Gamebook jako úvod do pravidel RPG
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Teoretizování ohledně remaku
Hrát tě naučí vypravěč.
Leda bys udělal gamebook pro vypravěče.
"Už tě sere, že má Petr moc silnou postavu, a chceš ho potrápit? Otoč na stranu 32."
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- MarkyParky
- Příspěvky: 16248
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Teoretizování ohledně remaku
V ideálním případě ano, repsektive ne nutně jen PJ, ale obecně zkušení spoluhráči. Pravidla DrD by ale imho měla počítat i s tím, že nováček zkušený spoluhráče mít nebude, nebo že si nejdřív přečte pravidla a až podle toho se bude rozhodovat, jestli vůbec bude spoluhráče hledat (ať už zkušený nebo ne).
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22578
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Teoretizování ohledně remaku
Zajímalo by mě, jak se v gamebooku hráč naučí vést hru, což je v klasickém Dračáku ta nejdůležitější věc, protože podle toho - stále živého - paradigmatu jen dobrý PJ může zajistit dobrou hru, a to i se špatnými pravidly.
Tedy Vypravěč - vykladač pravidel se zřejmě vždy musí nějak připravit (i když některé deskovky to zvládají rovnou na první zátah), a hráč může začít hrát i RPG bez jakékoliv předchozí přípravy. To se zařídit dá.
Tedy Vypravěč - vykladač pravidel se zřejmě vždy musí nějak připravit (i když některé deskovky to zvládají rovnou na první zátah), a hráč může začít hrát i RPG bez jakékoliv předchozí přípravy. To se zařídit dá.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Teoretizování ohledně remaku
Jerson: Čistě podle gamebooku se to nenaučí PJ ani hráč postavy, oba se většinu svýho hráčskýho know-how naučí až ze zbyku pravidel a z reálný hry. Pointa gamebooku imho je, ulehčit jim přechod ze stavu "vůbec netuším, jak se to hra hraje" ke stavu "ok, pojďme se sejít a zkusit si to zahrát".
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22578
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Teoretizování ohledně remaku
Krčím rameny, protože tomu prostě nevěřím. Dává mi větší smysl dostat se ke gamebooku i k RPG přes vyprávění před spaním, než z jednoho typu hry k druhému.
Třeba Karak je klasickému Dračáku možná blíž než jakýkoliv gamebook. Přesněji tak blízko, že nemálo hráčů ho označuje za RPG a nevidí mezi ním a Dračákem velký rozdíl.
Třeba Karak je klasickému Dračáku možná blíž než jakýkoliv gamebook. Přesněji tak blízko, že nemálo hráčů ho označuje za RPG a nevidí mezi ním a Dračákem velký rozdíl.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Teoretizování ohledně remaku
Mě osobně gamebooky coby "předstupeň" hraní RPG přijdou relativně dobré, protože:
učí "stimulovat" fantasii
jsou alespoň trochu interaktivní
jsou alespoň trochu hrou
narozdíl od jiných her, mají takové "zvláštní kouzlo"
učí číst (- Ano, správně. Protože až se začátečník dostane k těm 100-200 stránkovým RPGčkám, tak... Je bude muset přečíst... (Už slyším, že začátečník musí začít RPGčka na 2-10 stránkových pravidlech. Jistě. Ale tak nějaká taková pěkná, rozšířená, česká, doporučte... ))
Nicméně v dnešní době digitálních her (mobilních a počítačových) gamebooky ztratily už tak trochu místo... Takže je lepší začít na gameboocích, nebo na počítačových hrách? Nevím... Ale vím, že počítačovou hru do té knihy nepřibalím...
učí "stimulovat" fantasii
jsou alespoň trochu interaktivní
jsou alespoň trochu hrou
narozdíl od jiných her, mají takové "zvláštní kouzlo"
učí číst (- Ano, správně. Protože až se začátečník dostane k těm 100-200 stránkovým RPGčkám, tak... Je bude muset přečíst... (Už slyším, že začátečník musí začít RPGčka na 2-10 stránkových pravidlech. Jistě. Ale tak nějaká taková pěkná, rozšířená, česká, doporučte... ))
Nicméně v dnešní době digitálních her (mobilních a počítačových) gamebooky ztratily už tak trochu místo... Takže je lepší začít na gameboocích, nebo na počítačových hrách? Nevím... Ale vím, že počítačovou hru do té knihy nepřibalím...
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22578
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Teoretizování ohledně remaku
To je dost těžké, když ještě nebyl prostor a čas pro to je rozšířit. Ale jedno mám.
hraju: Ω Projekt Omega
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20838
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG
Zatímco tu teoretizujete, Chaosium běžně vydává gamebooky jako úvod do svých RPG - říká tomu "solo adventuresů.
Pro Call of Cthulhu.
A taky nějaké staré pro RuneQuest.
Akorát jsou to samostatné sešity, ne součást pravidel, protože tam by to zbytečně překáželo.
Pro Call of Cthulhu.
A taky nějaké staré pro RuneQuest.
Akorát jsou to samostatné sešity, ne součást pravidel, protože tam by to zbytečně překáželo.
Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG
Mimochodem japonský RPG vůbec neřeší gamebooky a místo toho dávají replaye - přepis 1:1 reálného herního sezení.
Replay je buď nahozený každé kapitoly, kde názorně ukazuje aplikaci pravidel a principů v praxi nebo má samostatnou sekci.
A nejde o žádné dva tři odstavce, třeba v Shinobigami zabíra replay sto stran z dvouset stránkové knihy.
Imho je to podle mě nejlepší způsob jak v pravidlech předat informaci, jak se ta hra hraje.
Replay je buď nahozený každé kapitoly, kde názorně ukazuje aplikaci pravidel a principů v praxi nebo má samostatnou sekci.
A nejde o žádné dva tři odstavce, třeba v Shinobigami zabíra replay sto stran z dvouset stránkové knihy.
Imho je to podle mě nejlepší způsob jak v pravidlech předat informaci, jak se ta hra hraje.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22578
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG
Markusi, a je to úvod do pravidel RPG, nebo do settingu?
Přesněji - řekl bych, že ten gamebook lze použít samostatně jako vstup do daného herního světa.
Nicméně tedy řeším spíše otázku, zda gamebook může ukázat, jak se RPG hraje, a můj názor je, že jen velmi zavádějícím způsobem.
Přesněji - řekl bych, že ten gamebook lze použít samostatně jako vstup do daného herního světa.
Nicméně tedy řeším spíše otázku, zda gamebook může ukázat, jak se RPG hraje, a můj názor je, že jen velmi zavádějícím způsobem.
hraju: Ω Projekt Omega
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20838
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG
Ty gamebooky od Chaosia používají pravidla Call of Cthulhu a slouží tak jako učebnice hry. Víc ti nepovím, nečetl jsem je.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15020
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG
To je možná zase víc zkousnutelné kvůli tomu, že už to má hodně dlouhou tradici; myslím, že mimo Japonsko by dost lidí brblalo, že půlku jejich knížky zabírá hra někoho jiného.Nordoslav píše: ↑16. 6. 2021, 08:35Mimochodem japonský RPG vůbec neřeší gamebooky a místo toho dávají replaye - přepis 1:1 reálného herního sezení.
Replay je buď nahozený každé kapitoly, kde názorně ukazuje aplikaci pravidel a principů v praxi nebo má samostatnou sekci.
A nejde o žádné dva tři odstavce, třeba v Shinobigami zabíra replay sto stran z dvouset stránkové knihy.
Imho je to podle mě nejlepší způsob jak v pravidlech předat informaci, jak se ta hra hraje.
Čímž nechci shazovat užitečnost tohohle formátu, jen že si nejsem jistý jeho přijetím u domácího publika.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG
Lidi zjevně baví koukat na streamovaný hry a zápis je jen jiná formá téhož, takže publikum by si to imho našlo. A ostatně příklady v pravidlech se snažím psát jako "kousky ze hry".Pieta píše: ↑16. 6. 2021, 10:46 To je možná zase víc zkousnutelné kvůli tomu, že už to má hodně dlouhou tradici; myslím, že mimo Japonsko by dost lidí brblalo, že půlku jejich knížky zabírá hra někoho jiného.
Odbíháme ale od tématu.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15020
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Gamebook jako úvod do pravidel RPG
Mockrát jsem viděl, jak lidi frfňají nad tím, že si někdo dovolil do jejich RPG dát minipovídku (stránka, dvě) z toho světa. Pochopení pro stostránkové literární výtvory by myslím nijak zásadně lepší nebylo.
Gamebook se aspoň snaží předvádět rozhodování ve hře, možné důsledky a tak.
Gamebook se aspoň snaží předvádět rozhodování ve hře, možné důsledky a tak.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů