Přesvědčení, alignment (good x evil, law x chaos) ??
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Přesvědčení, alignment (good x evil, law x chaos) ??
co si myslite o presvedcenich?
(jsou dobre jen pro zacatecniky? opravdu pomahaji pri hrani postavy? nebo jsou na nich zalozene mechaniky tak dobre, ze by jich byla skoda(smite evil apod.)? maji nejaky vetsi smysl?)
ja je planuji do nasich her dnd zrusit, ale zkousim to tady, jestli mi to nekdo nevymluvi
(mozna bych mel pomalu prestat rikat "dnd" protoze me bifi na slezine ponouknul k dlouho odkladane prestavbe kouzleni a magickych povolani, takze uz budeme hrat spis nejake svoje "d20")
(jsou dobre jen pro zacatecniky? opravdu pomahaji pri hrani postavy? nebo jsou na nich zalozene mechaniky tak dobre, ze by jich byla skoda(smite evil apod.)? maji nejaky vetsi smysl?)
ja je planuji do nasich her dnd zrusit, ale zkousim to tady, jestli mi to nekdo nevymluvi
(mozna bych mel pomalu prestat rikat "dnd" protoze me bifi na slezine ponouknul k dlouho odkladane prestavbe kouzleni a magickych povolani, takze uz budeme hrat spis nejake svoje "d20")
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Přesvědčení je taková divná věc. Chaos/řád by ještě šlo. Někteří lidé jsou prostě bordeláři a někteří pořádkumilovní. Ale dobro/zlo už je opravdu takové spíš pohádkové dělení na hodného prince a zlého čaroděje. O dobro se ve skutečnosti snaží skoro každý, jde jen o to, co jako dobro vidí.
Jestli tam chceš nějaký kříž, tak tam hoď klasicky extravert/introvert a stabilní/labilní. Budeš z toho mít dobrý základ pro postavu.
Dobro a zlo bych vyřešil spíš ctnostmi a neřestmi.
Jestli tam chceš nějaký kříž, tak tam hoď klasicky extravert/introvert a stabilní/labilní. Budeš z toho mít dobrý základ pro postavu.
Dobro a zlo bych vyřešil spíš ctnostmi a neřestmi.
mechaniky zalozene na presveceni su jedna z najvacsich somarin DnD.
neverim ze presvecenia zaciatocnikovi pomahaju, skor naopak skodia tym ze vytvaraju umele a zbytocne kategorie do ktorych sa hracsnazi svoje hranie vtesnat.. a potom vznikaju klasicke hadky 'takto by sa lawful good postava nezachovala'
nemilosrdne som ich zrusil.
neverim ze presvecenia zaciatocnikovi pomahaju, skor naopak skodia tym ze vytvaraju umele a zbytocne kategorie do ktorych sa hracsnazi svoje hranie vtesnat.. a potom vznikaju klasicke hadky 'takto by sa lawful good postava nezachovala'
nemilosrdne som ich zrusil.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.
On eternal hold: d20 Warheart
On eternal hold: d20 Warheart
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
ilgir: vice&virtue mozna
corvus: moje rec :>;o)
ale stejne; najde se nejaky zastance presvedceni?
corvus: moje rec :>;o)
ale stejne; najde se nejaky zastance presvedceni?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Podľa mňa je problém s presvedčeniami v tom, že odstraňujú z hry morálne dilemy.
Druhý ten, že sa často stávajú len mechanickými obmedzeniami postavy (Detect Evil, Protection from Good a pod.).
A inak osa řád/chaos je pôvodne podľa Moorcockovho Elrica, z ktorého čerpal ešte aj Zelazny pre svoj Amber (a mám pocit, že je obvykle nepochopená), ale kto už dnes vie také veci okrem pamätníkov...
Druhý ten, že sa často stávajú len mechanickými obmedzeniami postavy (Detect Evil, Protection from Good a pod.).
A inak osa řád/chaos je pôvodne podľa Moorcockovho Elrica, z ktorého čerpal ešte aj Zelazny pre svoj Amber (a mám pocit, že je obvykle nepochopená), ale kto už dnes vie také veci okrem pamätníkov...
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
IMHO je presvedceni fajn v tom, ze se na nem daji stavet nektery herni mechanismy, a zrovna v DnD jej povazuju za celkem slusne vymysleny (narozdil treba od DrDo)...
Je ale pravda, ze se zlem a dobrem je trochu problem, pac si jej kazdej predstavi trochu jinak, takze je potreba si ve druzine udelat jeste pred hrou jasno, aby v tom nebyl bordel - u nas jsme si "dobro" definovali jako altruismus a "zlo" jako ciste sobectvi...
S tim omezenim chovani bych taky tak uplne nesouhlasil - i lawful good se ve jmenu "vyssiho dobra" nebo v zajmu spolecnosti muze zachovat jako svine a i chaotic evil se muze rozhodnout chovat sporadane pokud ji z toho plyne nejakej zisk (byt treba ve velmi dlouhodobem horizintu)... Jde jen o to, jak hrac vysvetli motivaci sve postavy...
No, a kdyz se neadekvatne svemu presvedceni chova soustavne, tak neni problem mu jej "za odmenu" zmenit...
Je ale pravda, ze se zlem a dobrem je trochu problem, pac si jej kazdej predstavi trochu jinak, takze je potreba si ve druzine udelat jeste pred hrou jasno, aby v tom nebyl bordel - u nas jsme si "dobro" definovali jako altruismus a "zlo" jako ciste sobectvi...
S tim omezenim chovani bych taky tak uplne nesouhlasil - i lawful good se ve jmenu "vyssiho dobra" nebo v zajmu spolecnosti muze zachovat jako svine a i chaotic evil se muze rozhodnout chovat sporadane pokud ji z toho plyne nejakej zisk (byt treba ve velmi dlouhodobem horizintu)... Jde jen o to, jak hrac vysvetli motivaci sve postavy...
No, a kdyz se neadekvatne svemu presvedceni chova soustavne, tak neni problem mu jej "za odmenu" zmenit...
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
2 Bifi: Podle me DnD nema tvorit hru o moralnich a etickych dilematech dobra a zla. Ma to byt dungeon nebo hrdinsky pribeh, kde postavy jsou vetsinou ti dobry, kteri se snazi zastavit padoucha (ten zly). Podle me je polarita dobro/zlo zamerna.
Dalsi vec je, ze presvedceni vytvareji jakesi povahove archetypy: CG - rebel (ala Robin Hood), LG - rytíř apod... ty přiklady jsou, tušim i někde uvedene.
Z druhym bodem ale z praktickeho hlediska souhlasim.
Jinak ja osobne jsem u DnD take prestal pouzivat presvedceni a osobne mi tahle mechanika take nevyhovuje.
Dalsi vec je, ze presvedceni vytvareji jakesi povahove archetypy: CG - rebel (ala Robin Hood), LG - rytíř apod... ty přiklady jsou, tušim i někde uvedene.
Z druhym bodem ale z praktickeho hlediska souhlasim.
Jinak ja osobne jsem u DnD take prestal pouzivat presvedceni a osobne mi tahle mechanika take nevyhovuje.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Odjakziva mi presvedceni prekazi...
a priznam se, ze nazor motivatora a maleho prince mi k rozhodnuti celkem staci
bajo: asi mas pravdu - dnd je psane pro heroicke pribehy, ale nevim jak se to dycka stane; u nas je z toho casto takove roztodivne drama a takzvane "moralni dilema" se nam objevuje az podezrele casto
a priznam se, ze nazor motivatora a maleho prince mi k rozhodnuti celkem staci
bajo: asi mas pravdu - dnd je psane pro heroicke pribehy, ale nevim jak se to dycka stane; u nas je z toho casto takove roztodivne drama a takzvane "moralni dilema" se nam objevuje az podezrele casto
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Třeba já (a to sem od Moorcocka nic nečet...)Bifi píše:A inak osa řád/chaos je pôvodne podľa Moorcockovho Elrica, z ktorého čerpal ešte aj Zelazny pre svoj Amber (a mám pocit, že je obvykle nepochopená), ale kto už dnes vie také veci okrem pamätníkov...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Výhoda přesvědčení je v tom, že odstraňují ze hry morální dilemata. Takové pěkné zaškatulkování, to věci krásně zjednoduší - ať už je mechanické nebo jen v herním světě.
Ostatně i nWoD jede docela striktně po linii pět povolání + pět přesvědčení.
Ostatně i nWoD jede docela striktně po linii pět povolání + pět přesvědčení.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Přesvědčení ze hry možná něco odstraní, ale vnesou neshody, co je to vlastně dobro a co zlo v tom kterém konkrétním případě. A pokud má ještě navíc hlavní slovo GM, takže hráč musí pozměnit chování své postavy, je přesvědčení v prvé řadě zdroj problémů a až ve druhé něco jiného.
Nebo jinak - když hráčům nedáte přesvědčení, někteří budou hrát dobré, jiné zlé, někteří oportunisty ... když jim přesvědčení dáte, budou hrát to samé, jen přibudou hádky (nebo možnost hádek).
Vřele doporučuju vynechat.
Nebo jinak - když hráčům nedáte přesvědčení, někteří budou hrát dobré, jiné zlé, někteří oportunisty ... když jim přesvědčení dáte, budou hrát to samé, jen přibudou hádky (nebo možnost hádek).
Vřele doporučuju vynechat.
hraju: Ω Projekt Omega
Přesvědčení je věc vkusu, doporučuji jen jako lehkou nápovědu jak by asi měla přibližně postava reagovat, rozhodně se tím neřídit za každou cenu...
ps: Debata o Přesvědčení na potřetí!
ps: Debata o Přesvědčení na potřetí!
We are the the dragons, your magical and other valuables will be added to our hoard and you will be eaten .... or incinerated.
Resistance id Futile.
Resistance id Futile.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Přesunul jsem vás z herního prostředí do hraní obecně. Nicméně toho si nevšímejte a pokračujte vesele v diskuzi dál.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Použití přesvědčení (pokud nejde o nějaké zvláštní schopnosti) stejně ústí často v to, že si hráč vezme neutrála a hraje si za něj jak chce... a navíc tak absolultní věc jako přesvědčení dává pocit, že není potřeba dál tvořit charakter postavy... takže se podle mě hodí jen k tvoření archetypálních hrdinů.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Myslel jsem to tak, že "správná" hra s přesvědčením je ta, kde někdo je Zlý a tudíž není třeba řešit, jestli je OK ho zabít, a někdo je Hodný a tudíž toho Zlého zabít chce.Jerson píše:Přesvědčení ze hry možná něco odstraní, ale vnesou neshody, co je to vlastně dobro a co zlo v tom kterém konkrétním případě.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 5 hostů