Váš názor na {insert problem here}
Váš názor na {insert problem here}
Manuál k použití:
- Postněte nějaký problém, záležitost, nebo třeba nějakou osobní zkušenost z některé vaší hry.
- Zeptejte se na názor ostatních na danou věc.
- Reagujte na otázky ostatních.
- Pointou každopádně je, že daná záležitost nemá potenciál uživit samostatnou diskusi - tohle téma má zastřešovat právě ty témata, kvůli kterým vám ani nestojí za to zakládat vlastní, protože by pravděpodobně shořela jako papír.
- Pokud se jak na potvoru diskuse rozproudí, asi nebude od věci odstřihnout ji do samostatného tématu (nebo preventivně založit nové).
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
No, ne. Jako vážně ne. Mladí hráči, se kterými hraju, mají tendence se chytat jednotlivých detailů, které zmíním, jako by šlo o slobo boží, a když řeknu "můžete je zastrašit", je to skoro jako bych řekl "zastrašte je". Ani nepomůže, když řeknu "Můžete je zastrašit nebo se s nimi dohodnout", protože výsledek by nejspíše byl, že se napřed pokusí o zastrašení a pak o dohodu.
Fakt potřebuju podporovat to, aby měli vlastní nápady, jak přistupovat k situaci. A ne že by je nikdy neměli.
A tohle pro ně taky neplatí, s tím uvědomováním. Rád bych, aby si své možnosti uvědomovali, ale zatím jsem rád, když vymyslí alespoň jednu.Hráči si moc dobře uvědomují, že mohou tvůj návrh ohnout (říkáš, že by se dal podplatit? Budu předstírat, že jsem kontrolor, co ho chytí u braní úplatku!*) nebo se zachovat podle svého (lol, tohle je fakt bezvýchodná situace, radši zdrháme.)
To samozřejmě dělám, ale často je to jako u zkoušky - když neví, je jedno, kolik času mu dám na promyšlení. Prostě neví.jinak +1 k markyho střihu. Když je hráč zaseklý, věnuj se jinému a vrať se později.
Já nikdy předtím s hráči mladšími než 15 let nehrál, pokud nepočítám své začátky v DrD, takže jsem byl opravdu překvapen, co všechno pro ně není samozřejmá věc. Třeba přístup "Když něco nevím, tak googlím, a když v herním světě nemám mobil s daty a přístupem na net, tak jsem v háji." Takže jim zkouším dávat i takové rady jako že se svět 1939 až tak neliší od fantasy, co kdyby se zkusili zeptat v hospodě.
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Jerson:
Já ti nevím. Já hrál několikrát (pravda, že fantasy) i s dvanáctiletýma děckama a spíš jsem měl problém s tím, jak je (nenásilně, abych jim nezkazil hru a neříkal NE) v nápadech krotit, než že by se mi zasekávali. Ale byla to taková nevymezená generická fantasy, bez nějakých pevně daných reálií nebo pravidel fungování světa.
A z toho co píšeš v posledním odstavci, mám trochu pocit, jestli problém toho zasekávání se není někde jinde - a to v míře jejich znalosti/sžití se settingem.
Já sám mám při pseudohistorických/alternativně historických hrách hned dvojí problém s autenticitou hraného období:
1. mě děsně štve, když objektivně nevím, jak se nějaký problém v dané době historicky řešil a musím to vystřelit od boku (a šance, že se s běžným přehledem netrefím, je přehnaně vysoká)
2. druhak mě děsné ruší, když objektivně vím, jak se nějaký problém v dané době historicky řešil, a spoluhráč zahraje nějaký anachronismus (buďto protože je v situaci 1. nebo protože hru nebere tak vážné a na historické autenticitě mu až tolik nezáleží).
Jediným receptem na tenhle diskomfort je předherní příprava a studium reálií, ale zároveň vím, jak časově náročná věc to je a prostě není reálné po sobě ani po ostatních hráčích chtít znalosti srovnatelné s profesionálními historiky. A to i když jsou dospělí, natož když to jsou třináctiletí kluci.
Trochu mi na to funguje "ano, ale...", nicméně ne vždycky. Když ti hráč v alternativním třináctém století chce vlézt do domu významného obchodníka komínem, z krbu ve světnici přeběhnout chodbou do kuchyně a tam se schovat mezi pytle brambor, tak si korekturou všech těch anachronizmů a nelogičností zadělám akorát na to, že se příště zasekne.
Což mě třeba hrozně mrzí, protože mě extrémně baví přemýšlet o tom, jak dnešní rutinní úkoly zvládnout s dnešními znalosti, ale v době, kdy neexistovaly odpovídající nástroje. Jenže jednak toho nejsem schopen dlouhodobě sám, takže se neodvažuji chtít totéž po druhých a druhak nutným požadavkem zábavy je jistá plynulost hry, která je holt vykoupená anachronismy.
Napadá mě tedy, jestli třeba - ve světle tvého příkladu - ti hráči nejsou zaseknutí právě kvůli tomu, že se už dřív spálili s tím, že první věc, co je napadla, prostě historicky neseděla a byla zamítnuta.
Já ti nevím. Já hrál několikrát (pravda, že fantasy) i s dvanáctiletýma děckama a spíš jsem měl problém s tím, jak je (nenásilně, abych jim nezkazil hru a neříkal NE) v nápadech krotit, než že by se mi zasekávali. Ale byla to taková nevymezená generická fantasy, bez nějakých pevně daných reálií nebo pravidel fungování světa.
A z toho co píšeš v posledním odstavci, mám trochu pocit, jestli problém toho zasekávání se není někde jinde - a to v míře jejich znalosti/sžití se settingem.
Já sám mám při pseudohistorických/alternativně historických hrách hned dvojí problém s autenticitou hraného období:
1. mě děsně štve, když objektivně nevím, jak se nějaký problém v dané době historicky řešil a musím to vystřelit od boku (a šance, že se s běžným přehledem netrefím, je přehnaně vysoká)
2. druhak mě děsné ruší, když objektivně vím, jak se nějaký problém v dané době historicky řešil, a spoluhráč zahraje nějaký anachronismus (buďto protože je v situaci 1. nebo protože hru nebere tak vážné a na historické autenticitě mu až tolik nezáleží).
Jediným receptem na tenhle diskomfort je předherní příprava a studium reálií, ale zároveň vím, jak časově náročná věc to je a prostě není reálné po sobě ani po ostatních hráčích chtít znalosti srovnatelné s profesionálními historiky. A to i když jsou dospělí, natož když to jsou třináctiletí kluci.
Trochu mi na to funguje "ano, ale...", nicméně ne vždycky. Když ti hráč v alternativním třináctém století chce vlézt do domu významného obchodníka komínem, z krbu ve světnici přeběhnout chodbou do kuchyně a tam se schovat mezi pytle brambor, tak si korekturou všech těch anachronizmů a nelogičností zadělám akorát na to, že se příště zasekne.
Což mě třeba hrozně mrzí, protože mě extrémně baví přemýšlet o tom, jak dnešní rutinní úkoly zvládnout s dnešními znalosti, ale v době, kdy neexistovaly odpovídající nástroje. Jenže jednak toho nejsem schopen dlouhodobě sám, takže se neodvažuji chtít totéž po druhých a druhak nutným požadavkem zábavy je jistá plynulost hry, která je holt vykoupená anachronismy.
Napadá mě tedy, jestli třeba - ve světle tvého příkladu - ti hráči nejsou zaseknutí právě kvůli tomu, že se už dřív spálili s tím, že první věc, co je napadla, prostě historicky neseděla a byla zamítnuta.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Tohle s historičností souviset nebude. První nápady, které jsem zpochybnil, se týkaly zapálení hromady naházených dokumentů ležících na podlaze vagónu (v - 15°C) prostým hozením sirky na jejich vršek (v očekávání okamžité vatry), a následně když už je tedy zapálili, tak kopnutí do této planoucí hromady tak, aby spadla na svá metry vzdáleného tvora a zapálila ho.
Druhý nápad byl vzít ve dvou lidech lano, nést ho mezi sebou, a v metrových závějích mezi železniční tratí a blízkým lesem, v noci, obíhat odcházející tvora, aby ho svázali a přitom se ho nedotknuli. Prostě nesmyslné věci s ohledem na běžné chování ohně a běžnou podobu okolí trati a běžnou rychlost pohybu v hlubokém sněhu v noci mezi křovím.
Osobně mi přijde, že to je prostě nedostatek zkušeností hráčů s určitými situacemi, počínaje tím, co znamená uvíznout v tuhé zimě v noci ve vlaku uprostřed lesa. Takže také zkoušeli prohledávat vagón bez zdroje světla a další podobné věci, které nedojdou nikomu, kdo to reálně nezkusil.
My jsme v jejich věku nebyli jiní, zkoušeli jsme (ve fantasy) jít lesem v noci jen za svitu Měsíce /svíček /pochodní, dělat tábořiště v noci, spát na stromě, střílet ze stromu z luku, hledat plány budovy v městské knihovně a další hromadu pitomostí, které nás PJ víceméně nechal dělat, protože si to taky nevyzkoušel. Ostatně třeba jak blbě se chodí v neznámém lese v noci, co to znamená "obejít vesnici mimo cesty, aby mě nikdo neviděl" a jiné podobné srandy jsem si já vyzkoušel až před pěti lety, do té doby jsem o nich také neměl dobrou představu - že to prostě téměř nejde.
Takže jim chci napsat něco jako Příručku pro začínající agenty, aby věděli, že se při získávání informací můžou zeptat třeba trafikanta - což by je v životě nenapadlo, protože nejspíš žádnou trafiku v podobě stánku na rohu ani nikdy neviděli a nemají tušení, jaké informace může takový trafikant mít. Já to tedy taky nevím, ale mám tušení, a díky čtení knih o tajných službách a několika osobním zkušenostem mám nějakou představu, jak se v té době daly různé informace získat.
Případy, o kterých mluvím jdou ale trochu jiného rázu - ten kluk asi nemá žádné zkušenosti s oslovením neznámé holky (ženy) svého věku a vedením normální konverzace. Což mu nemůžu vyčítat, já je neměl taky. Jen si díky předchozímu hraní Dračáku zřejmě vytvořil návyk, že jeho nekromant prostě může od kdekoho získat informace pomocí zastrašování a výhrůžky, nebo rovnou násilím, za které mu nic nehrozí, protože je v okolí nejmocnější, a tak neví jak by měl postupovat "civilně" ve světě, který se mnohem víc podobá našemu. Tady se strašně projevuje, že jejich primární zdroj informací je Google search, a ani současné filmy jim v tom nepomáhají, protože snad všechny používají filmové zkratky "žádám do počítače jméno a za pět sekund mám popisa fotku osoby, místa, nebo přehlednou prezentaci zájmového objektu.
Druhý nápad byl vzít ve dvou lidech lano, nést ho mezi sebou, a v metrových závějích mezi železniční tratí a blízkým lesem, v noci, obíhat odcházející tvora, aby ho svázali a přitom se ho nedotknuli. Prostě nesmyslné věci s ohledem na běžné chování ohně a běžnou podobu okolí trati a běžnou rychlost pohybu v hlubokém sněhu v noci mezi křovím.
Osobně mi přijde, že to je prostě nedostatek zkušeností hráčů s určitými situacemi, počínaje tím, co znamená uvíznout v tuhé zimě v noci ve vlaku uprostřed lesa. Takže také zkoušeli prohledávat vagón bez zdroje světla a další podobné věci, které nedojdou nikomu, kdo to reálně nezkusil.
My jsme v jejich věku nebyli jiní, zkoušeli jsme (ve fantasy) jít lesem v noci jen za svitu Měsíce /svíček /pochodní, dělat tábořiště v noci, spát na stromě, střílet ze stromu z luku, hledat plány budovy v městské knihovně a další hromadu pitomostí, které nás PJ víceméně nechal dělat, protože si to taky nevyzkoušel. Ostatně třeba jak blbě se chodí v neznámém lese v noci, co to znamená "obejít vesnici mimo cesty, aby mě nikdo neviděl" a jiné podobné srandy jsem si já vyzkoušel až před pěti lety, do té doby jsem o nich také neměl dobrou představu - že to prostě téměř nejde.
Takže jim chci napsat něco jako Příručku pro začínající agenty, aby věděli, že se při získávání informací můžou zeptat třeba trafikanta - což by je v životě nenapadlo, protože nejspíš žádnou trafiku v podobě stánku na rohu ani nikdy neviděli a nemají tušení, jaké informace může takový trafikant mít. Já to tedy taky nevím, ale mám tušení, a díky čtení knih o tajných službách a několika osobním zkušenostem mám nějakou představu, jak se v té době daly různé informace získat.
Případy, o kterých mluvím jdou ale trochu jiného rázu - ten kluk asi nemá žádné zkušenosti s oslovením neznámé holky (ženy) svého věku a vedením normální konverzace. Což mu nemůžu vyčítat, já je neměl taky. Jen si díky předchozímu hraní Dračáku zřejmě vytvořil návyk, že jeho nekromant prostě může od kdekoho získat informace pomocí zastrašování a výhrůžky, nebo rovnou násilím, za které mu nic nehrozí, protože je v okolí nejmocnější, a tak neví jak by měl postupovat "civilně" ve světě, který se mnohem víc podobá našemu. Tady se strašně projevuje, že jejich primární zdroj informací je Google search, a ani současné filmy jim v tom nepomáhají, protože snad všechny používají filmové zkratky "žádám do počítače jméno a za pět sekund mám popisa fotku osoby, místa, nebo přehlednou prezentaci zájmového objektu.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Váš názor na {insert problem here}
Jersonovska realisticnost, no. Marny je to.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
Re: Váš názor na {insert problem here}
My ty věci, co popisuješ, děláme ve svých hrách dodnes. Asi proto se lidé nad tím lanem a hořícími papíry na D20 podivovali, protože si troufám tvrdit, že u každého jiného GM by to bylo v pohodě a nikdo se nad tím nepozastavil, přihodil by nějaký postih/aspekt hluboký sníh nebo mráz a šel by vyhodnocovat.
Nejčastější zdroj společné představy pro hru je kniha nebo film a tam se takové věci běžně dějí. A hry mají pro většinu lidí blíže k těm filmům a knížkám, kde to jde, než k realitě, kde mi Jerson tvrdí, že si to zkusil a nejde to. Většina družin ani žádného "Jersona" nemá. Možná bys svým hráčům nejvíce pomohl, kdybys zkusil nebýt sám sebou a užíval si hru i z jejich pohledu.
Co je špatné na "zadám do počítače jméno a za pět sekund mám popis"? Vždyť ve tvé hře to může být totéž - "zkusím se po vesnici poptat, co mi řeknou o té továrně". Nemusí kvůli tomu obíhat každé NPC a s každým vést rozhovor. Viditelně jim to nevyhovuje a "google" přístup jim může přijít přirozenější a nebudou v něm tápat. Je možné, že jsi pro jejich hru prostě nevyhovující GM, který má diametrálně jiné představy o hře. Chápu, že oni své představy ani neznají nebo je nedokáží popsat, ale podle toho, co píšeš, jim hra viditelně nevyhovuje a mají záseky. Zamyslel bych se nad tím, zda jsou tyto záseky skutečně jejich...
Nejčastější zdroj společné představy pro hru je kniha nebo film a tam se takové věci běžně dějí. A hry mají pro většinu lidí blíže k těm filmům a knížkám, kde to jde, než k realitě, kde mi Jerson tvrdí, že si to zkusil a nejde to. Většina družin ani žádného "Jersona" nemá. Možná bys svým hráčům nejvíce pomohl, kdybys zkusil nebýt sám sebou a užíval si hru i z jejich pohledu.
Co je špatné na "zadám do počítače jméno a za pět sekund mám popis"? Vždyť ve tvé hře to může být totéž - "zkusím se po vesnici poptat, co mi řeknou o té továrně". Nemusí kvůli tomu obíhat každé NPC a s každým vést rozhovor. Viditelně jim to nevyhovuje a "google" přístup jim může přijít přirozenější a nebudou v něm tápat. Je možné, že jsi pro jejich hru prostě nevyhovující GM, který má diametrálně jiné představy o hře. Chápu, že oni své představy ani neznají nebo je nedokáží popsat, ale podle toho, co píšeš, jim hra viditelně nevyhovuje a mají záseky. Zamyslel bych se nad tím, zda jsou tyto záseky skutečně jejich...
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Eh, jsem nekompatibilní s cílem, kterého se Jersone snažíš dosáhnout.
Takže nejsem schopen více poradit/sdílet zkušenosti (vyjma rady, že to je blbý cíl, ale tak to chápu, že z té nejsi nadšený, když tě taková hra baví, takže tu si nechám pro sebe a jako bych tu nic nenapsal. Oni to zvládnou ostatní).
Takže nejsem schopen více poradit/sdílet zkušenosti (vyjma rady, že to je blbý cíl, ale tak to chápu, že z té nejsi nadšený, když tě taková hra baví, takže tu si nechám pro sebe a jako bych tu nic nenapsal. Oni to zvládnou ostatní).
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Ještě poznámka k zamyšlení.
Když vidím v jedné větě: "jít lesem v noci jen za svitu Měsíce" a "pitomost", tak bych se doporučil zamyslet nad tím, zda nároky na odhad toho, co je realistické, které kladeš na své spoluhráče, sám naplňuješ.
Říkám to zejména jako člověk, který na šifrovačkách jen za svitu Měsíce lesem nachodil stovky kilometrů, včetně nejrůznějších zkratek azimutem mimo cesty, a nijak pitomé mu to nikdy nepřišlo - ba přímo naopak, když si necháš akomodovat oko a bílé světo měsíce ti přisvítí, aby se čeho měly chytnout vybuzené tyčinky, tak je to mnohem jednodušší a příjemnější způsob cestování, než si svítit čelovkou (nebo nedejbože mihotající pochodní) na pár metrů a pak mít kolem s sebe černočernou tmu.
Obzvlášť pokud při té cestě:
- ty chceš vidět, co se děje kolem tebe, pokud možno relativně daleko
- a zároveň nechceš, aby okolí vidělo tebe.
Na zamyšlení pak dávám, že velmi podobnou službu ti dá v dnešní civilizaci i světelný smog z měst, pokud je zataženo. Pro fantasy v divočině je tahle zkušenost k ničemu, ale pro druhoválečnou hru by nemusela. Pokud teda není zatemnění...
Když vidím v jedné větě: "jít lesem v noci jen za svitu Měsíce" a "pitomost", tak bych se doporučil zamyslet nad tím, zda nároky na odhad toho, co je realistické, které kladeš na své spoluhráče, sám naplňuješ.
Říkám to zejména jako člověk, který na šifrovačkách jen za svitu Měsíce lesem nachodil stovky kilometrů, včetně nejrůznějších zkratek azimutem mimo cesty, a nijak pitomé mu to nikdy nepřišlo - ba přímo naopak, když si necháš akomodovat oko a bílé světo měsíce ti přisvítí, aby se čeho měly chytnout vybuzené tyčinky, tak je to mnohem jednodušší a příjemnější způsob cestování, než si svítit čelovkou (nebo nedejbože mihotající pochodní) na pár metrů a pak mít kolem s sebe černočernou tmu.
Obzvlášť pokud při té cestě:
- ty chceš vidět, co se děje kolem tebe, pokud možno relativně daleko
- a zároveň nechceš, aby okolí vidělo tebe.
Na zamyšlení pak dávám, že velmi podobnou službu ti dá v dnešní civilizaci i světelný smog z měst, pokud je zataženo. Pro fantasy v divočině je tahle zkušenost k ničemu, ale pro druhoválečnou hru by nemusela. Pokud teda není zatemnění...
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9351
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Přesně o tomhle mluvím, když říkám, že musíš s hráči mít otevřenou debatu a přihazovat i vlastní návrhy řešení. Nesmíš jen sedět a sestřelovat, co řeknou. Musíš přinejmenším brát jejich nápady, vysvětlit proč nefungují a navrhnout zaprvé, jak je upravit, aby fungovali, a zadruhé (ideálně) přihodit i jiný nápad/příležitost jako alternativu, aby se ti nezasekla hra.Jerson píše: ↑6. 12. 2018, 05:58Tohle s historičností souviset nebude. První nápady, které jsem zpochybnil, se týkaly zapálení hromady naházených dokumentů ležících na podlaze vagónu (v - 15°C) prostým hozením sirky na jejich vršek (v očekávání okamžité vatry), a následně když už je tedy zapálili, tak kopnutí do této planoucí hromady tak, aby spadla na svá metry vzdáleného tvora a zapálila ho.
Druhý nápad byl vzít ve dvou lidech lano, nést ho mezi sebou, a v metrových závějích mezi železniční tratí a blízkým lesem, v noci, obíhat odcházející tvora, aby ho svázali a přitom se ho nedotknuli. Prostě nesmyslné věci s ohledem na běžné chování ohně a běžnou podobu okolí trati a běžnou rychlost pohybu v hlubokém sněhu v noci mezi křovím.
"Hmm, v tom sněhu ho určitě nebudete obíhat dost rychle. Někdo z vás asi neumí vrhat lano jako laso, aby jste ho mohli chytit takhle, co?"
"Hej, to ne, ale jestli tam jsou stromy, tak můžu vylézt na strom a chytit ho do smyčky až pujde pode mnou!"
"Zapálit to můžete, ale bude to chtít víc než sirku. V předchozím vagonu byla olejová lampa."
Něco v tom smyslu.
edit: +jak říká marky; nikdo nemá perfektní představu o tom, co je reálné. Proto je to otevřená debata, aby mohli tyhle věci posuzovat i hráči a případně tě přesvědčit nebo se nechat přesvědčit, co je ještě uvěřitelné.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
No, to právě nevím - jedna holka ve skupině studuje chemii a nelogičnosti při operacích s chemikáliemi ji obvykle dost vykolejí, takže to asi nebude jen můj problém.Arten_CZ píše: ↑6. 12. 2018, 07:12 My ty věci, co popisuješ, děláme ve svých hrách dodnes. Asi proto se lidé nad tím lanem a hořícími papíry na D20 podivovali, protože si troufám tvrdit, že u každého jiného GM by to bylo v pohodě a nikdo se nad tím nepozastavil, přihodil by nějaký postih/aspekt hluboký sníh nebo mráz a šel by vyhodnocovat.
Kdybych hrál jen s jednou skupinou, tak bych to asi mohl překousnout, i když bych dostal spíše fantasy v kulisách WW2, kde postavy běhají po sněhu a v noci potmě prohledávají místnosti. Ale když hraju s různými skupinami a lidmi ve věku od 13 do 43 let, kteří mají dost různé představy o realitě ze svých her, a hlavně občas můžou hrát spolu, tak potřebuju jednotný referenční rámec, o který se můžu opřít vždy - a tím je pro mě realita jako taková. Nehledě na to, že ve stejném světě chce hrát ještě další GM se svou skupinou, se kterým si budeme vyměňovat informace a příležitostně možná i spojíme jeho a moje hráče (přičemž jeden jeho hráč se mnou už hrál).Nejčastější zdroj společné představy pro hru je kniha nebo film a tam se takové věci běžně dějí. A hry mají pro většinu lidí blíže k těm filmům a knížkám, kde to jde, než k realitě, kde mi Jerson tvrdí, že si to zkusil a nejde to. Většina družin ani žádného "Jersona" nemá. Možná bys svým hráčům nejvíce pomohl, kdybys zkusil nebýt sám sebou a užíval si hru i z jejich pohledu.
Takže většina družin sice nemá žádného Jersona, ale průnik jejich společných představ o herním světě musím vyřešit tak jako tak. A nevím, jak jinak ho řešit.
Není na něm nic špatného, kromě toho, že:Co je špatné na "zadám do počítače jméno a za pět sekund mám popis"? Vždyť ve tvé hře to může být totéž - "zkusím se po vesnici poptat, co mi řeknou o té továrně". Nemusí kvůli tomu obíhat každé NPC a s každým vést rozhovor. Viditelně jim to nevyhovuje a "google" přístup jim může přijít přirozenější a nebudou v něm tápat.
1) hrajeme RPG, ve které považuju roleplaying za základ. Nedůležité scény přeskočím, a pokud by bylo získání informací snadné a automatické, tak bych ho neodehrával.
2) mám je naučit i nějaké chování, které bude užitečné pro život a které si ve hře můžou vyzkoušet. Takže situace "jak oslovit neznámého člověka a zeptat se ho na okolí" mi přijde nevhodné přeskakovat, protože se jim reálně může hodit.
Hra jim vyhovuje, ptám se jich opakovaně a důvody různých záseků se snažím řešit. Navíc jak jsem napsal, v jedné situaci hráč v pohodě jedná, protože NPC je ve vyšším postavení než on, zatímco ve druhé se zasekne, protože ve vztahu k NPC není ani jeden z nich na vyšší pozici a tedy ve výhodě, přičemž hráč zná zřejmě jen jednání z pozice síly, na tu nebo onu stranu. Proč bych mu tedy neukázal, jak se dá vést vyrovnaný rozhovor, aby si to mohl zkusit?Je možné, že jsi pro jejich hru prostě nevyhovující GM, který má diametrálně jiné představy o hře. Chápu, že oni své představy ani neznají nebo je nedokáží popsat, ale podle toho, co píšeš, jim hra viditelně nevyhovuje a mají záseky. Zamyslel bych se nad tím, zda jsou tyto záseky skutečně jejich...
Vidíš - určitě sis do té představy doplnil i detaily jako "Měsíc v úplňku na bezmračné obloze". Já také chodil v noci v lese, dokonce jsme v noci i bojovali a tak vím, co to obnáší a jak snadné nebo složité tyhle věci provádět. A v rámci možností se je hráčům snažím zprostředkovat i během hry, což se třeba projevilo tím, že v zasněženém lese se mohli celkem dobře orientovat i jen zrakem a přitom se účinně ukrývat.MarkyParky píše: ↑6. 12. 2018, 08:30 Když vidím v jedné větě: "jít lesem v noci jen za svitu Měsíce" a "pitomost", tak bych se doporučil zamyslet nad tím, zda nároky na odhad toho, co je realistické, které kladeš na své spoluhráče, sám naplňuješ.
Světelný smog je další věc, která se dneska už dost obtížně eliminuje při případné předváděčce - a když se nám to jednou podařilo, tak jsme si uvědomili, co to znamená skutečná tma. V kraji, který nebyl elektrifikován, je to jak ve středověku.
Nicméně to už řešíme velké detaily, do kterých jsem zabřednout nechtěl.
Však přesně to dělám, při rozdělávání ohně jsem jim poradil alkohol a účinnější způsob než zápalku. Ale pak dojdeme na takové věci, že si v takovém mrazu chce holka svléknout oblečení jen při podezření, že by mohlo být napadené houbou, a "sterilizovat" ho vložením do kotle parní lokomotivy pod parou. Nebo že se chtějí pokusit zprovoznit tuhle lokomotivu, aniž by vzali do ruky lopatu na uhlí. Já jejich nápady nesestřeluju bez vysvětlení, a jiné způsoby řešení situace jsem jim začal navrhovat poměrně záhy. Jen si všímám, kolik věcí zjevně neřešili ve své předchozí hře, a kolik z nich nechali na magii.Quentin píše:Musíš přinejmenším brát jejich nápady, vysvětlit proč nefungují a navrhnout zaprvé, jak je upravit, aby fungovali, a zadruhé (ideálně) přihodit i jiný nápad/příležitost jako alternativu, aby se ti nezasekla hra.
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Samozřejmě.Jeroson píše: Vidíš - určitě sis do té představy doplnil i detaily jako "Měsíc v úplňku na bezmračné obloze".
Protože jsi napsal "jít lesem v noci jen za svitu Měsíce", což implikuje bezmračnou oblohu a hodně jasný měsíc.
Kdybys napsal "za hvězdné noci", tak si představím taky bezmračnou oblohu, ale ten měsíc bude mít jenom srpeček (jinak by jeho záře přesvítila hvězdy).
A když zase napíšeš "za temné noci", tak si představím to zataženo někde daleko od města.
Tohle je mimochodem část toho, o čem mluví Quentin.
Pokud píšeš "jít lesem v noci jen za svitu Měsíce" ale přitom tím myslíš "potácet se lesem za úplné tmy", tak se ti dost rozchází představa o fikci s ostatními hráči. Nebo přinejmenším tady se mnou na fóru.
Re: Váš názor na {insert problem here}
Asi budete muset hrát jenom takové věci, kterým všichni dokonale rozumí a nikoho tím pádem neurazí svou nevědomostí. Třeba chození, konzumace běžných jídel nebo lehká nezávazná konverzace. Jen nevím, jak moc si při tom užijete legrace.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
A nebo si při hře objasníme, jak různé věci doopravdy fungují.
Nebo mám opravdu postavu hráče nechat rozběhnout se, aby se mu lépe skákalo, když se ve vlaku snaží dostat do dalšího vagónu bočními dveřmi? Mám jen nějak použít aspekt Tma, místo abych řekl "bez světla v téhle tmě nevidíš ani prd (protože už jsem dříve popsal, že je zataženo a sněží), jak chceš hledat nějaké nápisy?" Mám je nechat chodit po sněhu jako Legolase, když jsem předtím popsal, že se jiné postavy pomalu prodírají sněhem až do pasu?
Nebo mám opravdu postavu hráče nechat rozběhnout se, aby se mu lépe skákalo, když se ve vlaku snaží dostat do dalšího vagónu bočními dveřmi? Mám jen nějak použít aspekt Tma, místo abych řekl "bez světla v téhle tmě nevidíš ani prd (protože už jsem dříve popsal, že je zataženo a sněží), jak chceš hledat nějaké nápisy?" Mám je nechat chodit po sněhu jako Legolase, když jsem předtím popsal, že se jiné postavy pomalu prodírají sněhem až do pasu?
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Váš názor na {insert problem here}
Chces hrat nebo poucovat lidi a ukazovat jak ses chytrej?
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
To je odpověď na výše položenou otázku?
hraju: Ω Projekt Omega
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9351
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
https://www.youtube.com/watch?v=Dln3DJEcghY
Jerson samozřejmě může při hře brát ohled na fictional positioning. Jen se o něm musí naučit u stolu diskutovat. "Mám tě snad nechat chodit po sněhu jako legolase!?" se nepočítá jako produktivní diskuze
A čas od času bude muset nechat projít něco nereálného, pokud je to alespoň trochu uvěřitelné, protože ne všechny situace, které ve hře potká, budou zároveň dostatečně příběhově a/nebo herně zajímavé.
(teď si jen vymýšlím, nic proti jersonovi)
Viz ten příklad se sněhem. "Vylezu na strom a hodím na něj oprátku, až poběží pode mnou." Může být nereálné - je to tu skoro tundra, není na to dost času, asi by tě viděl etc. Ale může být uvěřitelné - jasně nějaký strom tu být může, chvíli vás hledá, tak mezitím vylezeš, už je noc, může tě přehlédnout.
Hráčům se IMHO musí jít trochu na ruku.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 9 hostů