[soutěž+workshop] Jak tvořít hráčské postavy?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11717
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[soutěž+workshop] Jak tvořít hráčské postavy?

Příspěvek od Markus » 13. 12. 2008, 12:22

U příležitosti letošního, poněkud opožděného ročníku Soutěže o nejlepší postavu, bych rád založil i diskuzi o tvorbě postav. Doufám, že se nejenže zapojíte do této diskuze svými fígly pro tvorbu postavy, ale rovněž že pošlete nějakou postavu do soutěže.

Jak tvoříte hráčské postavy? Pojďte se podělit o své postupy a zkušenosti. Tato diskuze je zamýšlena jako "workshop" - byl bych rád, kdyby se nám podařilo mluvit o konkrétních technikách či postupech. Máte nějaké své osvědčené postupy pro tvorbu postavy? Máte nějaké fígle? Držíte se při tvorbě nějakých návodů, číselných seznamů, průvodců? A můžete je sem poslat, nebo je alespoň stručně shrnout?

Každý z nás má určitě jinou představu o tom, co je to "dobrá" postava. Každý z nás také hraje v trochu jiném žánru či systému. To je v pořádku. Bylo by skvělé, kdyby se tady časem objevily rady typu: "jak vytvořit postavu do westernu", "jak tvořím tragické postavy", "jaké postavy fungují v hororu, a jaké naopak ne". Fantasii se meze nekladou. Budu velmi vděčný za jakýkoliv příspěvek, i kdyby byl stručný (dobrá, trochu méně stručný než "Wushu!").

Pokud se necítíte na psaní rad, napište alespoň jakých postav si nejvíce vážíte, jaké postavy se vám nejlépe hrají, s jakými postavami se vám jako Vypravěči nejlépe pracuje, případně jaké postavy nemáte vůbec rádi. 8)

Pište prosím své příspěvky s ohledem na to, že je po vás budou číst lidé, kteří možná nehráli 20 systémů a neznají teoretické pojmy. "User friendly," prosím. Konečným cílem této diskuze je sestavit jakýsi sborník nápadů a rad pro ty z nás, kterým by se takové rady mohly hodit.

Směle do toho.

Doplňující odkazy:
- Starší diskuze o tvorbě postav.
- Rady pro tvorbu nehráčských postav

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11717
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Markus » 18. 12. 2008, 11:42

Tak já začnu.

Pro "jiné účely" jsem kdysi sepisoval následující rady. Jejich cílem bylo pomoci při tvorbě postav, které budou hnát příběh dopředu samy. Postav s jasnými cíli, motivacemi, atakdále. V ideálním případě by výsledkem měla být taková postava, s níž hráč bude přicházet na každé sezení s jasnou představou, co by dneska chtěl udělat. Nakonec jsem ten text nevyužil, tak ho přeposílám sem:

______________________________________________

Postavu vytvořte mechanicky tak, jak jste zvyklí, ale při její tvorbě věnujte pozornost následujícím bodům:

1. Minulost
Postava nezačíná jako nepopsaný list. Má za sebou nějakou minulost, mnohé zážitky a nelehké životní volby. Minulost slouží ke snazšímu uchopení postavy, aby hráč věděl, jak ji ztvárnit. Ale pozor! Nelpěte na minulosti příliš. Jednou z nejčastějších chyb při tvorbě postavy je sáhodlouhá historie, která hráče zahltí nepotřebnými detaily. Zkuste se tedy omezit jen na to, co je pro postavu a její osobní příběh podstatné. Koneckonců, ne u každé filmové postavy se divák dozví, v jaké vesnici vyrůstala, kdo byli její rodiče, jaké měla známky na střední škole a kolik partnerů již za život vystřídala.

2. Současnost
Současnost je okamžik, kterým začíná hra. Měli byste si sami odpovědět na otázku: proč začíná hra právě v tomto okamžiku? Proč nezačíná o půlroku dřív, nebo později? Pokud nevíte, čeho se chytit, neuděláte chybu, když umístíte postavu do nějakého zlomového bodu. Popište událost, která převrátila život vaší postavy na ruby, nebo která vaši postavu donutila jednat. Jak se však postava zachová, to se dozvíme až ve hře.

3. Budoucnost
I přes bouřlivou minulost stojíme teprve na začátku osobního příběhu postavy. To zajímavé se má teprve stát – ale co to bude? Samozřejmě nemůžete předem napsat, co se stane a jak vše dopadne, protože nikdo nevíme, jak bude probíhat samotná hra. Co však můžete – a měli byste – je napsat přání, motivace či cíle postavy. Čeho se postava pokusí dosáhnout? Jaké jsou její osobní hodnoty, na nichž bude lpět? Napsat cíle je velmi důležité, protože bez nich by hráč nevěděl, co má ve hře dělat. Dobré je pohlídat si, aby postava měla alespoň jeden dlouhodobý aktivní cíl – takový cíl, o který může hráč usilovat sám od sebe i bez přispění vypravěče (např. „půjdu a zlikviduji pašeráky jedů“). Častou chybou je dát postavě pouze pasivní cíle („budu se vyhýbat mafiánům“ nebo „vždy budu chránit nevinné“). Takové cíle jsou sice skvělým zpestřením, ale pokud se spolehnete jenom na ně, hráč nebude vědět, co má dělat a kam má jít. Bude muset pasivně sedět a čekat, než vypravěč vymyslí nějakou zajímavou situaci.
---------

Podle mě by výsledkem měl být stručný text, pár odstavců, maximálně jedna stránka. Jsem toho názoru, že příliš mnoho detailů škodí, zahlcuje mozek a zastiňuje ty důležité prvky. Vážím si tedy postav napsaných tak, že "nic není zbytečné", všechno to do sebe zapadá a skvěle se to doplňuje.

Když si vzpomenu na svá DrD a ADnD léta, přijde mi, že hráči byli schopni rozpracovat minulost své postavy často na několik stran - psali přesná data a místa narození, počet a jmen všech sourozenců, a potom jeli rok po roku a jakoby v životopise psali, co všechno postava prožila, kam chodila do školy a jak pro ni byl klíčový sedmý rok života, kdy dostala své první kalhoty. A pak přečtete dvě stránky textu a zjistíte, že ta postava nemá vymyšleno nic do budoucna. Nemá cíl, nemá problémy, nemá přání a sny, nemá důvod být zrovna v téhle hře. To nemám rád. Obecně nemám velké dávky minulosti jenom v dávce. Minulost má význam jenom tehdy, kdy dokresluje či dovysvětluje cíle či povahu postavy, její motivace a cíle... jinak je to jenom balast.

Na co se naopak hráči tenkrát nesoustředili, a byla to škoda, byly právě zmiňované motivace a přání. Když už je do toho člověk dotlačil, vymysleli něco vágního ve stylu: "potřebuju peníze na stavbu domu" nebo "stát se slavným dobrodruhem a vydat knihu". Víc si vážím konkrétních, uchopitelných cílů, kam má jít a co má dělat.: "Don Sadrini je šmejd, zaplatí mi vlastní krví!", "Přemluvím gladiátory k obrovskému povstání, společně svhrneme utlačitele!", atd.

Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4136
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Lemmy » 18. 12. 2008, 12:54

Přišpěju tedy, ikdyž jsem ani jednu postavu v několika posledních letech prakticky vůbec nevytvořil (pokud se do toho nepočítá spolupráce při vytváření postav s hráči).

Kdybych tvořil postavu, začal bych nejdřív asi s hrubým popisem a základním promyšlením, jak bych chtěl postavu hrát (jak ji budu hrát ve skutečnosti by se poznalo přesně stejně až při hře). Od toho by se asi odvíjel koncept ucelenější, kde bych si popsal, kým postava ve skutečnosti je (informace, které by se vešli do jednoho obsáhlejšího odstavce). Určil bych si stejně dlouhé pojetí historie postavy. Promyslel bych zběžně dopředu další veličiny, jako vlastnosti, schopnosti...
Zkonzultoval bych postavu s dalšími hráči a vypravěčem. V jakém bodě vytváření, to je otázka. Záleželo by asi na situaci a pojetí hry.
Určitě i motivaci v konání postavy. Proč dělá co dělá. A další věci, na které jsem teď zapomněl :P
Možná bych ale postavu vytvořil úplně odlišným způsobem... známe své lidi $D

Jako vypravěč chci od hráčů většinou koncept na odstavec, který má vyjadřovat, kým postava je. Jakým způsobem pak vytvoří postavu, je pouze na nich. Na konci vytváření doladíme věci, které potřebuji znát - např. takové krátkodobé a dlouhodobé cíle, na které se jich ptám až před hrou, nějakou tu základní historii, vztahy a kontakty, "přesvědčení", "víra"...

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Goran » 18. 12. 2008, 13:21

Většinou začínám tím, že si ujasním co je ta postava zač a jak bych ji chtěl hrát. Což znamená přiřazení k nějakému z mých "roleplayingových podprogramů" + specifikace zvláštností a odlišností + hrubý nástřel ve statistikách hry. Tenhle prvotní nástřel postavy nejčastěji začíná od té pravidlové složky (zejména v class&level systémech nebo když má družina extra zájem o nějakou roli), je inspirovaná prostředím či očekávaným příběhem (co asi za postavu by se hodilo do tohoto světa/příběhu?) nebo začínám povahou (dokážu zahrát intrikána?). Cíle postavy mi někdy naskočí ještě ve fázi tvorby prvního konceptu, ale nevzpomínám si že bych jimi někdy začínal.

Dotváření jde různě do hloubky podle stylu a očekávané délky hry (oneshot/krátké tažení/dlouhé tažení) a podle nálady a času. Většinou začínám cíli a dalším rozpracováním povahy, dál přidávám minulost a CPéčka v okolí a když je hodně času a zájmu, tak se vrtám i v detailní minulosti a dalších drobnostech. Ale to jsem už nedělal hodně dlouho.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4136
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Lemmy » 18. 12. 2008, 13:39

A Jakých postav si nejvíce vážím? Jaké se mi nejlépe hrají?

Nejvíce si vážím klasických válečníků a bojovníků a barbarů (myšleno povolání).

Jsem spíš vypravěčem, ale s ohledem na moje odehrané hry musím přiznat že stále tápu v tom, zda se mi klasičtí bojovníci nejlépe hrají.

Ikdyž: Co si pamatuji, nejlépe se mi hrály tyto tři postavy (jména postav si již nepamatuji): ork pouliční šaman totemu kojota, zaměřený pouze na boj zblízka (shadowrun), neutrální barbar válečník (Dračí doupě) a kupodivu zákonně dobrý palatýn, půlelf (DnD).

A jelikož si bojově orientované postavy vybírám téměř vždy, když hraji... ale jo, hrají se mi asi nejlépe.


Příště alo možná zkusím klasického kouzelníka, za kterého jsem nikdy prakticky pořádně nehrál :D

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5363
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Bifi » 18. 12. 2008, 13:54

Postavu tvorím podľa toho, ako mi to radí príručka tej hry, pre ktorú tvorím postavu.

Iná otázka je, ako tvorím koncept postavy. To je veľmi ťažko uchopiteľný proces, ale základom je väčšinou nejaký vizuálny moment - napríklad postava prikrčená za studenej noci na cimburí hradu alebo objemný poliitik opierajúci sa o kamennú sochu - ku ktorému potom pripojím nejakú povahu, fyzický opis, vzťahy a ciele.

Dobre sa mi hrajú postavy u ktorých sa môžem pri roleplayingu hrať so statusom - buď postavy s rozsiahlymi mocenskými a finančnými zdrojmi (politici, inkvizítori, crimelordi), alebo naopak postavy, ktoré sú niekoho služobníci (mnísi, otroci, členovia zlodejských cechov a pod.).

Nemám rád, ak konanie mojej postavy má diktovať presvedčenie - presvedčenie som vždy vnímal radšej ako "vyhodnotenie" toho, ako sa postava chovala v hre. Namiesto presvedčenia sú mi kompasom ciele postavy a veci, na ktorých jej záleží (jej blízki napríklad).
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7592
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Bajo » 18. 12. 2008, 14:15

Vezmu tema hry. Vyberu si z nej nezajimavejsi motiv nebo element. Vymyslim na nej nejaky rozpor (nejlepe moralni). Z toho rozporu odvodim prislusné povahové rysy, vztahy, minulost a cile, tak aby dany rozpor co nejvice vyhrcovali a potom to nejak ucesu a doladim.

A nebo si jen jednoduse vyberu nejake cool prvky ze systemu a vymyslim na ne osobni pribeh, aby dohromady davaly smysl (tohle jde u her jako GURPS, DnD, WoD, BW,.... ktere nabizeji spoustu traitu, skillu, featu, apod... na vyber).

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Aljen » 18. 12. 2008, 14:33

Riadim sa inspiraciou. Ked si s ostatnymi dohodneme setting a mood, ked vypocujem ich koncepty (alebo ked sa spolocne tvoria) tak mi obvykle napadne aspekt, dusevna vlastnost, vnutorny konflikt ktory by som si rad zahral (umyselne sa snazim aby to bolo nieco co som este nehral). Obvykle sa mi pred ocami zobrazi aj jej fyzicka reprezentacia.

Podla tohoto centralneho bodu/bodov domyslim kde teraz ta postava je v spolocnosti a hlavne ako sa tam dostala.
Co ju spravilo takou aka je.

Obvykle vyberam postavy tak aby boli niecim v konflikte s ostatnymi. Ine nabozenstvo, spolocenska vrstva, nazory ...
Potom skusam prepliest historie mojej postavy a ostatnych a nechavam co najviac hacikov pre GMa nech ma z coho strikovat zaciatok.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Sosacek
Příspěvky: 22516
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Sosacek » 18. 12. 2008, 14:40

rikas, ze moje tema neni dost dobre?

Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4136
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Lemmy » 18. 12. 2008, 14:45

$lol$

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11717
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Markus » 18. 12. 2008, 14:53

Touché, Sosi.
To téma je ale až na pár příspěvků dva roky staré, takže myslím že založení nového, svěžího tématu ničemu neuškodí. Dám odkaz na to tvé do záhlaví.

A taky mám nějaké special intentions, ale o těch až později. :>;o)

Ostatním díky za příspěvky. Myslíte, že byste je dokázali formulovat jako nějaké konkrétní rady či techniky? Myšleno něco ve stylu: "Doporučuju projít si následující tři body. Zaprvé...", nebo "Zamyslete se nad povahou postavy a tím, jak to zahrajete. Napište si na papír tři zajímavá gesta nebo fráze, která vaše postava dělá."

Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4136
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Lemmy » 18. 12. 2008, 15:13

Markus píše: To téma je ale až na pár příspěvků dva roky staré, takže myslím že založení nového, svěžího tématu ničemu neuškodí. Dám odkaz na to tvé do záhlaví.
Souhlas.
Markus píše: Myslíte, že byste je dokázali formulovat jako nějaké konkrétní rady či techniky? Myšleno něco ve stylu: "Doporučuju projít si následující tři body. Zaprvé...", nebo "Zamyslete se nad povahou postavy a tím, jak to zahrajete. Napište si na papír tři zajímavá gesta nebo fráze, která vaše postava dělá."
Určitě by to šlo. Ale já se toho nezhostím :P Otázka je, co vystihnout, aby to nebylo příliš obecné. Každý jde na tvorbu přece jenom trochu jinak. Nějaké společné body tam ale jsou.

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Aljen » 18. 12. 2008, 15:14

Napiste si 3 situacie ktore vasu postavu formovali v minulosti a ako sa prenasaju do jej momentalneho postoja k okoliu
napr:
zrada najlepsim priatelom - nedovercivost a nenavist
zbabelost v rizikovej situacii na ktoru niekto doplatil - vycitky svedomia
situacia v ktorej sa ukazala dogma X ako nie celkom OK - pochybnost o viere
vyvrazdenie a znasilnenie (poradie lubovolne) celej farmarskej rodiny lesnymi elfami/orkami/anjelmi - tuzba po pomste
detstvo a mladost vo vysokopostavenej rodine - nadradenost ostatnym
zisk zo spachania zlocinu/podrazu/zrady/klamstva na ktory sa nikdy neprislo - oportunisticky hajzel
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Ebon Hand » 19. 12. 2008, 17:18

Já si svoje postavy připravuji všechny skoro stejně, jedno jestli pro ADnD, nebo CPH.
Zvolím si jakoby "povolání" pro základní rozdělení, čímž se rozhoduji co bude primární akcí postavy (toto nezaměňovat s povoláními přímo v hrách, realita je tomu bližší), jestli bude mlátit železem, nebo mlýt pantem.
Pak se snažim představit postavu v charakteristické situaci. Je to hbitý šermíř, který obratně čelí dvou zlodějům v temné uličce a se škodolibým úsměvem je nejprve odzbrojí a pak potrestá. Nebo je to zahořklý starý výběrčí daní, jež si krutostí a násilnostmi léčí vlastní svědomí.
Tuto představu se pak nějak snažím napasovat do pravidel.
Poslední krokem pro mě je duševní rozpoložení a vnitřní motivace postavy. Čímž myslím, co chce dokázat, proč, co ji žene z minulosti a jak se staví k několika základním otázkám, jako je zacházení se zajatci, otrokářství, xenofibie, předsudky, víra, důvěra v přátele, sebeobětování a přístup k penězům.
A je kocour v troubě!

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13770
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [workshop] Jak tvoříte hráčské postavy?

Příspěvek od Pieta » 20. 12. 2008, 13:06

Já o sobě vím, že postavy moc dělat neumím, takže jen přihodím jednu radu.

Tvorba postavy nekončí se začátkem hry
Kdykoliv během hry se dají přidávat další detaily do historie, povahy a zvyků postavy. Cokoliv nebylo řečeno, je volně k interpretaci. Cokoliv bylo řečeno, mohlo být nedorozumění, pomluva, lež. Vždycky a průběžně se dá postava dopilovávat, obohacovat nebo obracet úplně naruby.

* Strašný drsňák se vrátí do rodného města a najednou ho všichni oslovují roztomilou přezdívkou z dětství a on si věčně hraje s místníma děckama.
* Skupina se dostane do vedlejšího státu, kde se legálně provozuje otroctví, a ukáže se, že družinový dobrák je nechápe jako lidi a chová se k nim jako ke zvířatům.
* Kamarád, který za vás párkrát riskoval život, dostane nabídku vás zradit za nepředstavitelnou sumu nebo život svojí sestry a udělá to.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů