Ceník vybavení pro fantasy hru
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
To mi pripomína Bifiho ekonomický model pre Čarodeja.
Osobne zastávam názor, že máloktorá RPG hra ašpiruje na to, aby mala zabudovaný ekonomický simulátor, preto nie je povinné, aby malo maximálne vyváženú ekonomiku. Obávam sa, že nájsť niečo také je ťažké: ešte aj ekonomicky orientované hry typu Pendragon alebo Houses of the Blooded to riešia na abstraktnej rovine, alebo dokonca to majú pokazené a nik to nerieši.
O čo má ísť v tom dobrodružstve? Ako postava chceš mať obchod a profitovať z neho? V tom prípade by som sa dohodol s PJom na nejakom paušále. (Dôležitá otázka je: čo budú robiť ostatní hráči, kým ty budeš hrať SimShop?)
A na záver: Ty si ten istý Beltar, čo je na d20.cz?
Som síce mestské dieťa, ale predkovia vraveli, že krava, čo si si kúpil na trhu, nie je apriórne pochodujúce balené mäso s rohami, ktoré dovlečieš domov, zabiješ a rozpredáš -- väčšinou slúžila ako zdroj mlieka, aby sa vypásla a potom bola slávnostne porazená. Svine detto. ("Roku 1919 stála kráva 500kg chovu až 8 000 Kč. Kilo hovězího stálo u řezníka 20 Kč.")Kostná múčka sa môže dať kravám. Jedna stojí 20 dukátov. Alebo že ghúl za hodinu zožerie 4 kg mäsa? To je železná zásoba jedla na 4 dni. V hodnote 2 dukáty. To je jedna desatina kravy. Koľko kg kostnej múčky je z jedného kostlivca?)
Osobne zastávam názor, že máloktorá RPG hra ašpiruje na to, aby mala zabudovaný ekonomický simulátor, preto nie je povinné, aby malo maximálne vyváženú ekonomiku. Obávam sa, že nájsť niečo také je ťažké: ešte aj ekonomicky orientované hry typu Pendragon alebo Houses of the Blooded to riešia na abstraktnej rovine, alebo dokonca to majú pokazené a nik to nerieši.
O čo má ísť v tom dobrodružstve? Ako postava chceš mať obchod a profitovať z neho? V tom prípade by som sa dohodol s PJom na nejakom paušále. (Dôležitá otázka je: čo budú robiť ostatní hráči, kým ty budeš hrať SimShop?)
A na záver: Ty si ten istý Beltar, čo je na d20.cz?
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Beltar: Ten výpočet není úplně přesný, obávám se.
Druhá věc je ta, že nemůžeš vzít maso a říct, že je z něj "cestovní jídlo". Maso musíš usušit nebo spíš nasolit, což s sebou obnáší další nemalé náklady (protože sůl je jedna z nejdražších komodit vůbec). Část masa se ti při výrobě zkazí, ať děláš co děláš a poté, co máš hromadu cestovního jídla, musíš to někomu prodat. Musíš dopředu počítat s tím, že ne pro všechno jídlo najdeš kupce a něco ti zůstane stát (neprodá se a je to tvoje ztráta).
Z toho ti vyjde, že na tom sice pár grošů vyděláš (jinak by nebyli řezníci), ale rozhodně na tom zázračně nezbohatneš.
Při ceníku jsme vycházeli ze středověkých cen a údajů, proto musíš počítat s tím, že tehdejší krávy byly oproti dnešním menší a hubenější (mohl jsi z nich získat tak třetinu masa než z dnešní). To je první faktor, který ti s tou rovnicí pohne.Beltar píše:Krává stojí 20 grošů, porce jídla na den 0,2 groše. Z krávy uděláte tak 300kg masa což je určitě 600 dávek cestovního jídla.
Takže jídlo prodám za 120 grošů, odečtu 20 cenu krávy a 3 groše za 6 chlapů co ji za ten den porazej a zpracujou a zbude mi 97 grošů. Zarobil jsem 400% na jednom zvířeti.
Druhá věc je ta, že nemůžeš vzít maso a říct, že je z něj "cestovní jídlo". Maso musíš usušit nebo spíš nasolit, což s sebou obnáší další nemalé náklady (protože sůl je jedna z nejdražších komodit vůbec). Část masa se ti při výrobě zkazí, ať děláš co děláš a poté, co máš hromadu cestovního jídla, musíš to někomu prodat. Musíš dopředu počítat s tím, že ne pro všechno jídlo najdeš kupce a něco ti zůstane stát (neprodá se a je to tvoje ztráta).
Z toho ti vyjde, že na tom sice pár grošů vyděláš (jinak by nebyli řezníci), ale rozhodně na tom zázračně nezbohatneš.
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Na ceníku z Dakary ti nesedí něco konkrétního, nebo se ti jen tak obecně nezdá? Každou připomínku určitě uvítám, ani zdaleka to není finální verze.Beltar píše:Díky za Dakaru a DRD2, jsou pro mě trochu použitelnější, přesto i zde nejsem úplně spokojen.
Co se týče určování cen: Já jsem popravdě ze středověkých reálií až tak moc nevycházel. Nějaký průzkum jsem si samozřejmě dělal, ale nenašel jsem toho dost na to, abych se mohl opřít pouze o to. Nakonec jsem vycházel hlavně z dnešních poměrů s tím, že jsem zohlednil některé odlišnosti - hlavně výrazně větší podíl ruční práce a tudíž vyšší cenu všeho, kde je dneska nahrazena strojovou (například extrémně vysoké ceny plátna, obuvi, atd.).
Druhá věc je, že si nejsem úplně jistej, jestli je až tak přínosné, když ceník pro hru obsahuje tak konkrétní položky jako cenu jednoho vejce či jedné porce jídla.
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Tak vejce třeba fakt není důležité, ale cenu porce jídla je dobré znát alespoň rámcově. Pokud je malá, víš že ji nemusíš většinu času řešit. A občas se prostě vyskytne situace, kdy to význam má (třeba pořádání hostiny - mám na to nebo ne?).York píše:Druhá věc je, že si nejsem úplně jistej, jestli je až tak přínosné, když ceník pro hru obsahuje tak konkrétní položky jako cenu jednoho vejce či jedné porce jídla.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Tohle u mě řeší živobytí. Chuďas na to zcela určitě nemá, měšťan tak nějak decentně, boháč už uspořádá pořádnou hostinu a velmož si může dovolit rozeslat osobní pozvánky nejvýše postaveným osobám v kraji a pohostit je i s celým doprovodem. Přesnou cenu řešit nemusíš a platit za tu konkrétní hostinu taky ne, obojí pokryje právě paušál za živobytí.vzteklina píše:A občas se prostě vyskytne situace, kdy to význam má (třeba pořádání hostiny - mám na to nebo ne?).
Naposledy upravil(a) York dne 28. 2. 2015, 12:02, celkem upraveno 1 x.
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Tak to že tu cenu vysloveně neuvádíš neznamená, že ji rámcově neznáš. Bez toho aby sis to rozdělení výše neurčil. Pak jsou tu díry aka slovo "decentně", které fakt nevím jak si vyložit. A taky musíš hlídat, aby postavy neházely tyhle paušální hostiny každý den dvakrát, když je to nic nestojí. Neříkám že to je špatný systém který nefunguje, to ani náhodou. Ale spekulace typu "z krávu za 20 rozbourám do masa za 200 a rejžuju" to nahradí spekulací "každý den dvakrát střelím skvělou hostinu pro smetánku, když mě to nic nestojí".York píše:Tohle u mě řeší živobytí. Chuďas na to zcela určitě nemá, měšťan tak nějak decentně, boháč už uspořádá pořádnou hostinu a velmož si může dovalit rozeslat osobní pozvánky nejvýše postaveným osobám v kraji a pohostit je i s celým doprovodem. Přesnou cenu řešit nemusíš a platit za tu konkrétní hostinu taky ne, obojí pokryje právě paušál za živobytí.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)
- crowen
- Administrátor
- Příspěvky: 3747
- Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
- Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Nie celkom pre fantasy, ale mozno nejaka ta urban fantasy z medzivojnoveho obdobia v Cechach
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
80+ stran
uz len aby niekto zo znalcov na to kukol a povedal ci su to uplne mega vymysly.
V kazdom pripade to je ako model urcite pouzitelne
uz len aby niekto zo znalcov na to kukol a povedal ci su to uplne mega vymysly.
V kazdom pripade to je ako model urcite pouzitelne
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Tak todle tu bylo už dříve. Krom zhovadilého systému:Aljen píše:80+ stran
uz len aby niekto zo znalcov na to kukol a povedal ci su to uplne mega vymysly.
V kazdom pripade to je ako model urcite pouzitelne
ve kterém se vlastně nedá počítat,(a je tam disproporce ceny mincí a surových kovů - zlaťák je za 20 stříbrňáků, ale kilo zlata je za 12 kilo stříbra) je tam ještě debilně neintuitivní zápis cen, který nejde pomalu ani číst:1 gold crown = 20 silver shillings = 240 brass pennies
1 silver shillings = 12 brass pennies
Taky autoři neměli dostatek smyslu pro realitu k tomu aby ceny zaokrouhlovali, tudíž i plátová zbroj je nacaněná na penny přesně 536 GC 3/13 tj. 536,204 GC.Abbreviations for coins are as follows:gold crown = GC shilling = /- penny = d
Krom zhovadilého systému mincí je tu samozřejmě i zhovadilý systém vah (libry, unce) a měr (krychlová stopa, pinta, galony...)
No a vzhledem k tomuhle je to tak neprůhledné, že těžko zhodnotit, jesli sou to megavymysly nebo ne.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Bolo uz skor? Som aj zabudol.
disproporcia moze byt vdaka tomu ze zlatak nie je z cisteho zlata. Zapis je hovadsky to ano.
Skor ma zaujimali pomery cien navzajom ako to ci boli presne take aj v nasej historii (ano viem ze historia je kurna dlha doba, takze to je asi bezpredmetne)
disproporcia moze byt vdaka tomu ze zlatak nie je z cisteho zlata. Zapis je hovadsky to ano.
Skor ma zaujimali pomery cien navzajom ako to ci boli presne take aj v nasej historii (ano viem ze historia je kurna dlha doba, takze to je asi bezpredmetne)
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
- crowen
- Administrátor
- Příspěvky: 3747
- Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
- Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Vzteklina - to nie je zhovadily system, to je stary anglicky menovy system - http://en.wikipedia.org/wiki/Shilling_(English_coin), respektive zalozene na nom.
Plus tie miery su klasicke imperialne jednotky. Predpokladam, kedze je ten cennik zaveseny na britskej domene, ze pre ludi, co to vyrobili, je to prirodzeny system pocitania meny aj mier, a mozu sa vyprdnut na ludi vo vychodnej Europe, ktorym sa to nepaci.
Plus tie miery su klasicke imperialne jednotky. Predpokladam, kedze je ten cennik zaveseny na britskej domene, ze pre ludi, co to vyrobili, je to prirodzeny system pocitania meny aj mier, a mozu sa vyprdnut na ludi vo vychodnej Europe, ktorym sa to nepaci.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Docela mě zarazilo tohle o mečích jako drahých/nóbl zbraních. Přesně opak toho, co říkali ecthelioni třeba během tvorby drd2. Je to tím, že kluci uvažují rok okolo 1000 zatimco Matt třeba 1400?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12356
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Krátká odpověď by byla ano.Quentin píše:Je to tím, že kluci uvažují rok okolo 1000 zatimco Matt třeba 1400?
Pokud to rozepíšu - ve chvíli, kdy použil slova jako válečné kladivo a palcát, tak je jasné, že mluví o vrcholném nejdříve a mnohem spíše pozdním středověku (do té doby ty zbraně neexistovaly, protože byly vytvořeny k prorážení těžkých brnění... a ty do té doby taky prakticky nebyly). Navíc on mluví o britském středověku, které mělo po anglicko-francouzských válkách a občanské válce růží brutální nadbytek zbraní. Český středověk vypadal dost odlišně (i po husitských válkách byly mnohem více než meče rozšířené jiné zbraně, což mohlo být dané i původně venkovským původem většiny husitského vojska a jeho veteránů).
V desátém století skutečně platilo to, že běžný voják byl vyzbrojen sekerami a tesáky, zatímco meč byl výsadou a znakem postavení. Z velké části proto, že technologie ještě nebyla tak vyvinutá - meč je oproti sekeře dost velký kus železa, který musí být zpracován správně a pod vysokou teplotou. Není to něco, co dokáže udělat každý kovář, potřeboval jsi na to v téhle době specialistu. Přičemž stále platí to, co se říkalo ve videu, že meč je určen k boji s neobrněnými nebo lehce obrněnými protivníky... což byli v téhle době všichni. Ve chvíli, kdy se objevilo plátové a rytířské brnění, bylo potřeba nových zbraní. V téhle době platilo to, co je zmíněno ve videu - vojáci budou mít meče a velitelé palcáty a válečná kladiva (bigoši zbraně na neobrněné a rytíři zbraně na obrněné protivníky). Došlo k posunu významu meče, přestal mít svou auru velitelství a nastoupil na jeho místo palcát. Ten byl někdy ve čtrnáctém a patnáctém století odznakem velitele (Žižka ho na všech obrázcích nemá pro srandu králíkům, bylo to označení hodnosti stejně jako dnes výložky). Později se významy zase posunuly a velitelé během třicetileté války jako odznak hodnosti používali partyzánu (barevné střapce na ní určovaly hodnost) a velitelé maršálské hole (což je ceremoniální klacek, který se vyvinul z palcátu).
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ceník vybavení pro fantasy hru
Dík
(V našem dnd fantasy asi zůstaneme u stejné ceny pro všechny zbraně a znakem bohatsví nebo nobility bude rytířská zbroj)
(V našem dnd fantasy asi zůstaneme u stejné ceny pro všechny zbraně a znakem bohatsví nebo nobility bude rytířská zbroj)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů