Hranie podľa starej školy

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět

Ketré staré DnD / klon preferujete

Basic DnD / Swords and Wizardry
7
21%
BX / Labyrinth Lord
2
6%
ADnD 1E / LL AEC / Osric
0
Žádná hlasování
ADnD 2E
8
24%
žádné
15
45%
všechny
1
3%
 
Celkem hlasů: 33

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 316
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vito » 11. 9. 2019, 11:31

Vandalicus píše:
5. 9. 2019, 14:15
Mate v hexcrawlu "prazdne" hexy? Tedy takove, kde se spolehate ciste na random encounters (tj. Nejaka cista divocina etc)?
Nebo se snazite do kazdeho hexu dat neco zajimaveho a unikatniho? Ne nutne encounter, ale treba i jenom nejakou zajimavost ("objevili jste hromadu kameni, kterou evidentne nekdo davno za nejakym ucelem navrsil")
No v každém je něco jedinečné a naskriptované. Ale většinou jenom nějaká zajímavost která trochu obohatí jinak prázdný hex.
Třeba tůně s prorockým viděním, stará kaple kde se při spánku obnoví větší množství HP, salaš... ono je to většinou zhruba to samé co mám v random tabulkách, jenom přikované k určitému hexu.

Tak si rozdělím většinu událostí ke kterým se dá opakovaně vracet. V random tabulkách si nechávám takové které můžou nastat kdekoliv (ztracený kupec, patrola, uprchlíci...).

Pro mě jsou to "prázdné hexy", ale potřebuju jich hodně protože naše postavy nezískávají schopnosti tím že dosáhnou vyší level. Schopnosti i kouzla se získávají tak že musí někam přijít a naučit se je. Až příjdou k zamrzlému jezeru tak se potkají s poustevníkem, který je naučí se správě otužovat (odolnost na chlad), vyrobit si primitivní brusle/saně (2x rychlejší pohyb přes jezero) a chytat ryby pod ledem (v blízkosti jezera není potřeba jídla). Různé svitky s kouzly jsou taky rozházené všude možně a každá lokace by měla něco zajímavého nabídnout. I kdyby jen maličkost.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 232
Registrován: 17. 4. 2006, 19:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus » 11. 9. 2019, 17:41

Jasne, chapu. Diky borci.

Nejak takhle jsem to zacal taky plnit "malickostma" nebo "points of interest". Duvodem meho dotazu bylo, ze jsem se trochu obaval, aby divocina/pustina zustala pustinou, aby nechodili od dungeonu k dungeonu, ale aby zustal zachovany pocit ze "cestujeme divocinou". Ale to se s timhle nevylucuje.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6870
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bajo » 12. 9. 2019, 11:28

Vandalicus píše:
5. 9. 2019, 14:15
Mate v hexcrawlu "prazdne" hexy? Tedy takove, kde se spolehate ciste na random encounters (tj. Nejaka cista divocina etc)?
Nebo se snazite do kazdeho hexu dat neco zajimaveho a unikatniho? Ne nutne encounter, ale treba i jenom nejakou zajimavost ("objevili jste hromadu kameni, kterou evidentne nekdo davno za nejakym ucelem navrsil")
Mam prazdne hexy, na zacatku jich byla vetsina, ale postupne zaplnuju vice a vice (i kdyz ne nutne kazdy obsah tvori konflikt, komplikaci, prekazku apod., mnohdy to jsou treba jen neutralni interakce, nebo treba jen nejake stopy, naznaky ci navaznosti nekam jinam).

Co je podle me taky dulezite, je mit tzv. dynamicke hexy, ktere se vyviji a vytvori v probehu casu prostor na nove interakce (ruzne frakce, NPC, apod.) a potom taky je podle me dobre mit nejaka unikatni setkani (treba 10-20% v ramci nahodnych encounteru v divocine).
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 12. 9. 2019, 11:55

Vandalicus píše:
5. 9. 2019, 14:15
Mate v hexcrawlu "prazdne" hexy?
Sice to není odpověď na otázku, ale třeba tě to inspiruje: Neřeším hexy, řeším aktuální záměry postav. Mít kompletně připravený sandboxový svět by bylo fajn, ale na to nemám sílu. Takže si pomáhám dvěma způsoby: svět (respektive divočinu) zaplňuju ve spolupráci s hráči a připravuju jen to, kam se zrovna rozhodnou jít.

Město, kde postavy dlouho působily, teď ovládl tyran. Spolu s přílivem uprchlíků z kontinentu schváceného válkou to vede k postupné expanzi civilizace do divočiny, která byla předtím obydlena jen divokými kmeny orků a goblinů. Spolu s hráči řeším, jak ta expanze probíhá (zatím vznikají rybářské osady a dřevorubecké tábory, protože dřevo a jídlo jsou teď velmi nedostatkové komodity). Tyran také z města vykázal všechny žoldáky, čehož se chopila trpaslická banka, která má s divočinou vlastní plány, a najala velkou kumpanii, aby vyčistila nejbližší tři ležení orků a goblinů. Postavy to zprostředkovávaly a nechaly se najmout jako průzkumníci, takže teď táhnou s žoldáckou armádou a útočí s nimi na sídla divokých goblinů.

Připravil jsem si teda ty tři sídliště goblinů a k tomu pár náhodných setkání po cestě. Ta nejsou vázána na konkrétní místa. Házím na ně, když postavy dlouho putují divočinou. Jedno z těch setkání "spawnulo" čtvrté goblinské sídliště, protože to z toho vyplynulo (což teda nebylo úplně přínosné pro hru, protože teď budeme hodně dlouho hrát jen tažení proti goblinům, ale to už je osud náhodných setkání).

Tažení s žoldáckou kumpanií je ale až překvapivě zábavné. Připravil jsem si do ní pár zajímavých NPCček, takže hráči mají s kým interagovat a má to i nějakou sociální dynamiku. Tohle mě celkem překvapilo - normálně takhle postupuju ve městě, ale v kumpanii, která má přes 200 členů, to funguje taky a je to celé mobilní.

Postavy navíc za ty žoldáky cítí tak trochu odpovědnost, takže mám co ohrozit. Včera například postavy útočily na gobliny vyznávající prastarou bohyni šalby a duševní magie, kteří své sídlo obklopily hradbou z pavučin utkaných obřími pavouky (takže cesta do goblinské vesnice vede skrz tunely v pavučinách), v lese kolem mají iluze černých panterů (postavy to moc nerozházelo, ale žoldákům neustálý pocit ohrožení nedělá moc dobře :-)) a v pavučinách jsou navíc nastražené "zlaté" sošky, které jsou prokleté různými duševními kouzly (hamižnost, halucinace a podobně). Takže žoldáci teď nachází prokleté sošky a postavy jsou jediné schopné to nějak řešit*.

* Tohle byla fakt sranda. Jeden řadovej žoldák našel sošku prokletou hamižností, takže ji okamžitě sbalil a pak vehementně tvrdil, že tam rozhodně nic zajímavýho nebylo. Všiml si toho ale seržant, kterej mu ji sebral a následně sám tvrdil, že se nic nestalo, bylo to jen nedorozumění a všechno je vyřešené. Seržanta pak šel řešit poručík a situace se opakovala ;-) Poručíka, což byl dvoumetrovej pořez v těžké zbroji, pak musely přemoci postavy, protože kapitán kumpanie to nechtěl řešit sám, aby nedopadl stejně, a nechtěl do toho pokud možno tahat svoje lidi.
Naposledy upravil(a) York dne 12. 9. 2019, 12:05, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5140
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 12. 9. 2019, 12:04

York píše:
12. 9. 2019, 11:55
Tažení s žoldáckou kumpanií je ale až překvapivě zábavné. Připravil jsem si do ní pár zajímavých NPCček, takže hráči mají s kým interagovat a má to i nějakou sociální dynamiku. Tohle mě celkem překvapilo - normálně takhle postupuju ve městě, ale v kumpanii, která má přes 200 členů, to funguje taky a je to celé mobilní.
Plz sai moar!!
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 12. 9. 2019, 12:14

Bifi píše:
12. 9. 2019, 12:04
Plz sai moar!!
Příprava byla velmi stručná:

Žoldácká kumpanie

Zhruba 200 mužů + doprovod

Seržant Pařez
  • barbar, pořádnej pořez
  • těžká zbroj, obouručák
  • hlubokej hlas, zarostlej (po celym těle)
Trpaslický pyrofor Fousáč
  • Ohnivé hlíny, granáty
Vědma Kíré
  • Hodně stará elfka, předpovídá budoucnost, vaří léčivé lektvary
Bratrstvo bojových mágů
  • Vede ho kouzelník Agrot
    • Starý kudůk s pokřivenými hnáty (prý kletba nějakého démona)
    • Umí blesky všech druhů a ohnivou kouli
  • Má zatím 5 noviců (2 elfové, člověk, trpaslík a hobitka)
  • Mají „stupně zasvěcení“, na každém se učí novou barvu blesků
Pak už to bylo o interakci s hráči. Postavy si například všimly, že k vědmě do stanu chodí vojáci po jednom a když se pak jednoho z nich zeptaly, co se tam děje, tak odpověděl, že něco takovýho fakt nečekal, ale hned tak na to nezapomene (vědma mu předpověděla budoucnost :-)). Agrotovi kapitán kumpanie říká Argot, čímž ho strašně irituje a vůbec je to takovej nerudnej skřet a neustále je v konfliktu s družinovým kouzelníkem. Válečník jednoho z hráčů je hodně svéráznej a pořád žoldákům nabízí chlast a občas i drogy (jednou takhle zdrogoval hlídku, když se potřeboval dostat v noci z tábora ven), plus se snažil svést vědmu (což je několik set let stará elfka, takže pro to nemá úplně pochopení). A tak ;-)

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5140
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 12. 9. 2019, 12:22

Ako narábaš s tými dvoma stovkami mužov "tam kdesi"?

Nakoľko ťa inšpirovala Čierna légia?

Nakoľko sú postavy vo vedení kumpánie a nakoľko len vedení? Ak to druhé, ako sa vyhneš railroadu?

Kto stanovuje ciele kumpánie a keď sa presúva, akú agenciu majú hráči?
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 12. 9. 2019, 12:33

Bifi píše:
12. 9. 2019, 12:22
Ako narábaš s tými dvoma stovkami mužov "tam kdesi"?
Prostě tam jsou a fungujou. Občas hráči osloví někoho konkrétního (třeba toho, kdo se stará koně), tím z něj vznikne pojmenované NPC.

Bifi píše:
12. 9. 2019, 12:22
Nakoľko ťa inšpirovala Čierna légia?
Vůbec (a to i přes to, že ji náhodou zrovna čtu :-)).

Bifi píše:
12. 9. 2019, 12:22
Nakoľko sú postavy vo vedení kumpánie a nakoľko len vedení?
Postavy nejsou součástí kumpanie. Celé to ale vzniklo tak, že se jich kapitán kumpanie (kterého znaly ještě před tím, než tu kumpanii založil) zeptal, jestli by nevěděly o nějaké zakázce a nabídl jim za to provizi. Zakázku mu skutečně dohodily, takže teď jsou v téhle akci v podstatě podílníci a pro kapitána kumpanie jsou rovnocenní partneři.

Bifi píše:
12. 9. 2019, 12:22
Kto stanovuje ciele kumpánie a keď sa presúva, akú agenciu majú hráči?
Kapitán zve postavy na důstojnické porady, kde se rozhoduje o dalším postupu. Rozhoduje on, ale nechá si poradit.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 12. 9. 2019, 12:40

Hlavní pointa je, že nic z toho nepřipravuju předem. Tahle žoldácká kumpanie vznikla zhruba před rokem, kdy se jedna z hráčských postav (bývalý žoldák) bavila s jedním trpaslíkem v taverně, kde se scházejí žoldáci. Ten trpaslík se ho snažil přemluvit, aby vstoupil do kumpanie, kterou nově zakládá. To se samozřejmě nestalo, ale hráči od té doby znaly kapitána jedné z žoldáckých kumpanií.

O hodně později, když město ovládl tyran a vykázal všechny žoldáky za hradby, jsme se k tomuhle vrátili a říkali jsme si, co se s tímhle trpaslíkem asi stalo. Logická odpověď byla, že je teď s celou svou kumpanií bez práce. A z toho zas vyplynula stávající zápletka.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5140
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 12. 9. 2019, 14:35

OK, dík - myslel som, že kampaň je o tej kumpánii a postavy sú jej súčasťou.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11805
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od York » 12. 9. 2019, 14:44

Bifi píše:
12. 9. 2019, 14:35
OK, dík - myslel som, že kampaň je o tej kumpánii a postavy sú jej súčasťou.
V zásadě nehraju ani kampaň (ve smyslu hry postavené kolem nějaké dějové linie), ani čistej sandbox, ale něco mezi. Sandbox je to takovej zfixlovanej, vytvářím vždycky jen malej kousek světa těsně před tím, než do něj postavy vstoupěj (a někdy až za běhu). A příběh vzniká tím, že se důsledně snažím navazovat na předchozí děj (viz ten příklad s kumpanií), a že se NPCčka o něco snaží. Jeden z triarchů města, kde hrajeme, například dlouho pracoval na převzetí vlády a nakonec se úspěšně stal tyranem. Postavy měly jednou perfektní příležitost ho zabít a nevyužily ji, přestože věděly, o co mu jde. Hráči si to dodnes vyčítají).

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10158
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 15. 9. 2019, 10:51

Vandalicus píše:
11. 9. 2019, 17:41
Jasne, chapu. Diky borci.

Nejak takhle jsem to zacal taky plnit "malickostma" nebo "points of interest". Duvodem meho dotazu bylo, ze jsem se trochu obaval, aby divocina/pustina zustala pustinou, aby nechodili od dungeonu k dungeonu, ale aby zustal zachovany pocit ze "cestujeme divocinou". Ale to se s timhle nevylucuje.
Pošli potom, co máš. :wink: Vždycky mě zajímá, jak sandbox připravují ostatní.

Mimochodem, zakládal jsem pro sandbox/hexcrawl samostatnou diskuzi, možná bude lepší pokračovat tam než v tomhle obecném megatématu.

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 232
Registrován: 17. 4. 2006, 19:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus » 19. 9. 2019, 10:18

Markus píše:
15. 9. 2019, 10:51
Pošli potom, co máš. :wink: Vždycky mě zajímá, jak sandbox připravují ostatní.
Nakonec jsem hexcrawl zavrhnul. Pro to, co chceme hrat se vic hodi format megadungeonu... takze ted chystam megadungeon a je to strasne zvlastni pocit, ale strasne dobry pro letech priprav "pribehovych" dobrodruzstvi.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10158
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 19. 9. 2019, 10:39

Och! Tak to pak tuplem musíš poslat!

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 19. 9. 2019, 11:36

Které hry mají podle vás nejlepší dynamiku pro hraní právě podzemí a megadungeonů?
Myslím nastavení systému z hlediska obnovování HP, kouzel, apod. Nebo máte zkušenost, že by to chtělo nějak přeštelovat, udělat zajímavější, atd.?

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host