Fantasy rasy
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy rasy
Nikdo na ty výhody nedosáhne na začátku - V CPH se vlastnosti zvyšovaly. Kromě toho to "diktování" bylo v souladu s archetypálními představami, a navíc se postavy dobrodruhů mohli chovat jinak, než bylo pro jejich rasu běžné. A měli přístup k rasovým schopnostem jako vidění v šeru a v noci.
Co se ti nelíbí - že hráči své powergamerské volby často skrývají za preference při hraní ras a že na to poukazuju? Nebo že když je hra postavená na soupeření mezi překážkami GMma a schopnostmi hráčů, tak se většina hráčů snaží z herních mechanik pro své postavy vytřískat maximum, protože nechtějí "prohrát", tedy buď zemřít, nebo jinými způsoby přijít o požadovaný vliv na svou postavu?
Pro pravidla hry (ve smyslu game, tedy v RPG mechanická složka hry) platí, že hra nesmí obsahovat jednoznačně nejvýhodnější strategii, protože to omezuje herní možnosti - nedává smysl volit si jakoukoliv jinou strategii. DrD mělo tyhle (z herního hlediska špatné) volby zadrátované už do tvorby postavy a tak to byla velmi častá volba.
Co se ti nelíbí - že hráči své powergamerské volby často skrývají za preference při hraní ras a že na to poukazuju? Nebo že když je hra postavená na soupeření mezi překážkami GMma a schopnostmi hráčů, tak se většina hráčů snaží z herních mechanik pro své postavy vytřískat maximum, protože nechtějí "prohrát", tedy buď zemřít, nebo jinými způsoby přijít o požadovaný vliv na svou postavu?
Pro pravidla hry (ve smyslu game, tedy v RPG mechanická složka hry) platí, že hra nesmí obsahovat jednoznačně nejvýhodnější strategii, protože to omezuje herní možnosti - nedává smysl volit si jakoukoliv jinou strategii. DrD mělo tyhle (z herního hlediska špatné) volby zadrátované už do tvorby postavy a tak to byla velmi častá volba.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Fantasy rasy
Mě se nelíbí, že něco rozbiješ, lidi to nechtějí a tak z toho začneš usuzovat, že to lidi prostě nechtějí.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Fantasy rasy
Rasa, která má specifickou kulturu a identitu, ale nemá jiná čísla je rozbitá?
Jako že jsem v mnoha věcech powerplayer, tohle je pro mne těžce WTF.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Fantasy rasy
Jerson popsal, že když vyměnil rasy definované číselnými bonusy za rasy definované identitou, hráči je nechtěli tak moc hrát.
Ty jsi napsal, že když ty rasy rozbil, tak není divu, že je nechtěli hráči hrát.
Asi mi něco fakt uniká, můžeš mne odkázat explicitněji?
Ty jsi napsal, že když ty rasy rozbil, tak není divu, že je nechtěli hráči hrát.
Asi mi něco fakt uniká, můžeš mne odkázat explicitněji?
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
- Vallun
- Příspěvky: 32254
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy rasy
Jerson uvedl, ze se to stalo u něj. Mne se stal přesný opak:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Re: Fantasy rasy
Ok, vysvětlím podrobně, až bude čas. Dej mi pár hodin až dní.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy rasy
Ale neuvedl jsi žádné podrobnosti.
Můžeš si udělat vlastní průzkum důvodů, proč lidé hrajou v RPG jiné rasy. Já s tím skončil v roce 2006, kdy jsem přestal hrát fantasy, takže od té doby se třeba názor posunul, ostatně v nové generaci hráčů to může být úplně jinak. Ale zatím nemám důvod měnit svůj názor, že k hraní nelidských ras tíhne z jiných důvodů než jsou vyšší vlastnosti asi tak 20 - 30% hráčů fantasy RPG. Myslím tím klasické fantasy rasy, třeba pro upíry a vlkodlaky to neplatí, tam jsou primárním lákadlem nadlidské schopnosti, tedy ve výsledku stejné powergamerství / munchkinismus / Mary Sue efekt, který se projevuje i ve hře bez pravidel.
Nicméně místo nesouhlasu s mými argumenty můžeš uvést důvody, které tě vedou k tomu myslet si opak. Od příštího týdne se zřejmě dostane k vedení RPG pro děti ve věku 13 - 17 let, takže zase budu moct provádět své experimenty na lidech a tentokrát si budu výsledky zapisovat.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Fantasy rasy
Slíbený kontextuální rozbor:
Jerson prohlásil, že když odstranil mechanické výhody ras, tak si je přestali hráči brát. Z toho usuzuje, že si hráči berou rasy především proto, že dostanou nějaké výhody a protože to vyzkoušel to na spoustě lidí, tak to tak bude platit obecně.
Akorát teda ty rasy mají nějak definované, jak se mají chovat, ale nemusejí, potom ještě horní limit na vlastnosti, ke kterému se možná člověk dopracuje, když bude hrát dost dlouho a taky speciální rasové vlastnosti jako vidění ve tmě.
Takže Jerson vlastně neodstranil mechanické výhody ras, pouze jejich část. Změnil se výběr rasy na bezvýznamnou volbu (kterou tím pádem většina lidí neřeší), změnil se poměr tak, že je nejlepší hrát lidi (třeba protože mají nejlepší rasovou výhodu, nebo je s tím nejméně starostí), nebo skutečně hráči v nově nalezené svobodě konečně začali hrát lidi, tak, jak si vždycky přáli? Těžko říct. Na poslední možnost však rozhodně nesázím.
Nejspíš by se na to dalo během delší doby Jersona doptat - třeba teď jsme si už k původnímu tvrzení doplnili, že tam vlastně ty výhody jsou, jenom to nejsou počáteční vlastnosti, ale něco jiného. Úplně nejlepší by bylo mít text, kde by ta pravidla a výhody a vůbec byly popsané, jenže nic takového není.
To je totiž to jediné, co se v tomto směru v posledních 10 letech změnilo - dřív se dalo třeba kouknout na zápisy z her, nebo třeba na pravidla CPH. A když pak třeba někde Jerson vykládal, jak někdo něco dělá blbě, dalo se podívat a zjistit, že to v těch pravidlech má jenom mírně jinak, ne nutně lépe a v zásadě to dělá stejné problémy, jako kritizuje. Nebo že to třeba fakt řeší úplně jinak a třeba to i může fungovat lépe. Dneska najdeš jenom pradávnou verzi CPH, která je zastaralá (a nová to samozřejmě řeší jinak a lépe), nebo novou pracovní, která už taky stejně neplatí (a ta platná to samozřejmě řeší jinak a lépe, ale nemůžeš ji vidět).
Poslední střípek mozaiky je, že to takhle Jerson dělá nejmíň 10 let. Položí teorii, začne experimentálně hledat důkazy, které ji podpoří (zdůrazňuji - důkazy, které ji podpoří), načež se dopracuje k nějakým datům, ze kterých vyvodí, že to tak je. Ta jsou dokonale neotřesná, protože nikdo jiný to nezkoušel tak dlouho a na tolika lidech, jako Jerson, tím pádem Jersonovy závěry musejí být platnější. Vlastně ty závěry musí být obecně platné, dokud někdo neudělá experiment na víc lidech, který to vyvrátí. Především ale z těch dat vidíme jen Jersonovy interpretace, které tím pádem není moc jak falsifikovat.
Třeba mě už to po těch letech hrozně leze na nervy.
- téměř každý fantasy worldbuilding se točí okolo ras a nejspíš to nebude z povinnosti
- v těch textových hrách, co se na ně nahánějí hráči na facebooku, co jsou fantasy a nejsou o upírech a vlkodlacích, školou povinných čarodějích či variací na satanská nekrofilní porna, se hrají různé alternativní rasy tak, že velmi. Často jediné, na co to má vliv, je přitom obsah kolonky "rasa".
- sám jsem se setkal s hráči, které vyslově zklamalo, že se hrajou jenom lidi
- Vallun říkal, že to u něj fungovalo přesně naopak
Jerson prohlásil, že když odstranil mechanické výhody ras, tak si je přestali hráči brát. Z toho usuzuje, že si hráči berou rasy především proto, že dostanou nějaké výhody a protože to vyzkoušel to na spoustě lidí, tak to tak bude platit obecně.
Akorát teda ty rasy mají nějak definované, jak se mají chovat, ale nemusejí, potom ještě horní limit na vlastnosti, ke kterému se možná člověk dopracuje, když bude hrát dost dlouho a taky speciální rasové vlastnosti jako vidění ve tmě.
Takže Jerson vlastně neodstranil mechanické výhody ras, pouze jejich část. Změnil se výběr rasy na bezvýznamnou volbu (kterou tím pádem většina lidí neřeší), změnil se poměr tak, že je nejlepší hrát lidi (třeba protože mají nejlepší rasovou výhodu, nebo je s tím nejméně starostí), nebo skutečně hráči v nově nalezené svobodě konečně začali hrát lidi, tak, jak si vždycky přáli? Těžko říct. Na poslední možnost však rozhodně nesázím.
Nejspíš by se na to dalo během delší doby Jersona doptat - třeba teď jsme si už k původnímu tvrzení doplnili, že tam vlastně ty výhody jsou, jenom to nejsou počáteční vlastnosti, ale něco jiného. Úplně nejlepší by bylo mít text, kde by ta pravidla a výhody a vůbec byly popsané, jenže nic takového není.
To je totiž to jediné, co se v tomto směru v posledních 10 letech změnilo - dřív se dalo třeba kouknout na zápisy z her, nebo třeba na pravidla CPH. A když pak třeba někde Jerson vykládal, jak někdo něco dělá blbě, dalo se podívat a zjistit, že to v těch pravidlech má jenom mírně jinak, ne nutně lépe a v zásadě to dělá stejné problémy, jako kritizuje. Nebo že to třeba fakt řeší úplně jinak a třeba to i může fungovat lépe. Dneska najdeš jenom pradávnou verzi CPH, která je zastaralá (a nová to samozřejmě řeší jinak a lépe), nebo novou pracovní, která už taky stejně neplatí (a ta platná to samozřejmě řeší jinak a lépe, ale nemůžeš ji vidět).
Poslední střípek mozaiky je, že to takhle Jerson dělá nejmíň 10 let. Položí teorii, začne experimentálně hledat důkazy, které ji podpoří (zdůrazňuji - důkazy, které ji podpoří), načež se dopracuje k nějakým datům, ze kterých vyvodí, že to tak je. Ta jsou dokonale neotřesná, protože nikdo jiný to nezkoušel tak dlouho a na tolika lidech, jako Jerson, tím pádem Jersonovy závěry musejí být platnější. Vlastně ty závěry musí být obecně platné, dokud někdo neudělá experiment na víc lidech, který to vyvrátí. Především ale z těch dat vidíme jen Jersonovy interpretace, které tím pádem není moc jak falsifikovat.
Třeba mě už to po těch letech hrozně leze na nervy.
- viz. výše
- téměř každý fantasy worldbuilding se točí okolo ras a nejspíš to nebude z povinnosti
- v těch textových hrách, co se na ně nahánějí hráči na facebooku, co jsou fantasy a nejsou o upírech a vlkodlacích, školou povinných čarodějích či variací na satanská nekrofilní porna, se hrají různé alternativní rasy tak, že velmi. Často jediné, na co to má vliv, je přitom obsah kolonky "rasa".
- sám jsem se setkal s hráči, které vyslově zklamalo, že se hrajou jenom lidi
- Vallun říkal, že to u něj fungovalo přesně naopak
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Fantasy rasy
Ve svém postu se zaměřím čistě na herně-mechanickou část, neřeším fluff.
Výběr rasy byl v DrD 1 validní volbou, protože různé rasy dávaly výhody k hraní určitých povolání.
Jerson osekal mechanické rozdíly, takže z hlediska herních mechanik v nich nebyl rozdíl a bylo to nevalidní volba. A jak píše OnGe, lidi nebaví dělat nedůležitá rozhodnutí.
DrD-like RPGčka (teď myslím hlavně DnD a Pathfinder) se ale pohla za těch skoro třicet let od prvního vydání DrD dál. Ukázalo se, že místo významných rozdílů do vlastností je lepší dávat rasám jejich vlastní, unikátní schopnosti (obvykle zvané rasové rysy). Ty zajímají hráče víc, víc odlišují a definují jednotlivé rasy a nedělá je nevalidní volbou pro různá povolání (typu kroll kouzelník nebo hobit bojovník v DrD). Zároveň je to pro mnohé zajímavější než bezrozdílové rasy. Pro PJ, respektive world-buildera je to taky zajímavější volba, protože může lépe navazovat rasy na fluff herního světa.
Dále se ukazuje, že lidé jsou stále nejhranější rasou ze všech, ale jiné rasy jsou celkově hranější než člověk, protože hráči milují odlišnost a rozhodnutí, která mají význam.
Výběr rasy byl v DrD 1 validní volbou, protože různé rasy dávaly výhody k hraní určitých povolání.
Jerson osekal mechanické rozdíly, takže z hlediska herních mechanik v nich nebyl rozdíl a bylo to nevalidní volba. A jak píše OnGe, lidi nebaví dělat nedůležitá rozhodnutí.
DrD-like RPGčka (teď myslím hlavně DnD a Pathfinder) se ale pohla za těch skoro třicet let od prvního vydání DrD dál. Ukázalo se, že místo významných rozdílů do vlastností je lepší dávat rasám jejich vlastní, unikátní schopnosti (obvykle zvané rasové rysy). Ty zajímají hráče víc, víc odlišují a definují jednotlivé rasy a nedělá je nevalidní volbou pro různá povolání (typu kroll kouzelník nebo hobit bojovník v DrD). Zároveň je to pro mnohé zajímavější než bezrozdílové rasy. Pro PJ, respektive world-buildera je to taky zajímavější volba, protože může lépe navazovat rasy na fluff herního světa.
Dále se ukazuje, že lidé jsou stále nejhranější rasou ze všech, ale jiné rasy jsou celkově hranější než člověk, protože hráči milují odlišnost a rozhodnutí, která mají význam.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Fantasy rasy
Fluffově zaměření hráči řeší, jestli jejich oblíbené rasy jim v herním světě dávají stejné výsledky jako je jejich představa o dané rase v daném světě. Obvykle na základě nějaké oblíbené fantasy knihy nebo filmu.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22579
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fantasy rasy
Ono to bylo přesně obráceně - měl jsem pravidla, ve kterých měly nelidské rasy jiná rasová maxima a měly bonusy k různým vlastnostem, takže si hráči brali vhodné rasy pro různá povolání. Měl jsem ve skupinách poměr lidí a nelidských ras okolo 1:5 Nedařilo se mi ale udělat pravidla jednoduchá z matematického hlediska, tak jsem bonusy zrušil s tím, že nejsou tak zásadní. Stále jsem hrál s novými a novými hráči, kteří ta pravidla chtěli zkusit, a kteří chtěli hrát oblíbené povolání a rasy z DrD. Nicméně když zjistili, že hraní těchto nelidských ras jim proti hraní lidí nepřinese žádné číselné bonusy, vyšší pravděpobnosti zásahu při boji nebo seslání kouzla, tak si čtyři z pěti hráčů místo původních rasy zvolili raději člověka - obvykle po diskusi, že elf by měl být chytřejší a hobit obratnější, na což jsem jim řekl, že si takovou postavu můžou vytvořit, tedy nastavit si vlastnosti jako pro člověka a pak je posunout podle své představy o rase. To jim nestačilo.OnGe píše: ↑11. 9. 2018, 13:51 Takže Jerson vlastně neodstranil mechanické výhody ras, pouze jejich část. Změnil se výběr rasy na bezvýznamnou volbu (kterou tím pádem většina lidí neřeší), změnil se poměr tak, že je nejlepší hrát lidi (třeba protože mají nejlepší rasovou výhodu, nebo je s tím nejméně starostí), nebo skutečně hráči v nově nalezené svobodě konečně začali hrát lidi, tak, jak si vždycky přáli? Těžko říct. Na poslední možnost však rozhodně nesázím.
Poslední střípek mozaiky je, že to takhle Jerson dělá nejmíň 10 let. Položí teorii, začne experimentálně hledat důkazy, které ji podpoří (zdůrazňuji - důkazy, které ji podpoří), načež se dopracuje k nějakým datům, ze kterých vyvodí, že to tak je. Ta jsou dokonale neotřesná, protože nikdo jiný to nezkoušel tak dlouho a na tolika lidech, jako Jerson, tím pádem Jersonovy závěry musejí být platnější. Vlastně ty závěry musí být obecně platné, dokud někdo neudělá experiment na víc lidech, který to vyvrátí. Především ale z těch dat vidíme jen Jersonovy interpretace, které tím pádem není moc jak falsifikovat.
Teprve pak jsem začal tvrdit, že různé bonusy u ras mají vliv na volbu hráčů.
A co třeba tradice?- téměř každý fantasy worldbuilding se točí okolo ras a nejspíš to nebude z povinnosti
Nevím, co je to "velmi" - v nabídkách jsou hry, které lákají na hraní všeho možného, včetně démonů, a pak nabídky na hraní lidí, v různém poměru podle různých skupin. Podle mě je těch nabídek asi 1:8 ve prospěch hraní lidí, přičemž do druhé skupiny počítám i inzeráty typu "hraju cokoliv", nicméně v této skupině také jsou různé herní servery, na kterých hraje víc hráčů, takže celkové poměry neumím určit. U mých spoluhráček byl poměr lidí a nelidí asi 1:1, včetně těch, se kterými jsem žádnou hru nezačal hrát z důvodů jejich výběru postav, nicméně to je dost malý a selektivní vzorek, který nechci brát jako reprezentativní.- v těch textových hrách, co se na ně nahánějí hráči na facebooku, co jsou fantasy a nejsou o upírech a vlkodlacích, školou povinných čarodějích či variací na satanská nekrofilní porna, se hrají různé alternativní rasy tak, že velmi. Často jediné, na co to má vliv, je přitom obsah kolonky "rasa".
Pokud sis všiml, tak uvádím, že cca 80% hráčů (DrD) nelidské rasy hrálo jen kvůli bonusům. Zbylých 20% je hrálo proto, že chtěli, bez ohledu na bonusy, ti svou volbu nezměnili. Naopak jsem měl i hráče, kteří když zjistili, že si můžou udělat i goblina, který nebude hloupý, a trpaslíka, který nebude obratný, tak místo člověka si zahráli takovou postavu. Tvá argumentace působí, jako bych tvrdil, že všichni hráči si berou nelidské rasy jen kvůli bonusům.- sám jsem se setkal s hráči, které vyslově zklamalo, že se hrajou jenom lidi
Taky čekám, až k tomu Vallun napíše víc podrobností.- Vallun říkal, že to u něj fungovalo přesně naopak
Pokud daná rasa dává bonus +1 do nějaké vlastnosti na stupnici 1 - 20 (což byl v CPH rozdíl mezi rasami před popisovanou úpravou), tak to reálně hráči ve hře nepoznají, 5% rozdíl v počtu úspěchů je zcela zanedbatelný (podhazoval jsem vlastnost pomocí d20). V tomto hráči nebyli nijak omezeni.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Fantasy rasy
Aby něco byla mechanicky smysluplná volba, tak jedna varianta nesmí být jednoznačně výhodnější než všechny ostatní. To v DrD u některých povolání splněno bylo, ale u některých ne.
To, že něco není mechanická volba, ještě neznamená, že to není validní volba.
To sice možná nebaví, ale to neznamená, že volba rasy je nedůležité rozhodnutí, když se neprojeví mechanicky. Naopak ve chvíli, kdy odstraníš mechanické rozdíly, začnou být důležité ty ostatní - v tomhle má Jerson pravdu.
Nemá ale pravdu v tom, že odstranit mechanické rozdíly, a tedy zdůraznit ty nemechanické, je jediné správné řešení. Na rasových bonusech do vlastností není nic špatnýho.
Re: Fantasy rasy
Ano, nebylo to moc dobré řešení (ani na svou dobu), ale byla to určitá volba. U všech jsi mohl volit člověka, u bojovníka navíc krolla, trpaslíka, barbara; u hraničáře navíc barbara a elfa, u kouzelníka navíc elfa a hobita (pro mága), u alchymisty navíc hobita a kudůka, u zloděje hobita, kudůka a elfa.York píše:Aby něco byla mechanicky smysluplná volba, tak jedna varianta nesmí být jednoznačně výhodnější než všechny ostatní. To v DrD u některých povolání splněno bylo, ale u některých ne.
Premisou mého příspěvku bylo, že řeším mechanické rozdíly. Ty totiž řeší většina hráčů.To, že něco není mechanická volba, ještě neznamená, že to není validní volba.
Snažil jsem se předat zprávu, že mechanickým rozdílem mohou být i odlišné rasové rysy (schopnosti), které jsou často lepší než rasové bonusy (a postihy). Když to založíš jen na rasových modifikátorech vlastností, tak když budou velké, tak tím docílíš toho, co DrD 1 (a uděláš určité možnosti nevalidní), když budou malé, tak to není zas až tak významná volba (a dojdeš k tomu, co Wizardi nebo Paizo, že to budeš řešit spíš jinak). U DnD i Pathfinderu se ukázalo, že rasové modifikátory nejsou dobrá volba (u DnD 6E je chtějí komplet zrušit). DnD dává důraz na rasové schopnosti, Pathfinder 2 šel ještě dál, že na rasu váže i featy a skilly.Nemá ale pravdu v tom, že odstranit mechanické rozdíly, a tedy zdůraznit ty nemechanické, je jediné správné řešení. Na rasových bonusech do vlastností není nic špatnýho.
Pokud si vlastnosti nahazuješ, tak hody kostkou často dělají výraznější rozdíly než rasové modifikátory; pak je otázka, jestli je ve hře vůbec mít.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Fantasy rasy
No, tohle na mě působí tak, že udělat si elfa vyjde jako udělat si člověka, akorát je to větší vopruz. Což může být dobrý důvod, proč se na elfa vykašlat.Jerson píše: ↑11. 9. 2018, 15:04 Nicméně když zjistili, že hraní těchto nelidských ras jim proti hraní lidí nepřinese žádné číselné bonusy, vyšší pravděpobnosti zásahu při boji nebo seslání kouzla, tak si čtyři z pěti hráčů místo původních rasy zvolili raději člověka - obvykle po diskusi, že elf by měl být chytřejší a hobit obratnější, na což jsem jim řekl, že si takovou postavu můžou vytvořit, tedy nastavit si vlastnosti jako pro člověka a pak je posunout podle své představy o rase. To jim nestačilo.
Ok - pak jsem ti tedy v tomhle bodě křivdil.
Je to možné, ale dost o tom pochybuji. Dávat do vlastního světa něco jenom proto, že se to tak přeci dělá, mi nepřipadá jako dost silný motiv. Když už se klonují třeba elfové nebo trpaslíci, tak je to spíš proto, že se autorovi líbí a chce je nějak zpracovat.
Velmi jako že hodně, potažmo často. Inzerátu typu "hraju cokoliv" většinou skončí u něčeho z kategorie "satanská nekrofilní porna" a to jsme, stejně jako upíry/vlkodlaky a školou povinné čaroděje, vylučovali už ze začátku. Nicméně statistiku nemám, zas tak ze široka jsem to nikdy nezkoumal.Jerson píše: ↑11. 9. 2018, 15:04 Nevím, co je to "velmi" - v nabídkách jsou hry, které lákají na hraní všeho možného, včetně démonů, a pak nabídky na hraní lidí, v různém poměru podle různých skupin. Podle mě je těch nabídek asi 1:8 ve prospěch hraní lidí, přičemž do druhé skupiny počítám i inzeráty typu "hraju cokoliv", nicméně v této skupině také jsou různé herní servery, na kterých hraje víc hráčů, takže celkové poměry neumím určit. U mých spoluhráček byl poměr lidí a nelidí asi 1:1, včetně těch, se kterými jsem žádnou hru nezačal hrát z důvodů jejich výběru postav, nicméně to je dost malý a selektivní vzorek, který nechci brát jako reprezentativní.
Ne, ty tvrdíš, že všichni z těch 80 % nechtěli hrát nic jiného než lidi, ale byli do toho tlačeni optimalizací a když jsi tohle odstranil, tak že hráli normálně lidi. Já si myslím, že důvodů může být víc, už jsem je vyjmenovával a připadají mi daleko pravděpodobnější. Jinými slovy, že 80 % přestane hrát nelidi ještě neznamená, že je to proto, že za to nedostanou bonus.Jerson píše: ↑11. 9. 2018, 15:04 Pokud sis všiml, tak uvádím, že cca 80% hráčů (DrD) nelidské rasy hrálo jen kvůli bonusům. Zbylých 20% je hrálo proto, že chtěli, bez ohledu na bonusy, ti svou volbu nezměnili. Naopak jsem měl i hráče, kteří když zjistili, že si můžou udělat i goblina, který nebude hloupý, a trpaslíka, který nebude obratný, tak místo člověka si zahráli takovou postavu. Tvá argumentace působí, jako bych tvrdil, že všichni hráči si berou nelidské rasy jen kvůli bonusům.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Log 1=0 a 7 hostů