Sandbox play
-
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
Sandbox play
Takhle jsem si v dobach dracaku predstavoval idealni hru a casto me to jeste dnes chyta.Bifi píše:"Sandbox play" je spôsob, akým sa často hrali old-school games. Pre viac informácií pozri tu:
http://www.enworld.org/forum/blogs/reyn ... tials.html
http://webamused.com/bumblers/?tag=sandbox-play
Jake s tim mate zkusenosti, copak si o tom myslite??
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
-
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Ako GM som toto pomerne dlho praktikoval... je to celkom fajn (a ani to nemusi byt narocne na pripravu, ked mas akcnych hracov a/alebo vies improvizovat).
Najvacsi problem som mal vzdy s managementom informacii - potrebujes totiz zarucit konzistentnost: ked hraci pridu do nejakej zavsivenej dediny a v nej vojdu do zapluvanej krcmy a spytaju sa krcmara ako sa vola a on na to ze "Roderick", tak musis byt schopny toto zopakovat, ked sa tam vratia o dva roky realneho casu
Najvacsi problem som mal vzdy s managementom informacii - potrebujes totiz zarucit konzistentnost: ked hraci pridu do nejakej zavsivenej dediny a v nej vojdu do zapluvanej krcmy a spytaju sa krcmara ako sa vola a on na to ze "Roderick", tak musis byt schopny toto zopakovat, ked sa tam vratia o dva roky realneho casu
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
-
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
znamena to, ze uz to nedelas?PK píše:Ako GM som toto pomerne dlho praktikoval... je to celkom fajn
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
-
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
V poslednej dobe som mastroval iba hry, ktore su postavene na trochu inych principoch. Nechcel som tym ale v ziadnom pripade naznacit, ze som z toho "vyrastol" alebo tak... ked sa oapt dostanem ku GMeniu napriklad takych SW D6, velmi rad sa vratim k sandboxovaniu.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
-
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
Ja snad ani DnD jinak nehrál, když jsem byl vypravěč. Teď zpětně souhlasím, že pro DnD je to nejlepší přístup, jak jej hrát.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
-
- Příspěvky: 1473
- Registrován: 17. 10. 2006, 13:32
- Bydliště: Brno
IMHO: Sandbox hry obecne maji jednu nevyhodu. Jsou hrozne tezke na vyrobu, aby byla zarucena zabava. To co v railroad hrach tahne story, v antirailroad tahnou hraci v sandbox hrach musi byt neco na cem hra stoji. A to neco se vyrabi mnohem hur nez jedna story, nebo nez kdyz si hraci vytvori postavy s cily podle jejich gusta.
To co je dulezite u sandboxu vyrobit je bud zivouci prostredi (nikdy nedokoncene obrovske svety plne ruznych organizaci, desitky popsanych stranek postav a jejich zajmu, v horsim pripade jen mapa a rozdeleni na staty), nebo mit mechaniku (techniku), ktera potahne hru dopredu.
Tak trochu ma tento ucel plnit mechanika chaosu ve Warhammeru. V jinych hrach to muze byt nejake premisa, ktera postavy tahne, pripadne nejaky system (musis porazit kazdeho nesmrtelneho a vysat z neho silu, abys nakonec byl jediny...), ktery potahne hru dopredu.
Myslim si, ze proste nejaky bezny svet nahozeny geograficky, historicky nebo proste jen logicky jako sandbox nefunguje. Jeho tvurce by se imho mel zamyslet nad mechanikou, ktera bude vyrabet zabavu. Protoze zabava sama o sobe nevznikne.
To co je dulezite u sandboxu vyrobit je bud zivouci prostredi (nikdy nedokoncene obrovske svety plne ruznych organizaci, desitky popsanych stranek postav a jejich zajmu, v horsim pripade jen mapa a rozdeleni na staty), nebo mit mechaniku (techniku), ktera potahne hru dopredu.
Tak trochu ma tento ucel plnit mechanika chaosu ve Warhammeru. V jinych hrach to muze byt nejake premisa, ktera postavy tahne, pripadne nejaky system (musis porazit kazdeho nesmrtelneho a vysat z neho silu, abys nakonec byl jediny...), ktery potahne hru dopredu.
Myslim si, ze proste nejaky bezny svet nahozeny geograficky, historicky nebo proste jen logicky jako sandbox nefunguje. Jeho tvurce by se imho mel zamyslet nad mechanikou, ktera bude vyrabet zabavu. Protoze zabava sama o sobe nevznikne.
-
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
No ja tohle řešil vždy dvěma věcma:
1) Komerčni setting (Forgotten Realms, Greyhawk, atd...) - ke ketrym je kupa materialu (takže jsem si vždycky mohl nastudovat danou oblast a měl dostatek inspirace a podmětu, co se tam muže dít)
2) Větši nebo dlouhosahly konflikt, do ktereho byly postavy nějak osobně i osudově zainteresovany
1) Komerčni setting (Forgotten Realms, Greyhawk, atd...) - ke ketrym je kupa materialu (takže jsem si vždycky mohl nastudovat danou oblast a měl dostatek inspirace a podmětu, co se tam muže dít)
2) Větši nebo dlouhosahly konflikt, do ktereho byly postavy nějak osobně i osudově zainteresovany
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
-
- Příspěvky: 1473
- Registrován: 17. 10. 2006, 13:32
- Bydliště: Brno
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Možno by mohli dobre fungovať aj silné osobné motivácie postáv.
Myslím, že napríklad Ebonova skupina hráva takýmto spôsobom. Hovoril, že prvých pár levelov sa postavy bezcieľne potulujú a otĺkajú. Postupne sa im (účasťou v rôznych konfliktoch, zaujímaním nejakej strany v tých konfliktoch, reagovaním na to, čo zažívajú a vidia, často morálne veľmi sporné sitácie) vytvoria ciele a ideály a prehĺbia sa vzťahy medzi nimi a často sa objavujúcimi NPC-čkami, a z toho potom vznikajú napínavé a epické dobrodružstvá.
Myslím, že napríklad Ebonova skupina hráva takýmto spôsobom. Hovoril, že prvých pár levelov sa postavy bezcieľne potulujú a otĺkajú. Postupne sa im (účasťou v rôznych konfliktoch, zaujímaním nejakej strany v tých konfliktoch, reagovaním na to, čo zažívajú a vidia, často morálne veľmi sporné sitácie) vytvoria ciele a ideály a prehĺbia sa vzťahy medzi nimi a často sa objavujúcimi NPC-čkami, a z toho potom vznikajú napínavé a epické dobrodružstvá.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- Don Quijote
- Příspěvky: 3390
- Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
- Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Vpodstatě hraju sandbox. Samozřejmě s tím, že na začátku postavy uvrtám do nějakého cíle, a osobní cíle postav jsou pro mě nejdůležitější charakteristikou. Když hráči/postavy mají cíl, IMHO není problém. IMHO jde o jeden z nejlepších stylů, aspoň u klasických RPG.
Zvolil jsem kompromis mezi hotovým a vlastním settingem - zapojil jsem se do tvorby Erinelu, takže mám dobré základy, na kterých stavím. Tvorba světa mě docela baví, takže není problém.
Zvolil jsem kompromis mezi hotovým a vlastním settingem - zapojil jsem se do tvorby Erinelu, takže mám dobré základy, na kterých stavím. Tvorba světa mě docela baví, takže není problém.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!
R.I.P.
R.I.P.
-
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
Re: Sandbox play
Ma nekdo z vas tip na system pro fantasy sandbox?
(myslim, ze moje obvykle 4e se na to nehodi; zatim se priklanim mozna k nejake variante mouse guard nebo snad fate :/ )
(myslim, ze moje obvykle 4e se na to nehodi; zatim se priklanim mozna k nejake variante mouse guard nebo snad fate :/ )
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
-
- Příspěvky: 25789
- Registrován: 14. 7. 2004, 19:30
Re: Sandbox play
BW?
ale to neni sandbox, pac jde o to po cem postavy touzi. takze je to temer sandbox.
ale to neni sandbox, pac jde o to po cem postavy touzi. takze je to temer sandbox.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
-
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Re: Sandbox play
Wilderness of MirrorsQuentin píše:Ma nekdo z vas tip na system pro fantasy sandbox?
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Sandbox play
Všetky golden age/pulp fantasy a SF RPGs a ich retroklony: DnD 0e, ADnD, starý Traveller, starý Gamma World, Labyrinth Lord, Swords and Wizardry, OSRIC, Tunnels and Trolls, starý Rune Quest, Fantasy Trip, MicroLite 74, Hackmaster, Castles and Crusades, HARP, Red Box Hack, staré DrD a čo ja viem čo ešte. Tie sú na sandbox play priamo robené.
Z novších mi napadá Conan d20, v zásade aj DnD 3.X (stačí pozrieť Goodman Games) a 4e, a asi by si našiel desiatky ďalších.
Z novších mi napadá Conan d20, v zásade aj DnD 3.X (stačí pozrieť Goodman Games) a 4e, a asi by si našiel desiatky ďalších.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- Don Quijote
- Příspěvky: 3390
- Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
- Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Re: Sandbox play
Včera jsem se hrabal ve starých poznámkách a objevil jsem pár starých sandboxových lokalit/ dobrodružství. Nejlepší byla bráchova pohádka - v hlubokém lese sídlily dvě bandy raubířů a dědeček hříbeček řešil problém s pubertální Červenou Karkulkou, která sbalila myslivce a s pomocí jeho kuše a své kouzelné čepičky chránící proti vlkům v kraji vyhubila vlky, což rozhodilo místní ekosystém. K náhodným setkáním patřili výrostci, lišky dávající dobrou noc, Budulínek jedoucí na lišce nebo bubák s bublifukem.
Škoda že se tahle hra nikdy neodehrála.
Škoda že se tahle hra nikdy neodehrála.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!
R.I.P.
R.I.P.