Ingredience sci-fi/space opery

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od vzteklina » 21. 7. 2015, 11:13

York: Na video se dnes nemrknu. A ten styl identifikace je furt podružná věc, pokud obecně nedokážeš detekovat potenciální cíl. V první řadě totiž musíš cíl vidět, než ti on dá on-demand identifikační kód. Jenže na co je ti takový kód, když už ho jednou vidíš a můžeš si ho identifikovat sám, podle pasivních znaků?
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9389
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od York » 21. 7. 2015, 11:24

vzteklina píše:V první řadě totiž musíš cíl vidět, než ti on dá on-demand identifikační kód.
Když ho "nevidíš" na žádném ze svých senzorů, tak na něj těžko můžeš zaměřit zbraně. Identifikaci potřebuješ právě v situaci, kdy cíl "vidíš" a potřebuješ jistotu, že to nebude friendly fire.
vzteklina píše:Jenže na co je ti takový kód, když už ho jednou vidíš a můžeš si ho identifikovat sám, podle pasivních znaků?
MarkyParky ti určitě rád povypráví o tom, k čemu jsou v leteckém provozu takové věci dobré ;-)

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8437
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od OnGe » 21. 7. 2015, 12:34

Stran té umělé inteligence není ani tak problém vyhodnotit situaci (ve vesmíru bude mít stejné vstupní informace jako člověk, akorát je dokáže rychleji zpracovat), jako spíš nenechat se oblbnout. Ne že by se člověk nedal oblbnout, ale na základě zkušeností mu může třeba dojít, že to co se děje támhle je jenom tajtrdlíkování k odlákání pozornosti, aby si protivník uvolnil ruce na druhé straně, nebo že tahle rafinerie je důležité, aby zůstala v celku a úplně stejná rafinerie támhle by se zas měla definitivně zrušit.
vzteklina píše:Aby lidi nedopadli tak, že se budou schovávat jak švábi "ve škvírách" na povrchu planet a okolo budou vesmírem plout stroje které smetou jakýkoliv pokus lidí z planety vyletět.
Ale to je moc zajímavý nápad :think:
York píše:Tohle je dost nešťastnej příklad, protože AI v počítačových hrách řeší přesně opačný problém - aby byla uvěřitelně špatná a lidsky chybující. Ani šachy nejsou výjimkou, tu "play to win" AI ocení pár top šachistů na světě, pro zbytek lidí je třeba obtížnost snižovat.
Jestli děláš šachy nebo pokr, tak jo. Jestli děláš něco s bohatší škálou herních situací (třeba starcraft) tak už je dost oříšek udělat něco, co hraje alespoň trochu rozumně. I optimálně fungující robotický vysavač je úkol hodný vědce :)
York píše:Rozpoznávání friendly targetů zrovna v podmínkách planetární invaze prováděné výhradně roboticky, je zrovna jednoduché: Cokoliv se nehlásí správným signálem, je nepřítel. Nejhorší, co riskuješ, je, že ti funkční robot rozstřílí poškozeného.
To nestačí. Jak zabráníš nepříteli, aby neodpověděl stejným signálem? Nebo aby nezahltil pásmo a tím pádem nemohlo správným signálem odpovědět nic?
vzteklina píše:Zaprvé, hlásit se signálem znamená malovat si terč na čelo.
Tenhle problém řeší soudobé odpovídače u vojenských letadel. Odpoví pouze když dostanou správně zakódovaný požadavek a protože i ten se dá podvrhnout, dají se i úplně vypnout. Pro identifikaci cílů, do kterých se nestřílí, je to ale dost naprd.
York píše:Dron nemusí ani zdaleka spoléhat jen na svou vlastní senzorovou kapacitu. Jde o planetární invazi, tj. určitě může využívat data posílaná z orbity, případně z průzkumných dronů, co létají nad ním. Navíc můžeš mít na té orbitě lidské remote operátory/piloty.
Dokážete si představit ty ohromné možnosti elektronického boje?
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od vzteklina » 21. 7. 2015, 15:32

York píše:Trocha studijního materiálu (video).
Tak jsem to v rychlosti proletěl. Taky si mohl zmínit že pro diskuzi je relevantních jen posledních 5 minut. Radar na mini vrtulníku je dobrá věc, ale pokud sám vrtulník neútočí, je to celé odsouzené k vzájemné komunikaci a nesamostatnosti. A když ti kvuli sestřelení, poruše nebo hacknutí spojení nějakého vrtulníčku vypadne zrak... to pak jseš celkem nespolehlivá bojová jednotka. Zajímalo by mě jak náročné je takovou srandu zachytit pasivním radarem a poslat jí raketu. To je totiž past jakýchkoliv aktivních senzorů. Např ponorky neplují podle aktivního sonaru ale používají ho jen pasivně. Kdyby to udělaly, je z nich snadný terč pro nepřítele. A pokud robota vybavíš aktivnímy senzory, děláš stejnou hloupost jako ponorka plující podle aktivního sonaru. Další příklad je třeba tma. Rozdíl mezi pasivním a aktivním smyslem je stejný jako rozdíl mezi světlometem a nočním viděním. Voják s nočním viděním vs. voják se světlometem. Kdo koho asi dříve najde a zničí?
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8437
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od OnGe » 21. 7. 2015, 15:50

Zas ono se to s tou zaměřitelností aktivních senzorů dost přeceňuje. Víš docela přesně, že tě něco zaměřuje, ale abys věděl odkud, musíš to triangulovat. Kdyby to bylo tak snadné, už dávno by se žádné aktivní detektory nepoužívaly a faktem je, že se využívají čím dál víc.
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od vzteklina » 22. 7. 2015, 07:58

Mno, ale do blízké budoucnosti nevidím moc překážek, které by bránily aby to dobře fungovalo. Navíc se v současnosti vedou hlavně unbalanced konflikty, kdy ti ta zpětná detekce moc nehrozí díky nízké úrovni techniky u jedné strany. Kdyby se střetly současné velmoci, asi by to vypadalo uplně jinak.
Další věc je, že teda to světlo vs. nightvision platí už v současnosti a naprosto zřejmě.
A nejde jen o identifikaci cíle a zaměření cíle. Jde o schopnost zmapovat své okolí. Pokud to stroj neumí dělat pasivně (jako člověk, pomocí zraku, sluchu, čichu) ale jen aktivně (radary, sonary, lasery) tak nepůjde jen o izolovaný krátký identifikační signál nebo úzký zaměřovací paprsek, ale bude prostě vysílat na všechny strany opakované dávky záření či vlnění a to se pak detekuje mnohem snáze.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Uživatelský avatar
Zmok
Příspěvky: 456
Registrován: 10. 2. 2007, 21:58
Bydliště: Praha

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od Zmok » 22. 7. 2015, 12:53

Současný radary neni tak úplně snadný odlišit od běžnýho šumu. Nevíš, jestli ty náhodný výkyvy napříč spektrm způsobujou skvrny na slunci nebo je má někdo dobře spočítany.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 8437
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od OnGe » 22. 7. 2015, 19:03

Překážka je v samotném principu triangulace, kdy potřebuješ několik detektorů v rozumné vzdálenosti od sebe a to, co je rozumná vzdálenost, závisí na tom, jak daleko je ten zdroj signálu a jak velkou chceš toleranci. Jakákoliv aktivní detekce navíc nemusí vysílat neustále, vysílač signálu může být jen jeden a může "osvětlovat" oblast pro X přijímačů, aktivní a pasivní metody se dají různě kombinovat a jak se to kombinuje bude záviste vždycky na poměr výhod a rizik. Když bude mít někdo armádu extrémně závislou na nějakém způsobu detekce nebo komunikace, bude to pro protivníka primární cíl a bude to rušit nebo využívat ve svůj prospěch. Na to bude druhá strana reagovat protiopatřeními a změnou doktrin a tak pořád dokola. Jako posledních deset tisíc let :)

Co mi na tom přijde zajímavé je právě to vyvažování výhod a nevýhod a jejich využívání a zneužívání. S tím se dá vymyslet spousta legrace.
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10248
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od Ecthelion » 28. 8. 2016, 20:45

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Autorem obrázků je Stephan Martinière.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15693
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od Jerson » 28. 12. 2017, 14:14

Sosacek píše:
19. 12. 2017, 17:03
Je to jako kdyz ti Jerson vysvetluje, ze mechy ve scifi nedavaji smysl, protoze to neodpovida modernimu designu tanku. Ale kdyz chces hrat rpgcko, kde jsou mechy, tak ty mechy jsou premisa, ne dusledek, takze uhout musi ty ostatni veci, ne mechy, pac pak by to nebylo rpgcko s mechama.
Odpovím tady.
Neříkal jsem, že Mechy nedávají smysl. Říkal jsem, že je nesmysl, aby byly při dvojnásobné velikosti a hmotnosti od 10 do 100 tun efektivnější než tanky postavené stejnou technologií. Takže pokud někdo chce hrát RPG s mechy jako premisou, tak je třeba se nad věcí zamyslet a zdůvodnit, proč se nepoužívají tanky, a jak doopravdy budou mechy vypadat.
Tedy zde skutečně musí mít na výšku 10 - 15 metrů, nestačí jen 8, a zda ty nejlehčí musí mít 10 tun, a ne třeba 40, a zda je potřeba, aby ty těžší měly čtyři kanóny a deset laserů, když by mohly mít jednu hlavní zbraň velké ráže a dvě doplňkové, nebo dvě až čtyři zbraně menší ráže. Důvod jejich použití může vycházet z terénu na různých planetách, který je většinou tvořen zvrásněnými pláněmi, velkými kameny, průrvami o šířce až tři metry, hustými lesy a jinými překážkami, se kterými si pásové vozidlo jen těžko poradí a přitom není efektivní používat různé bojové létající stroje.
A taky zda je nutné tvrdit, že mech je lepší bojový stroj než tank - může být univerzálnější a tím lepší pro většinu bojišť, ale pokud by se mech střetl se stejně těžkým tankem v otevřeném pevném terénu s nižšími překážkami, tak by byl ve značné nevýhodě díky své vertikální konstrukci a slabšímu pancéřování.

Tedy i RPG svět s mechy může dávat smysl a být udělán dobře, tedy dostatečně uvěřitelně. A fyzika, mechanika a konstrukce vozidel a zbraní nemusí nikam uhýbat.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10248
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ingredience sci-fi/space opery

Příspěvek od Ecthelion » 1. 5. 2018, 14:02

Antharon mi posílal moc pěkně sepsaný článek ohledně klasifikace lodí (rozdíl korveta/fregata, co je capital ship, co je flagship, etc.), tak se o něj chci podělit s ostatními:

:arrow? On the Taxonomy of Spaceships
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host