Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Quentin »

York píše: 14. 6. 2021, 13:42Začínám bejt hodně nalomenej, protože přestože je gamebook jinjej druh hry, hráč ho může sám začít z fleku hrát, což se o DrD říct nedá. A hraní hry je rozhodně zdaleka nejlepší způsob, jak se ji naučit.
Hrát tě naučí vypravěč.

Leda bys udělal gamebook pro vypravěče.

"Už tě sere, že má Petr moc silnou postavu, a chceš ho potrápit? Otoč na stranu 32." $D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od MarkyParky »

Quentin píše: 14. 6. 2021, 13:47 "Už tě sere, že má Petr moc silnou postavu, a chceš ho potrápit? Otoč na stranu 32." $D
Plusíček.
Ale pořádně velkej. :clap: :clap: :clap:
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od York »

Quentin píše: 14. 6. 2021, 13:47 Hrát tě naučí vypravěč.
V ideálním případě ano, repsektive ne nutně jen PJ, ale obecně zkušení spoluhráči. Pravidla DrD by ale imho měla počítat i s tím, že nováček zkušený spoluhráče mít nebude, nebo že si nejdřív přečte pravidla a až podle toho se bude rozhodovat, jestli vůbec bude spoluhráče hledat (ať už zkušený nebo ne).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Jerson »

Zajímalo by mě, jak se v gamebooku hráč naučí vést hru, což je v klasickém Dračáku ta nejdůležitější věc, protože podle toho - stále živého - paradigmatu jen dobrý PJ může zajistit dobrou hru, a to i se špatnými pravidly.

Tedy Vypravěč - vykladač pravidel se zřejmě vždy musí nějak připravit (i když některé deskovky to zvládají rovnou na první zátah), a hráč může začít hrát i RPG bez jakékoliv předchozí přípravy. To se zařídit dá.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od York »

Jerson: Čistě podle gamebooku se to nenaučí PJ ani hráč postavy, oba se většinu svýho hráčskýho know-how naučí až ze zbyku pravidel a z reálný hry. Pointa gamebooku imho je, ulehčit jim přechod ze stavu "vůbec netuším, jak se to hra hraje" ke stavu "ok, pojďme se sejít a zkusit si to zahrát".
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Jerson »

Krčím rameny, protože tomu prostě nevěřím. Dává mi větší smysl dostat se ke gamebooku i k RPG přes vyprávění před spaním, než z jednoho typu hry k druhému.
Třeba Karak je klasickému Dračáku možná blíž než jakýkoliv gamebook. Přesněji tak blízko, že nemálo hráčů ho označuje za RPG a nevidí mezi ním a Dračákem velký rozdíl.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Pepa »

Mě osobně gamebooky coby "předstupeň" hraní RPG přijdou relativně dobré, protože:

:arrow? učí "stimulovat" fantasii
:arrow? jsou alespoň trochu interaktivní
:arrow? jsou alespoň trochu hrou
:arrow? narozdíl od jiných her, mají takové "zvláštní kouzlo"
:arrow? učí číst (- Ano, správně. Protože až se začátečník dostane k těm 100-200 stránkovým RPGčkám, tak... Je bude muset přečíst... (Už slyším, že začátečník musí začít RPGčka na 2-10 stránkových pravidlech. Jistě. Ale tak nějaká taková pěkná, rozšířená, česká, doporučte... :think:))

Nicméně v dnešní době digitálních her (mobilních a počítačových) gamebooky ztratily už tak trochu místo... Takže je lepší začít na gameboocích, nebo na počítačových hrách? Nevím... :think: Ale vím, že počítačovou hru do té knihy nepřibalím... :think:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Jerson »

Pepa píše: 14. 6. 2021, 15:37 Ale tak nějaká taková pěkná, rozšířená, česká, doporučte... :think:))
To je dost těžké, když ještě nebyl prostor a čas pro to je rozšířit. Ale jedno mám.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od Markus »

Zatímco tu teoretizujete, Chaosium běžně vydává gamebooky jako úvod do svých RPG - říká tomu "solo adventuresů.

Pro Call of Cthulhu.

A taky nějaké staré pro RuneQuest.

Akorát jsou to samostatné sešity, ne součást pravidel, protože tam by to zbytečně překáželo.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 747
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od Nordoslav »

Mimochodem japonský RPG vůbec neřeší gamebooky a místo toho dávají replaye - přepis 1:1 reálného herního sezení.
Replay je buď nahozený každé kapitoly, kde názorně ukazuje aplikaci pravidel a principů v praxi nebo má samostatnou sekci.
A nejde o žádné dva tři odstavce, třeba v Shinobigami zabíra replay sto stran z dvouset stránkové knihy.
Imho je to podle mě nejlepší způsob jak v pravidlech předat informaci, jak se ta hra hraje.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od Jerson »

Markusi, a je to úvod do pravidel RPG, nebo do settingu?
Přesněji - řekl bych, že ten gamebook lze použít samostatně jako vstup do daného herního světa.

Nicméně tedy řeším spíše otázku, zda gamebook může ukázat, jak se RPG hraje, a můj názor je, že jen velmi zavádějícím způsobem.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od Markus »

Ty gamebooky od Chaosia používají pravidla Call of Cthulhu a slouží tak jako učebnice hry. Víc ti nepovím, nečetl jsem je.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od Pieta »

Nordoslav píše: 16. 6. 2021, 08:35Mimochodem japonský RPG vůbec neřeší gamebooky a místo toho dávají replaye - přepis 1:1 reálného herního sezení.
Replay je buď nahozený každé kapitoly, kde názorně ukazuje aplikaci pravidel a principů v praxi nebo má samostatnou sekci.
A nejde o žádné dva tři odstavce, třeba v Shinobigami zabíra replay sto stran z dvouset stránkové knihy.
Imho je to podle mě nejlepší způsob jak v pravidlech předat informaci, jak se ta hra hraje.
To je možná zase víc zkousnutelné kvůli tomu, že už to má hodně dlouhou tradici; myslím, že mimo Japonsko by dost lidí brblalo, že půlku jejich knížky zabírá hra někoho jiného.

Čímž nechci shazovat užitečnost tohohle formátu, jen že si nejsem jistý jeho přijetím u domácího publika.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od York »

Pieta píše: 16. 6. 2021, 10:46 To je možná zase víc zkousnutelné kvůli tomu, že už to má hodně dlouhou tradici; myslím, že mimo Japonsko by dost lidí brblalo, že půlku jejich knížky zabírá hra někoho jiného.
Lidi zjevně baví koukat na streamovaný hry a zápis je jen jiná formá téhož, takže publikum by si to imho našlo. A ostatně příklady v pravidlech se snažím psát jako "kousky ze hry".

Odbíháme ale od tématu.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od Pieta »

Mockrát jsem viděl, jak lidi frfňají nad tím, že si někdo dovolil do jejich RPG dát minipovídku (stránka, dvě) z toho světa. Pochopení pro stostránkové literární výtvory by myslím nijak zásadně lepší nebylo.
Gamebook se aspoň snaží předvádět rozhodování ve hře, možné důsledky a tak.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů