Ceník vybavení pro fantasy hru

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 45
Registrován: 9. 8. 2018, 10:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Ceník vybavení pro fantasy hru

Příspěvek od Rillae » 14. 9. 2018, 10:10

Markus píše:
6. 6. 2011, 16:05
Dejme tomu, že potřebuju ceník vybavení.

.... až po kyprou černou otrokyni... OK... tak ne úplně všechno, ale čím víc, tím líp.
a vlastně, proč ne úplně všechno?

https://regia.org/research/misc/costs.htm
Male Slave [N] 197.5d 306g £3,950
Female Slave [E] 131.5d 204g £2,630

takže link výše je jedním ze zdrojů, ze kterých při tvorbách svých ceníků vycházím. Než nahodím další tak několik poznámek.

1) ceník je vždy orientační, ceny se mohou lišit podle místa, a pro království o půl kontinentu dál už může být zcela irelevantní, navíc se ceny mění časem i podle okolností (sucho, nebo záplavy vyženou ceny obilí)... nehledě k tomu, že má zdrojová data jsou roztažená přes období několika staletí

2) jakýkoliv ceník je celkem zbytečný, protože neříká co je drahé či levné dokud nemám tušení o nějakých výdělcích

3) ve vesnické ekonomii funguje spíše směnný obchod, vyjádření fnanční hodnoty produktů slouží k nastavení poměrů hodnot (kolik kuřat za boty?), mince do obchodu vůbec vstoupit nemusí (a postavy si třeba ani nemusí někde v zapadákově koupit pivo, sýr, podkovy... ani za stovky zlaťáků, holt musí buď zaplatit něčím, co má pro místní nějakou hodnotu, nějakou službou, nebo vydržet někam do města, kde budou mince moct opravdu utrácet)


http://medieval.ucdavis.edu/120D/Money.html
http://www.medievalcoinage.com/prices/m ... prices.htm

https://www.economics.utoronto.ca/munro5/SPICES1.htm


a ceník, který má většinu hodnot převedené na stříbrné pence, a jednak autor extrapoloval i směnný kurz k standartním DnD mincím, 1 stříbrná penny, (neboli vyjádřeno na váhu 1/240 trojské libry (a.k.a 1 pennyweight) stříbra (1.55 gramů)) = 8 DnD měďáků
http://tinybatman.com/add/library/medie ... arison.htm



YMMV :wink:

Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 45
Registrován: 9. 8. 2018, 10:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Ceník vybavení pro fantasy hru

Příspěvek od Rillae » 14. 9. 2018, 10:55

P.S.: celkem pěkný ceník má třetí edice Chivalry & Sorcery, a co jsem slyšela, tak i RuneQuest v neMongoose edicích

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25950
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Ceník vybavení pro fantasy hru

Příspěvek od Vallun » 14. 9. 2018, 10:59

"postavy si třeba ani nemusí někde v zapadákově koupit pivo, sýr, podkovy... ani za stovky zlaťáků, "

Eh, tohle fakt ne.
Za mince lze nakoupot kdekoliv v civilizaci, ostatně vydavatel mincí by sjednal pořádek dost nevybýravě...a i realněbudou ochotni jim prodat, byť dráž...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 45
Registrován: 9. 8. 2018, 10:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Ceník vybavení pro fantasy hru

Příspěvek od Rillae » 14. 9. 2018, 11:44

Vallun píše:
14. 9. 2018, 10:59
"postavy si třeba ani nemusí někde v zapadákově koupit pivo, sýr, podkovy... ani za stovky zlaťáků, "

Eh, tohle fakt ne.
Za mince lze nakoupot kdekoliv v civilizaci, ostatně vydavatel mincí by sjednal pořádek dost nevybýravě...a i realněbudou ochotni jim prodat, byť dráž...
záleží na tom, kterym odbobím a územím se inspiruješ. k čemu ti bude hotovost, kterou nebudeš mít kde a za co utratit, protože se z tý malý vísky v horách do města nedostaneš? a k čemu ti bude prodávat dráž, když větší obnost ve stříbru akorát vyvolá otázky kdes k tomu přišel? ne, ne, budeš chtít něco, co pro tebe bude mít užitnou hodnotu...


a i v rozvinutějších místech a časech můžeš hodit do hry faktory, který bohatství postav lokálně totálně znehodnotěj, pokud třeba všechny vesnice v okolí vyžere krajem táhnoucí vojsko, to málo co máš asi neprodáš ani za truhlu plnou diamantů, co? ale na druhou stranu, ten trpaslík vypadá jako silák, když bude pár dní tahat pluh aby se mohlo zvorat, tak by se možná něco k jídlu (nevalný kvality) našlo...

Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 92
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Ceník vybavení pro fantasy hru

Příspěvek od Jocho » 21. 5. 2019, 19:33

Markus píše:
9. 6. 2011, 15:24
Jersone, mě neodradíš, já jsem odhodlán deník používat, nehledě na to, že to podle tebe nemůže fungovat :) Ale skepse je dobrý pohon diskuze, tak klidně pokračuj.

BTW, když už tak básníte o abstraktních cenících, můžete mi sem nějaký hodit? Narážím např.:
Sosacek píše: Ale ten cenik porad potrebujes, "dana vec je levna nebo draha" je cenik.
EDIT: Taky se mi líbil (Ebonův?) nápad mít ceník jen se zajímavými a drahými věcmi a ty levné a nezajímavé řešit nějak abstraktně (dejte mi zlatý měsíčně). Ale předpokládám, že takový ceník nikdo po ruce nemá, že?

Jsem hodně omezen množstvím energie, které jsem ochoten vrazit do přípravy vlastního ceníku = žádnou, protože mi to za to nestojí. Chci prostě najít ten nejlepší již existující.
Viem, že prichádzam trocha neskoro, ale práve teraz je táto téma pre mňa celkom aktuálna. Pracujem chvíľu na pomerne smrtiacom systéme, ktorý tu i tam odkazuje na OSR hranie a jedným z prvkov, ktoré ho pripomínajú, je levelovanie postáv pomocou pokladov. Skôr, než sa však dostanem k cenníku, v skratke o tom, ako v systéme založenom na levelovaní za poklady pracujem s peniazmi - žiadne totiž nepoužívam.

Postavy aj všetky predmety možno zaradiť do 6 cenových tried/hladín.

Postava môže byť: biedna (1), chudobná (2), skromná (3), zabezpečená (4), bohatá (5), majetná (6)
Predmet môže byť: bezcenný (1), lacný (2), bežný (3), drahý (4), poklad (5), relikvia (6)

Postava si môže kúpiť vždy nanajvýš to, čo má rovnakú cenovú hladinu ako je jej trieda.

Skromný dobrodruh si môže kúpiť nanajvýš bežné predmety, pretože na lepšie jednoducho nemá.

Ak si postava kupuje predmet z dostupnej cenovej hladiny, hodí kockou - ak padne hodnota rovná alebo nižšia než je cenová hladina predmetu, hráč vie, že kúpou predmetu jeho postave klesne trieda bohatstva o 1 úroveň. (Samozrejme, žiadna postava nemôže byť biednejšia ako biedna a majetnejšia ako majetná.)

Pri predaji funguje mechanika rovnako, akurát obrátene, takže predajom drahého predmetu je šanca 4/6, že postave trieda bohatstva stúpne.

Postup postáv potom funguje tak, že ak chce postava postúpiť na vyššiu úroveň, musí postúpiť zodpovedajúci počet krát na rebríčku bohatstva. Pre postup na 7. úroveň tak musí napr. postúpiť 7× v rebríčku bohatstva.

A teraz navrhovaný cenník (na oplátku vyzývam, ak sa vám niečo zdá veľmi zle zaradené, pokojne dajte vedieť, aktualizujem si to).


Bez ohľadu na zaradenie predmetu platia tieto pravidlá:
- Predmety+1 sú drahé, +2 sú poklady a +3 sú relikvie.
- Kúzelné predmety sú poklady alebo relikvie.
- Kúzelné zvitky sú buď drahé, poklady alebo relikvie.
- Čím je proces výroby predmetu náročnejší, tým je drahší.
- V závislosti od trhu alebo situácie ti GM môže pri predaji či kúpe udeliť výhodu alebo nevýhodu. Ergo, globalizácia trhu.


Zbrane
Drevené zbrane ako palice, palcáty, kyje a praky sú lacné.
Železné zbrane, krátke luky a vrhacie oštepy sú bežné.
Obojručné meče, vojnové sekery a kladivá, dlhé a lovecké luky a mechanické zbrane (bambitka, mušketa) sú drahé.

Štíty
Pästný štítok a sieť sú lacné. Drevené, kožené a exotické štíty sú bežné. Železné štíty a pavézy sú drahé.

Zbroje
Prešívaná košeľa a kožená zbroj sú lacné. Usňová zbroj, drôtená polokošeľa a čiastočné chrániče sú bežné. Drôtená košeľa a kyrys sú drahé. Plátovaná zbroj je hotový poklad.

Odevy
Žobrácky odev, klobúk, rukavice a stužka sú bezcenné.
Roľnícke šaty, kazajka, vesta a plášť sú lacné.
Nedeľné šaty, mníšsky habit, špeciálny pracovný odev a zemianske šaty sú bežné.
Kožuchy, rúcha a slávnostné róby sú drahé.
Zdobené a vysádzané odevy sú poklady.

Spotrebné predmety
Fakle (1h), sviece (4h), krieda, vazelína, olej, loj, kresadlo a pod. sú bezcenné.
Písacie potreby, pivo, lampáš (8h), bandáž, šperhák, lano, munícia, zásoby jedla a fľaša lacného alkoholu sú lacné.
Lano s hákom, reťaz, hojivé masti a byliny a čistý alkohol sú bežné.
Liečivé elixíry, nápoje obnovujúce zdroje, jedy, uspávací prach, staré víno, korenie z dovozu a esencie sú drahé.

Iné
Spací vak, bábika, vrece, prírodné šperky, kura, kačica a jednoduché hudobné nástroje sú lacné.
Kára (10 políčok), brnkací hudobný nástroj, plť, hus, ovca, koza a psík sú bežné.
Voz (20p políčok), kôň, osol, prasa, váza a čln sú drahé.
Jazdecký kôň, socha, freska alebo obraz s tvojou podobizňou je poklad.

Služby
Kúpeľ, krígeľ piva alebo uplatenie štamgasta je bezcenné.
Bežná večera, nocľah v hostinci, prevoz cez rieku, veštba od cigánky a zloženie básne či piesne bardom sú lacné.
Poriadna večera, spoločnosť na noc, vlastná izba v hostinci a požehnanie v chráme sú bežné.
Identifikácia predmetu, zoslanie kliatby sú drahé.

Služby za čas
Platby za tieto služby sa vyhodnocujú každý deň, až kým služba nie je ukončená.
Posol, nosič a detský špión sú lacní. Pomocník, donášač a sluha sú bežní. Žoldnier, osobná kurtizána a staviteľ tvojho príbytku sú drahí.

Služby k predmetom
Cenová náročnosť opravy predmetu je o triedu nižšia, než je hodnota opravovaného predmetu.
Očarovanie predmetu robí zaklínač a trvá 3, 5 alebo 7 dní, podľa vzácnosti kúzla a je vždy rovné pokladu.

Poklady
Hrsť mincí, prsteň, náušnice a malá spona sú bežné.
Veľká brošňa, mešec mincí, náhrdelník, náramok, svietnik a soška sú drahé.
Koruna, žezlo, neopracovaný kus rudy, drahokam ako päsť, šperkovnica a truhlička sú poklady.
Truhlica zlata, epický alebo kúzlený predmet sú relikvie.

Nehnuteľnosti
Menšie nehnuteľnosti ako chatrče či domy možno nechať postaviť. Pevnosti a veže možno iba získať či obsadiť. Výdavky za prevádzku nehnuteľnosti sa vyhodnocujú každý týždeň.
Náklady na chatrč, chalúpku a zrub sú bežné. Domček a maják sú drahé. Na vežu a pevnosť treba poklad.
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.
Túlavé Plášte Jednoduché pravidlá pre hranie v hybridnom štýle pripomínajúcom oldschool a naratívne systémy, s dôrazom na minimalizmus.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7283
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Quentin » 26. 9. 2019, 20:20

Obrázek

Dokázal byste někdo nastřelit dnd fantasy hodnoty do této tabulky, možná ve stupnici nevolník - řemeslník - bohatý měšťan - šlechtic - monarcha nebo tak nějak? Já na to vůbec nemám odhad.

(jedná se o tabulku pro odhadování odměn za dobrodružství ze Stars Without Number)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5132
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 26. 9. 2019, 21:38

Ja mám trocha iný menový systém, lúštil som historické cenníky zo 17. stor. Je tam niekoľko prekvapivých momentov - tovary sú napr. veľmi drahé v pomere k zárobku a platí to v prekvapivej výške pre oblečenie. Veľmi drahý je aj dobytok. Okrem toho je pre kohokoľvek veľmi neobvyklé mať väčšie sumy peňazí, majetok sa meria skôr statkami a pôdou.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 232
Registrován: 17. 4. 2006, 19:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus » 27. 9. 2019, 07:55

Jo, Bifi ma pravdu, dosel jsem pri studiu 17-teho stoleti kde stejnym zaverum, a predpokladam, ze to ve stoletich predtim nebylo o moc jine. Postavy s mesci plnych minci je asi ciste DnD vec, a asi to nebude tak, ze ti chudy clovek da "maximalne 10 zlatych" protoze je realne mit nebude - bude je mit "investovane" v majetku. Rad bych mimochodem ve sve hre zavedl mnohem vic placeni naturaliema a sluzbama ("Hostinsky vam nabizi zasoby zdarma, a ubytovani kdykoliv se zastavite"). Heh.

Ale to neni na co se ptas. Moje uvaha vychazi z tabulky daily expenses z 5e, ktera je tam tak sikovne hotova:

Lifestyle: Price/Day
zebracky: 1 stribrny (zebraci ve meste, tulak)
Chudy: 2 stribrny (chudina ve meste, nadenici na venkove)
Prosty: 1 zlaty (chudsi rolnici, bezny mestsky obyvatel)
Pohodlny: 2 zlaty (sedlak, knez, remeslnik, mensi obchodnik)
Bohaty: 4 zlaty (bohati mestane, velci obchodnici, stredni cirkevni predstavitele, chudsi slechta)
Slechticky: 10+ zlatych (vladnouci vrstva)

- z meho pohledu rozdily zvlaste mezi prvnimi ctyrmi nebudou zasadni v kazdodennich utratach, ale velky rozdil bude ve "zdrojich"

=> zebraci a chudina budou mit tak akorat majetek na pokryti svych kazdodennich utrat (tj. nemuzou dobrodruhovi nabidnout platbu predem, platit budou v sluzbach, naturaliich a informacich - oni proste budou zit "z ruky do huby")

=> prosty clovek ma nejakou zakladni rezervu (mesic az dva dennich vydaju, tj. bych rekl 30-60 zlatych), s tim, ze tohle jsou jeho realne zasoby - pri jejich ztrate/vyplaceni nebude mit nic vic a citelne utrpi

=> pohodlny bude mit rezervy na rok k dispozici (cca 500 zl, ale realne kazdodenne bude schopny operovat s tim, co prosty clovek - akorat samozrejme pri vyplaceni/ztrate nepociti takovou ztratu)

=> bohaty uz ma rezervy natolik velke, ze je schopen operovat ve stovkach minci aniz by to vazneji pocitil

=> slechticky je fantasy varianta dnesniho milionare, na penezich tam vice mene nezalezi a bude schopen bez problemu operovat s tisici, nebo temer jakoukoliv protisluzbou (ve smyslu, ze veci, ktere by ho zruinovaly jsou veci typu "prisel jsem o plne vyzbrojenou armadu/lodstvo)


Tady bych jeste zminil jednu vec, na kterou rad zapominam a kterou bych rad zacal pouzivat ve hrach mnohem vic. Souvisi si to s tim, co zminuje Bifi:
majetok sa meria skôr statkami a pôdou
...od jiste urovne sebou majetek prinasi mnohem vic nez jenom schopnost operovat s financnimi castkami, a to predevsim vliv a moznosti. Zvlast u slechticu a bohatych vrstev bych v ramci odmen/plateb mnohem chtel mnohem vic vyuzivat veci typu "primluvi se za vas u vevody XYZ" "dostanete glejt na ZYX" "bude vasim patronem" "na jeho statcich vzdycky dostane jidlo a pristresek" proste vlivove odmeny

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7283
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Quentin » 27. 9. 2019, 09:34

Díky všem.

Vandalicova odpověď mi asi stačí, ale klidně odstřihni, pokud chceš :-)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5132
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 27. 9. 2019, 10:31

Ja by som k tým výdajom len doplnil, že stredoveké hospodárstvo bolo do veľkej miery nepeňažné (platby v naturáliách, protislužbami a pod.) a preto mohli byť nepeňažné aj výdaje.

Chudobný roľník alebo rybár nebude mať prakticky žiadnu hotovosť - nástroje si často vyrobí alebo opraví sám, to platí samozrejme aj o strave či bývaní. Ostatné služby rôznymi protivýmenami v komunite. K peniazom príde len vtedy, ak časť svojej produkcie predá na trhu - čo síce mohlo byť aj pravidelne (napr. vajcia raz za týždeň), ale skôr sezónne. Okrem toho ako ochrana proti chudobe fungovala komunita či lénny pán - resp. chudoba neznamená len individuálnu peňažnú chudobu, ale nedostatok naturálnych zdrojov na zabezpečenie živobytia, často v kontexte chudoby celej komunity (po neúrodách, konfiškácii alebo vojne, vyčerpaní zdrojov, zatvorení baní a poklese cien komodít a pod.).

Akonáhle musí mať chudobný človek výdaje, znamená, že prišiel o zdroje živobytia alebo o komunitu.
A do istej miery to platí aj pre bohatých, tí si veľkú časť výdajov vedia pokryť - alebo aj nahradiť - produkciou svojich lénnych komunít, aj keď samozrejme luxusná spotreba vyžaduje dovoz alebo špecializovaných mestských remeselníkov.
Hotovosť a peňažné výdaje by som bežne videl až u pohodlných a vyššie.
Dokonca ani pracujúca postava nemusí mať príjmy: služobníctvo bežne fungovalo za prebendu (stravu a ubytovanie) a na konci služby dostali nejakú výplatu v naturáliách (zdobený opasok, koleso syra a pod.). Až u špecializovaných skillov a uvoľnení nevoľníctva (t.j. najmä v mestách) vzniká čosi ako trh práce s individuálnou mobilitou a možnosťou ísť za lepším zárobkom inam.
Ak postava nemá peniaze, kam padne záleží od naturálnych faktorov - má prostriedky na živobytie? má vlastné bývanie? má komunitu?
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11803
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 27. 9. 2019, 10:46

Vandalicus píše:
27. 9. 2019, 07:55
Lifestyle: Price/Day
zebracky: 1 stribrny (zebraci ve meste, tulak)
Chudy: 2 stribrny (chudina ve meste, nadenici na venkove)
Prosty: 1 zlaty (chudsi rolnici, bezny mestsky obyvatel)
Pohodlny: 2 zlaty (sedlak, knez, remeslnik, mensi obchodnik)
Bohaty: 4 zlaty (bohati mestane, velci obchodnici, stredni cirkevni predstavitele, chudsi slechta)
Slechticky: 10+ zlatych (vladnouci vrstva)
Mezi jednotlivými stupni jsou moc malý rozdíly, bohatý šlechtic rozhodně nemá jen desetinásobné výdaje než prostý člověk. Je na tom ale dobře vidět, že ta tabulka nutně musí být exponenciální (každý další stupeň je nějakým násobkem předchozího).

Pro hru je ale podstatné zejména to, aby postavy měly za co utrácet. Pokud veškerá výbava a podobně stojí řádově zlaťáky a nic jiného postavy nebude zajímat, tak poklad v hodnotě tisíců zlatých způsobí, že pro ně přestane mít smysl snažit se vydělávat.

Bifi píše:
27. 9. 2019, 10:31
Chudobný roľník alebo rybár nebude mať prakticky žiadnu hotovosť ...

Akonáhle musí mať chudobný človek výdaje, znamená, že prišiel o zdroje živobytia alebo o komunitu.
O rolníkovi s vlastním kusem půdy to platí, o rybáři ne. Čistě na rybách nepřežiješ, rybář je tedy závislý na prodeji svých úlovků a z toho pak nakupuje všechno potřebné. Sice nejspíš nikdy nebude mít v ruce celý zlaťák, ale když posčítáš jeho příjmy a výdaje za delší dobu, tak se na tuhle hodnotu dostaneš.

To samé platí pro všechny řemeslníky, mlynáře, pekaře, písaře a podobně. A i spotřebu toho rolníka můžeš přepočítat na peníze, když na to přijde.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5132
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 27. 9. 2019, 11:00

Prepočítať na peniaze môžeš všetko, aj hodnotu ekosystémov a ľudského života. To ale neznamená, že keď dobrodruh chce rybára okradnúť, bude rybár mať pri sebe hotovosť predstavujúcu jeden až tri mesiace všetkých jeho (skutočných alebo peňažne vyjadrených) príjmov.

BTW. súhlasím, že tie rozdiely sú príliš malé.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 232
Registrován: 17. 4. 2006, 19:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus » 27. 9. 2019, 11:30

York píše:
27. 9. 2019, 10:46

Mezi jednotlivými stupni jsou moc malý rozdíly, bohatý šlechtic rozhodně nemá jen desetinásobné výdaje než prostý člověk. Je na tom ale dobře vidět, že ta tabulka nutně musí být exponenciální (každý další stupeň je nějakým násobkem předchozího).
Ta tabulka neodrazi nejakou konkretni realitu, ale neco, co je v prirucce k 5e. Quentin se ptal na zjednodussenou vec, odpovidam zjednodussene.
Imho ten udaj "vydaje na den" je dost nesmyslny a vlastne nic nerikajici - jak pise Bifi, rolnik na vesnici nebude utracet denne 1 stribrny za stravu - bude jist to, co si vypestoval. Nejdulezitejsi jsou pro me ty zdroje za tim - tam je hlavni rozdil mezi jednotlivymi tridama obyvatel.

Jak moc tam ty nuzky rozevreme mezi tridama je uz ciste na settingu a na vas - tady je hovadina neco zevseobecnovat a muzeme se o tom bavit do nekonecna. Rozdil mezi vysokym slechticem typu Valdstejna a chudym rolnikem v roce 1623 bude extremni, oproti tomu takove Forgotten Realms, kde i drevorubec na samote v lese veceri stejk a vesnicka hospoda nabizi menu o dvanacti polozkach muze byt nastavene uplne jinak, ale to uz fakt zalezi na konkretnim settingu (a dokonce bych rekl na miste v settingu).

EDIT: ja souhlasim s tim, co pise Bifi, jak rikam, moje poznatky o historii (shodou okolnosti taky s durazem na 17.stoleti) jsou stejne, ale osobne se me spatne prevadeji do hry - ciste prakticky mi prijde pohodlnejsi tohle resit nerealistickou mincovni ekonomikou, kdy ti sedlak da za odmenu 100 zlatych, a ne kolo syra, pytel cibule a sud piva. Jake s tim mate zkusenosti?

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11803
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 27. 9. 2019, 11:56

Vandalicus píše:
27. 9. 2019, 11:30
Jak moc tam ty nuzky rozevreme mezi tridama je uz ciste na settingu a na vas - tady je hovadina neco zevseobecnovat a muzeme se o tom bavit do nekonecna. Rozdil mezi vysokym slechticem typu Valdstejna a chudym rolnikem v roce 1623 bude extremni, oproti tomu takove Forgotten Realms, kde i drevorubec na samote v lese veceri stejk a vesnicka hospoda nabizi menu o dvanacti polozkach muze byt nastavene uplne jinak, ale to uz fakt zalezi na konkretnim settingu (a dokonce bych rekl na miste v settingu).
S tímhle nesouhlasím.

Na "settingu" (respektive kultuře) závisí, které třídy budou vůbec existovat. Když někdo každej den večeří stejk a v hospodě si dá menu o dvanácti položkách, tak to prostě není chudák.

Rozdíly ve výdajích jednotlivých tříd ale vychází přímo z definice těch tříd. Chudoba znamená, že nemáš dost prostředků na důstojné pokrytí základních životních potřeb. Být bohatý znamená, že se můžeš nechat obsluhovat jinými lidmi (ať už máš přímo sluhy, nebo si třeba zaplatíš pětihvězdičkový hotel). A když můžeš platit několik dalších lidí, tak to nutně znamená, že máš prostředky nejmíň jako několik dalších lidí, tedy několikanásobně víc než kterýkoliv z nich (rozhodně víc než dvojnásobně).

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10157
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Ceník vybavení pro fantasy hru

Příspěvek od Markus » 27. 9. 2019, 12:05

Já sem můžu fláknout svůj aktuální ceník, který prošel už několika obměnami. Vychází to z cen ve starém DnD, ale dál jsem je různě ladil. Zajímavé je sledovat různé poměry - kolik stojí nářadí ve srovnání se zbraní nebo ve srovnání s jídlem, s krávou. Ladil jsem to podle různých historických zdrojů. Poměry by měly jakš takš sedět, ale je to samozřejmě celé posunuté hodně do zlata, protože DnD.

Operuju s tím, že normální člověk si vydělá 1 stříbrný denně, půlku z toho prožere. (Velmi orientačně, protože to "vydělá" v naturáliích.) Najmout si přístavního dělníka na den bude stát 1 stříbrňák atd.

Ceny jídla a živobytí mám záměrně přemrštěné, protože jsou to ceny pro dobrodruhy, kteří to kupují, platí služby (hospoda) a vyhledávají specializované zásoby (sušené, uzené, solené...). A obsahují i chlast, koupel atd. Nechce se mi to počítat zvlášť.

Zatím nejsem úplně spokojený, do budoucna bych chtěl rozšířit to o ceník pokladů. Kolik stojí stříbrná číše, kolik zlatý svícen, kolik štůček látky, kolik amfora ambry. Abych to mohl dávat hráčům jako poklady. Zatím tyhle ceny odvozuju improvizovaně odhadem a srovnáním s tím, co už v ceníku mám. Nejvíc orientační předmět je pro mě cena typického nástroje - 1 až 2 zlaté.

K Bifiho postřehu, že oblečení je drahé - to protože ve světě bez masové výroby sežere většinu ceny nikoli materiál, ale lidská práce. A než vypěstuješ len, zpracuješ vlákna na látku, utkáš to, tak je to práce strašně moc. Totéž zbroje - ten materiál není zas tak drahý, práce ano.
Přílohy
Vybavení.pdf
(69.58 KiB) Staženo 10 x

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host