Ženy a RPG (RPG F)

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Jerson »

Mně je celkem jedno, zda je to způsobené geny nebo výchovou. Zatím beru jako fakt, že herní preference mužů a žen jsou vůči sobě trochu posunuté, a snažím se to reflektovat při tvorbě pravidel. Jestli to tak je a jestli se mi podaří zpřístupnit RPG hry více i ženám, to se uvidí.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 12. 1. 2021, 06:42, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Markus »

Bavíte se tu o ženských jako o mimozemšťanech.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Jerson »

A co z toho co píšu ti přijde mimozemské?
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Pepa »

Přeji všem slečnám, dívkám a ženám na RPG Fóru vše nejlepší k dnešnímu svátku :) Mějte se moc hezky!

-----<{{@

(A mužské osazenstvo nabádám k tomu, aby na svoje drahé polovičky nezapomnělo... :-)=)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Jerson »

Nezapomínám ani na drahé polovičky ostatních :-)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Jerson »

Yorku, teď nevím, zda mluvíš o devadesátkách, nebo současné době, ale ono je to jedno. Nikdo - rozhodně ne já - nemluvil o tom, že by DnD-like fatnasy byla výlučně mužská záležitost. Almad se ptal, proč byla taková disproporce mezi počtem hráčů a hráček.

U nás rozhodně RPG nenabíraly hráče z Wargamingu, protože tu nic takového na začátku devadesátek neexistovalo. A jsem přesvědčen, že za to můžou pravidla, jak původní DnD, tak následně DrD. Jsou psané pro muže, o mužských postavách, čtenáře oslovují v mužském rodě (a pokud Vilma Kadlečová psala nějaké velké počty kapitol, tak se její vliv v tomto neprojevil, protože se nikdy nikdo nezeptal, zda DrD napsaly matfyzačky). Zaměření příběhů je na "muži preferovaná" témata - dávám do uvozovek, protože se určitě vyskytnou lidé, kteří tohle genderové rozložení nemají rádi, ale pro mě zůstává faktem založeným na pozorování, že holky přirozeně tíhnou k bojovým situacím méně často než kluci, pokud mají tu možnost. Méně často neznamená vůbec, ale je to další disproporce, která se pomocí kladné zpětné vazby na tomto fenoménu podílela. Hra je méně pro holky -> méně holek zaujme a začnou hrát -> je vnímána jako "klučičí" hra -> přidává se víc kluků a méně holek -> atd. Sněhová koule, šikmá plocha - je jedno, jak kdo tenhle argument nazve, faktem zůstává, že holky v RPG byly za exotky. Tak moc, že si z toho hromady stripů a různé filmy i seriály dělají srandu ještě dneska. Nepřijde mi účelné to popírat.

No a na konci devadesátek s rozšířením internetu se na něj víc a víc přesouvalo i hraní RPG, napřed opravdu play-by-post v mailech a různých konferencích, až vznikly specializované servery. Nevím zda Abarin byl skutečně první, asi nebyl, ale byl první velký. A na něm se ukázalo, že pravidla Dračáku jsou pro hraní na netu extrémně nevhodná, speciálně pravidla pro boj. Jejich zdlouhavost a nezábavnost vyplavala na povrch nejpozději během druhého kola boje, takže dobrých 95% jeskyní skončilo krátce po začátku prvního boje. A pokud ne, tak po prvním boji, nebo po prvním bojovém dobrodružství, když na to měl někdo nervy. Kluky zvyklé klasické dračákovské dobrodružství to odrazovalo, protože "úvodní kecy kecy kecy, přijde do jeskyně, a - konec, nikdo nechce hrát dál. Tak nová jeskyně - ten samý výsledek. A další, a další - pořád to samé, nedá se tak hrát, spoluhráči jsou pitomí a nevydrží, kašlu na to."

Nicméně holkám tohle vyhovovalo víc. Zpočátku jich na těchto serverech bylo taky málo, myslím, že poměr hráček ve stolním a on-line DrD se moc nelišil. Jenže zatímco kluci odcházeli, tak holky zůstávaly. Postupně a poměrně rychle klesal počet mužských PJjů, takže se objevovalo víc a víc PJjek, ať proto že měly prostor, nebo k tomu byly "donuceny okolnostmi". Začaly se víc hrát hry s povídáním s NPC a méně boji. No a pak se poměrně rychle ukázalo, že se tyhle hry v klasicky velkých skupinách - cca 4 - 7 lidí - nedají udržet, protože takové skupinové rozhovory se rozpadají, jak každý chce něco říct. Strašně moc se promítal vliv dostupného herního času, kdo mohl hrát častěji, odehrál toho v hovoru víc, třeba jen po krátkých replikách. Rozdělení sociálních interakcí na jakási "kola", kdy každý napsal jen malou část, moc nefungovalo, protože se během hovoru jedna postava obrátila postupně třeba na tři až pět lidí (zejména NPC) a příspěvky stejně strašně narůstaly - což otravovalo všechny kluky, kteří hráli kvůli jiným věcem, třeba kvůli akci a dobrodružství (protože boje už byly vyřazené). Opět, neříkám, že tak chtěli hrát všichni kluci, aby nedošlo k mýlce.

Další věc byla pravidla, či spíše jejich absence. V boji byla nepoužitelná, ale při hovorech je nebylo jak použít, Dračák na to nemá popsanou mechaniku (kromě pár schopností zloděje), navíc i tak hodně hráčů řeší hovory "roleplayingově" ve stylu "musíš NPC přemluvit." K tomu se ještě přidá fakt (dobře, je to Jersonova teorie, ale podle mě dobře podložená), že většina PJjů si chce taky zahrát postavu, ale přitom je jich málo, takže ti dobří PJjové jsou víc žádáni na vedení hry než na hraní postav. A navíc když mladé holky chtěly mít nějaké oblíbené NPC, tak to bude spíše holka. Takže se dost rychle začaly v hrách objevovat občas mocné, ale hlavně propracované ženské NPC, které dostávaly hodně prostoru. Zároveň s tím se snižoval počet hráčů ve skupině, skupiny 3+1, 2+1 nebo dokonce 1+1 přestávaly být výjimkou, protože se v nich tímto stylem dobře hrálo. Opět, kdo chtěl hrát skupinovou akční hru, měl méně a méně příležitostí.

Současně s tím vznikaly specializované "servery jednoho settingu" pro takové textové hry (nejstarší, o kterém jsem slyšel, vznikl někdy v roce 2001), které nebyl úplně veřejné, a spíše se k nim dostávalo na osobní doporučení. Teď jsem četl výtah z práce jedné slečny, která popisuje rozmach těchto serverů někdy v roce 2008 - to podle mě byla už druhá, možná dokonce třetí vlna hraní textovek na netu.

A můžeme pokrčovat dál - hry v malé skupině, často 1+1, hodně Mary Sue postav, stále rostoucí převaha hráček, z toho plynoucí nedostatek hráčů mužských postav, takže i holky musely začít hrát víc mužských postav (ne že by je předtím nehrály vůbec, ale teď jsou k tomu "donuceny okolnostmi".) Objevují se párové hry - každá hráčka má "vlastní" dívčí postavu, ke které spoluhráčka hraje mužský protějšek, a zároveň má mužskou postavu, která je protějškem ženské postavy spoluhráčky. Role PJje/GMma skoro mizí, ale vlastně nikdy nezmizí úplně, protože jedna z dvojice bývá aktivnější a "táhne" hru. Díky výrazně menším skupinám je třeba více těchto tahounek hry, kterých mezi hráčkami není dostatek - navíc je jich potřeba tak pětkrát víc než klasických PJjů. Díky snadnosti ukončení netové komunikace (hry) můžou hráčky hodně fluktuovat, hrát paralelně několik (i několik desítek) her na stejné či podobné téma a téměř darwinovsky nechávat "žít" jen hry, ve které najdou vhodnou spoluhráčku. Často jí nenajdou, někdy moc prosazuje svůj pár a mužskou postavu hraje ledabyle. Hráčky které umí zahrát dobře mužskou postavu jsou ceněné. Hráči, kteří tam vydrželi, si můžou vybírat, se všemi důsledky.

A když už má hráčka ve hře zajímavě hrajou mužskou postavu spoluhráčky, tak s ní navazuje vztah. Pokud sama hraje mužskou postavu, tak jim to tak moc nevadí, stejně se velká část chová submisivně a chce se nechávat dobývat, kdy vzniká fenomén "dominantního uke" (jo, někdy po cestě se díky rostoucí oblibě anime nabralo japonské názvosloví), kdy je hra vlastně řízena hráčkou, kterou bych označil jako "Hráčka postavy", zatímco "Tahounka" hry se musí přizpůsobovat jejím požadavkům a u své postavy vyvíjet aktivitu. To už baví jen málo kluků, a když, tak do hry tahají sex, ale jinak, než jak ho chtějí holky. Takže nakonec když se řekne "bxb hra" (boy x boy), tak je to jakoby "gay" hra, ale jde obvykle mnohem víc o vztah než o sex. Prostě tak jak si holky představují, že vztahy mezi kluky vypadají, které mají k realitě asi tak blízko jako když si muži představují, jaký vztah mají dvě sexy kamarádky.

No, a protože ani tohle není tak jednoduché hrát, díky velké fluktuaci a postupně se snižujícímu iniciačnímu věku není průměrná kvalita spoluhráček moc velká, tak se v mnohem větší míře objevují takové inzeráty na "hledám aktivního seme", které dokážou zaplavit a tím ovládnout téměř jakoukoliv FB skupinu o RPG. Nebo tedy dokázaly, za poslední dva roky se těžiště hodně přesouvá na Discord. Nicméně pokud se v takovém období i hraní textovek dozvěděl hráč typu Siriena, tak prostě řekne "tohle není RPG, ale kolaborativní fanfikce", prohodí pár dehonestujících slov na adresu mužů, kteří se o ten fenomén zajímají, a jde pryč.

Tohle všechno vede k tak silné převaze žen nad muži v textovkách, že to odpovídá a možná překonává dominanci mužů v původních TTRPG. Mimochodem, herní procedury se v texových RPG přenáší jen z hráčky na hráčů, "pravidla" organizovaných her mívají tak 15 vět, jen výjimečně víc, sjednoducující teorie neexistuje (protože holky teoretické povídání o RPG nebaví), a řada situací nemá jednoduché řešení - typicky fyzické konflikty se bez pravidel v podobě mechanik řeší těžko, že se tento typ konfliktů prakticky nevyskytuje, nebo je z popisu aktérů jasné, jak dopadne. A když ne, tak občas bývají potíže - takže druhotně vznikají číselné mechaniky, které mají sloužit k pravidlové interpretaci postav. A body na rozvoj se získávají třeba za počet příspěvků, i když to je hodně různé a už jsem to nezkoumal.

Jo, a pro zkušeného Vypravěče se schopností popisovat je velmi snadné vyčnívat z davu. V nejednom případě jsem během hry neúmyslně nastavil spoluhráčce laťku tak vysoko, že následně nebyla spokojená s hrami s jinými spoluhráčkami.

Tedy podle mě v současnosti textové hry "odčerpávají" docela dost RPG-pozitivních žen, a dělají to skrytě před lidmi z naší netové TTRPG bubliny, takže je pak snadné nabýt dojmu, že holky se od určitého věku o RPG nezajímají. (Za což jsem se dočkal výsměchu už před pěti lety, kdy jsem tuhle myšlenku napsal poprvé.)
A nedělám si iluze, že tenhle názor pokrývá víc než relativně malou bublinu, ke které jsem se dostal - mám seznam asi 70 textových herních serverů, ale trošíčku jsem zkoumal jen jeden. Je to dost komplikované a náročné na čas (asi jako před začátkem hry přečíst 400 stran RPG příručky), občas i s extrémní vstupní bariérou v podobě testovací hry, kdy jen dál projde jen hráč(ka) potřebných kvalit (a zřejmě i potřebné submisivity vůči zakladatelkám takového serveru). Vedle toho byl gatekeeping na RPGF nebo kdekoliv jinde slabý čajíček :-)

Takže ... asi tak. Není to moc o vzpomínkách na "Dračák", protože někde po téhle cestě se "Dračák" změnil na "RPG". Takže hráči stolovek říkají "Dračák" kdečemu, co není dračák, a hráčky textovek říkají "RPG" hrám, které nejsou RPG (protože nejsou vůbec "game").
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od ShadoWWW »

Jen vsuvka. Vilma Kadlečková rozhodně není matfyzačka. Studovala v Praze knihovnictví a pak v Brně zahradnictví na MZLU. Dnes je známá hlavně díky své knižní sérii Mycelium.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Sparkle »

Podle mě se tam sešlo víc faktorů plus náhoda. Tam fakt stačí, aby pár prvních šiřitelů hobby byli chlapi, šířili to tím pádem primárně mezi chlapy, pak tam někde proběhly nějaké nepříjemné situace s nevyzrálými hráči, kteří tu holku z družiny vyštvali kvůli sexismu nebo proto, že neopětovala zájem, a už se to nabalilo a vezlo.

U larpů se to samé nepřihodilo třeba právě taky kvůli náhodě - mezi prvními průkopníky byla rozumnější grupa, holky tam jezdily ve skupinkách a díky tomu si na ně toxický jedinec netroufl, na to si ty holky řekly, že je to v poho zábava a jely znova ...

Že by holky chtěly míň boj a pravidla, to se mi moc nezdá. Spíš mi přijde, že když se chtěly dostat do něčeho bojového a pravidlového, tak tam narazili na toxického jedince, který je otrávil, a díky tomu pak už nepřišly, ani to nikomu nedoporučily. Pamatuju si, jak jsem kdysy v mládí přišla do Ogřáku podívat se na Warhammer, byla jsem fakt zvědavá, a ti kluci tam na mě čuměli jak na exota, bylo to nepříjemné a už jsem to nikdy neabsolvovala. Zato když jsem si šla zahrát tehdy do Jungmanky karetní Doomtrooper, tak ti lidi byli v pohodě, takže jsem u toho zůstala.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3619
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Bouchi »

Jerson píše: 10. 6. 2021, 21:37 Tenhle argument, tedy že holky nebaví hrát, jsem slyšel poprvé před víc než dvaceti lety a myslel jsem, že poslední desetiletí ukázalo opak, a že se s ním už nesetkám. Pokud chceš důkaz, tak se povídej na textové RPG - tisíce hráčů / hráček, 90 až 95 %holek, věk 12 - 26 let. Mimochodem, když jsem jim o téhle teorii řekl, tak se mj většina vysmála, co je to za blbost, že holky si hrát chtějí, to jen kluci myslí na sport, chlast a sex, ne nutně v tomto pořadí.
Ještě bych připomněl faktor (nevím jak silný teď, ale v devadesátkách se určitě projevoval), že rodiče si myslí, že kluci myslí na sport, chlast a sex, a tudíž ne každý rodič prostě pustí dceru mezi partu kluků, natož kdyby tam snad měla přespávat či být přes víkend.
Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od MarkyParky »

A nevím jak je to s mládeží dnes, ale v těch devadesátých letech AFAIR asi nezanedbatelný vliv mělo taky to, že v tom předpubertálním a raně pubertálním věku tenkrát moc nebylo zvykem mít smíšené party a bylo kluci s klukama, holky s holkama a opačně pohlaví je fuj. Alespoň ve velkém městě.

A první kdo tuhle bariéru v pubertě prorazili a začali se o druhé pohlaví víc zajímat rozhodně nebyli nerdi hrající dračák.

Naší tehdejší družinu by ani nenapadlo vůbec nějakou holku do party na dračák pozvat. Proč taky - na kolech s nama po sídlišti nejezdily, na piráty a partyzány si s námi nehrály, lodě ze dřeva nevyřezávaly, počítačová odpoledne jsme střídavě byli u mě na Atari, u jednoho kámoše na ZX Spektru a u druhého na Comodoru...

Já vlastně asi tenkrát vůbec netušil, co taková normální holka dělá ve volném čase.

A když jsem to s náběhem puberty začal zjišťovat, tak šel na pár let k ledu dračák :lol:
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od ShadoWWW »

MarkyParky: Měl jsem to stejně. Až teda na to, že my už pařili na 386kách.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Vitus »

Já sem dovolením respostnu, co jsem psal do vzpomínek na Dračák:
Vitus píše: 11. 6. 2021, 08:01 - "klučičí" versus "holčičí" zábava byla (je ?) v naší společnosti zátěž z minulosti, kdy nejen oblečení, ale i hračky, hry, knížky atd. bylo vlastně velmi dlouhou dobu hodně striktně prosazováno na genderové bázi (a rovnou podotýkám, že to neobhajuji, ale jen konstatuji stav), takže i na začátku 90. let bohužel mohlo probíhat něco jako "v Dračáku jsou elfové a trpaslíci => takže je to něco jako fantasy => fantasy vlastně patří do sci-fi a fantastiky => to je dobrodružná literatura => což je pro kluky => takže to není pro holky" - ve výsledku pak (a předpokládám že převážně asi podvědomě) hodně lidí, co mohli nějak ženskou populaci do RPG zatáhnout, tak vlastně neučinili (tatínek nekoupil dceři DrDold jako dárek, protože "to není pro holky"; bratr neřekl sestře o DrDold "protože to není pro holky"; spolužáci neřekli spolužačkám o chystané hře DrDold, protože "to není pro holky atd.). Tuhle kulturní zátěž z minulosti bych nepodceňoval.
EDIT: A jenom se s dovolením poznamenán, že tuhle kulturní zátěž rozdílné výchovy v závislosti na pohlaví lze vystopovat přes první republiku až do starého mocnářství. Bohužel v rámci emancipace během 20. století se naše společnost téhle zátěže asi nedokázala zbavit, takže ještě na začátku 90. let si v reálu často kluci hráli odděleně od holek. A abych sem dodal trochu osobních neobjektivních vzpomínek - sestřenice mojí mámy (generačně stejně stará jako já) přišla s úžasnou hrou s malými postavičkami zvířátek (takové antropomorfní postavičky, co se dali pořídit třeba na pouti - například ježeček s rukama v kapsách, ke kterému se dali dostat malé cigarety, dát mu je do pusy, zapálit a on kouřil), kdy jsme z kartonu, odstřižků látek a špejlí pro ně vyráběli domečky i s vybavením, chodili jsme se navštěvovat a podobně. I když jsem byl kluk, tak mne to bavilo (a nebyl jsem sám), jenže po přestěhování do Prahy a po několik zkušenostech ze školky jsem záhy zjistili, že není dobrým nápadem se ani zmiňovat, že by mne podobná "holčičí" zábava mohla bavit...
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Jerson »

To rozdělení zábavy podle pohlaví je další faktor, nicméně i když se to posléze smazalo, tak pořád bylo v Dračáku znatelně méně hráček než hráčů.

Ještě mě napadlo, že problém taky mohl být ve spolupráci ve skupině, nebo spíše ne-spolupráci. Tady mám jen relativně malý vzorek a vyslechl jsem názory jen menšího počtu žen, ale přijde mi, že kluci dokážou celkem rozumně spolupracovat s kýmkoliv, kdo není úplný blbec. U holek je to složitější, a když začaly hrát dvě nebo tři kamarádky, tak to bylo v pohodě, ale pokud měly spolu hrát dvě nebo tři hráčky, které se předtím neznaly, tak si spolu nemusely vždy sednout a jedna poměrně brzy skupinu opustila.
V horším případě začaly hrát dvě kamarádky, ale jedna se nechala sbalit spoluhráčem a neměla na hru a na kamarádku tolik času, což vedlo k ochladnutí vztahů a následně k rozpadu skupiny. Někteří dokonce z tohoto důvodu nechtějí s holkama hrát vůbec.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od York »

Jerson píše: 11. 6. 2021, 09:17Tedy podle mě v současnosti textové hry "odčerpávají" docela dost RPG-pozitivních žen.
Pokud je víc baví jinej druh zábavy, tak nejspíš moc RPG pozitivní nejsou.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Ženy a RPG (RPG F)

Příspěvek od Selhan »

Jen sith vidí věci černobíle! Mě třeba baví RPGčka víc než deskovky, ale to neznamená, že nehraju deksovky.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů