Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Quentin nadhodil zajímavou otázku, zda je v RPG potřeba, aby se postava zlepšovala, a ještě k tomu nějakým mechanicky podchyceným způsobem, kdy GM uděluje body zkušeností (XP), které se používají buď přímo na zlepšení jednotlivých parametrů postavy, nebo po dosažení určitého počtu postava získá level a s ním spojené vylepšení.
Alternativně se používají Milestones, tedy milníky - zlepšení po ukončení určité části příběhu, kampaně, po nějaké události.
A tím souvisí řada dalších mechanik a efektů, ke kterým se nejspíše dostaneme, nicméně začal bych otázkou, jaký je váš názor na vývoj postavy z pohledu mechanik?
Alternativně se používají Milestones, tedy milníky - zlepšení po ukončení určité části příběhu, kampaně, po nějaké události.
A tím souvisí řada dalších mechanik a efektů, ke kterým se nejspíše dostaneme, nicméně začal bych otázkou, jaký je váš názor na vývoj postavy z pohledu mechanik?
hraju: Ω Projekt Omega
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Ja su mirnej powergamer. Me bavi se hrabat v cislech a vymyslet optimalizaci postavy. Jakoze me to bavi. Realne zacnem hrat cca za mesic, ale uz ted si procitam guidy a options v knihach a vymyslim, jak to udelam. Levelovani s tim souvisi. Uprimne se tesim na dalsi level, a jaky moznosti se me otevrou.
Ne ze bych nezvladal hrat hry, kde tohle neni, ale mam proste rad tu powerlevel krivku kvantifikovanou v cislech.
Ne ze bych nezvladal hrat hry, kde tohle neni, ale mam proste rad tu powerlevel krivku kvantifikovanou v cislech.
- Vallun
- Příspěvky: 32335
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Potřeba to není, ale pro spoustu lidí je to jedna z věcí, které je na hře baví:)
Red Queen effect by to být neměl, a v zásadě tohle téma by mohlo být io tom, co je Red Queen a jak se vyhnotu jeho negativním dopadům...
Já růst postav ve svých hrách vnímám jako integrální součást příběhu - postavy jsou vhozeny do velkého (a snad zajímavého) světa, v němž si hledají své místo... Na začátku se bojí toho, že nepřijdou včas do školy, na konci pak mají v rukou papežskou bulu, jež z jednoho z nich učinila biskupa... Nezlepšují se samoúčelně, ale proto, aby se mohli vypořádat s překážkami, jež jim stojí v cestě...a kterým by se jen tak někdo nepostavil:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
No já mám taky rád "levelování" a čísla u postav i zbraní atd. "Levelování" proto, že prakticky hraju jen dovednostní systémy kde levely nejsou, ale to zlepšení tam pro mě být musí.
Když začnu s postavou hrát, tak neumí nic, ani se pořádně poprat a to zlepšování hezky odráží to, že už někoho přepere, až po to, že mě nikdo nepřepere, ale samozřejmě nejde jen o boj.
A troufnu si tvrdit, že minimálně dva moji kamarádi, se kterými jsme tohle řešívali, to mají stejně.
Když začnu s postavou hrát, tak neumí nic, ani se pořádně poprat a to zlepšování hezky odráží to, že už někoho přepere, až po to, že mě nikdo nepřepere, ale samozřejmě nejde jen o boj.
A troufnu si tvrdit, že minimálně dva moji kamarádi, se kterými jsme tohle řešívali, to mají stejně.
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Já mám rád zlepšování postavy, resp. reflektování vývoje postavy do mechanik hry (jsou-li). Ale pokud se třeba hraje jen "minisérie" (nevím, do 10 sezení?) a postavy už začínají jako profíci, tak mi nevadí, když absentuje/omezuje se na ad hoc úpravy (ztratil jsi přízeň boha, už nemůžeš sesílat zázraky).
U kampaně to vnímám ale jako nezbytnost, část zábavy z kampaně je právě v tom vývoji, adaptaci na tlak prostředí, vzájemné ovlivňování postav...že se bývalý žoldák naučí od potulného zaříkávače, jak pozná projevy magie nebo, že nepřítel bude sesílat nějaké kouzlo a jak mu v tom zabránit nebo se připravit. A zaříkávač zase dostane od žoldáka přednášku o tom, že by měl nosit alespoň prošívku a po večerech ho bude učit šermovat. Nebo když příliš mocný protivník, co postavám těžce zatápí, donutí jinak dobrotivého mága, aby se ze zoufalství pohroužil do studia zakázaných oborů a třeba uzavřel dohodu s ďáblem...
U kampaně to vnímám ale jako nezbytnost, část zábavy z kampaně je právě v tom vývoji, adaptaci na tlak prostředí, vzájemné ovlivňování postav...že se bývalý žoldák naučí od potulného zaříkávače, jak pozná projevy magie nebo, že nepřítel bude sesílat nějaké kouzlo a jak mu v tom zabránit nebo se připravit. A zaříkávač zase dostane od žoldáka přednášku o tom, že by měl nosit alespoň prošívku a po večerech ho bude učit šermovat. Nebo když příliš mocný protivník, co postavám těžce zatápí, donutí jinak dobrotivého mága, aby se ze zoufalství pohroužil do studia zakázaných oborů a třeba uzavřel dohodu s ďáblem...
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3832
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Tohle všechno ale přeci jde zvládnout i bez levelovací mechaniky... Naopak mi přijde že ta v tom účinně brání, protože většinou takovéhle roleplayově zajímavé multiclassování znamená, že budeš mít ve výsledku méně schopnou postavu, než kdybys postupně nabíral boosty, které ti přísluší.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Selhan:
Jinak, pokud hraješ v nějakém systému, který ti brání hrát hru, tak, jak by se ti líbilo, hraješ podle mně špatný systém.
Bych mohl rovnou odkázat na Kostku a jistý článek...
Nejsou-li, tak neřeším. Jsou systémy, co vlastně neřeší skilly postav ale spíš kontrolu nad vyprávěním apod.
Jinak, pokud hraješ v nějakém systému, který ti brání hrát hru, tak, jak by se ti líbilo, hraješ podle mně špatný systém.
Bych mohl rovnou odkázat na Kostku a jistý článek...
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15086
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Levelování je zábava.
Jako bonus, u složitějších systémů umožňuje hráčům začínat s jednoduššíma postava, kde toho nemusí tolik řešit, a můžou se snáz učit systém samotný. Pokročilejší hráči pak snadno začnou na vyšších úrovních, aby ty příliš jednoduché začátky přeskočili.
Red Queen mi nevadí, když se děje jenom v číslech, dokud se postava zároveň rozvíjí do šířky - dokáže si poradit ve víc situacích, má víc možností, jak se k něčemu postavit, získává schopnosti se silnějšími účinky. Což se, kupodivu, ne všem hrám podaří.
Red Queen je tady do nějaké míry nevyhnutelný. Pokud postavy číslíčkově rostou, tak ty možnosti jsou cca 1) potkávat silnější nepřátele, než dřív, 2) potkávat stejné nepřátele ve velkých počtech, ale komu by se to pak chtělo házet, 3) přestat se dostávat do nebezpečných situací.
Jako bonus, u složitějších systémů umožňuje hráčům začínat s jednoduššíma postava, kde toho nemusí tolik řešit, a můžou se snáz učit systém samotný. Pokročilejší hráči pak snadno začnou na vyšších úrovních, aby ty příliš jednoduché začátky přeskočili.
Red Queen mi nevadí, když se děje jenom v číslech, dokud se postava zároveň rozvíjí do šířky - dokáže si poradit ve víc situacích, má víc možností, jak se k něčemu postavit, získává schopnosti se silnějšími účinky. Což se, kupodivu, ne všem hrám podaří.
Red Queen je tady do nějaké míry nevyhnutelný. Pokud postavy číslíčkově rostou, tak ty možnosti jsou cca 1) potkávat silnější nepřátele, než dřív, 2) potkávat stejné nepřátele ve velkých počtech, ale komu by se to pak chtělo házet, 3) přestat se dostávat do nebezpečných situací.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Hlavní důvod, proč jsem se pustil do psaní Dračáku, byl, že nám v dlouhodobý kampani v systému bez schopností chybělo jejich získávání, a to i přes to, že stejnej efekt dávaly kouzelný předměty. Tj. nějakou formu učení se novejch schopností v dlouhodobý hře to určitě chce.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Mně na levelování irituje, mimo jiné, že překáží v hraní krátkých a uzavřených kampaní. Začínat na vyšších úrovních působí cheap a skončit dřív zamrzí (zejména, když máš před sebou bichly plnou high-lvl schopností). Hráči automaticky předpokládají cestu skrz všech 20 úrovní.
Přitom většina “příběhů,” které hrajeme, se bezpečně vejde (in dnd terms) do úrovní 3-7.
Někdy hra přestane bavit, jindy přirozeně dorazí k uspojivému konci. V obou případech musíme pokračovat, protože postavy jsou teprve lvl 5. Dnd leveling system je takový sunk cost fallacy simulátor
Přitom většina “příběhů,” které hrajeme, se bezpečně vejde (in dnd terms) do úrovní 3-7.
Někdy hra přestane bavit, jindy přirozeně dorazí k uspojivému konci. V obou případech musíme pokračovat, protože postavy jsou teprve lvl 5. Dnd leveling system je takový sunk cost fallacy simulátor
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15086
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
To je jen psychologický. Začít na vyšších úrovních je v pohodě. I Gygax začínal na trojce.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Nemáš na to nějaký zdroj nebo screenshot, co bych mohl poslat našemu OSR fanatikovi?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Quentin: Taky můžete levelovat častějš nebo přestupovat o dva levely.
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Co znamena ze pribeh se vejde do 3-7? Me prije podezrele, ze jsi trefil ten jedinny rozsah kde je moderni dnd hratelne.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15086
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proč zlepšovat postavu / expit / levelovat & Red Queen Effect
Mám to odsud, což není zrovna pádný důkaz.
Nepoužívej "moderní dnd" jako terminus technicus, který znamená "moderní dnd kromě 4e". d-:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 8 hostů