Jak vytvořit zajímavá NPC

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Jak vytvořit zajímavá NPC

Příspěvek od jonka »

Jak tvoříte zajímavé nehráčské postavy? Jaké fígle používáte aby byly NPC zajímavé pro hráče? Čím NPC oživujete, čím jim dodáváte šťávu? A konečně taky co všechno u NPC určujete za vlastnosti než je vpustíte do hry? Můžete i příklady z praxe.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vytvořit zajímavá NPC

Příspěvek od Peekay »

jonka píše:Jak tvoříte zajímavé nehráčské postavy?
To nedokazem povedat, lebo tym by som o vlastnych vytvoroch tvrdil, ze su aj naozaj zaujimave... a to treba nechat na inych :D Celkom ale pomaha, ak sa ma dovod danym NPC zaoberat hrac aj postava, nie iba jeden z nich (heh, schizofrenia).
jonka píše: Jaké fígle používáte aby byly NPC zajímavé pro hráče?
Je dobre, ked su uveritelne a konzistentne, ale zaroven nestandardne. V tomto ohlade je velmi dobrym zdrojom bezny zivot (obzvlast, ked clovek cestuje MHD $D).

Myslim, ze celkom dobrym trikom je dat postave nieco, co z psychologickeho hladiska rezonuje v hracovi - ci uz je to nejaka jeho vlastnost vytlacena do extremu, alebo jej presny opak... vykresleny ostrym stetcom, v svietivych farbach.
jonka píše: Čím NPC oživujete, čím jim dodáváte šťávu?
Treba, aby na nich bolo nieco dobre zapamatatelne, co ich odlisuje od ostatnych postav herneho sveta (pri NPCckach obzvlast dolezite, kedze ich vsetky hra ten isty clovek). Zmeneny recovy prejav, nejaky tik, zvlastne meno.... to na zapamatatelnost.

Na ozivenie hadam hlavne, ze je dobre ukazat, ze "aj NPCcka su iba ludia" - maju vlastny zivot, vlastne problemy, dilemy, uspechy a prehry... nech sa netoci vsetko v hernom svete okolo postav.
jonka píše: A konečně taky co všechno u NPC určujete za vlastnosti než je vpustíte do hry? Můžete i příklady z praxe.
Vacsinou iba dovody, preco v hre tu postavu chcem mat, a co tam bude robit - ako by postupovala, ak by nebolo hracskych postav. S touto predstavou vacsinou viem spakruky vygenerovat potrebne "staty" v momente, kedy ich treba.

Pri niektorych hrach (napr. ked GMim DnD) je nutne mat dopredu spocitane niektore veci, aby sa potom hra prilis nezdrziavala... vtedy ich predpripravim. Vacsinu casu ich ale aj tak nakoniec nepotrebujem.

Priklady:

Hlava templarov v Uriku (Dark Sun 3.5) - HP, Attacky, AC, Savy, Caster Level. Konkretny spell list som napriklad nepisal, pouzil som (v ramci miery) co mi prislo vhodne.

Kapitan Kaphiri (Shadowrun 3rd) - Rifles, Athletics, zopar cool cyberware kuskov. No a samozrejme hodinovu sadzbu (islo o NPC zoldniera, vysadkara, strasneho drsnaka a velmi oblubenu postavu u hracov).

Catelin Smith (Shadowrun 3rd) - motivacie, kontakty, meno kameramana. Islo o novinarku, ktora bola velmi podstatnym kontaktom pre postavy a casto v hre vystupovala, ale nikdy som k nej nenapisal jediny stat.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6871
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Příspěvek od Antharon »

Tak ako na postavy. Hráčov je ťažké zaujať, a najviac PJ naštve, keď si vytvorí detailnú postavu, a hráči je pri prvom stretnutí zabijú.
Každopádne u mňa to funguje asi takto:
1, mám prvotný archetyp, napríklad, vrah, politik, zlodej a podobne
2, rozviniem pár vlastností, ktoré sú pre tento archetyp nutné
tu u väčšiny NPC na odstrel končím, občas sa s ňou ale treba pohrať
3, každá postava, ktoré má byť zaujímavá musí mať nejaký zvláštny detail. Napríklad steampunkový kúzelní, ktorý za každého počasia nosí dáždnik a podobne. Ideálne je, ak je tento detail vidno na prvý pohľad, alebo počutie, aby zaujal pozornosť odlíšil postavu
4, rozvinieme detaily, ktoré by mohli mať súvis s daným detailom. Napríklad naša postava musí mať dáždnik, pretože je ohnivý mág a pod klobúkom má vtáčika ktorý stráži oheň a nemôže zmoknúť. Tu sme rozvinuli jednou vetou pomerne veľa a tak môžeme prejsť na ďalší krok.
5, rozpor. v každej správnej postave potrebujeme nejaký kontrast, nejaké špecifikum, ktoré vytvára zvláštne situácie. Napríklad náš mág miluje dážď, ale nemôže naň výjsť.
6, tu už môžeme pomaly doplniť nejaké ciele a históriu postavy, napríklad, ako keď bol malý jeho rodná dedina umrela chladom, lebo vajda nechal uletieť vtáčika a ako sa ho potom naša postava vydala hladať, ale keď ho už našla, tak bolo neskoro a teraz len putuje svetom bez cieľa a funguje ako námezdný kúzelník...
7, a poslednou dôležitou vecou je meno. má rád Nomen Omen a tak meno vzniklo prešmyčkou a skomolením. postava sa volá Zoltán Para (veď to je steampunk, a pôvodné slovo bol parazól)

zjednodušene by to vyzeralo asi takto:

Zoltán Para:
-ohnivý kúzelník
-vždy má nad hlavou otvorený dáždnik, pod klobúkom má vtáčika
-miluje dážď
-jeho magickú moc je možné zničiť namočením klobúka
-zožiera sa vinou za vyretie jeho dediny, aj keď vina nebola jeho a urobil, čo sa dalo
-nemá čo stratiť, necháva sa najať za vysoké obnosy

Poprípade ďalšiu techniku som odkukal z jednej knihy Dick Ross: marii je 25 a je půvabná (myslím, že ako celok sa to volá cesty ke scénáři)
Technika sa nazýva tvorba od detailu k celku.
Každý deň píšeme k našej postave ďalší fakt a čím ďalej tým sa dostáveme viac k celkovému pohľadu.
Môžeme napríklad začať takto:

-naša postava má číslo 0904453432
-volá sa Jason Manson
-je súkromný detektív
-fajčí cigary
-má 45 rokov
-kvôi mladej sekretárke sa rozviedol so svojou manželkou
-jediný prípad, ktorý nevyriešil je únos malej Mie summersovej

Po týždni máme dokonalú postavu, stačí len vyvodiť fakty:
telefónne číslo nám moc nepovie, snáď len nejaké numerologické záležitosti: prevažuje štvorka, je to obchodník, diplomat, silná je ale aj trojka, takže je občas zbrklý impulzívny a agresívny
Z faktu že je súkromný detektív nám výde, že je trocha dobrodruh, určite sa vyzná v zbraniach, bitke, špionáži a podobne
Fajčí cigary, je teda strašne štýlový, tajomný a mačo.
Má 45 rokov. to znamená, že sa dostáva pomaly z akčného štýlu do štýlu Colombo, čo ho asi trocha deprimuje, nemá už toľko síl ale o to viac skúseností
Aférka so sekretárkou - opäť sa vraciame k impulzívnosti. A určite miluje ženy. Veľkým otáznikom je ešte jeho manželka. Žije? Sú v styku? Majú deti?
A posledný prvok tajomna je malá Mia Summers, o ktorej nikto nič nevie, ale každopádne nám dáva zadné vrátka pre rozvoj nejakého príbehu...
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Majo
Příspěvky: 769
Registrován: 26. 4. 2007, 11:53
Bydliště: žilina (SR)

Příspěvek od Majo »

Ten Zoltán je cool. :-)
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Aljen »

Mne sa viac paci sukromny detektiv ... podla mna je taketo NPC zivsie.
Ked ma svoje temnejsie stranky, nedoriesene veci, hriechy, dobre skutky ...
Kladne a zaporne vlastnosti.

Kuzelnik mi oproti tomu pride len rozpravkovo zaujimavy.

Presne tu druhu metodu vacsinou pouzivam aj ja a to aj pri tvorbe postav.
Myslienky kratke a strucne ktore mi napadnu. Su pri tom odvodene od zakladneho konceptu na ktory myslim (takze sa same vynaraju, staci ich len pochytat).
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran »

Nejčastěji začínám od archetypu nebo od předpokládané role v příběhu. Uvedu příklad:

Družina má za úkol prozkoumat hrob dávných hrdinů. Chci nějakou opozici, ale zároveň ne úplného záporňáka.
Družinu bude hostit místní baron. Pro barona chci vymyslet příbuzné, tak tyhle role spojím - bude to baronův bratr.
V oblasti žijí elfové, takže mám rasu.
Proč stojí proti postavám? Protože vykopání hrobu a vyzvednutí těl považuje za zneuctění památky hrdinů. Je silně zásadový a něco takového nemůže dopustit. Je také vzdělaný.
Co by mohl být zač? Mág je klišé. Mohl by to být kněz, ale ochrana cti předků za každou cenu nesedí k žádnému z bohů v mém světě. Takže bude strážcem tradic na dvoře vévody. Tedy herold, historik a rádce. Své povolání bere jako zásadní poslání, je puntičkářský a legendy z minulosti jsou mu málem božstvem.
Vím, že je přesvědčený o své pravdě, a že je čestný. Jako strážce tradic musí mít velkou autoritu, takže i silnou vůli. Vévoda mu dal přezdívku "Dračí vůle".
Tohle nesedí k mladšímu bratrovi. Bude to starý elf, strýc současného hraběte.
Aldorn Dračí vůle však není zlý. Dokud je přesvědčený, že bojuje za správnou věc, bude za ni bojovat do posledního dechu, ale neporuší přitom zásady cti a morálky a nebude lhát. Také dá svým soupeřům možnost přesvědčit jej rozumnými argumenty, i když to bude těžké. Proto postavy uvítá, vyzve je k disputaci a sdělí jim, na čem jsou.
Aldorn bojuje jen proti zlu. Pokud postavy probudí nějaké skutečné zlo, sice jim jeho probuzení bude dávat za vinu, ale postaví se na jejich stranu.


Občas taky naházím nějakou náhodnou postavu a charakter vytvořím na základě statistik. Nebo se nechám inspirovat skutečným člověkem.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
Juliet
Příspěvky: 17
Registrován: 2. 4. 2007, 18:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Juliet »

No hlavně musej mít ty NPCčka nějakej život, že jo.

Nesměj působit jako rozcestníky nebo šipky "řešení questu je tam", věci ve tvaru lidí.

Opravdoví lidé mají například nějakou představu o sobě a představu o tom jak je vidí ostatní a ani jedno se nemusí shodovat s realitou, z čehož vznikne s trochou štěstí nějaký ten zábavný moment. Vůbec mezilidské vztahy, touha po uplatnění, strach ze smrti, co všechno lidi zkouší aby našli smysl života, nejistota...
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 914
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vytvořit zajímavá NPC

Příspěvek od kin »

S dovolením provedu trochu nekromancie, ať nevytvářím prakticky duplicitní téma.

O co mi jde, dlouhodobě mám problém vymýšlet NPC, a celkově se mi (jako u mého každého kreativního procesu) osvědčili pro inspiraci náhodné tabulky. Ale nemám je nijak ucelené. Jsou poschovávané po různých zinech, pdfkách a na webech. A nějak stále s nimi nejsem úplně spokojen, prostě nenašel jsem ten svůj holy grail NPC tabulek.

Neznáte něco dobrého? Jak tvoříte cizí postavy Vy?

Plus mi jde hlavně o zajímavou tvorbu, kterou dokážu nacpat na malé místo. Většinou jen jméno, věta popisu a pár vět charakteru/cílů/slabin/čehokolivměnapadne. A aby to dokázalo na takovém prostoru vykreslit zajímavý, lehko odehratelný charakter. (a plus za to, kdyby se to dalo použít nehledě na settingu, jak fantasy tak i scifi apod.)

A nebo i nějaký dobrý rychlý generátor rovnou při hře, když mě hráči překvpaí. Ale když mám dobré tabulky, baví mě předvytvářet si postavy i předem, takže "on-the-fly" generátor by byl jen bonus.
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vytvořit zajímavá NPC

Příspěvek od Jerson »

Generátorem NPC se ještě budu zabývat, protože nějaký potřebuju pro svůj modul. Tedy, ne že by byl nezbytný, ale neuškodí.
Otázka je, jak moc univerzální generátor potřebuješ. V našem settingu budou třeba jiná povolání než ve tvém.
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1189
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Jak vytvořit zajímavá NPC

Příspěvek od Cor »

Když improvizuju, mám takové "pravidlo dvou/tří" - při popisu si "podtrhnu" dva až tři prvky a zdůrazním je při hraní postavy
- jeden prvek vzhledu (tloušťka, ošuntělost, velká výška, věk, znepokojivý pohled...)
- jeden prvek projevu (hlasitý, koktá, přízvuk, mluví rychle, přísný a profesionální...)
- jeden prvek povahy (lenoch, sobec, hamoun, hrdý, úlisný, nedůvěřivý...)

Potom má to NPC ještě roli a někdy i jméno, je-li to důležité a zazní-li ve hře.

Většinou tak vznikne i k random NPC asociace: Tom, hrbatý, úlisný hostinský se zálibou v sázkách.
Gita, přísná zrzka, co roznáší pivo a neváhá proplesknout štamgasta.
Ošuntělý posel s cizím přízvukem, v plášti a trojrohém klobouku.
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 914
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vytvořit zajímavá NPC

Příspěvek od kin »

Mě jde spíš o nějaké random tabulky, seznamy charakteritstik pro spisovatele, něco, kam se můžu kouknout, hodit si cca tři prvky a z toho si pak něco vytvořit. Co nejvíc obecné a klidně doplněné nějakýma setting specifickýma.

Jde mi o klíčová slova, prakticky jak popsal Cor (vzhled, charakter, chování, cíle, atd.). Ale abych měl seznam, z kterého můžu vybírat nebo si na něj házet. Potřebuji něco na nakopnutží oinspirace, nechci si ty slova výmyšlet sám :)

Protože jinak velmi často sklouzávám k nezajímavým klasikám, které si hráči nezapamatují, protože už podobnou variaci potkali dvacetkrát předtím.
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Jak vytvořit zajímavá NPC

Příspěvek od Jiron »

Nevím jestli jsou moje NPC zajímavá ale snažím se hráče trochu něčím vyosit. V jednom dobrodružství jsem měl takový malý kult kouzelníků, kteří nebyli moc silní, uměli jen pár kouzel ale součástí jejich kultu bylo, že na sebe dávali Disguise Self aby vypadali všichni stejně. Jak bylo zmíněno výše, měli by mít vlastní životy, záměry a cíle. Občas taky zkouším používat postavy co mám "v šuplíku" protože ty už mám podrobně vymyšlené.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Antharon a 3 hosti