Hranie podľa starej školy

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hranie podľa starej školy

Příspěvek od RPG Fórum »

Bifi píše:Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
Článek
:arrow? 1. část článku k nalezení zde
:arrow? 2. část článku k nalezení zde

Odkazy:
:arrow? Rýchly sprievodca oldschool hraním (přeložil alef0)

Retroklony ke stazeni:
Swords and Wizardry
Osric (ten uz je trochu rozsahlejsi)
Labyrinth Lord (ktery je taky free, ale free verze je bez ilustraci).
Staci si jen vybrat :-)
Rozdíly mezi Swords and Wizardry a Labyrinth Lord
Naposledy upravil(a) Lemmy dne 6. 8. 2009, 13:05, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32335
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Historky z podsvětí (aneb Back to basics)

Příspěvek od Vallun »

Peekay - a nejsou součásní fikce ani v přáíapdě, že by v rámci toho sezení postavy provedly důkladnou pitvu, vyloučili běžné příčiny a naopak nalezly některé stopy odpovídající použitému magickému rituálu?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Historky z podsvětí (aneb Back to basics)

Příspěvek od Peekay »

Diabol stale nie.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Historky z podsvětí (aneb Back to basics)

Příspěvek od Goran »

Hlásím se jako oldschoolový hráč 8)

Když jako GM nahodím nějakou stopu k něčemu, co hráči ještě nemají šanci tušit, tak moje (GM) znalost zápletky je pro hru důležitá bez ohledu na to, jestli patří do sdílené fikce nebo ne. Tohle je ten "high trust" prvek - v oldschoolové hře a zvlášť v sandboxu je odhalování GMem připravených příběhů/ míst/ postav/ whatever jedním z důležitých prvků zábavy. Proto je tam důležitá i nesdílená (jen GMova) fikce.
Improvizace s vysokým podílem hráčských pravomocí na příběh (mimo rámec ovlivnění postavou) není s oldschoolem v příkrém rozporu, ale už je to dost posunuté.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Historky z podsvětí (aneb Back to basics)

Příspěvek od Peekay »

Goran píše: Když jako GM nahodím nějakou stopu k něčemu, co hráči ještě nemají šanci tušit, tak moje (GM) znalost zápletky je pro hru důležitá bez ohledu na to, jestli patří do sdílené fikce nebo ne. Tohle je ten "high trust" prvek
Nie, "high trust" hovori o tom, ze hraci doveruju GMovi v tom, ze situacie vzniknute vo fikcii bude rozsudzovat nezaujato, ze jeho cielom nie je "porazit" hracov (a tym padom nepotrebuju pravidla v roli neutralneho arbitra ci ako "argument, ktorym mozu GMa utlct" ked sa im nepaci jeho rozhodnutie). Co si popisal vyssie nema s high trustom nic spolocne.
Goran píše: Improvizace s vysokým podílem hráčských pravomocí na příběh (mimo rámec ovlivnění postavou) není s oldschoolem v příkrém rozporu, ale už je to dost posunuté.
Skus uviest, ako si predstavujes odschoolovu hru s pribehovymi pravomocami hracov.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1473
Registrován: 17. 10. 2006, 13:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Erric »

Článek z 15. čísla Drakkaru
Bifi píše:Asi každý z nás už počul alebo použil výraz „stará škola“ (angl. old school). Aj v kontexte RPG je to pojem používaný všelijako, napríklad na označenie nekonečných podzemí s pascami a tajnými dverami, vybíjanie miestností plných orkov a kostlivcov, či ilustrácií pripomínajúcich 80. roky. Pre istú skupinu prevažne amerických hráčov je to však špecifický herný štýl, ktorý bol veľmi rozšírený v období od roku 1971 (keď vyšli tri útle hnedé knižočky s titulom Chainmail) až po začiatok 80. rokov, keď sa po vydaní prvej edície Advanced Dungeons & Dragons a prvých modulov hernej kampane Dragonlance začali objavovať „príbehovejšie“ prístupy k hraniu. Hranie podľa starej školy je veľmi konzistentný, zmysluplný a, trúfam si tvrdiť, aj zábavný herný štýl, ktorý vďaka starým hráčom prežil až dodnes. Mnohí z nich v priebehu 80. rokov prestali hrať a ich záujem sa obnovil po vydaní tretej edície Dungeons & Dragons (2000), avšak neuspokojení sa vracali k tomu, čo ich na RPG bavilo najviac. V ostatných dvoch rokoch sa tak zaslúžili o renesanciu starej školy, o čom svedčí vydávanie klonov starých hier (Swords & Wizardry, Labyrinth Lord a ďalšie) a nových variácií (napr. Red Box Hack), prudko rastúci počet fanzinov, blogov, publikovaných dobrodružstiev a pozitívnych hráčskych ohlasov. A napriek tomu, že stará škola je fenomén takmer rýdzo americký, mnohé jej prvky presiakli do hrania aj u nás (ostatne prvá verzia Dračího doupěte intenzívne, aj keď neúspešne, stavala zrejme na Holmesovej edícii pôvodného Dungeons & Dragons).
:arrow? 1. část článku k nalezení zde
Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1473
Registrován: 17. 10. 2006, 13:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Erric »

Po precteni Bifiho clanku musim rict ze se mi libi kam to smeruje a jsem zvedavy jestli tu 4E tak rozcupuje jak cekam nebo ne:o) Rozdeleni na dva clanky z toho udelalo napinave ctivo.

Chtel bych poznamenat (a mozna se k tomu Bifi dostanes v druhem dile), ze to oldschool hrani se potom objevilo znovu ve fazi diskuse nad "system does matter", kdy hraci postupne odhazovali pravidla sveho systemu a hrali vice jako se hravalo drive. Byly slyset hlasy typu "Zadny hod na Presvedcovani lidi, proste tu postavu presvedc!" nebo "Nechapu jak si nekdo muze hazet na inteligenci, jestli jeho postava uhodla hadanku." Ten trend zacal v CR rekl bych v roce 98 a rozsiril se do vseobecneho povedomi tak kolem roku 2000.
Proc to ale pisu. Na tomhle stylu jede od roku 2000 GameCon a jeho Mistrovstvi v DrD. Kdy se upustilo od striktniho dodrzovani vedlejsich pravidel (nalozeni, cestovani) a hlavne se nehaze na inteligenci pri hadance ani na charisma pri presvedcovani postavy. A v podstate se jedna o serii vyzev, ktere musi hraci ve vetsine prekonat svou vyrecnosti a inteligenci, schopnosti sesbirat vsechny informace a spravne je slozit apod.
Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Corvus »

ja mam z takehoto hrania dojem ze to je jak sutaz v chytrosti hraca. hranie role (postavy) mi tu pride ako vedlajsie. teda ze kazdy hra sam seba s par statistikami na fyzicke veci ktore inak urobit nejdu. a dolezitejsia je efektivita dosiahnutia ciela nez zaujimavost pribehu.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart
Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1473
Registrován: 17. 10. 2006, 13:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Erric »

Corvus: Ano a zajimavost pribehu by mel drzet ten nalinkovany dej skrze ty challenge. Ale nevidim v tom problem letos jsme meli na turnaj v DrD tusim neco mezi 200-250 hraci.
Navic to je to co psal Bifi, ze se tak hralo v 70. letech.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12367
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Ecthelion »

Corvus: Já z toho mám dojem, že old-school jde tak trochu na úplně opačnou stranu než nové vyprávěcí hry - zatímco vyprávěcí hry se snaží oddělit postavu a hráče a dívat se na postavy tak trochu z nadhledu, tak pro old-school postava je hráč (který se tak nějak náhodou ocitnul v dungeonu a musí se snažit). $D
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Erric
Příspěvky: 1473
Registrován: 17. 10. 2006, 13:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Erric »

Echtelion: Prave naopak - myslim si, ze se k tomu vracime akorat z jineho konce. To jak jsem to pochopil z bifiho clanku, je zalezitost hracska volnost a nutnost premyslet /vs/ milion pravidel na vsechno mozne a hracova nutnost kombit.
To co popisujete vy je jina vec - vy resite jestli mozek ve hre je hracuv nebo postavy - resp. jake pravomoce ma hrac nad postavou a na ktere urovni (game, metagame, both) hrac operuje.
Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Corvus »

este jedna poznamka: imho v takejto oldschool hre by sa na postavu ktora by sa zachovala narocky neoptimalne pozerali ostatni hraci krivo. optimalizacia a manazment rizika > pribehova zaujimavost. a toto plati v pozmenej podobe v DnD dodnes.

jednoduchy priklad: kedysi by hraci nadavali keby druzinovy rogue rovno truhlicu otvoril bez toho aby okolo nej najprv tancoval a dnes by nadavali hracovi ze jak to ze si dal tak malo bodov do search a disable device. :D
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Historky z podsvětí (aneb Back to basics)

Příspěvek od Goran »

Pardon, ohledně "high trust" jsem to zblbnul.

Co se týče hráčských pravomocí, tak mi nějak k oldschool nesedí že by hráči rozhodovali o něčem jiném než o své postavě. Co bych ještě za oldschool považoval je rozhodování hráčů o zázemí svých postav a o čase mimo dobrodružství.
Ale hlavně jsem si v tomhle taky neviděl do huby. Moje představa o oldschoolu se po přečtení Bifiho článku (mezi posty) posunula. Předtím jsem to neuměl pojmenovat a proto jsem nebyl dost důsledný, ale ovlivˇˇnování čehokoli podstatného mimo možnosti postavy se IMHO tříská s taktizováním skrze postavu, které k oldschoolu patří také. Místní znalci (Bifi?) nechˇˇt mě laskavě poopraví, jestliže se mýlím.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Peekay »

Moj najzasadnejsi problem s tymto clankom je Criepok 6 - spojenie so S&S literaturou 30./40. rokov mi pride silene (plus si nespominam, ze by sa to co i len mihlo v postoch niektoreho z actual pamatnikov zlatych casov oldschoolu).

Hlavny problem asi vidim v kontraste "act, don't think" (co aspon pre mna dost charakterizuje S&S) a opatrneho mnohohodinoveho preklepkavania podlahy chodby desatstopou palicou za ucelom zistenia, ci chodba nahodou nie je zapascovana.

Taktiez sa mi tvrdenie o prepracovavani prostredia az hrou biju s konceptom "fikcie ako fundament" (a trebars pracou s ekologiou dungeonu - aby toto mohol hrac realizovat, musi mat prekreslene prostredie a taketo vztahy medzi monstrami nadefinovane dopredu/inak ako osobnou skusenostou... z jednoducheho dovodu: taku osobnu skusenost by jeho postava jednoducho neprezila) a s vlastnymi zazitkami pri hrach tohto razenia (a ze ich nebolo malo).

Potom su tam samozrejme namietky ohladne tvrdeni, "ake su postavy" - postava je v OS predsa len takym "tenkym interfacom", do dungeonu ide realne hrac (vid Primer to Old-School Gaming) - hracove schopnosti urcuju vsetko podstatne, atributy su vyslovene iba ciselnym modifikatorom, ktory neobmedzuje fikciu (plati nielen o inteligencii, ale napriklad aj o obratnosti ci sile - je hodne neoldschoolove povedat "tu amforu nezdvihnes, pretoze mas silu iba 6/-3). V tomto kontexte mi pride scestne vypichovat skutocnost, ze postavy su ludmi (a nie nadludmi) ako prepojenie na odkaz Sword & Sorcery. Ak by hrali oldschoolovu hru nadludia, postavy by tiez boli nadludske. Preto "ludskost" postav nie je podla mna mozne vnimat ako definujuci prvok. Postavy jednoducho su take, aki su hraci.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6299
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Fritzs »

Peekay: Ehm, co sem tak četl o Old school, tak v prvé řadě jde o návrat k čistým nezkaženým (hlavně teorií, The Forge atd.) kořenům RPG, tudíž k co možná nejstarší (redbox, tuším) edici verzi D&D. Takže vzhledem k tomu, že ono D&D obsahuje prvky S&S, tak je taky nutné, aby je obsahovala i old school hra.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Alef0 »

Dakujem za monumentalny clanok. Hoci nie som v stave sa nan divat kritickym okom, pozitivna vec pre mna je to, ze sa na toto hranie snazi divat ako na regularny sposob a nie ako na sposob, ktory sa casto zatracuje ako detinsky ci prekonany.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti