Sandbox play

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Pieta »

Goran píše:Nejlepší byla bráchova pohádka - v hlubokém lese sídlily dvě bandy raubířů a dědeček hříbeček řešil problém s pubertální Červenou Karkulkou, která sbalila myslivce a s pomocí jeho kuše a své kouzelné čepičky chránící proti vlkům v kraji vyhubila vlky, což rozhodilo místní ekosystém. K náhodným setkáním patřili výrostci, lišky dávající dobrou noc, Budulínek jedoucí na lišce nebo bubák s bublifukem.
Velmi epické. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Quentin »

hlavne boubaque s bublifukem; vesela predstava :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od skew »

Neexistuje třeba pro hru podobného ražení generátor světa ? Něco, do čeho se nacpou parametry a ono se to prosttě vyrobí samo ?
Nevím jestli nejsem moc náročnej, ani jestli bych to používal, ale náročnost na vypravěče vypadá jako jedna největší pain in the ass tohohle přístupu.
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Peekay »

Mam taky dojem, ze vytvaranie sveta hrou je dost podstatny element zabavnosti sandboxov. Tym padom by asi generator sveta bol trochu... kontraproduktivny $D
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Vallun »

Peekay - částečně máš pravdu... ale jestli to nebude tím, že sandbox v širším smyslu (asi jakoprotiklad railroadu?) zahrnuje dva možné přístupy - čistý kočičí záchod, kdy se v průběhu hry tvoří vešekré reálie světa, jenž se do toho písku zakreslí a už tam jsou, a
- něco, co bych poeticky nazval cellbox, popisně pak multilevelmapbox - situaci, kdy si PJ připraví mapy zemí a krajiny, mapy vztahů a mapy pracovních příležitostí a družinku do toho světa vpustí a ta pak nějak interaguje s tímto propletencem vazeb.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Jerson »

Vallune, to je sice pravda, ale generátory takové prostředí by stejně nedávaly zajímavé a přitom uvěřitelné výsledky. A hlavně čím komplexnější generátor, tím složitější je jeho nastavení podle konkrétního vkusu, takže ve výsledku práci ušetřenou vytvářením světa věnuješ na pochopení tohoto generátoru.

Nicméně jsou jednodušší přístupy - zeptejte se hráčů, co ve svém písečku chtějí najít, a naopak co tam rozhodně nechtějí. I kdyby každý řekl jen jednu věc z každé kategorie, máte čtyři až dvanáct (nebo víc) opěrných bodů pro začátek. Na tom se už dá stavět.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Vallun »

Jerson - to jistě, já to spíš ymslel tak,že ten generátor je teoreticky možný:)

Mimochodem, nějaké "generátory" (geografických) map ale jsou ne?

A nějaká knížka rad, tipů, nápadů a doporučení, jak sestavit svůj svět by taky nebyla špatná:) Vyšlo vůbec něco takhle obecného k RPG mimo čsopisy?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Jerson »

Generátoy určitě jsou, ale já znám jen ten z upraveného Transport Tycoonu.

Návod na tvorbu světa byl v DrD PPJ, tuším Pokročilí, a pak Svět, ale to byly rady pro PJje, který vystupuje jako nezávislý bůh. O zakomponování nápadů hráčů tam nejspíš nebylo ani slovo (ale už si to fakt nepamatuju).
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Peekay »

Vallun píše:Peekay - částečně máš pravdu... ale jestli to nebude tím, že sandbox v širším smyslu (asi jakoprotiklad railroadu?) zahrnuje dva možné přístupy - čistý kočičí záchod, kdy se v průběhu hry tvoří vešekré reálie světa, jenž se do toho písku zakreslí a už tam jsou, a
- něco, co bych poeticky nazval cellbox, popisně pak multilevelmapbox - situaci, kdy si PJ připraví mapy zemí a krajiny, mapy vztahů a mapy pracovních příležitostí a družinku do toho světa vpustí a ta pak nějak interaguje s tímto propletencem vazeb.
Nie, tym to naozaj nebude.

(okrem ineho preto, ze sandbox je protikladom railroadu asi tak, ako je ovocny sad protikladom vitaminu C)
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
hugo
Příspěvky: 387
Registrován: 6. 2. 2007, 16:31
Bydliště: Čistší část Smogové kotliny

Re:

Příspěvek od hugo »

Peekay píše:...Najvacsi problem som mal vzdy s managementom informacii - potrebujes totiz zarucit konzistentnost: ked hraci pridu do nejakej zavsivenej dediny a v nej vojdu do zapluvanej krcmy a spytaju sa krcmara ako sa vola a on na to ze "Roderick", tak musis byt schopny toto zopakovat, ked sa tam vratia o dva roky realneho casu :D
Nemusi byt nutne pravda, ale pokud uz je ten hypoteticky krcmar jiny musi umet DM zareagovat (za predpokladu ze si na to nekdo z hracu vzpomene) proc to tak je (i kdyby to melo byt banalni ze skoncil za katrem protoze redil pivo..)
Jerson píše:...Nicméně jsou jednodušší přístupy - zeptejte se hráčů, co ve svém písečku chtějí najít, a naopak co tam rozhodně nechtějí. I kdyby každý řekl jen jednu věc z každé kategorie, máte čtyři až dvanáct (nebo víc) opěrných bodů pro začátek. Na tom se už dá stavět....
Dulezita poznamka, chytit a zarmovat nez to tu nekde zapadne.

Nicmene dovolim si panove Cimrmanovsky krok stranou. Kde konci sandbox? Presneji zname a vime ruzne zpusoby hrani/vedeni hry ktere zde padly, ale otazka je kdyz se z puvodne zamysleneho hrani jednim zpusobem stane tak trochu (nekdy i trochu dost) hrani jinym zpusobem, co je na tom spatne, a nebo jestli je to vubec spatne?
Smoking kills ... space marines
-------------------------------

hraju:
Projekt Omega - Omega 45
vedu:
Skládačka - Fantasy of manner d20/DnD3.75 + neco navic proto, Quentine, DnD3.5e v tvem podpisu je malinko zavadejici
Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Re: Sandbox play

Příspěvek od Ebon Hand »

U nás hrajeme svým stylem velmi dlouho. Nikdy jsem netušil, že to má nějaký název..
Okoukal jsem to od Horacia, který takto vedl kampaně dlouho a aplikoval to do vlastního hraní.
Postavy se z počátku potloukají po kraji a dělají si a chodí, kam chtějí. Postupem času získávají přehled o tom, co se děje. Mám vždy připravené pozadí kampaně, co se děje v globálu – hlavní konflikt kampaně. Dá se říci, že z počátku se setkávají s příčinami zápletky na pozadí, pomalu rozplétají indicie a sami si vytyčují morální hranice, díky tomu přijmou za své určité postoje a cíle. Je možné, že se i postaví na špatnou stranu. Morální vystřízlivění je velmi zajímavé, stejně jako kaňka v jejich osudech. Zápletka se vyvíjí dál a není závislá na účasti postav, pokud se chtějí dál poflakovat či někde zištně zašívat, tak se později budou střetávat s následky oné zápletky, což může být třeba jen formou pocestných, kteří občas zavítají na jejich zapadlou usedlost a vypráví o nových pánech ve městě. Anebo některé postoje účastníků zápletky přijmou za své a začnou se aktivně angažovat. Ale přitom stále působí v herním světě velmi autonomně. Jejich kroky nijak nevedu a sám jsem zvědavý, co budou chtít podniknout.
Většinou to funguje tak, že si před hrou udělám rekapitulaci a popřemýšlím, co budou kroky hlavních aktérů zápletky.
Pak se sejdeme na session a proběhne rekapitulace spolu s hráči, kteří se domlouvají co budou aktuálně podnikat. Pak je nechám debatit a během 5-10 minut si napíšu poznámky-přípravu a pak už jedeme a když to hodně rozjedou, kam už to nemám, tak spoléhám na improvizaci, které se stále drží kostry kampaně. Když někam šoupnu nějaké NPC či stvůru, vždy si udělám poznámku na čí je straně. Dřív mě k tomu hodně inspiroval MAGIC. Zápletku koncipuji úplně stejně jako vypadají hráči magicu, jež mají před sebou řadu „svých“ nestvůr. Akorát nestvůry neberu z MM at random. Ale beru to podle toho, kdo je tam domácí a ke komu se podle osy G-N-E bude chtít přidat.
Je pravda, že jsem si na začátku kampaně udělal asi 15 hlavních NPC podle ras, takže mám od skřeta, měňavce, démona, trolla i draka. Náš svět není příliš nabitý rasami a hráči jsou jen lidi, takže mi tohle stačí na pokrytí všeho. Naši hráči též nekalkulují, kolik má stvůra životů atd, jelikož nečetli ani MM. Tím je to ještě pohodovější.
Běžná NPC vůbec nepřipravuji (hostinský atd.), jména jim dávají sami hráči. Když se mě zeptají jak se jmenuji, tak se zeptám stejnou otázkou toho hráče, co s ním zrovna komunikuje. Stejně tak dávají jména hospodám apod. Jenom si to poznamenám.
A je kocour v troubě!
Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 18:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od zrzavec »

+1.

Tak takhle to mám přesně rád. Některé věci dělám jinak, ale jinak se stále držím tohoto stylu...a ve 4e objevuji jeho krásy víc do hloubky :)
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Quentin »

Před pár měsícema jsem vedl dvě urban-crawl sezení ve sword&wizardry. Používal jsem tohle a pár svých náhodlých tabulek (12 day-time encounterů, 10 night-time encounterů, 6 hospod, 6 čarodějů, 12 lektvarů). Byly to jediný dvě hry, kdy jsem si připadal, že opravdu hraju sandbox. Veškerá tíha storytellingu ze mě úplně spadla a došlo mi, že je sice náročný to připravit, ale vcelku snadný vést. Nevěděl jsem, co bude a nebude mít roli v příběhu, takže jsem se nestrachoval o plánování nebo udržení railroadu, a jen pečlivě popisoval každé NPC i lokaci. Chvílema jsem váhal, jestli moc nezdržuju, ale díky barvitým popisům si hráči všechno pamatovali a každá druhá věc se později znovu objevila. Nevím jak pro hráče, ale pro mě to bylo mnohem zábavnější než náš klasický 4e railroad. Častokrát jsem byl stejně překvapenej jako oni :)

Nevyhnutelně postavy nakonec město opustily (nemluvě o tom, že by mi stejně došli random encountery) a já musel zase vařit z vody.

Každopádně je pro mě teď sandbox takovej svatej grál v rpg a určitě se o něj někdy v budoucnu zase pokusim :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Quentin »

monsters and manuals píše:If you let players loose in a sandbox, they'll do things that you as the GM never would have expected, and for you these moments are the most enjoyable of all. Why several generations of GMs have been told that their job is to get the players from A to Z, instead of giving their players an alphabet and telling them to come up with their own words, is one of the great mysteries of the modern age. Probably.
kurzíva je tam od autora, velmi podobné mým zkušenostem. Já bych teda neřekl, že jsou to ty nejzábavnější části hry, ale určitě to vypravěče pobaví :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Quentin »

http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů