fi ve vesmíru a o tom do jaké míry se má nebo nemá řešit reálná (nebo realistická) fyzika ve vesmíru a nakolik je potřeba znát alespoň základně principy používaných technologií.

Je to lautr to samé - vymyslím magii/technologii budoucnosti a mám dvě možnosti - pustit to do hry a nebo si ještě chvíli dřepnout na prdel a zkusit se zamyslet co taková magie/technologie přinese za důsledky.

Příklad: Teleportace!
- jak to funguje?
Ve fantasy máme mágy co dokáží pomocí magie (nečtete? magie - funguje to protože je to magie!) přemisťovat sami sebe, předměty nebo i jiné osoby na velkou vzdálenost teleportací.
Ve sci-fi máme technologii, která třeba...ohýbá prostor a vytváří umělé červí díry a nebo jako ve StarTreku, desintegruje přepravované ne molekuly/energii a pak je střelí na místo kde se objekt "integruje".

- pustím to do hry!
Fantasy - proč chodit k pokladu přes dungeon plný smrtících pastí? BLINK!
Sci-fi - proč dělat výsadek raketoplánem? BLINK!

- ok, to neklape, vymyslíme PODMÍNKY aby to nebylo tak jednoduché
Fantasy - mág musí místo znát aby se tam mohl přenést, prosté, že?
Sci-fi - musíme místo zaměřit na souřadnice + existují zdroje záření, které může teleportaci rušit (co já vím? Nějaká radiační bouře na povrchu planety nebo štíty nepřátelské lodě - ha!).


Vidíte? Stejně se k tomu dostáváme, ono to ani jinak nejde. Stejně se tím dřív či podzěji musíme zaobírat. Jediný rozdíl mezi "ad hoc" a "promyslet předem" je v tom, že "ad hoc" může hráče štvát (je to něco co by mělo být známé předem, ne? Proč jsme to nevěděli?) a může PJe postupným hromaděním s trochou smůly dostat do slepé uličky / vytvořit proti sobě jdoucí pravidla a podmínky.

Pokračování příkladu s teleportací...

- Fantasy - mág se teda nepřenese tam kde to nezná, ok..ale...co brání tomu, aby nastaly následující scénář?
Posádka pevnosti je překvapena útokem nepřátelské armády a nečekaným obležením - mág se vyteleportuje až do kšá a hned ten samý den podá zprávu místnímu velmožovi, ten shromáždí hotovost, sežene svoje nejlepší mágy...a pomocí nich se celé vojsko proteleportuje až k nepřátelské armádě a ještě ten samý den zaútočí...

- ok, to zní blbě, dáme další PODMÍNKY!
Co třeba..."teleportační magie je namáhavá a stojí tím víc many/magenergie/únavy čím je větší vzdálenost a čím je objemnější přepravovaná hmota". Zní dobře, ne? Co takhle tom udát rovnou fyzikální vzorec, ne? :-)

- pozměníme tedy scénář!
Pevnost nepošle mága, ale mág proteleportuje až do kšá malou ruličku se vzkazem - papír je mnohem menší a lehčí než mág, takže ho bue možné poslat mnohem, mnohem dál...
Velmož tedy nemůže teleportovat armádu...nemůže? Je to přece jako fyzika, vzorec platí pořád stejně, takže je to jenom věc vynaložených zdrojů - pokud budou jeho mágové schopní dobře zásobení manalektvary/čímkoliv co obnovuje možnost kouzlit tak budou schopní provést "BLINK-krieg" stejně...

To se mi pořád nelíbí, takže...další podmínky? O´rly? A to jako zase až "ad hoc"? PJi, nechceš se s těma klackama pod nohy jít vycpat? :-)



Pokud zvolím druhou variantu a nejprve se zamyslím nad tím, jak určitý styl magie ovlivní fungování a běh světa - od základních činností až po ty složitější - vyhnu se hráčské nespokojenosti, ale i trapasům. Ale co si budeme povídat, ono nikdy nejde dokonale promyslet všechno.

Proto je asi jednoduší magii omezit stylem "mágů je málo" nebo "magů je málo a jsou pronásledovaní" a nebo "na každou magii je kontra-magie".
U prvních dvou typů můžeme mít hodně realitě-podobný svět, ale pozor - u "kontramagického" řešení sice řešíme "jak to zařídit aby mág automaticky nevyhrával", ale dost často se může zapomínat na to, že ve světě kde je magie hojně by měly být asi věci jako "magická přeprava osob i majetku s.r.o." nebo "pošta do dvou dnů" nebo "zásobování vnitrozemí čerstvě vylovenými mořskými rybami"...a to zapojuji jenom teleportaci. Létání? Bude mít každé město "letiště"? Budou pravidla pro letecký provoz? Představte si všude ty hrdiny na dracích ,pegasích, chimérách, čarodějníky na kobercích nebo košťatech...(trochu mi to připomíná WoWko :lol: ) Co ještě magie dokáže? Ovládat počasí? Pak máme automaticky blahobyt a dostatek potravy po celý rok. Co dál magie umí? Iluze a podobné ptákoviny? tak to už se asi "normální divadlo" moc nenosí, že? Místo toho máme něco na styl 3D kina s nejlepšími efekty...a nebo rovnou matrix-like simulaci! Co dál magie dokáže? Neviditelnost! Co takhle kdyby nějací strážní byli neviditelní? Nebo tajná policie? Co dál magie dokáže a nebude v ničím zájmu to "kontrovat"? Co třeba přeměna látek na jiné?

...je toho spousta, opravdu spousta. Já to tedy obvykle řeším tak, že nemám "zázrakovou magii" ale jen nějakou lidovou nebo popř. "bending" živlů a zároveň mám raději low-magic světy. Má to ale dělat každý? Určitě ne, hrajte si každý jak je vám libo...ale zkuste se zamyslet...nebyl by to hodně originální svět, kdyby někdo domyslel co nejvíc důsledků používání "zázrakové magie" a opravdu to zapojoval jako příběhotvorný prvek namísto snahy popřít to, zašlapat a krkolomně vymýšlet, jak mít "středověký" (pche!) svět spolu s high-magií?

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti