Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25677
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 22. 10. 2017, 17:19

Obrázek

K-type vzducholoď na palubě USS Sicily (CVE118), 1949
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11317
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York » 13. 11. 2017, 11:31

Obrázek

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25677
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 3. 5. 2018, 19:53

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Goryvlad
Příspěvky: 56
Registrován: 6. 1. 2012, 17:42
Bydliště: Ostrava/Seliak

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Goryvlad » 23. 5. 2018, 19:08

Hrajeme svět laděný spíš do starověku, než středověku. Takže než kogu, karavelu nebo galeonu, postavy na moři natrefí na řeckou triéru, římskou corbitu, rákosový člun nebo džunku.
Jenom tak ze zvědavosti. Jak velkou posádku by měla KUPECKA loď féničanů nebo řeků ? Vesla na nich byly druhořadé. Kvůli zisku. Jen pro manévrování v přístavu nebo když bylo bezvětří. Většinou to byly lodě s jedním stěžněm a bachratým trupem. Ale co posádka takové bárky ? Kolik mužů ? Krom kapitána a kormidelníka tam byl další významný ? Kuchař ? :)

9094311f89a9315786c26337dc83f862.jpg
9094311f89a9315786c26337dc83f862.jpg (27.77 KiB) Zobrazeno 311 x
Ave,imperator, morituri te salutant !

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25677
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 23. 5. 2018, 20:07

Jak velká loď? Kuchař by tam spíš vůbec nebyl...

Kormidelník je trochu podivně vnímaná funkce, nemusí mít vždycky takový význam - už proto, že tyhle lodě neměly kormidla, ale kormidelní vesla, u nichž je potřeba více lidu a hlavní je ten, kdo říká, co se má udělat...což je zhruba tak navigátor... potřebuješ minimálně 3 lidi, aby se střídali ve velení na lodi...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Black Adder
Příspěvky: 53
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Black Adder » 24. 5. 2018, 10:44

A nebyl ten pán co měl na povel ty u toho kormidla právě kormidelník? Navigátor, mám pocit, sledoval hlavně kudy se pluje a pokřikoval to na toho kormidelníka. Navigátor v té době byl znalec určitého kousku moře a loď vedl, právě tím kouskem. Po proplutí "navigoval" další loď a to ho živilo. Navigaci v dnešním slova smyslu měl na starosti kapitán.

Po kapitánovi pak byli "důstojníci", ale nevím jak se jim v té době říkalo. Určitě na lodi byla dodržována určitá hierarchie. Takže seržant pro příděl jídla apod., což mám pocit nebyla špatná funkce neb nemusel do první linie. Kuchaře si vozili bohatí patriciové.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25677
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 24. 5. 2018, 11:01

To, co popisuješ je lodivod, specialista na urcité navigačně složité úseky plavby. Není to clen posadky, ale lokální domorodý průvodce...:)

Jasně, navigoval velmi často sám kapitan, ale ne vždycky a i zkušený kapitán byl raději, když měl s kým navigaci ověřit.

Příděly jídla vydával bocman, staršina...nejstarší/nejzkusenější NEdůstojník z posadky
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Black Adder
Příspěvky: 53
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Black Adder » 24. 5. 2018, 12:18

Určitě nejsem odborník, takže se možná pletu, ale kdysi jsem četl něco o navigátorech v angličtině a odborný překlad (né můj :-) )byl lodivod.
Právě proto mám pocit, že ve starověku funkce navigátora, jak ho chápeme dnes, v podstatě neexistovala a vyvinula se z toho lodivoda.
Kapitán se samozřejmě radil se svými důstojníky, kteří ideálně měli stejné znalosti jako on.

A navigátor v dnešním smyslu slova, je záležitost až tak 19. stol., ale to si fakt nejsem jist. Dokonce bych řekl, že je ještě mladší.

S tím jídlem máš samozřejmě pravdu, ale zase to je cca 18. stol. (mám pocit)
A právě ten zkušený nedůstojník mohl být nějaký centurion, ale tady už vařím z vody

Uživatelský avatar
Goryvlad
Příspěvky: 56
Registrován: 6. 1. 2012, 17:42
Bydliště: Ostrava/Seliak

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Goryvlad » 24. 5. 2018, 16:57

Díky za odpovědi. Je mi jasné, že lodní kuchyně tam asi nebyla. Ale lodě pluly často kolem pobřeží a pokud to šlo, na noc vytáhli lodě na břeh. Takže si mohli něco uklohnit. Asi to vypadalo, jako když jedu na čundr. Večer se všichni sejdou u táboráku a každý přispěje svým dílem. Jinak to vidím asi na tom staršinovi (loďmistr) co rozdělí proviant. Kuchař bude spíš specialista pro velmože.
A zbytek posádky ? Vallun psal 3 velící. Takže posádka na tři směny ? Uvedu příklad konkrétní loďi :
délka : 30 m.
šířka : 10 m.
ponor : 2 m.
nosnost : 200 tun
Dvě plachty a dvě kormidelní vesla.
Jak by mohlo vypadat složení posádky takové kupecké bárky ?
Ave,imperator, morituri te salutant !

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25677
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 24. 5. 2018, 17:31

Ale lodě pluly často kolem pobřeží a pokud to šlo, na noc vytáhli lodě na břeh.
Tohle asi platilo o vikingských drakarech, ale nejsme si jist, jak to fungovalo reálně u středomořských obchodníků...

wiki triérám:
Dalšími členy posádky byl velitel lodi (triérarchos), deset lodníků, kormidelník (naupégos), předák (keleustés), který dohlížel na veslaře, a hráč na dvojitou píšťalu (aulétés), který udával tempo veslování. Za plavbu plně odpovídal kormidelník, který byl nejvýše postaveným profesionálním námořníkem na lodi.

Ta loď bude spíš pomalá, docela bachratá...24 mužů, včetně loďmistra, dále kapitán, kormidelník, navigátor...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Goryvlad
Příspěvky: 56
Registrován: 6. 1. 2012, 17:42
Bydliště: Ostrava/Seliak

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Goryvlad » 25. 5. 2018, 11:35

monera.jpg
A čemu by dali ve starověku přednost piráti ? Štíhlejší a rychlejší verzi kupecké lodi nebo válečné veslici (30tiveslice, diéra, triéra). S tím, že by místo taranování svou kořist zahákovali ?
Ave,imperator, morituri te salutant !

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25677
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 25. 5. 2018, 11:46

Piráti určitě veslici - jsou závislí na možnosti utect válecným lodím...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11317
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York » 25. 5. 2018, 11:52

Goryvlad píše:
25. 5. 2018, 11:35
A čemu by dali ve starověku přednost piráti ? Štíhlejší a rychlejší verzi kupecké lodi nebo válečné veslici (30tiveslice, diéra, triéra). S tím, že by místo taranování svou kořist zahákovali ?
Zahákování s velicí byl téměř určitě velmi obtížný manévr - kdyby to bylo jendoduché, Římani by nepoužívali corvus.

edit: Aha, tak Římani měli koukám i šikovnou věcičku na zahákování: harpax.


Jako pirát bych se asi snažil vytipovat si nechráněná kotviště, tedy místa, kde se kotví na noc mimo přístavy. Nesnažil bych se na nikoho útočit přes den v plné rychlosti.

Nebo bych prostě sázel na střelné zbraně (luky, kuše). Kormidelní vesla na obchodních lodích nebývají chráněná a kormidelníci musí vidět, takže na ně určitě půjde střílet. S neovladatelnou lodí si už nějak poradíš.

A kdyby se mi náhodou podařilo sehnat plamenomet:

Obrázek

tak bych se je pokusil přesvědčit, ať se vzdají. Žádný soudný člověk nechce uhořet zaživa.

Black Adder
Příspěvky: 53
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Black Adder » 25. 5. 2018, 23:24

Piráti určitě dávali vždy přednost rychlejším a obratnějším lodím. Vždy přepadali obchodní lodě, a to slabší, všemu silnějšímu se snažili utéct, když už o sobě dali takovému nepříteli vědět.
Velké lodě byly pomalé, tudíž by vždy museli přijmout boj a umírat zbytečně se jim nechtělo, i když by to znamenalo šanci na jedno vítězství nad válečnou lodí.
Vždy útočili s překvapením. Ono příznačné, filmové, prohození vlajek :-)
Vycházím sice z cca 16.- 18. stol., ale tohle by se asi dalo použít obecně.

Nejoblíbenější pirátskou lodí byla fregata, což ti ve starověku moc nepomůže :-) Ale byla rychlá, obratná a dobře se maskovala za obchodní loď. To ostatně praktikují i současní piráti.

Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 577
Registrován: 30. 8. 2011, 12:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Lorwyn » 26. 5. 2018, 08:57

Black Adder píše:
25. 5. 2018, 23:24
Vycházím sice z cca 16.- 18. stol., ale tohle by se asi dalo použít obecně.
S tímhle opravdu opatrně, třeba piráti z Číny na tom byli úplně jinak (pro zájemce: https://www.youtube.com/watch?v=-p2lhxUqMMQ )
Jako evropský starověk bude 17. století blíž, než Čína, ale i tak...
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host