Hranie podľa starej školy

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět

Ketré staré DnD / klon preferujete

Basic DnD / Swords and Wizardry
7
21%
BX / Labyrinth Lord
2
6%
ADnD 1E / LL AEC / Osric
0
Žádná hlasování
ADnD 2E
8
24%
žádné
15
45%
všechny
1
3%
 
Celkem hlasů: 33

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5126
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 30. 8. 2019, 08:11

Log 1=0 píše:
29. 8. 2019, 22:15
Nové hry jsem nemyslel v duchu AWandgardy (což mi "hoď, uvidíme, co se stane" dost evokuje), ale spíše nové, leč konzervativní hry (DnD 5E hlavně).
Presne mainstreamový štýl hier som myslel aj ja - GM často získava čas tým, že hráča nechá hádzať, a ak padne nejaký výnimočný výsledok tak vovedie do hry nové prvky fikcie (to je to "uvidíme, čo sa stalo"). Zároveň je tam jemná tendencia presunu zodpovednosti za výsledok na konanie postavy (t.j. "výborne som uspel"), smerom od interakcie medzi konaním a antagonistami/situáciou (ako v OSR, pričom v takej situácii podľa OSR často netreba hádzať vôbec). V mainstreamových hrách, pokiaľ nie je nejaký opposed roll, sa antagonista alebo situácia premietnu do obťažnosti hodu, ale stále je spotlight na jednej postave, ktorá testuje svoj skill. (A aj v mojej kampani k tomu mám tendenciu, len používame k6 hod.) "Správnejšie" a dynamickejšie by ale bolo - ako pri hode na reakciu - nechať postavu konať vo fikcii a určovať výsledok z interakcie medzi konaním a situáciou.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7283
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Quentin » 30. 8. 2019, 12:42

Máte nějaké zkušenosti s používáním overloaded encounter die na trackování světla nebo únavy?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 949
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Log 1=0 » 30. 8. 2019, 15:58

Presne mainstreamový štýl hier som myslel aj ja - GM často získava čas tým, že hráča nechá hádzať, a ak padne nejaký výnimočný výsledok tak vovedie do hry nové prvky fikcie (to je to "uvidíme, čo sa stalo").
Určitě to GMové dělají, sám jsem to kdysi zkoušel, ale moc mi to nefungovalo.
Zároveň je tam jemná tendencia presunu zodpovednosti za výsledok na konanie postavy (t.j. "výborne som uspel"), smerom od interakcie medzi konaním a antagonistami/situáciou (ako v OSR, pričom v takej situácii podľa OSR často netreba hádzať vôbec).
Tomuhle moc nerozumím.
V mainstreamových hrách, pokiaľ nie je nejaký opposed roll, sa antagonista alebo situácia premietnu do obťažnosti hodu, ale stále je spotlight na jednej postave, ktorá testuje svoj skill.
Pokud se do situace zapojí více postav, budou si házet taky. Pokud ne, má daná postava všechen spotlight, bez ohledu na cokoli dalšího.
"Správnejšie" a dynamickejšie by ale bolo - ako pri hode na reakciu - nechať postavu konať vo fikcii a určovať výsledok z interakcie medzi konaním a situáciou.
Tak že postava koná ve fikci, je snad samozřejmost. A jestli se to proloží hody na reakci nebo na ověření charismatu mi jako zas tak zásadní rozdíl v tomto nepřijde.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5126
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 30. 8. 2019, 16:26

Nie, prišlo mi to príliš abstraktné (možno do Veins of the Earth...). Resources aj čas a wandering monsters sa u nás trackujú normálne.

Aj keď percept a locality sa mi páčia...

Ale robievam to, že si do wandering monster tabuliek dávam viacnásobné položky a napríklad sú tam aj divné zvuky, pachy, znamenia a podobne.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10156
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 31. 8. 2019, 19:26

Oddělil jsem masivně off-topic diskuzi o strachu hráčů plynoucím z mechanických následků.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9141
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 1. 9. 2019, 07:28

Super. už mi to tady začínalo dělat starosti, jak se to vykolejilo. :)

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5126
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 1. 9. 2019, 12:35

Nový zápis z Divného Hornouhorska: https://divneuhorsko.blogspot.com/2019/ ... vojny.html
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10156
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 1. 9. 2019, 22:54

Zdá se mi to, nebo hráči právě najali žoldáckou kumpanii? :) Že by konečně došlo na ta tvoje pravidla pro boje jednotek?

Jinak moc pěkný boj. Už od chvíle, kdy byla Jasana ochromena a pak se ukázalo, že ona jediná mohla komunikovat s psohlavci, jsem se bavil tím, jak jedno náhodné setkání vykolejilo celý plán.

Jsou teda hodně bláhoví, že za timi psohlavci šli... a ještě rozdělili družinu.

Jedna rejpavá: Nedokážu si úplně představit, jak někdo během útěku v jeskyni vyndává žebra (předpokládám z batohu) a hází je na zem? Už jenom to zastavení kvůli tomu, aby se začal hrabat ve věcech, by asi znamenalo, že ho medvěd chytí. A do toho ještě kolem něj lítají šípy. Ale zase to byl cool okamžik, to je pravda, a konečně jste si vyzkoušeli odhazování předmětů při útěku.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Jerson » 2. 9. 2019, 05:33

Najedeš myši na položku v inventáři, přidržíš tlačítko, najedeš mimo postavu, uvolníš... Ne? :-)

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5126
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 2. 9. 2019, 07:36

Markus píše:
1. 9. 2019, 22:54
Zdá se mi to, nebo hráči právě najali žoldáckou kumpanii? :) Že by konečně došlo na ta tvoje pravidla pro boje jednotek?
Je to tak, ale je ich len sedem. To je ešte málo aj na mierku 1:5.

Ale vidíš, pripomenul si mi, že musím začať riešiť pravidlá pre velenie. Hrubé obrysy sú takéto:
- Od charizmy sa bude odvíjať rozsah velenia. (V súčasnosti je počet henchmenov rovný CHA/2, možno to využiť ako základ.) Ozbrojenec by mohol využívať celú CHA krát svoj level alebo tak.
- Rozsah velenia by označoval max. veľkosť jednotky, ktorej môže postava priamo veliť.
- Zároveň by sa nejako z toho odvodzovalo, koľkým jednotkám môže postava nepriamo veliť, ak je vo veliteľskom štábe alebo má podriadených dôstojníkov (t.j. Pálffy by dával rozkazy Pištovi Gulagovi a ten svojich mužov organizuje sám, ale to môže trvať dlhšie).
- Ešte som chcel zohľadniť aj rolu vzdialenosti (čím sú ďalej, tým reagujú pomalšie a tým ťažšie je ich donútiť robiť veci vyžadujúce veľkú disciplínu) a prípadne aj, ako spolu komunikujú - iba hlasom, trúbami, vlajkami... - a ako dlho spolu trénujú.
- Mám ešte niekoľko wargamingových systémov, ktorými som sa chcel inšpirovať (The Pikeman's Lament, Musket & Pike Battle System, Chain of Command a Crossfire, tiež Delta's Book of War).

Ešte som na velenie z Chainmailu upravil takúto tabuľku:
Velenie žoldnierom (2k6 vo fáze povelov, každé kolo):
Hod Čo robia
2 potenciálna zrada: vyrazia k nepriateľským šíkom, tam sa otočia a pridajú sa k útočníkom
3 otočia sa na ústup, situácia sa nevyvíja podľa ich predstáv
4 stoja, ak napadnutí sa bránia, očakávajú prísľub väčšieho zárobku
5 stoja, ak napadnutí sa bránia
6–10 vykonávajú rozkazy
11–12 vykonávajú rozkazy najbližšie tri kolá bez hodu

Dobrá pláca, dobrý status zamestnávateľa, dlhý čas služby a dôvera vo velenie by mohli dávať nejaký bonus (buď extra kocka, ber dve lepšie, alebo každý faktor +1, ale natural 1+1 môže nastať aj tak, hmm).


- Ako dlho spolu trénujú je dôležité aj kvôli iným veciam, predovšetkým manévrom a formáciám. Za týždeň tréningu je možné natrénovať jednu zmenu formácie alebo manéver. Štandardne sú dva parametre - zovretie formácie (zovretá: 1 bojujúci na 1 krok, voľná: 1 bojujúci na 2 kroky, dezorganizovaná: 1 bojujúci na 3 kroky - ale modifikuje to dĺžka zbraní) a tvar formácie (štvorec, stĺpec, línia...). Manévre definované nemám, ale tam budú všelijaké obkrúženia, strelci ustupujúci cez šíky pikenierov, karakole nájazd a pod.

Morálka vojenských jednotiek sa určuje skupinovo a v priebehu boja sa vyvíja, má nasledujúce stupne: neotrasiteľná, odhodlaná (default), otrasená, neusporiadaná, rozohnaná
Ovplyvňuje ju aj, aký typ jednotky ju má a s akou inou jednotkou sa zrazia. Napríklad sa na morálku hádže pri nájazde protivníka a ak útočí pechota máš +2 na hod, ak útočí ťažká jazda -1 a ak si sám jazda máš +2.
Základný stupeň morálky sa určuje klasicky:

Morálka Typicky kto:
2 traumatizovaný, zlomený (nikdy si nehádže)
3 zbabelý, zúfalý
4 bojazlivý, neskúsený, veľmi opatrný
5 mladý, v boji neskúsený, nemotivovaný
6 rozvážny dospelý, ale neskúsený v boji
7 prežil hrôzy, otrlý, nezainteresovaný
8 skúsený, prežil boj, stráž
9 živí sa bojom, zabil, nosí zbraň, vojak
10 odvážny, zocelený veterán
11 tvrdohlavý, neústupčivý, elitný veterán
12 fanatik, samovražedný (nikdy si nehádže)

Pre ozbrojencov 0. úrovne prípadne aj náhodne 1k6+3. Úpravy:
+1 ak veterán
+1 ak elitný výcvik
+1 ak zohratá vojenská jednotka (aspoň dve tretiny sa spoločne zúčastnili rozsiahlejšej operácie)
+1 ak dobré velenie, ktorému jednotka dôveruje


(A opýtam sa dnes hráčov, čo si myslia o tom prehadzovaní výdrže.)
Jedna rejpavá: Nedokážu si úplně představit, jak někdo během útěku v jeskyni vyndává žebra (předpokládám z batohu) a hází je na zem? Už jenom to zastavení kvůli tomu, aby se začal hrabat ve věcech, by asi znamenalo, že ho medvěd chytí. A do toho ještě kolem něj lítají šípy. Ale zase to byl cool okamžik, to je pravda, a konečně jste si vyzkoušeli odhazování předmětů při útěku.
Menhart bol od zásahu Obličkom na nule výdrže a pri každej vyčerpávajúcej akcii si hádzal, či neomdlie. Vybehol do jaskyne s chrámom a od toho momentu len kráčal. Teraz si presne nepamätám, ako to celé do detailu prebiehalo, ale ten vypustený medveď neuspel na druhý pohyb a lučištníci, akonáhle bol medveď v jaskyni, prestali strieľať a čakali, že sa zaradia za neho (nikto nechce mať medveďa za chrbtom, respektíve dvoch - ale o tom druhom postavy ešte vtedy nevedeli). Takže nejaký čas mal, ale hej, za vyberanie z batohu som ani nepenalizoval, proste to tam sadlo. (Dokonca ak si správne spomínam, batohy nechali pri zvyšku družiny, takže Menhart by musel rebrá niesť v ruke alebo za opaskom - ale keďže vo fikcii Menhart sám Fýberovi zdôrazňoval, že sa psohlavci dajú obmäkčiť rebrami, bolo by logické, že ich vezme. Holt - tvoje kartičky by nám bodli...)

A to rozdelenie bolo trocha nutné, nechceli ešte aj riskovať vláčenie dvoch bezvládnych tiel. Asi najväčšiu rolu pri rozhodovaní hralo to, že nevedeli, ako dlho má paralýza trvať (hodil som 14 zmien u Pálffyho, 15 zmien u Jasany) a psí brat so svojou netrpezlivosťou asi tiež zanechal dojem.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 232
Registrován: 17. 4. 2006, 19:04
Bydliště: Brno

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vandalicus » 5. 9. 2019, 14:15

Mate v hexcrawlu "prazdne" hexy? Tedy takove, kde se spolehate ciste na random encounters (tj. Nejaka cista divocina etc)?
Nebo se snazite do kazdeho hexu dat neco zajimaveho a unikatniho? Ne nutne encounter, ale treba i jenom nejakou zajimavost ("objevili jste hromadu kameni, kterou evidentne nekdo davno za nejakym ucelem navrsil")

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10156
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 5. 9. 2019, 17:47

Já mám prázdných hexů většinu (zatím), ale snažím se pomalu zaplnit aspoň civilizované hexy tak, aby měly nějakou zajímavost, pomocí které můžu vykreslovat setting. Svatyně, přívoz, poutní místo, mýtná brána... Většinou to napojuju na konkrétní organizace (v mém případě církve). Takové sociální minilokace, ne úplně města, ale možnost s někým si popovídat (a potkávat ho třeba opakovaně). Hexy divočiny nechávám víceméně prázdné a spoléhám na náhodná setkání.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5126
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi » 8. 9. 2019, 10:51

Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9141
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od eerieBaatezu » 11. 9. 2019, 09:39

Bifi píše:
8. 9. 2019, 10:51
Ďalší zápis online: https://divneuhorsko.blogspot.com/2019/ ... y-rad.html
Líbí se mi, že to má takový low fantasy nádech, protože v tom pak vyniknou věci jako ten služebník v podobě sloupu rozžhaveného písku. Ten minotaur uprostřed Slovenska je dobrá zvláštnost, ale ti hmyzáci už jsou weird. Importovaný minotaur je jak pozůstatek dávných cizích kultů, hmyzáci jsou jak z jiného vesmíru.

Povšechně to prostředí působí autenticky, občas jako nějaký DnD-klon. Je na Tobě, kam to chceš směřovat, za mě ještěrci a hmyzáci působí jak old-school DnD, zbytek jako vlastní osobitý setting. Tím ale neříkám, abys to vyhodil, třeba jiní to vnímají jinak a obecně to táhne celé to prostředí do weirdu, což asi chceš.

(Pro lepší ilustraci, je to jako mít příběh s čertama a vodníkama, a do toho tam přiběhnou thri-kreeni. Aspoň tak to cítím.)

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 25948
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Vallun » 11. 9. 2019, 11:11

eerieBaatezu píše:
11. 9. 2019, 09:39
(Pro lepší ilustraci, je to jako mít příběh s čertama a vodníkama, a do toho tam přiběhnou thri-kreeni. Aspoň tak to cítím.)
To je sice pravda, ale pokud ta kombinace dává smysl, tak mi úplně nevadí...pestrý svět je fajn:)

Já mám připravenou hru, která vlastně spočívá v tom, že v jednom klasickém settingu objevuješ nebezpečí z jiného jen o trochu méně klasického:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host