Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 18:59

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od vzteklina » 15. 12. 2014, 21:46

Vallun píše:
Sníží střecha nějak výrazně funkčnost lodi?
ne
Během středověku a staršího novověku lodě většinou žádnou střechu neměly.
na tos přišel jak? to není pravda...
Ono to z reakce neni uplně zřejmé, ale Vallun možná naráží na to, že střeše se u lodi říká horní paluba :wink: ... a tu spousta lodí měla i ve starověku. Občas se používal přístřešek pro komidelníka a tak, ale ono je výhodné mít tu střechu plochou, aby se po ní dalo pochodovat a rozhlížet se.
Goran píše:Jak ovlivní ochrana kormidla proti vodním elementálům funkčnost lodi?
Než cpát do kormidla okruh s horkým olejem, raději ho mít snadno vyměnitelné a vozit si náhradní kusy. Ono jen ohřev toho oleje a udržení jeho cirkulace je dost high tech.
Goran píše:Sníží střecha nějak výrazně funkčnost lodi?
jaké lodě máš vlastně na mysli? veslice nebo plachetnice? ve středomoří veslařské galéry řádily dost do novověku. Loď poháněnou vesly jde imho lépe pokrýt střechou za účelem nějaké ochrany před střelbou a ohněm. U plachetnic budou dycky ty stěžně, plachty, lanoví, všechno napojené na palubu a tak se o pořádné střeše moc uvažovat nedá. Hlavně když jde o plachetnice s vysokými boky a případnou posádkou vojáků na palubě, tam už může jít dost do kytek stabilita kvůli vysokému těžišti.
A samozřejmě je tu otázka, zda nějaká střecha vubec pomůže. Dobývací věže se mám pocit potloukali kůžemi a polévaly octem, aby je nešlo snadno zapálit. Ale to platí pro stěny věže, ne střechu. Jak něco kydne na střechu, spárama to proteče dovnitř a je, příslovečně, oheň na střeše.
Goran píše:A co nehořlavé plachty?
Plachta jako taková je dost drahá a specializovaná záležitost. Musí být pevná, smotatelná, odolná vodě. V jednom videjku o vikingoch jsem zaslechl, že plachta stála ty samé prachy co samotná loď pro kterou se pořizovala. To teda asi platilo pro vikingskou dobu, bez pořádných stavů, kdy se plátno vyrábělo doma. Ale i později to nebylo asi nic levného. Přidání azbestu by dost možná znehodnotilo jiné důležité vlastnosti té plachty. Vyšité runy mi přijdou lepší, v souvislosti s tím, že opotřebení pravidelným provozem by je rychle znehodnocovalo a na lodi by musel být nějaký znalec, co by je opravoval.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 16. 12. 2014, 06:30

Vzteklina - myslel jsme spíš různé formy přístřešků na palubě i těch menších lodí - i Vikingové měli možnost i vztyčit jakýsi stan, samozřejmě není možné krýt celý prostor paluby...a ani já si nedovedu představit střehu zastřešující i celou takeláž:)
Naopak kormidelník je zastřešován spíše řídčeji - je to ten, kdo potřebuje nejvíc a nejlépe vidět...

Pokud mohu využít vodní elementály, je milion jiných věcí, které mohu provést, než poškodit zrovna kormidlo - samozřejmě záleží na jejich síle a možnostech...ovšem kormidlo bych poškodil pokud možno v momentě nějakého složitějšího manévrování (přistávání, obeplouvání skalisek, proplouvání mělčinami), kde výměna kormidla fakt nepomůže...
U starších a jednodušších lodí jde o kormidelní veslo (které vyměnit lze poměrně rychle), jehož ochrana soustavou trubiček s olejem je těžko představitelná (zabere při pohybu větší prostor ve vodě)...(pokud zvládají trubičky s olejem, zvládají i běžnou kormidelní soustavu s (od spodu) kormidlem, kladkami, lany a kormidelním kolem).

Elegantní symbolická ochrana kormidla by byla spíš s využitím hořčíkových plíšků, manganistanu draselného a nějakého iniciovadla (podvodní oheň) stačí malý plamínek, aby vodní elementály odehnal...
V jednom videjku o vikingoch jsem zaslechl, že plachta stála ty samé prachy co samotná loď pro kterou se pořizovala.
Zřejmě ne, to video vycházelo z ceny obdobných látek, které používaly středomořské národy, vyráběných po vikingském způsobu, ale na severu se nejspíš plachty vyráběly trochu jinak... nehledě k tomu, že drakary a pod byly především veslice...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Goran » 17. 12. 2014, 14:20

Tyhle otázky jsem předpokládal pro větší plachetnice, vrcholný středověk až renesance + magie, ale bez střelného prachu. Proto ta starost o stabilitu a o kormidlo (kormidlo mi přijde jako nejzranitelnější prvek na dně lodi, a jako admirál bych si rozhodně neváhal dost připlatit za to, že své vlajkové lodi nebudu muset během bitvy pod palbou opravovat kormidlo). Všechna tahle opatření předpokládám hlavně u vlajkových lodí.

Mokré kůže předpokládám minimálně jako vnější vrstvu té střechy. A vůbec celá loď má mít víc vrstev; ty Jersonovy čtyři nátěry proti kouzlo Dveřník jsou slabý odvar. Protože jsem u nátěrů problém nečekal, ani jsem se na to neptal.

Ohledně střechy a azbestu klidně můžete jít na ten web, na který jsem odkazoval a rozporovat to, sám jsem si to nevymyslel, jenom jsem se zeptal, a jelikož o lodích nic moc nevím, vzal jsem jejich zdůvodnění. Ale jsem rád, že do toho šťouráte, takhle se buď nechám přesvědčit, nebo ne, ale každopádně si o tom zjistím víc.
Runy jsou dobrý nápad. Problém vidím v tom, že v mém světě by vyšít runu nestačilo, na aktivaci magické ochrany by bylo zapotřebí zaměstnat na několik měsíců nebo i spíš let dost drahého experta (výsledek by pak byl lepší než klasický azbest, ale ještě o dost dražší). Na vlajkové lodě by se to zkouslo, ale na obyčejné bojové koráby asi ne.
Jestli azbestové vlákno nějak hrubě nevyhovuje využití na plachty, tak tuhle myšlenku zavrhnu. Nicméně co do zdravotních důsledků Nick Wilde vypadal, že ví o čem mluví, takže k rozporování prosím klinické studie nebo historické vyvrácení užívání azbestu ve starém Římě. Je důležité vzít v úvahu, že pokud běžní námořníci budou mít zdravotní problémy až po 10+ letech provozu, problému si nejspíš nikdo nevšimne (stejně jako dlouhá staletí nikomu nevadilo olověné nádobí), aspoň mezi lidmi ne.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10453
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Ecthelion » 17. 12. 2014, 15:04

Goran píše:Jestli azbestové vlákno nějak hrubě nevyhovuje využití na plachty, tak tuhle myšlenku zavrhnu. Nicméně co do zdravotních důsledků Nick Wilde vypadal, že ví o čem mluví, takže k rozporování prosím klinické studie nebo historické vyvrácení užívání azbestu ve starém Římě.
Klinické studie nenabídnu, ale už to, že Plinius Starší navrhoval použití ochranných pomůcek lecos naznačí (museli si toho problému být vědomi už tehdy). Ty ochranné pomůcky pak problém neřeší, protože vlákna azbestu se uvolňují prakticky pořád a posádka by ochranné pomůcky na obličeji musela na palubě nosit neustále (což je nereálné).

Azbest je zákeřný tím, že se z něj uvolňují mikroskopická vlákna, která se při vdechnutí dostanou do plic, kde se zabodnou do plicních sklípků. Způsobují tak zjizvení plic (osobě se hůř dýchá, nedokáže přijmout tolik kyslíku, méně kyslíku se tak dostává i do krve, takže celková slabost organismu - a nedá se to nijak léčit, způsobené poškození je prostě trvalé a budeš s ním žít až do smrti) a v místech, kde se vlákna zabodnou, může navíc dojít k rakovinnému bujení. V našich podmínkách (když je člověk vystaven azbestu uzavřenému v nějaké stavební kostrukci) trvá zpravidla několik desítek let, než se příznaky projeví... tady byl ale šlo o přímou manipulaci. Ti námořníci by přímo pracovali s plachtami z azbestu, plachta by nad nimi visela celou dobu (a vlákna by padaly dolů a byly po palubě rozfoukávány větrem) a byla by tam za každého počasí (kdy by se za bouřky nebo deště uvolnilo/bylo odplaveno enormní množství vláken). To oslabení a zkrácení dechu by se tak projevilo poměrně brzy (můj odhad je klidně během několika měsíců), rakovina plic (čím víc vláken vdechneš, tím vyšší šance, že propukne) by tě mohla složit i během pár let.

Možná ze mě mluví architekt (a kolektivní vina za jeho použití ve velkém měřítku), ale azbest je dost velké svinstvo a vyhnul bych mu za každou cenu. $D Samozřejmě mluvíme o magickém světě, takže mohou mít námořníci v puse třeba očarovaný zub, který jim zabrání ve vdechování uvolněných vláken... ale připadá už mi to pak jako dost komplikované řešení. Napadá mě ještě - jsou dochované pirátské lodě, které používaly plachty sešité z vlčích kůží... nebylo by řešení třeba plachta z kůže baziliška (nebo jiného ohnivzdorného zvířete)? :wink:

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 18. 12. 2014, 00:42

Ecthelion +1, plachta se více či méně třepotá pořád ve větru...možná nějaký polomagický lak, který by vlákna zachytil na látce?

fakt si dovedu spíš představit kovové plachty (z kovových vláken) než azbest...

runy - ano, možná budopu dražší, ale rovnice stojí takto drahá runa =?= levnější olojová soustava + nižší účinnost kormidla

A v bitvě by asi šlo nouzově nahradit kormidlo kormidelními vesly..

co druidská impregnace materiálu? blány a kůže bájných (ne)tvorů jsou taky cestou...vílí křídla, najádí pláště...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Goran » 19. 12. 2014, 19:56

Fajn, přesvědčili jste mě o nevhodnosti azbestových plachet, aspoň v běžných situacích.

Co máme za řešení:
- azbest - to by mohli používat různí záporňáci (na lodi s nemrtvou posádkou je to bez problémů), ostatní jen jako nouzové řešení
- plachtu očarovat - účinné, lehké plachty, ale drahé, takže tohle budou mít nanejvýš vlajkové lodě; navíc při poškození plachty může kouzlo vyprchat
- impregnace na běžné plachty - nějaká alchymická, polomagická impregnace, azbest klidně může být jednou z hlavních složek; něco to bude stát, ale je to mnohem levnější než očarování, není to tak účinné jako azbest, ale zdravotní důsledky minimální
- kůže ohnivzdorných živočichů - ti rozumně dostupní by mohli být mírně pod úrovní té impregnace; draci, bazilišci a podobní kompletně ohnivzdorní tvorové jsou tak vzácní a nebezpeční, že jejich kůže by byla ještě o řád nebo dva dražší než očarování

To je rozumný výběr.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 14076
Registrován: 18. 6. 2003, 20:31
Bydliště: Praha

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Eleshar_Vermillion » 23. 12. 2014, 15:59

Goran píše:Co máme za řešení:
- azbest - to by mohli používat různí záporňáci (na lodi s nemrtvou posádkou je to bez problémů), ostatní jen jako nouzové řešení
To je megacool řešení - když pak někdo loď vyklidí a obsadí, tak postupně umře, ož působí nanejvýš zlověstně $D
\\[T]// PRAISE THE SUN! \\[T]//

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 5. 1. 2015, 07:16

Ještě víc cool řešení by bylo nahrazovat průběžně posádku nepříjemně povědomými nemrtváky... Něco málo ke zpracování azbestu - ač jsem si to původně nemyslel, tak je to docela uvěřitelně možné - jen ta úmrtnost při zpracování bude asi dost vysoká...

Zklamání a omyly válečného námořnictví

O projektu Habakuk byla řeč již v jednom z Drakkarů...

Podle mně navíc Popovovu projektu chybělo málo - místo kruhu měl vytvořit tvar kapky...

Katahdin byl dobrý cvičný terč i proto, že byl z masivního železa a vydržel řadu zásahů...během některých cvičení na něm posádka přebývala, neb jí to přišlo bezpečnější, než se na něj znovu naloďovat ve větších vlnách...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 30. 1. 2015, 07:47

Rozhovor s Čechem, který se pokusil nonstop obeplout svět:)

Jedna z největších lodních katastrof s českou účastí - jezero Michigan 1915

EDIT: Superjachta Streets of Monaco
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 21. 7. 2015, 17:06

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 30. 7. 2015, 22:01

Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 1. 11. 2015, 10:25

Co to znamená plné prádlo:

Obrázek

Bark Europa, foceno Pepou Dvorským, kapitánem La Grace, pohled zepředu znamená,že La Grace Europu porazila!;)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Goryvlad
Příspěvky: 56
Registrován: 6. 1. 2012, 17:42
Bydliště: Ostrava/Seliak

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Goryvlad » 4. 11. 2015, 17:09

La Grace plula jen pod plachtami ? Nevíš kolik to bylo asi uzlů ?
Ave,imperator, morituri te salutant !

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25531
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun » 4. 11. 2015, 18:59

V závodech se pluje jen pod plachtami:) Kolik měla maximálku mohu zkusit zjistit...z hlavy to nevím, určitě přes 10 uzlů:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11027
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York » 4. 11. 2015, 19:15

Donald McKay's Sovereign of the Seas reported the highest speed ever achieved by a sailing ship – 22 knots
To je slušnej fofr...

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host