Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Gamebook jako úvod do pravidel RPG

Příspěvek od Markus »

Vytvářím tohle téma oddělením od diskuze Teoretizování ohledně remaku DrD, kde York poslal tuhle otázku:
York píše: 10. 6. 2021, 13:59 Nad tímhle dost přemejšlim. V devadesátkách to určitě smysl mělo, protože spousta lidí vůbec netušila, co si pod RPGčkem představit, ale je to stále relevantní i v roce 2021? Potíž Jarikova dobrodružství pro mě je, že ukazuje o dost jinou hru.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od sirien »

založil si fórum, ale bavili se mu tam lidi... $P
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Markus »

...a on přitom chtěl, aby spíš psali recenze do databáze... O-)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od York »

V zásadě mi jde o to, jestli do remaku patří Jarikovo dobrodružství nebo ne.
Tronar
Příspěvky: 224
Registrován: 15. 12. 2014, 04:05

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Tronar »

Co se pokazi tim, ze ho tam das?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od York »

Tronar píše: 11. 6. 2021, 12:56 Co se pokazi tim, ze ho tam das?
Zvětší to celkovej objem práce, takže zbyde míň sil a pozornosti na ostatní věci. A dá to hráčům mylnou představu o tom, jak se Dračák hraje. V tomhle s Jersonem souhlasím - hlavní devizou stolních RPGček je, že PJ pružně reaguje na cokoliv, co hráče napadne, to gamebooky nedokážou.

Další otázka je, jestli je původní Jarikovo dobrodružství dobrý a pokud ne, jestli bychom ho dokázali zlepšit.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od ShadoWWW »

Já bych se za JD přimlouval. Mělo ho Basic DnD a slavilo úspěch. Měl ho Pathfinder Beginner Box a slavil s ním taky úspěch.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Tronar
Příspěvky: 224
Registrován: 15. 12. 2014, 04:05

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Tronar »

A dá to hráčům mylnou představu o tom, jak se Dračák hraje.
A na to jsi prisel jak, prosim?

Automaticky predpokladam, ze JD nezkopirujes, ale pouzijes vlastni vytvor.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od York »

Tronar píše: 11. 6. 2021, 22:18A na to jsi prisel jak, prosim?

Automaticky predpokladam, ze JD nezkopirujes, ale pouzijes vlastni vytvor.
Při hraní Dračáku ti Pán jeskyně nepředkládá volby. To ani vlastní výtvor nevyřeší.
Tronar
Příspěvky: 224
Registrován: 15. 12. 2014, 04:05

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Tronar »

Pri hrani Dracaku PJ volby predklada neustale. Popisem situace, nastavenim pravidel pred hrou, pozadim postav atd. Vystupem je omezeny pocet moznosti, ktere v dungeonu ani nemusi byt narocne vypsat.
Asi by jsi mel prejmenovat to sve dilo. Dracak jen mate diskuzi.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od York »

Tronar píše: 12. 6. 2021, 18:46 Pri hrani Dracaku PJ volby predklada neustale. Popisem situace, nastavenim pravidel pred hrou, pozadim postav atd. Vystupem je omezeny pocet moznosti, ktere v dungeonu ani nemusi byt narocne vypsat.
To fakt nesouhlasím. PJ před hráče předkládá prostředí a překážky, ne možnosti řešení. V Jarikově dobrodružství jsou volby jako:

Budeš naslouchat ... 55
Půjdeš na sever ... 32
Půjdeš na jih ... 11

Když chceš do chodby rozlejt olej a zapálit ho, nemůžeš, protože na to není připravená volba.

Asi by to nemusel bejt úplně špatnej nástroj na trénink hráčů, pokud tam spoustu zajímavejch možností připravíš, ale furt to budou omezený volby. A nedokážu si představit jak udělat zajímavější boj, ten bys musel mít celej naskriptovanej.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Log 1=0 »

Tronar píše: 12. 6. 2021, 18:46 Vystupem je omezeny pocet moznosti, ktere v dungeonu ani nemusi byt narocne vypsat.
Obrázek

Víra, že nastavením výchozích podmínek, byť i ve specifickém žánru, pokryješ všechny možnosti, už vedla nemálo PJů k tomu, že si nabili hubu při setkání s hráči myslícími trochu out of the box. Rozhodně není dobré ji podporovat.
Nehledě na to, že jako PJ nechceš situace stavět tímhle způsobem - jenom tím osekáváš ze hry část její zábavné složky, moment překvapení.

Já jsem rozhodně proti úvodním gamebookům. Jenom matou lidi.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Pieta »

Jarikovo dobrodružství píše:Další odlišností tohoto dobrodružství je to, že bylo stvořeno a naplánováno předem do nejmenších podrobností. Měl jsi na výběr několik přesně stanovených možností a musel ses rozhodnout pro jednu z nich; ani v případě, že tě napadlo nějaké jiné (a lepší) řešení dané situace, jsi nemohl udělat nic jiného, než co ti autor dobrodružství nabídl. Při skutečné hře to vypadá jinak; tvoje rozhodování není ničím omezeno a můžeš udělat všechno, co tě napadne.
Tronar
Příspěvky: 224
Registrován: 15. 12. 2014, 04:05

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Tronar »

Log: whatever, jeden o koze druhy o voze. Rec byla o tom jak stavet gamebook.
Jarik byl inspiraci pro hrace obecne. Byl psan z pohledu hrace/postavy nikoliv PJ. Pred cim varujes, imho nebylo dusledkem Jarikova dobrodruzstvi. A zanr ala Cube filmy je dobrym prikladem, kde se pletes.

York:
PJ v Jarikove dobrodruzstvi nefiguroval, pokud si pamatuji dobre.
Asi by to nemusel bejt úplně špatnej nástroj na trénink hráčů, pokud tam spoustu zajímavejch možností připravíš, ale furt to budou omezený volby.
Omezene budou vzdy, i pri realne hre. Je uplne bezne, ze hraci neprijdou na vsechny moznosti. Moznosti v gamebooku mohou byt omezene, zalezi cim. A ten gamebook nebyl nikdy mysleny jako vycerpavajici uvod do systemu. Spise jako hacek jak navnadit novacka k precteni 100+ stran pravidel 8) (VIZ PIETA)
Omezenost voleb v gamebooku mi pri pochopeni jak zacit (prvnich par minut) hrat DrD rozhodne nevadila.
Když chceš do chodby rozlejt olej a zapálit ho, nemůžeš, protože na to není připravená volba.
Kdyz ten olej nebude k dispozici, tak neni treba delat volbu.
A nedokážu si představit jak udělat zajímavější boj, ten bys musel mít celej naskriptovanej.
A musi tam byt rosahly/zajimavy/epicky boj?
Nemuze tam byt jen boj jako dusledek spatneho reseni situace? Takze bys klidne mohl projit dungeon bez boje? Napriklad utek z vezeni/z doupete lidozraveho obra/ skretiho tabora. A tahly boj je neco cemu se chces vyhnout?


Oba:
chapu namitky, jen mi prijde, ze jste se zbytecne zasekli.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Teoretizování ohledně remaku

Příspěvek od Log 1=0 »

Tronar píše: 12. 6. 2021, 19:58 Rec byla o tom jak stavet gamebook.
WTF?
Řeč byla o tom, jestli ho tam dávat.

Jasně, že se dá udělat zábavný gamebook, ale to tu fakt nikdo nerozporuje. Jde o to, žegamebook má vždycky na výběr z omezené nabídky možností. Logicky, je to gamebook. RPG ne. V RPG
1) se ti nepodaří nastolit situaci, u které odhadneš všechny reakce, tedy, v jedné scéně možná, ale ne v každé.
2) by ses o to ani neměl snažit.
Tj. gamebook tě nenaučí hrát správně RPG, může tě naučit hrát gamebooky. na čemž není nic špatného, ale jaksi to není úkol pravidel RPG.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Steve a 5 hostů