aženia

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Revan
Příspěvky: 50
Registrován: 23. 6. 2006, 21:30
Bydliště: Martin

aženia

Příspěvek od Revan » 22. 7. 2006, 10:52

Ako tvoríte ťaženia? Majú nejaký metaplot už od začiatku? Alebo tvoríte tzv. voľné jazdy - postavy si žijú a robia questy bez nejakej vyššej zápletky (ktorá sa potom možno vyvinie, ale nie je daná už od začiatku)?
Balance in all things.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7072
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 22. 7. 2006, 11:02

Můžeš mít nějakou ultrakonspiraci už od začátku nebo to pak zpětně pospojovat. Můj GM v SR odjel deset příběhů jen tak a pak to v dalších deseti pospojoval v šílenej spikleneckej komplot co sme rozmotávali a v dalších pěti to perfektně uzavřel.
Já jsem ve fantasy vedl asi rok a půl hru, kde jsem měl od začátku rozmyšleno, kde se začíná a kde by měl být cíl.

Jde jen o to co Ti víc sedne a kde hraješ...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7416
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Invictus » 22. 7. 2006, 11:20

No těžko říct, žádné tažení už jsem dlouhou dobu nepřipravoval, čili je dost problematické říct, jak bych to dnes dělal.
No asi lépe :) .

Ale spíš bych chtěl poznamenat, že mám zkušenosti s tím, že jakékoliv tažení jsem si připravil, tak se z něj podařilo odehrát vždy jen pár sezení a něco se stalo, kvůli čemu jsem musel skončit. Někteří hráči chtěli změnit postavu, protože se jim nezdálo že by byla vhodná pro hraní delší kampaně, další chodili každé druhé sezení, nebo byl prostě konec školního roku, apod. Mám pocit, že později jsem přestal vymýšlet kampaně, jen kvůli tomu že to stejně nemělo smysl. A v případě opengamingu na kterém se podílím, asi také nemá smysl rozjíždět nějakou kampaň.

Každopádně dřív jsem kampaň dělal tak, že jsem si vytvořil jakýsi příběh (obvykle nějakou epiku ve které by hráči byli jen malá kolečka), pak jsem si vytvořil nějaké mocné obrazy (prostě takové ty výjevy ze hry, uchvatné události, nezapomenutelné momenty :lol: , a tak), které jsem měl v úmyslu hráčům předhodit, z nichž některé jsem třeba nevyužil, a poté to pospojoval do smysluplné kampaně. Výsledek byl z velkého měřítka linerní, s tím že v rámci jednotlivých sezení a zápletek měli hráči volnost, jen byl někdy problém dostat je tam kde měli vidět dílek z té epické skládačky a případně se ho i zúčastnit (tedy obvykle se s nimi jako účastníky počítalo, ale když třeba vidí jak se vyloďuje invazní armáda, tak si moc neškrtli).
Ale důležitá je ta poznámka, že všechny kampaně které jsem měl připravené měly obvykle čas jen tak nějak ukázat svůj prolog. Prostě smůla.
Iron Within
Iron Without

Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4830
Registrován: 3. 4. 2004, 18:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor » 23. 7. 2006, 08:25

Kdysi jsme jako DM vystavěl tažení okolo mé postavy hodně ovlivněné Baldurs Gate což ostatní nehráli. Ale to jsem nedošli do konce.

Kampaň tvořím prvotním náapdem, na který přibaluji další a další nápady. Třeba Sebranka by už měla končit, kybych nepřidal další spojence - Yugolothy a Hause De Achria.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6916
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 23. 7. 2006, 10:26

Mě se tedy taky ještě nestalo, že bych tažení dohrál. Jedno do DnD je sice tak trochu aktuální, hrajeme ho už 2 roky, ale nejsem si jistm, jestli ho někdy dohrajeme. Hrozně se to táhne a mě už to moc nebaví. Vzhledem k tomu, že jsem ho začal dělat před více jak 2 roky, je tam spousta věcí, které bych dnes udělal jinak.

V té době jsem si chtěl vyzkoušet něco epického. Začalo to nenápadbě ale potom postavy začali zjišťovat, že se něco děje. Inspiraci jse vzal s CS od Greyhawku a netu (odehrává se na na GH). Prostě některé nápady se mi líbili a tak jsme na nich vystavěl začátek a nějak přibližně si vymyslel, jak by se to mohlo ubírat. Samozřejmě jsem neměl čas to udělat celé naráz, takže jsem to dělal za chodu a postavy přímo ovlivňovali, jak se to bude vyvíjet dál. Stavěl jsme vlastně vždycky na minulé hře. Krom toho měla každá z postav nějakou osobní záležitost z vlastní minulosti, která sem tam vyplinula na povrch a obohatila celkový děj. Začalo se z toho rýsovat takové to tažení, jak postavy někam jedou, snaží se zjistit jak porazit to velké zlo a zatím před ním prchají. Mají u sebe zbraň(Meč Kasův, jediná zbraň, která ho kdy zranila, navíc posednutá zlou vůlí, takže svého nositele ovlivňuje a postupně mu našeptává zlé myšlenky,...).... :roll: Je to fakt hodně epický :roll: , ale od půlky se to začalo dostávat do temnější atmosféry a postavy se spíše snaží utíkat a hledat jednu konkrétní osobu.

Každopádně dnes už bych asi nic podobného nedělal a kampaň bych asi nenatáhl na takovou délku, spíše bych se moc nepřesouval a snažil bych se to napasovat kolem postav. Původní zápletku nebo téma bych se asi snažil vymyslet spolu s hráči.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 27. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit » 23. 7. 2006, 10:40

Tažení moc neplánuju, spíš se snažím vytvářet určité zápletky a v celkovém obrazu reagovat na vývoj příběhu a preference hráčů. Jsem krajní improvizátor, což je někdy na škodu, ale zas to dává flexibilitu a vyhýbám se railroadu, který u naplánované kampaně částečně nevyhnutelný.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7072
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 23. 7. 2006, 11:16

Popravdě hra kterou teď vedu je zaměřená na osobní příběhy postav, takže je těžko říct, kde něco začíná nebo končí, každá session je o životě těch postav uprostřed toho šílenství, co se kolem nich děje... a každý má něco co tajit.

Jinak teď se chystám vést trochu cílenější příběh z MtAwk, ale podrobnosti nebudou, má hrát Sos a Traven, takže... :D
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3378
Registrován: 21. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag » 23. 7. 2006, 11:27

Já myslím, že plánované tažení nemusí být automaticky railroad. Jde o to na jaké úrovni plánujete a co plánujete. A taky jak dobře dokážete předvídat reakce hráčů (což předpokládá, že už je znáte).

Do konce jsem zatím dovedl tři krátká tažení (jedno cca 14 dobrodružství, druhé 8 a třetí už je moc dávno, tak nevím kolik to bylo ale taky cca tolik).
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 397
Registrován: 26. 4. 2006, 07:06
Bydliště: Principielně v Brně
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sniper » 23. 7. 2006, 13:10

Zajímavé, zajímavé.... já sjem ten typ, co dělá prakticky jen a pouze kampaně, nebo spíše světové příběhy - i krátké dobrodružství svazuji s jinými (často jiných skupin) a vždy jsou tam nějaké nejasnosti a události, které umožňují pokračování kampaňového stylu.

Jedu teď vlastně s hlavní družinou už roční kampaň a dalo by se říct, že uže je to za ten rok třetí kampaň, jak se dvakrát přesunuli mezi světy. Přesto se vzájemně ovlivňují...

No a jak to dělám? Těžko říct. Snažím se si sjednotit představu o světě a to dlouhé tažení se mi už tvoří samo. Hráči si dělají přátele a nepřátele, nacházejí informace a nové otázky... A hlavně se stále snaží poznat, kdo vlastně jsou a odkud pocházejí.

A i příběhy z OG by mi nedělalo problém roztáhnout na tažení, bohužel samotná koncepce tomu tak nějak brání. Ale kdyby nějaká družina zájem měla, ta možnost tam je.
Pokud si myslíš, že tě nikdo nevidí, mí tajní dostanou prémie.

Chci hrát: Mouse Guard
Mám také rád: GURPS 3e, house-DrD, DnD 4.0, DnD 3.5
Vyvíjím: DrD 2.0 unofficial

Uživatelský avatar
Vlasák
Administrátor
Příspěvky: 1419
Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vlasák » 23. 7. 2006, 14:29

K tvorbě tažení přistupuju podobně jako Sniper. Důležitá je ta představa o světě, konfliktu toho tažení a událostech tak nějak nezávisle na hráčských postavách. Vytvořit konzistentní pozadí, příčiny, postavy a momenty. Tím mi jednak vše v praxi přijde "hmotnější" a lépe propracované, druhak je to samo o sobě živé - ať družina (ne)udělá cokoliv, tažení připravené na základech nezávyslých na postavách se s tím dokáže ve většině případů nějak rozumně vypořádat a samo nějak žije.
Samozřejmě, mnoho z připravených věcí se pak při hře ani nepoužije.
Infinity forever! - Baldur's Gate II add-on CZ
Portál do světa RPG - Sigil.cz


Obrázek

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7072
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 23. 7. 2006, 15:52

Já vždycky říkal, že když GM udělá kvalitní a hodně propracovaný svět, tak má na zbytek života volno, protože svět vše udělá za něj, prostředí samo vyvrhuje NPCčka, svět sám nabízí zápletky...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Alnag
Příspěvky: 3378
Registrován: 21. 10. 2001, 23:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alnag » 23. 7. 2006, 16:15

Tuk-Enek píše:Já vždycky říkal, že když GM udělá kvalitní a hodně propracovaný svět, tak má na zbytek života volno, protože svět vše udělá za něj, prostředí samo vyvrhuje NPCčka, svět sám nabízí zápletky...
Souhlas. Akorát tvorba takového světa obvykle trvá celý život... $P
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!

Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7072
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 23. 7. 2006, 16:17

Tergaron sem měl v potřebném rozsahu za tři měsíce průběžné činnosti (tj. v občasném volném čase + v nudných hodiách školy)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17071
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 24. 7. 2006, 09:12

Za celou svojí aktivní hru jsem udělal jen dvě tažení - jedno ve fantasy, které trvalo 4 roky herního i reálného času a které ještě příležitostně rozvíjím, protože stále doznívá.

Druhé jsem vytvořil před rokem a po létu ho snad dohrajeme. U něj vím přesně jak jsem postupoval - vytvořil jsem si uzlové body, kde se budou odehrávat klíčové scény, a děj mezi tím improvizuju, případně rozvíjím plány hráčů.

Takže osnova byla asi takováto:
(1) Setkání - nějaké potíže s Gestapem - (2) Zatčení, poprava a znovuoživění - (3) proniknutí na základnu SS a získání důležitých indícií - (4) střetnutí s hlavním protivníkem někde v poušti a propad do paralelního světa - (5) získání nějakého artefaktu na zavření brány - (6) kvůli něčemu let do Ameriky a havárie Hindenburgu - (7) přítomnost u smrti spisovatele Lovecrafta - (8) setkání s mimozemšťanem a získání kosmické lodi - (9) na Měsíci pokus o zavření interdimenzionální brány a konec - buď se to povede nebo ne.

Do toho má ještě neukotvené bojové scény, jako třeba letecký souboj, obrana domu protitankovou puškou proti tankové přesile, použití prototypu kráčejícího robota ... prostě věci vykradené ze stříleček na počítači.

Některé věci dodělávám za pochodu, třeba jsem družinu vyslal z Evropy kamsi na východ, původně to měly být Himaláje, ale místo dopadu Tunguzského meteoritu mi pak přišlo vhodnější.

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran » 1. 8. 2006, 15:56

Kdysi jsem preferovat tažení typu railroad, ale z toho jsem naštěstí už vyrostl (jako hráč bych od sebe jako od GM, jakým jsem byl před pár lety, asi rychle utekl). Vždy se snažím připravit propracovaný svět a zápletky částečně vyplynou z prostředí, částečně z akcí a motivů postav. Plánování na dlouho dopředu se snažím vyhnout.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 1 host