Realita a RPG

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13394
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta » 7. 9. 2006, 10:49

andtom píše:Jakmile se sejde u hry běžný mix lidí, tak je velmi žádoucí, aby řekněme hráč - odborník přes padající lejno, ve hře vystupoval decentně, pokud se ve hře padající lejno skutečně vyskytne. Prostě nejde o to, že on, hráč, drží v ruce pravdu o padajícím lejně, protože o tom má nejvíc teoretických znalostí, či v daném oboru experimentuje ... existuje určitá citem rozpoznatelná hranice, kdy vynesení těchto pravd hru více poškodí (zbrzdí, rozbije, znechutí, atd.), než by ji obohatilo.
To je pravda, na druhou stranu ubohej lejnista je obvykle ve hře s nelejnistama svým způsobem dost ztracenej, protože on ví, jak má lejno fungovat, ale nikdo další to neví - tudíž když to chce nějak řešit, naráží na to, že jeho předpoklady o tom, co se stane, jeho zkušenosti jsou ve hře špatně. On pak těžko ví, čeho se má chytit, protože odnaučit se tak, aby se dostal na úroveň ostatních, to dost dobře nejde.
Nejlepší je IMHO vědět, kdo je na co odborník, a buď se tomu vyhejbat, nebo to s nima konzultovat.

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 7. 9. 2006, 11:26

PIETA: Jj, dovedeno do extrému hraní s novým hráčem/hráčema začne vyplňováním hráčského dotazníku: co víš, co znáš, v čem jsi odborník, jaké máš odporné (pardon odborné) vzdělání ... tj. čemu se má GM obloukem vyhnout $D

Jak to vidím já, shrnutí: Inu, jako o většině věcí na světě i o odborných znalostech při hraní RPG platí, že jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem :)
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 7. 9. 2006, 11:32

Důležitým aspektem je autorita Vypravěče. Ten si jí musí nějakýmzpůsobem prosadit. Pokud si začne od hráčů nechat oblbovat že reálně se to dělá jinak, tak...

vždyť víte ;)

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran » 7. 9. 2006, 11:33

Jerson píše:
Vidím v tom jeden háček - šermíři mají zkušenosti s meči a obvykle s několika málo evropskými školami šermu. Takový boj sekerou, palcátem, řemdihem, holí, případně v kombinaci se štítem - nevím jestli by se měli o co opřít i v takových případech. Pokud ano, nebo pokud se takové zbraně ve hře téměř nepoužívají, pak v tom nevidím problém.
V naší partě všichni v reálu šermovali s jedenapůlručáky čili bastardy a ve hře používali kombinaci jednoručka a štít, a jeden z party tuto kombinaci občas střídal s obouruční sekerou (nutno přiznat, že s touto zbraní v reálu šermoval jeden kolega, který se hry neúčastnil). Rozhodně jsme neměli problém boj popsat. Aby nastaly potíže, musely by být zbraně mnohem víc odlišné od toho, s čím hráči reálně šermují. Ale i někdo, kdo řekněme půl roku šermuje s bastardem a nic jiného v akci neviděl, dokáže popsat (a představit si) boj s holí nebo řemdihem líp (rozuměj realističtěji) než úplný neznalec, který tyhle věci akorát viděl ve filmech.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 7. 9. 2006, 11:36

Jasně ale tady jde o popis. Horší je okamžik když to do toho někdo začne kecat že takhle to reálně nejde...

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 461
Registrován: 21. 7. 2006, 08:03
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Vitus » 7. 9. 2006, 12:23

Dalcor píše:Jasně ale tady jde o popis. Horší je okamžik když to do toho někdo začne kecat že takhle to reálně nejde...
Což mi připomíná, že je to stejně nevhodné, jako když někdo začne tahat herní realitu jednoho herního systému/settingu/hráčské skupiny do druhé.

Jenže na druhou stranu uznejme, že je velmi těžké se zbavit životních zkušeností a nabytých znalostí, respektive "naladit" tu správnou hranici, vhodnou pro daný herní systém/setting/hráčskou skupinu/konkrétní hru. Osobně nevěřím, že by mohl existovat někdo, kdo s tím nikdy neměl, nemá a nebude mít problém. :wink:

LZJ
Příspěvky: 598
Registrován: 25. 8. 2004, 13:34
Bydliště: Doksy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od LZJ » 7. 9. 2006, 16:37

Dalcor píše:Jasně ale tady jde o popis. Horší je okamžik když to do toho někdo začne kecat že takhle to reálně nejde...
Ono jde hlavně o míru a o dohodu.

Když jde o to, jestli se trhy konají od rána nebo od večera, tak to není nic strašného obojí se dá celkem normálně zdůvodnit. A když hráč ví, že reálně se trhy konaly od rána, tak to GM může upřesnit informací, že postavy hráčů jsou v zemi nějakou dobu a vědí, že zde se trhy konají na noc.

Ale zažil jsem situaci, když skupina dobrodruhů vlezla do narychlo opuštěného mraveniště obřích mravenců (FYI v dle bestiáře DnD nemá hmyz a podobná havěť vůbec vyplněnu kolonku Inteligence) a ejhle, mravenci měli chodbičky osvětleny loučemi. To je na třeba na mě už moc, ale většině spoluhráčů to ani nepřišlo divné.
U nás většinou následuje vysvětlovací fáze, aby hráči věděli, co má být jejich postavám divné, co je pro postavy normální, ale je to jinak než v naší realitě a co byla chyba GMa, ale nemá smysl to řešit.

Ono vůbec s těmi mravenci dřív nastal klasický případ, kdy hráč druida znalý základů životního koloběhu mravenců (četl jsem Ferdu Mravence ) ) chtě posoudit nebezpečnost mraveniště na zakládanou osadu, začal od GMa vyzvídat takové věci, jako jak často se rozmnožují, jak daleko zakládají nová mraveniště, kolik jich tak v mraveništi je a další věci nad obsah Monster manuálu. A milý GM tak měl zavařeno, protože si původně myslel, že postavy prostě bezmyšlenkovitě mraveniště vyvraždí.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13394
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta » 7. 9. 2006, 17:05

Dalcor píše:Jasně ale tady jde o popis. Horší je okamžik když to do toho někdo začne kecat že takhle to reálně nejde...
Naopak, občas je třeba do toho kecat, ale s mírou. Protože každej si občas potřebujeme ujasnit, jestli to, že věci jsou tak či onak, je vypravěčův úmysl, omyl, běžná realita herního světa; abysme třeba věděli, s čím můžeme počítat, pokud se to pokusíme změnit nebo podle toho jednat. A nemusí jít jen o to, jestli katana přesekne tank, a jakou nejvyšší rychlost má B29, ale třeba i o to, že chování nějakého NPC nebo jiné postavy nám přijde nepřirozené a podezřelé, protože "takhle by se nikdo v reálu nechoval", abysme věděli, jestli je dotyčný posedlý, podivín nebo jen podivně zahraný.
A někdy je potřeba do toho kecat, protože je to tak daleko od reality, že nám to kazí zábavu, a potřebujeme se nějak dohodnout, co s tím.

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran » 7. 9. 2006, 19:55

Souhlas s Pietou. Jak se mají hráči dozvědět, co je divné a co ne, když se nezeptají? IMHO upřesňující dotazy, pokud nenásledují po každé druhé GMově větě, atmosféře nijak neškodí. Co mi trochu vadí je, když hráč vychází ze svých představ o realitě a vyvozuje z nich chybné závěry (viz příklad s tím vesničanem, co jde odpoledne na trh), aniž by to zkonzultoval s GM, a pak je naštvaný a ukřivděný (jasně, taky to občas dělám, ale většinou se zeptám).
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16990
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 8. 9. 2006, 07:35

Pánové Dalcor a Sosáček - Jerson (já) nehraje realistické hry už rok. Zkuste si prosím přepsat tuhle pasáž v hlavě. 8)

Uživatelský avatar
Fibrizo
Příspěvky: 492
Registrován: 18. 12. 2004, 23:03
Bydliště: Sairaag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fibrizo » 8. 9. 2006, 07:55

zkrátka to udělat tak, aby Magie VS realita byla tak nějak vyrovnaná dle DM, když se to začne vyšilovat na jednu stranu, je z toho nelogická Plácanina (A Dm začíná pěnit když do toho někdo dloubne) nebo Realistická nereálie (kdy z toho zase začnou občas pěnit hráči)
We are the the dragons, your magical and other valuables will be added to our hoard and you will be eaten .... or incinerated.
Resistance id Futile.

Uživatelský avatar
Asgarden
Příspěvky: 160
Registrován: 26. 6. 2006, 18:35
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Asgarden » 8. 9. 2006, 08:20

Co se týče míry znalostí o oboru, který se zrovna ve hře vyskytuje - šerm, středověk, gotika, mám s "experty" na danou oblast vesměs špatné zkušenosti - mluvím teď o šermířích, historicích, architektech. Pořád do hry krafají a neumí si ji užít. A vím, o čem mluvím, jelikož se řadím do jedné z těch skupin (historik). Když jsem např. hrál amatérsky divadlo, přestal jsem úplně do divadla chodit - najednou jsem si na představení všímal úplně jiných věcí (přeřeky, okna apod.) a vůbec jsem si je neužíval. Proto si myslím, že méně je někdy více, zvlášť pro hru. Pro experta je hra náročnější, protože se musí krotit, a to doslova - jinak se ocitne v roli horolezce, který je pořád na čele výpravy a popohání ostatní, diví se, že nestíhají - oni prostě nemají ten výcvik - potažmo znalosti. Proto si myslím, že stejně jako na výpravách se čeká na ty nejpomalejší, v popisech by se mělo myslet na ty s nejmenšími znalostmi - i když to experti ponesou s těžkým srdcem.

Co se týče popisů prostředí a akce, jde mi o funkčnost a o to, aby si hráči měli co představit - to, že jsou jejich představy často odlišné, je samozřejmé, ale nijak to nesnižuje kvalitu hry - každý si prostě odnese jiný zážitek. V tomto směru mi třeba výraz "gotický hrad" přijde naprosto srozumitelný. Naprostá většina lidí si pod tímto výrazem NÌCO představí. Expert si představí hradů sedm - pak je na něm, jestli si je v duchu "slije" dohromady, nebo začne klást upřeňující otázky.
Moudřejší ustoupí. Smutná pravda. Zakládá světové panství hlouposti...

Sosacek
Příspěvky: 21629
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Příspěvek od Sosacek » 8. 9. 2006, 08:55

Jerson píše:Pánové Dalcor a Sosáček - Jerson (já) nehraje realistické hry už rok. Zkuste si prosím přepsat tuhle pasáž v hlavě. 8)
Nejsem si jistej jak moc souvisi nadavani GM ze na trh se jezdi rano (misto toho aby se na to postava zeptala) s realisticnosti. Rikal bych tomu spis pruzeni, hmm.

ale to je jedno. Nekdy e takovy znalosti hodi, ale proste mi pripada lepsi si to budto overit jako PC ("tak tam nabehneme az pujdou pro vodu, ne?" nebo "a proc nejedes na trh rano jako vsichni normalni trhovci, no?") nez se jako hrac zacit vysmivat GM jak to ma blbe. nebo se ho zeptat po hre, kdyztak rekne "nojo, mas pravdu, od priste maji vodovod" :)

narazel jsem na podobny problem kdysi s hackingem, protoze pocitacove nevzdelany clovek ktery ma mysl pokrivenou "hackerskymi" filmy si moc neumi predstavit jak to funguje, ale rozhodl jsem se ze pouziju pristup kdy hraci radeji poradim kdyz ma tu dovednost postava ale hrac to neumi, nez abych mu tu dovednost zakazal pouzivat. protoze potom bych mohl skoncit s tim ze jen hraci kteri nekoho zastrelili smi pouzivat ve hre strelne zbrane na lidi (pac vi jake to je), jenom hraci co studuji bojova umeni se smi cuastnit boje a jen hrai co maji blond vlasy muzou hrat blondate postavy.

a to mi prijde streleny. to uz radsi obetuju pulhodku az hodku na to abych vysvetlit neco (hacking) nebo reknu "hele vo tomhle nic nevim, to nebudem resit do hloubky" nez abych nekomu drasticky omezil vyber postavy.

problem je samozrejme s rhacema kteri jsou hrozne chytri, ale s takovejma lidma je problem v jakemkoli odvetvi, zeano :)

asgarden: to ma vyhodu v tom, ze neznam asi nikoho kdo by mel vycvik ve vrhani fireballu 8)
This place is not a place of honor…no highly esteemed deed is commemorated here… nothing valued is here.
What is here is dangerous and repulsive to us. This message is a warning about danger.
The danger is in a particular location… it increases toward a center… the center of danger is here…

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13394
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta » 8. 9. 2006, 10:10

Jerson píše:Pánové Dalcor a Sosáček - Jerson (já) nehraje realistické hry už rok. Zkuste si prosím přepsat tuhle pasáž v hlavě. 8)
Což mi připomíná, že tenhle problém se netýká jen reality, protože i nerealistické světy/hry mají nějakou svoji vnitřní realitu, konzistenci, a i tu hráč musí chápat, aby mohl dobře hrát, a i o té se dá hádat, když ji GM něčím poruší.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16990
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 8. 9. 2006, 10:13

Sosacek píše:Nejsem si jistej jak moc souvisi nadavani GM ze na trh se jezdi rano (misto toho aby se na to postava zeptala) s realisticnosti. Rikal bych tomu spis pruzeni, hmm.
Sosáčku, máš velmi zajímavou (a pro mě nepříjemou vlastnost), že když si přečteš můj text (a obávám se že ne celý), jsi proti mě zaujatý a tak si ho interpretuješ tím nejméně vhodným způsobem.

Když to zopakuju /pokud to z předchozího neplynulo), celá situace vypadala takto:

Projíždíme vesnice - v jedné z nich jsme byli ráno na nedělním trhu - jednodenním. Až do půlky odpoledne jezdíme po okolí a pátráme, a ve čtyři odpoledne potkáme vesničana, který nám řekne, že jde z blízké vesničky (asi tak 5 km) právě do té vesnice, kde se koná trh - a ře tam jde prodávat.

Já nejsem člověk, který se hned GMma ptá "Nepřijde mi tohle podezřelé" - prostě když mi něco podezřelé připadá, tak se podle toho rovnou chovám, protože očekávám, že v lehce detektivním dobrodružství budeme nacházet stopy - a tohle vypadá jako naprosto skvělá stopa - ten člověk by přišel na trh odpoledne a moc by toho neprodal.

Takže s ním jednám jako s podezřelým a vidím, že GM nechápe proč - řeknu mu tedy své podezření i důvod, proč ho mám, on mi řekne, že v jeho světě můžou přijít prodavači na trh klidně o půlnoci, že je to fantasy svět a ne realita.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host