Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od OnGe »

Tak jasně, na přesné manévrování to šrouby mít musí, ty velké lodě jedou kolikrát na decimetry, aby se vešly do přístavu/průplavu. A někde potřebují brát i elektřinu, takže to čistě plachetnice být nemůže.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun »

Obrázek

Parník SS Warrimoo se tiše prořezával vodami středního Pacifiku na cestě z Vancouveru do Austrálie. Navigátor právě dokončil zaměření polohy lodi podle hvězd a předložil kapitánu Johnu Ds. Phillips výsledek. Pozice byla 0° 31 severní šířky a 179 30' západní délky a to dne 31. prosince 1900. "Víte, co to znamená?" zeptal se kapitán. První důstojník Payton narážku pochopil: "Jsme jen pár mil od křižovatky rovníku a Mezinárodní datové linie". Kapitán Phillips byl dost velký vtipálek, aby využil životní příležitosti k dosažení navigační superkuriozity.

Zavolal všechny své navigátory na můstek, aby púečlivě zkontrolovali polohu lodi. Poté trochu změnil kurz a upravil rychlost strojů. Klidné počasí a jasná noc působily v jeho prospěch. V polovině noci SS Warrimoo ležel na rovníku přesně v místě, kde se kříží s Mezinárodní datovou linií!

Důsledky této bizarní pozice bylo mnoho:
Příď lodi byla na jižní polokouli (a tedy v polovině léta).
Zadní část byla na severní polokouli (a tedy uprostřed zimy).
Datum v zadní části lodi bylo 31. prosince 1900.
Na přídi bylo 1. ledna 1901.

Tato loď tedy nebyla pouze v:
dvou různých dnech,
dvou různých měsících,
dovu různých letech a
dvou různých ročních období.
Ale také ve dvou různých staletích - to vše najednou! Při délce lodi 105 m;)

Pozn. některé prameny udávají, že se příhoda (sporná, neb se objevila v novinách až výrazně později) měla odehrátz již o rok dříve, ale pak by neplatila premisa plavby ve dvou stoletích....
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Sparkle »

Mám dotaz.
Pseudo-středověký svět. Karavela, plán zde: https://i.pinimg.com/originals/78/11/64 ... d83d16.jpg
Stane se součástí větší flotily podobných lodí, které se rozhodnou udělat rychlý přepad s vydrancováním města. Nabrat žoldáky v jiném přístavu, pak 3 dny plavby, pak vylodit a hrr na ně.

Kolik by se v takové lodi uvěřitelně tísnilo žoldáků na takovouto akci?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York »

Karavela podle wiki měřila obvykle do 20 metrů a měla 20-30 členů posádky. Když si na ni obrazně postavíš autobus, tak do toho se pohodlně vejde zhruba 50 lidí a měří kolem 12 metrů - čili tak akorát, aby se kolem nich mohla pohybovat posádka. Víc jak 2 autobusy (100 lidí) bych na ni na delší plavbu určitě necpal.

Na hodně krátkou vzálenost uveze mnohem víc - nosnost má až 100 tun, což při váze 75 kg na člověka vychází na 1300 lidí - nosnost tudíž určitě nebude problém a bude záležet jen na tom, kolik se jich tam dokáže nacpat. Do kloubovýho autobusu pro 150 lidí se jich dokázalo nacpat 225 a karavela je ještě o něco větší (hlavně širší), takže nějaký 3 stovky vojáků by asi v pohodě uvezla (maximálně jich pár popadá do moře, když se budou moc tlačit).
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od OnGe »

Pokud se počítá s třídenní plavbou a pěkným počasím, tak se ta loď může lidma doslova hemžit, protože můžou spát i na palubě a tak. Ještě teda hraje roli, že těžší loď je pomalejší, ale to není až tak tragické. Piráti běžně operovali tak, že měli menší lehkou loď, na které jich bylo jak psů a kromě děl neměli prakticky žádný náklad. Takže když přepadali nějakou loď, dali si pár výměn z děl, po kterých následovala buď bílá vlajka nebo hákování.

Konkrétně Černovous (který byl jeden z těch top pirátů) měl na své vlajkové lodi o výtlaku 200 tun 40 děl a 300 pirátů (viz.: https://en.wikipedia.org/wiki/Queen_Anne%27s_Revenge ). Tj. celkem odpovídající té lodi z obrázku. Galleony v té době měly výtlak kolem 500 tun (ale našly by i větší kousky... několikrát) a posádku kolem 100-150 lidí.

Fun fact: Galleony byly stavěné tak, aby s nimi dokázala plout i o dost menší posádka než se kterou vypluly, protože během zámořské plavby nezanedbatelná část námořníků nepřežila a ti co přežili měli tendenci dezertovat když se někde zakotvilo.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York »

To je ovšem o dost větší loď, podle wiki dlouhá 31 metrů. Karavely měly max 20m.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od OnGe »

Na tom obrázku u Sparkle se píše, že uveze 180 tun nákladu. Černovousova loď měla výtlak 200 tun. Pokud není rozdíl v tom s jakými tunami se počítá (což je dost dobře možné) tak by to lodě měly být srovnatelně velké bez ohledu na proporce.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York »

OnGe píše: 3. 10. 2020, 15:59 Na tom obrázku u Sparkle se píše, že uveze 180 tun nákladu. Černovousova loď měla výtlak 200 tun. Pokud není rozdíl v tom s jakými tunami se počítá (což je dost dobře možné) tak by to lodě měly být srovnatelně velké bez ohledu na proporce.
Spíš ještě o dost větší, výtlak nedělá jen náklad. Nejspíš to nebude karavela.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od OnGe »

Škatulkování lodí je dost na vodě (což vlastně není moc překvapivé) tak bych na těch definicích moc nelpěl.

Jinak jsem ještě koukal, že těch 200 tun není výtlak, ale kolik se počítá že uveze nákladu ( https://en.wikipedia.org/wiki/Builder%2 ... easurement ). To jen pro upřesnění.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun »

Náklad je cca 1/10výtlaku u těchto lodí...já bych počítal do 200 vojáků...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York »

Vallun píše: 3. 10. 2020, 16:13Náklad je cca 1/10výtlaku u těchto lodí...
To je blbost, to by pak karavela s nostností 200 tun nákladu měla výtlak 2000 tun - Nelsonova Victory měla 3500 tun a na dýlku 70 metrů.

Náklad slouží zároveň jako balast. Když ho celej vyložíš, tak zbytek fakt nemusí vážit moc, ta loď prostě bude vysoko nad hladinou. Bez balastu ale samozřejmě nemůžeš na moře, takže i když nevezeš žádnej užitečnej náklad, stejně musíš do podpalubí něco naložit - a pokud chceš mít děla, tak ještě víc, protože jsou těžký a vysoko nad hladinou.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Vallun »

Náklad, který používáš jako balast je něco jiného (v prvé řadě riziko:)

Z hlediska pojmů:
Výtlak > nosnost > náklad
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od OnGe »

Takže to vypadá, že celou dobu operujeme s nostností.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od Ecthelion »

Sparkle píše: 3. 10. 2020, 13:55Pseudo-středověký svět. Karavela, plán zde: https://i.pinimg.com/originals/78/11/64 ... d83d16.jpg
Stane se součástí větší flotily podobných lodí, které se rozhodnou udělat rychlý přepad s vydrancováním města. Nabrat žoldáky v jiném přístavu, pak 3 dny plavby, pak vylodit a hrr na ně.
Něco málo ohledně karavely jsem psal i tady. Je třeba říci, že karavela rozhodně nebyla určená k transportu vojáků a ani hromady zboží. Karavela je určená k průzkumu a dálkovému obchodu s cennými věcmi jako je koření. Je to ve své době asi nejrychlejší loď na vodách oceánu.

Naložit ji vojáky a jet drancovat město je zhruba evivalent naládovat do svého jasně červeného sportovního Ferrari hromadu gangsterů (na klín, do kufru) a vyrazit to natankovat sousednímu gangu. Není k tomu určené, ale jde to.

Ta loď, kterou máš ty, už je skoro karaka (podle našeho zařazení, ve Francii se karakům říkalo karavely, v Portugalsku nau). Na karavelu je dost velká, takže to dává větší smysl.
Sparkle píše: 3. 10. 2020, 13:55Kolik by se v takové lodi uvěřitelně tísnilo žoldáků na takovouto akci?
Yorkův odhad 50-100 mužů maximálně, pokud budou všichni namačkaní na sebe, nadechovat, když druzí vedle nich budou vydechovat a doufat, že nepřijde bouřka, dává docela smysl. Pokud chtějí zpátky přivést i nějakou kořist, viděl bych to spíš na těch 50-60. Pokud je to jen transport maxima vojáků, tak i těch 100 uveze.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Lodě v RPG - historie, technikálie a využití ve hrách

Příspěvek od York »

Vallun píše: 3. 10. 2020, 17:24 Náklad, který používáš jako balast
Balast se většinou říká "neužitečnýmu" nákladu, kterej vezeš právě jen kvůli stabilitě, ale furt je to technicky vzato náklad. Užitečnej náklad uloženej pod čarou ponoru vždycky slouží zároveň jako balast, ať už chceš nebo ne*.

* Takže když v podpalubí slezeš pod čáru ponoru, stává se z tebe balast ;-)
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Jerson a 8 hostů