[hardcore teorie] Šest kultur hraní

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od Vitus »

Tak já se taky zkusím přidat:

První polovina 90. let pro mne bylo seznámení se s hrou a z hlediska herní kultury bych ji spíše než "soutěžením" nazval "experimentováním" - kromě zkoušení, co se v rámci pravidel dá a nedá (a skutečně nešlo o svět, ale o prolézání dungeonů, ponejlépe co nejhustěji nakreslených na čtverečkovaném dvoulistu A4, začasté s cílem "vylootit, vyexpit, vylevlit"), tak se zkoušelo, kde má DrD1.x slabiny, co půjde zaimplementovat do DrD1.x z jiných her (u nás to byl pokus o přenos Skill tabulek z AD&D2e), co se bude muset doplnit nějakými domácími pravidly (u nás to byly experimenty s pravidly na morálku či seriózně míněná debata, jak do hry dostat postavu s povoláním "filosof", jejímž výsledkem bylo, že by se jednalo o mimořádně silné povolání, protože "filosofie je matkou věd") a podobně. Ta story tam moc nebyla a na hraní postavy došlo spíše v mezních situacích. Tohle nás po docela krátké době přestalo bavit.

Druhá polovina 90. let byl u mne osobně útlum hraní RPG, protože "vylootit, vyexpit, vylevlit" (OT: není to náhodou definice pro dungeoncrawl?) nás přestalo bavit a zkoušel jsem hledat cestu k tomu příběhu, ale moc nebylo, jak to pojmout - internet se všemi vymoženostmi začal být běžnou realitou až někdy po roce 1998, takže pokud člověk neměl někoho, kdo měl něco ze západu a uměl dobře anglicky, tak mezi "vylootit, vyexpit, vylevlit" (zastoupené Dechem Draka) a prázdnotou nedostupnosti věcí na západě, kromě Asterionu (jenž se mi ale nelíbil a byl až v roce 1999) a pak Tarie, nebylo vlastně zbytí, než jít cestou vlastního světa, vlastní adaptace (a upouštění pravidel v zájmu příběhu). Podle mne proto tolik domácích světů a některé nebyly vůbec špatné a dokonce se nakonec probojovali i na internet (Vukogvazd, Liscanora).

Začátek 2000 byl moment, kdy se začínala ta česká scéna díky internetu, dostupnosti materiálů i zlepšení jazykové průpravy protínat s tou angloamerickou a nakonec snad i světovou scénou. A i když tu byl pocit, že by se mělo víc dbát na ty příběhy a míň na ty mechaniky, v podstatě jako reakci vyšly pravidlově velice "heavy" DrD+, které mne ale vlastně v roce 2004 vrátili k aktivnímu hraní a které se mi na začátku hodně líbili, než jsem v praxi pochopil, že tudy cesta vést nemůže.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od sirien »

Markus: celá představa, že existovala nějaká "jedna komunita DrD" je naprosto mimo realitu. Stejně tak představa že by Dech draka byl nějak reprezentativní mimo bublinu svých čtenářů (což byla menšina hráčů) - pro dracidoupe.cz to platí ještě víc.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od Markus »

Já neříkám komunita, ale kultura. Je to fakt rozdíl. Třeba Dech draka IMHO vyjadřoval určitou kulturu dost silně, stejně jako mistrovství světa v DrD - tu samou. (Zúčastnil jsem se ho v roce 1998, myslím. 8) )
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od sirien »

Markus píše: 31. 5. 2021, 11:35Já neříkám komunita, ale kultura.
Markus píše: 30. 5. 2021, 23:07Ale myslel jsem právě komunitu DrD, která ...
----

...anyway. Trpíš přetrvávajícím bludem nějaké jednotnosti a ucelenosti věcí. Mistrovství v DrD se stylově dost vyvíjelo, pokud mi je známo tak už v těch devadesátkách. Styl reprezentovaný v Dechu draka možná někdy potkalo - možná ale taky ne. Dech draka který pamatuju já jako první (nějaký ten konec devadesátek) už s mDrD 1:1 moc nebyl a posunul se někam trochu dál (minimálně část jeho autorů - touhle dobou tam pokud se nepletu začíná psát třeba Charles atp.?) Čtenáři Dechu draka ho rozhodně nehltali nekriticky - pamatuju okolo sebe hodně lidí co si z něj docela vybírali to co se jim hodilo a to co šlo stylově mimo ně a naprosto to ignorovali. Atp.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od Vitus »

Sirien píše: 31. 5. 2021, 11:58 Čtenáři Dechu draka ho rozhodně nehltali nekriticky - pamatuju okolo sebe hodně lidí co si z něj docela vybírali to co se jim hodilo a to co šlo stylově mimo ně a naprosto to ignorovali. Atp.
Coby regulérní čtenář DD si dovolím doplnit, že zde má Sirien naprostou pravdu i pro tu část DrD populace, jíž jsem tehdy potkal, tedy jsme se k obsahu DD stavěli přesně podle kritéria "tohle určitě použiju - tohle možná použiju - tohle možná nepoužiju - tohle určitě nepoužiju" :).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od Jerson »

Za sebe můžu říct, že "kultura" hraní DrD (ať už to znamená cokoliv) lidí okolo mě byla dost různorodá. Ostatně to dokazují i opakované výtky, že moje WTF zkušenosti s powerplayery a rulelawyery se neshodují se zkušenostmi jiných lidí, což zase další komentátoři vyvrací s tím, že oni zkušenosti mají podobné.

Hrál jsem s GMma, kteří prosazovali tvrdý railroad, i s těmi, kteří to brali tak nějak volně a imrpovizovaně, sám jsem se snažil vytvořit nějaký logický "středověký" svět s magií, ale společně s mými spoluhráči jsme hráli pod vedením GMma, který používal jeskyně z Dechu draka, jen zdvojnásobil množství nepřátel a pastí, protože uznával pouze styl, kdy se většina družiny potácí jen pár životů nad vyřazením či smrtí, protože tak to bylo podle něj zábavné. Vedle toho jsem hrál s onou WTF skupinou, ve které v několika situacích došlo vyloženě ke střetu mezi jedním či dvěma hráči a PJjem, protože se ve vedení hry částečně střídali a občas dokonce se stejnými postavami. O něco málo později se k tomu přidal Asterion, do kterého jeden z autorů kvůli svému bratrovi zavedl skřítky, které třeba hráči okolo mě z větší části nesnášeli. Ještě vedle stála Taria, která byla vytvořena mnohem "civilněji" a vlastně byla blízká mé představě herního světa (i když v těch dobách jsem už DrD nehrál ani nouzově).

Samotné jeskyně v Dechu draka byly značně různorodé kvality, skoro bych řekl "jedna horší než druhá", ale zase tak moc jsem jich nehrál. Docela vtipné bylo, jak v jednom článku kritizovali jeskyni (tedy příběh a provedení) hry na Mistrovství v DrD, jak je děj i samotné podzemí podovné (mírně řečeno), aby o pár čísel později tato jeskyně vyšla také. Vedle toho byly různé články, jak dělat jeskyně uvěřitelněji a logičtěji (tedy s vyšším Jerson skóre), později se řešila i ekologie jeskyně, tedy vnitřní dynamické fungování, a přitom vedle toho vycházely občas dost pitomá dobrodružství. K tomu ještě nová pravidla, která Dračák komplikovala a která někteří vychvalovali, zatímco jiní je odmítali, a ti zbylí (jako já) si lámali hlavu, jak tahle pravidla organicky dostat do hry, aby fungovala, a proč "autoři" přidávají nebo nechají někoho jiného přidat vlastní pravidla, když je těžké je použít a nedokážu zařídit, aby hra s nimi byla zábavné. To že by někdo v "oficiálním" časopisu mohl zveřejňovat nějaká "neschválená" pravidla mi v té době ani nepřišlo na mysl.

Ještě v roce 2002 si vzpomínám na diskuse dračákistů, zda mají elfové špičaté uši nebo ne, když po sobě z jedné strany házeli Tolkienem a Sapkowským a z druhé strany vlastní tvorbou, která tyto "kánony" neuznávala.

Takže tuhle "kulturu" bych označil slovy vřící kotel jen proto, že spojení naprostý bordel si musím nechat pro jiné případy.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od York »

Já jsem zcela určitě existoval mimo otevřenou komunitu DrD, ale hrával jsem RPGčka s pár lidma z Altaru včetně několika autorů DrD.

První fáze bylo hraní na základce v devadesátkách. Moc si na to už nepamatuju, snad jen, že jsme hrávali hlavně o přestávkách, že PJ už tehdy měl vlastní svět, kterej se ale do hry moc nedostával, že jsme si pravidla nijak zvlášť neupravovali a že jsem strašně moc chtěl mít maxnutý vlastnosti.

Pak jsem DrD na dlouho přestal hrát, protože mě uchvátil Shadowrun. Vrátil jsem se k němu po několika letech, to jsme opět hráli v PJově světě (tentokrát se do hry dostával mnohem víc) a v jeho vlastních pravidlech inspirovanejch dračákem. Ze začátku jsme hráli hodně oldschool stylem, hodně se umíralo a tak, pozdějš jsme přešli na částečnej railroad. Postupně jsme PJe naučili nefudgovat kostky, na konci to dělal jen výjimečně a "viditelně" - skoro všechno házel otevřeně a když chtěl něco fugdnout, tak si hodil "za zástěnou", typicky třeba když by rána mohla postavu dorazit.
Lethrendis

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od Lethrendis »

Připojím své zkušenosti s DrD a začátky hraní. Předem říkám, že jsme asi dost atypickou patou, která do žádné "kultury" nepatří. Ještě bych dodal, že jsme už od základky parta fakt geeků, milovníků fantasy i sci-fi, filmů i knih, máme mezi sebou sběrače komixů, znalce různých univerz (SW, Warhammer, Tolkien, Sapkowski a všech možných dalších autorů atd).

S DrD1 jsem se setkal někdy kolem 93/94 ve formě klasických dungů. Ale pamatuju si, že už od počátku mi přišlo, že je to "málo" a chtěli jsme hrát epickou fantasy po vzoru Conana a Středozemě. Brzo jsme vyšli ven z jeskyně a začali hrát příběhové hry. Náš první svět byl právě conanovský. Ale skřípalo to, protože DrD1 umělo nabídnout generickou fantasy, ale ne toho Conana. Někdy brzy poté (cca 95/96?) jsme se seznámili s SR2. Ze začátku se to lidem moc nezamlouvalo, to až později.

Zlatá éra našeho hraní přišla v nultých letech, kdy jsme jeli kampaně s předem rámcově domluveným směřováním, začínalo domlouvání hráčů s PJ nad příběhy postav "na míru" atd. Příběh je u nás základ. Vytvořili jsme dva mamutí světy pro DrD, velmi propracované. Oba byli nepříliš paradoxně velmi podobné, generická fantasy. Plus obří kampaně v Šestém světě. Používali jsme dlouho buď pravidla DrD1, nebo SR2, byli jsme si vědomi jejich nedostatků, ale jeli jsme je rámcově RAI (viz debata na Kostce, co to znamená "respektovat" pravidla"), protože jakékoliv houserulování a překopávání nám/mi přišlo kontraproduktivní. Pravidla jsme Navíc v té době už odhadem 80 % našeho hraní šlo mimo pravidla do oblastí, která vůbec nepokrývala. Takže roleplay postav, imerze, dlouhé rozhovory s NCP, strategické plánování atd. Byli jsme v někdy po roce 2000 jednou Gameconu a byli z toho těžce rozčarováni.

V desátých letech postupný útlum hraní spojený s nedostatkem času (fotříci od rodin). Tu a tam koketování s jinými hrami/novějšími edicemi (třeba rok DrD2), ty ale nám nedokázaly zajistit to, co jsme měli rádi, ten svůj styl jsme si prohloubili. A furt návraty k DrD1, které měli líní hráči tak zažité, že jim přišlo elementární a nepřekáželo hře. Ale hodně jsem tlačil na jiné volnější systémy, přišlo mi to prostě ohrané, být vždycky v zajetí levelování jednoho z pěti povolání. V posledním zhruba roce kombinujeme SR6 a Fate v prostředí Warhammeru.

A teď to důležité ohledně trendů: Nikdy jsme nehráli nějaké moduly nebo cizí světy, Asterion nebo cokoliv, Dech draka jsem četl možná pár čísel. Sranda byly Šavlozubky, ale spíš jako inspirace, do hry se toho dostalo minimum. Každopádně pokládám nás za endemitní bublinu, mimo širší komunitu. Myslím, že jsme dost atypická parta, která určitě nebyla masivně dotčena žádnými cizími vlivy (nebo "kulturami"), ke všemu jsme došli postupně sami vlastním vývojem. Bylo dost hráčů, které jsme protočili, ale to byli většinou úplní nováčci, takže nás moc neovlivnili, to spíš my je. V posledním roce jsme začali hrát (online) s cizími lidmi SR a je to hodně zajímavý zážitek - někdy jsem měl pocit, že náš styl představuje jakousi "moderní avantgardu" ve střetu s lidmi, kteří zamrzli v devadesátkách a krokování na mapách. Tak jsem začal v SR připravovat battlemapy, to jsem předtím nedělal snad nikdy :)

Jsem si jistý, že podobných skupin, které se vyvíjejí vlastními směry je hafo. Všechny jsou unikátní, byť se ve výsledku třeba ani moc neliší. Hovořit proto o nějaké ucelené kultuře nebo několika škatulkách je strašně omezující a zavádějící. To by šlo říct maximálně o lidech, kteří se hojně "meziskupinově" ovlivňují a myslím, že takových je menšina.
Uživatelský avatar
Almad
Příspěvky: 631
Registrován: 12. 9. 2006, 23:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od Almad »

Lethrendis píše: 1. 6. 2021, 10:57 Jsem si jistý, že podobných skupin, které se vyvíjejí vlastními směry je hafo. Všechny jsou unikátní, byť se ve výsledku třeba ani moc neliší.
Já s timhle souhlasim. Mimo jiné i proto, že jak přesně každý tvořil vlastní svět a s ním vlastní pravidla jak je rouboval na svůj styl hry, tak se stával nekompatibilním s ostatními hráčskými skupinami. Myslim že "byl sem na GC a s hrůzou odjel" taky nebude ojedinělá zkušenosti.

Zažil jsem PJ co tenhle směr dotáhli fakt daleko. Pamatuju si Killmanův vlastnoručně napsaný informační systém na jeho svět (to bylo tak 2002 a bylo to v něčem jako Delphi) s opravdu mrakama digitálních map. Ne všichni vyprodukovali takový množství doplňků, ale myslim že ten trend "PJ má svůj svět, který rozvíjí a v podstatě 'hraje jeho historii'" byl poměrně rozšířenej.

Je to taky vidět na příspěvcích na dracidoupe.cz: ve zlaté éře (což bylo tak 2001-2005...hm vida, zkusim vytáhnout nějaké statistiky, ale něco je vidět z příspěvkovejch soutěží) tam lidi dávali fakt hodně širokou paletu doplňků, které všechny byly v kategorii "inspirace" a přes široký rozpětí herních stylů a samozřejmě vzájemně nekompatibilní.
Starý člen http://rpg.church
Uživatelský avatar
Almad
Příspěvky: 631
Registrován: 12. 9. 2006, 23:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [hardcore teorie] Šest kultur hraní

Příspěvek od Almad »

Sirien píše: 31. 5. 2021, 11:28 Markus: celá představa, že existovala nějaká "jedna komunita DrD" je naprosto mimo realitu. Stejně tak představa že by Dech draka byl nějak reprezentativní mimo bublinu svých čtenářů (což byla menšina hráčů) - pro dracidoupe.cz to platí ještě víc.
Jenom proto, že lidi popisovaly redaktory rubrik jako nestvůry ještě neznamená, že to byla bublina!

(souhlas)
Starý člen http://rpg.church
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů