Hranie podľa starej školy

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět

Ketré staré DnD / klon preferujete

Basic DnD / Swords and Wizardry
7
24%
BX / Labyrinth Lord
1
3%
ADnD 1E / LL AEC / Osric
0
Žádná hlasování
ADnD 2E
7
24%
žádné
13
45%
všechny
1
3%
 
Celkem hlasů: 29

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2720
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od ShadoWWW » 10. 5. 2018, 10:30

??? Spirit of Century je Fate 3E, ne Core.
:think:

MarkyParky
Příspěvky: 7002
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od MarkyParky » 10. 5. 2018, 10:54

Jen poznámka: Fate Core je 5 let stará hra. vyšel v roce 2013, o dva roky později než DrD II.
Mea culpa.

To je to fakt jen takovou chvilku a předtím jsem hrál druhou edici? (Spirit of the Century a Dresden files mě minuly).


No, každopádně to nám vlastně vnáší ještě víc rozměrů do toho, zda a v jakém kontextu můžeme o hře mluvit jako moderní.

* Rozhodně nemůžeš DnD5E a F4C stavět vedle sebe, protože ta geneze je odlišná.
- v Dnd5E máš nějaké konzervatvní "svaté krávy", které se musely zachovat. A moderní nejsou ani náhodou. A teprve s jejich zohledněním se kolem toho začaly nabalovat moderní designové prvky.
- ve F4C máš tu genezi přesně opačně - před těmi 15 lety moderní (1+2 edice) systém se v některých směrech naopak začal posouvat proti trendům a přiklánět k některým klasickým/starším řešením.

* A třeba ona vrstva "odlišnosti proti kořenům" vlastně taky dává různé výsledky, podle toho, co vezmeš zrovna za kořeny. Protože co je vlastně oněmi kořeny pro F4C? Je to Fate jako takové a jeho základní principy? Nebo jsou to klasická RPG obecně?
A zase dostaneš různé odpovědi, podle toho jak a kdy otázku položíš.


Nu, pomalu se dostávám k tomu, před čím jsem varoval uź ve své druhé reakci - že vytrhnout slovo moderní z kontextu, v jakém bylo poprvé použito (tzn. jako hodnocení, zda nějaký obecný princip herního designu - v tomto případě citované "házejte jen na důležité věci" - je/není implementován v soudobých hrách) a následně ho začít používat bez kontextu na škatulkování konkrétních her, je tak akorád dobrý nástup na flame, ale užitečnost to má nulovou.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8175
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 13. 5. 2018, 20:14

Dá se nějak propojit hraní sociálních situací roleplayem, jako v old-schoolu, s přístupem DrD II, kdy mám sociální zdroje a skilly?

O-S má tu nevýhodu, že pevná pravidla jsou jen pro boj, takže když chce někdo obehrát protivníky sociálně, tak je to o GM Fiatu.
V DrD II je zase ten problém, že se to můžu odehrát čistě mechanicky, vlastně žádná interakce mezi protistranami nemusí proběhnout, prostě se proháži k výsledku.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 13. 5. 2018, 20:38

eerieBaatezu píše:
13. 5. 2018, 20:14
Dá se nějak propojit hraní sociálních situací roleplayem, jako v old-schoolu, s přístupem DrD II, kdy mám sociální zdroje a skilly?
Můžeš udělat třeba něco jako mám v pravidlech já, tj. možnost získat bonus k hodu za dobré argumenty, herecký výkon a podobně. Ale nebude to oldschool.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8175
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 13. 5. 2018, 20:42

Kdybych to chtěl mít sjednocené s combatem, tak by to ale znamenalo, že by v něm měl být taky bonus za dobrý popis akce.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 193
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vito » 13. 5. 2018, 20:45

eerieBaatezu píše:
13. 5. 2018, 20:14
Dá se nějak propojit hraní sociálních situací roleplayem, jako v old-schoolu, s přístupem DrD II, kdy mám sociální zdroje a skilly?

O-S má tu nevýhodu, že pevná pravidla jsou jen pro boj, takže když chce někdo obehrát protivníky sociálně, tak je to o GM Fiatu.
V DrD II je zase ten problém, že se to můžu odehrát čistě mechanicky, vlastně žádná interakce mezi protistranami nemusí proběhnout, prostě se proháži k výsledku.
OS pravidla nejsou pouze o boji. Oni prostě jenom řeší přednostně situace při kterých můžeš nenávratně přijít o postavu. Pokud chceš na stejnou míru závažnosti postavit sociálky, dá se vymyslet něco jako že charismou útočíš proti inteligenci a moudrost jsou HP, nebo cokoliv jiného. Osobně se mi líbí jak pojali v sunless sea informace a jejich různou kvalitu. Pokud chceš dosáhnout nějaký záměr, musíš "zaplatit" X fám, nebo Y příběhů, nebo Z zaručených typů které se pak samozřejmě RP odehrají. Nějak podobně bych to asi řešil.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8175
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 13. 5. 2018, 21:08

Ale co tě donutí to odehrát? Když budu někoho přemlouvat ve skill vs skill, tak mi stačí to odházet, RP odehrát nemusím nic.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24298
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vallun » 13. 5. 2018, 21:22

Můžeš udělat třeba něco jako mám v pravidlech já, tj. možnost získat bonus k hodu za dobré argumenty, herecký výkon a podobně. Ale nebude to oldschool.
A jakej school to je, když to dělám obráceně? Tedy když čísla na deníku a hod vytvoří vstupní podmínky pro roleplay? :)

(Např. když hádají hádanku, tak hod na itneligenci určí, kolik nápovědy dostanou:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 13. 5. 2018, 21:27

Vallun píše:
13. 5. 2018, 21:22
A jakej school to je, když to dělám obráceně? Tedy když čísla na deníku a hod vytvoří vstupní podmínky pro roleplay? :)

(Např. když hádají hádanku, tak hod na itneligenci určí, kolik nápovědy dostanou:)
To je jasnej Vallunschool ;-)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 13. 5. 2018, 21:51

eerieBaatezu píše:
13. 5. 2018, 20:14
O-S má tu nevýhodu, že pevná pravidla jsou jen pro boj, takže když chce někdo obehrát protivníky sociálně, tak je to o GM Fiatu.
Ono je samozřejmě těžký říct, co přesně je nebo není oldschool, protože už tehdy to lidi hráli různě. Pokud ale chceš, aby tam byl primární hráčský skill, tak jakékoliv skilly postav jdou logicky proti tomu.


Ad GM fiat: Když pomineme od toho, že GM připravuje dobrodružství, takže tak jako tak všechno závisí na něm, tak to o GM fiatu nemusí být.

Dejme tomu, že hraješ oficiálně vydané dobrodružství. A v něm máš napsáno, že strážný u brány se dá uplatit nebo svést, ale nedá se zastrašit. Když se potom hráči přes něj budou chtít při hře dostat, a zkusí jednu z těchle možností, strážný je pustí. Když něco jinýho, pošle je do háje.

Aby to fungovalo, tak samozřejmě potřebuješ ještě dát hráčům nějaké hinty, co na něj bude zabírat a ne. Což ale odvodíš z těch informací, co máš: Je úplatný? Může třeba zmínit, že má rodinu a kopu dětí, nebo že ten plat fakt nestojí za nic.

Obtížnost vůbec řešit nemusíš, protože o tu nejde. Jde o rozhodnutí, která hráči udělají, a o jejich důsledky. Když strážného podplatí, může se o tom někdo dozvědět. Taky se ho na to někdo může vyptávat - strážní u brány jsou první, za kterými zajdeš, když chceš vědět, jestli někdo přišel do města. Tohle rozhodnutí tedy může klidně způsobit, třeba že na tebe pak v noci zaútočí vrazi.

Pracující logaritmus
Příspěvky: 215
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Pracující logaritmus » 14. 5. 2018, 08:16

errieBatezu:
Snažíš se maximalizovat vliv kostek, kvůli objektivitě , a zároveň minimalizovat vliv kostek, kvůli nepotlačování roleplaye.
No, hodně štěstí.

To, co píše Vallun, je asi nejlepší kompromis, byť taky není univerzální.

Ale hlavně bych se těhle problémů až tak nebál. Pokud hráči chtějí hrát RPG, nemusí je k roleplyingu nic nutit, pokud nechtějí, tak udělají lépe, když si vezmou Arkham Horror. Pokud GM zvládá být "spravedlivý" tak mu to rozhodování projde, pokud ne, nemá cenu řešit oldschool a místo toho normálně házet.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8175
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 14. 5. 2018, 08:35

Já totiž spatřuju zajímavej paradox v tom, že Fate nebo DrD II jsou jakoby víc narativní, ale tím, jak mají Provoke vs Will přístup, tak vlastně kecáš míň. De facto nemusíš ani vědět, co se v tom rozhovoru odehrálo. "Překecal jsi ho, pustil vás."

Na druhou stranu, když je ve hře Duše a Vliv a jsou pravidlově jako mlácení, tak jsou i souboje najednou jiné, než furt dávat zbraní damage, protože je to nejúčinnější, co můžete udělat. Alespoň na vyšších úrovních. Nízkej počet HP je dost dobrej prostředek, jak tomu zabránit.
Tuhle jsem četl, jak chtěl nějakej maník rady, že chce hrát AD&D 2e víc jako high fantasy knižní ságu, než taktickou wargame a lidi mu říkali, ať si na to rovnou vezme jinej systém. To samé nějakej týpek chtěl hrát Planescape, co bude víc o frakcích, než o mlácení a lidi mu doporučili úplně jiný hry, než DnD, kde jsou prostě pravidla pro vztahy frakcí a postav mezi sebou, apod.

Tak já pořád dumám, kolik je na tom relevance. Jasně, že freeformově jde odehrát všechno, ale je jasný, že když dám systému pravidla pro souboj, tak to najednou bude mít mnohem víc kýženej efekt combat simulátoru, tak si říkám, zda to samé platí i pro sociální věci. A zda to lze propojit jinak, než "odházej to a pak bys to měl i odehrát (což lze vyignorovat)".

Něco jako "síla argumentu = bonus na hod nebo bonus na Vlivovej damage". Což ale pořád není symetrický se soubojem, kde se bonus na damage neodvíjí od popisu. Takže nakonec jestli to není otázka po tom, změnit souboják spíš než Vlivovák. :D

Pracující logaritmus
Příspěvky: 215
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Pracující logaritmus » 14. 5. 2018, 08:43

Technická, jak stanovím DC pro ty hody, když nevím, čím ho chce hráč zastrašit/přesvědčit?

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8175
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 14. 5. 2018, 08:52

K tomu je taky zajímavá věc třeba Strach.

V O-S mají postavy strach bez mechaniky. Když potkáš s dvaceti HP vlkodlaka nebo upíra, tak se z toho hráč podělá bez jakýkoliv mechaniky. (Odzkoušeno. :D)
Třeba Modiphiusí Conan má ale mentální HP, aby právě do hry vnesl tyhle věci mechanicky, aby právě ukázal, že postavy nejsou DnD hrdinové, ale maníci, kterým z toho může v palici mrdnout. A mají tam pravidla pro situace na strach, kdy říkají, že abys toho moho využít, musíš splnit narativní podmínku, ale pak je všechno pravidlově ošéfovaný. Máš pochodeň a chceš zastrašit vlky, nebo třeba dinosaury? Hraješ v DnD? Good luck, musíš to udělat nesystémově a postavy mohou mít pocit, že najednou je pochodeň drsnější, než meč +5. V Mod Conanovi jsi splnil podmínku, koukneš, kolik to dává mentalího damage a hodíš. To samé platí pro situace, kdy maníkovi useknete hlavu a jeho spolubojovníci to vidí, nebo stačí, abyste měli po světě hustou pověst, apod.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8175
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 14. 5. 2018, 08:52

Pracující logaritmus píše:
14. 5. 2018, 08:43
Technická, jak stanovím DC pro ty hody, když nevím, čím ho chce hráč zastrašit/přesvědčit?
Jaký systém máš na mysli?

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti