Jak být dobrým hráčem?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Markus »

A myslím tím skutečně hráčem, nikoli Vypravěčem/GMem/PJem/Sudím...

Tady na Fóru se bavíme hlavně o věcech souvisejících s vedením hry – jak rozhodovat herní situace, jak se na hru připravovat, kde brát inspiraci... Dává to smysl, vždyť většina z nás, kdo máme potřebu řešit hry podrobněji a zamýšlet se nad nimi, jsme zároveň i PJové, GMové atd. a zajímá nás, jak se ve své "práci" zlepšit.

Tohle není taková diskuze. Pojďme se bavit o tom, jak být dobrým hráčem. Běžným řadovým hráčem, co má svoji postavu, nemá vypravěčské pravomoci a prostě „jen hraje“. Jak hrát dobře?

Pokud jste Vypravěči, podělte se o to, čeho si u hráčů ceníte, co od nich očekáváte, co vás při hře od hráčů strašně štve a co vám naopak pokaždé udělá radost a nadchne vás to do hry.

:!: Důležité upozornění. :!: Tahle diskuze má být a nutně bude velmi subjektivní a osobní. Berte ji jako takovou zpovědnici. Vylejte si srdíčko. Není cílem a ani není možné hledat „objektivní pravdu“, tak se o to prosím nepokoušejme. Zajímá mě, jak vypadá skvělý ideální hráč pro každého z vás. Polemizování s ostatními je samozřejmě vítané, ale zkusme ho prosím vést spíš v nevážném duchu: „Jé, to je zajímavý, že ty si ceníš zrovna tohohle, mě to naopak vadí :)“ Nehádejte se o to, kdo máte pravdu. (Hint: nikdo). Hororové historky, vtípky, nadsazené výkřiky a teatrální výstupy vítány!
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od KDolecek »

Poslední dobou hodně střídám systémy, přístupy i žánry a když se oprostím od toho co mají odlišné, tak mi zůstanou dvě věci, které od hráčů potřebuji, aby hra byla zábava.
1) Ochota bavit se o hře. U her na více než jedno nebo dvě sezení potřebuji s hráču mluvit o tom, co od hry očekáváme, co chceme, aby se v ní dělo, jak jí budeme hrát. A naopak zpětně po sezení reflektovat jak se nám to daří a zda to chceme měnit.
2) Dodržovat sociální kontrakt skupiny. Ten je vlastně výsledkem těch konverzací a může se měnit. Ale pokud jsme se na něčem dohodli, tak očekávám, že se snažíme to společně dodržovat. Třeba o některých tématech nemluvíme, nebo se držíme žánru, nebo jsme se dohodli na stupni zoomu ve hře. A pokud to chceme změnit, tak se vracíme k bodu 1).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Markus »

Vykopnu v návaznosti na vedlejší diskuzi o popisech.

Dobrý hráč je pro mě takový, který při hře pomáhá budovat plastický obraz situace. Nesoustředí se jenom na to, co chce jeho postava dělat, ale taky na to, aby o tom předával plastickou představu ostatním. Popisuje svou postavu a její jednání, pomáhá vykreslovat celkový obraz.

Běžný hráč používá přímou řeč a pokládá doplňující otázky:
- „Budu pozorovat průběh plesu a všímat si toho, co se děje.“
- „Nevšiml si nás náhodou někdo?“

Dobrý hráč tomu dokáže dát hmatatelnější rozměr, popíše situaci plastičtěji a pomůže mi líp si ji představit:
- „Vstoupím do sálu, od procházejícího číšníka si z tácu vezmu šampaňské a procpu se mezi lidmi někam do rohu. Tam nenápadně usrkávám ze skleničky a všímám si toho, co se na plese děje.“
- „Zatímco ostatní mlátí toho nebožáka, popojdu zpátky ke vchodu do uličky, přitisknu se ke zdi a vyčuhuju zpátky na náměstí. Nevšiml si nás náhodou někdo?“

Jako Sudí si takovéhleho způsobu hry cením, protože mi výrazně usnadňuje práci. Hráč mi dává doplňující materiály a popisy, kterých se můžu chytit a rozehrávat je. Nemusím se na ně vyptávat a tahat to z něj jak z chlupaté deky. Můžu rovnou reagovat, přebírat je, rozvíjet je dál.

Jako spoluhráč si takových hráčů cením, protože tak vzniká plastičtější a zajímavější atmosféra a dojem ze hry. Můj ideální zážitek ze hry ve výsledku připomíná nějakou dobrodružnou povídku – chci si tu situaci představovat, chci ji plasticky vidět před sebou. Proto mi nestačí jenom suché hlášení akcí a dotazů, ale chci k tomu i nějakou texturu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Jerson »

Říkat přiměřené množství popisů, dost pro představu, ale ne o moc víc. Nahrávat ostatním postavám, pokud jsou na scéně, tak se na ně obracet, a pokud nejsou, tak s nimi naopak nemluvit.
Znát základ pravidel a používat je v takové míře, jak je to ve skupině obvyklé, místo tvrzení "dávám důraz na příběh".
Dakar zajímavé a pokud možno neopakující se věci, když na ně míří kamera, ale neusurpovat celý prostor a všechen čas pro sebe (to mi moc nejde, jak hraju postavy málo).
A dělat i pár věcí mimo hru, pokud to ostatním a hlavně Vypravěči pomůže a zkrátí jeho čas přípravy.
Angri
Příspěvky: 104
Registrován: 6. 2. 2021, 01:40

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Angri »

Toto téma mě také napadlo s ohledem na to, jak poslouchám WFRP - je to tvůj pohřeb.
Říkal jsem si, že si to poslechnu a budu se snažit pozorovat jak kdo hraje, co dělám špatně, abych byl lepším hráčem.
A myslím, že právě na těchto videích se dají pozorovat momenty, kdy se někdo zachoval jako dobrý hráč a momenty které jsou wtf.

Např. zde v čase 2:45:50 jsem řekl, že se mi vyplavil adrenalin - je to ok ?? , neměl bych jen říct, že jsem tam naběhnul a jednu mu vrazil ?
https://www.youtube.com/watch?v=xgb9WGyxhsU

Nebo v čase 3:08:30 - 3:09:30 jsem řekl, že jsme myslel že mrtvolu rozpíchám, ale nakonec to neudělám, to je myslím hráčsky také úplně mimo.

Snad neodchyluji téma diskuse? Kdyby něco tak mě zastavte.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Selhan »

Nahrávat ostatním - základem je nekazit jim jejich hráčské záměry a neusurpovat si celou hru pro sebe, ale dobrý je ten, kdo umí i nadhazovat.

angri: Vůbec mi to mimo nepřijde, za mně naopak. Mám rád, když se ukáže i co postavy cítí a o čem přemýšlejí, a tohle zrovna bylo v zájmu toho nerozbíjet záměry ostatním. Postava fanatika, kterému rupne v bedně a jde vraždit, je podle mě fakt jedna z nejhorších :D
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Markus »

Angri: Mně se takové popisy taky líbí. Tobě možná přijde, že tím "prozrazuješ moc" a měl by ses soustředit jenom na to, co můžou ostatní postavy vidět. Jenomže ostatní postavy IMHO můžou velmi dobře vidět to, že jsi chtěl mrtvolu rozpíchat a nakonec jsi to neudělal. To může být velmi snadno viditelná věc, pozná se to podle pohledů, pohybů, výrazu člověka...

Ale je mnohem efektivnější to popsat přesně těmihle slovy („Chtěl jsem ho rozpíchat, ale udržel jsem se“), protože tak ti to každý snadno představí a všichni si odnesou stejný dojem. Kdyby ses to snažil popisovat nějak technicky (škublo mi v oku, trhne se mi ruka, udělám krok tam a pak zase zpátky), tak je to spíš matoucí a na škodu.

A to nehledě na to, že mě jako spoluhráče zajímají i „neviditelné“ pohnutky ostatních. Takže dobrý.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Vitus »

Za mne souhlas s tím, co jste zatím napsali všichni - když se podívám na Gerharda, tak vlastně byl v každé hře krapátek jiný, protože (coby hráč):
- jsem vnímal ten úzus skupiny pokaždé jinak (u Markuse a Bubáka jsem napoprvé například tak zcela netušil, kam až je možné s hraním postavy zajít, zato u Bifiho, když se rozjel Sven a Emil, alias Smrq a Peter, a Bifi to kvitoval pozitivně, nebyl pro mne problém se na to naladit)
- byl jsem připraven se bavit, ale taky částečně i vnímám svoji spoluzodpovědnost za bavení se dalších (včetně Vypravěče), takže asi bych neměl tendenci z toho dělat kůlničku na dříví nebo jet si jen to své (proto možná Gerhard občas spíše působí dojmem jako "mothers little helper")
- jsem nevěděl občas, jak se do těch popisů vhodně zapojit (tady to trochu souvisí i se znalostí světa, u her ve WFRP, kde šlo hodně o ty sociální interakce, jsem měl občas za Gerharda problém uchopit to správnou polohu, co si vlastně můžu dovolit jako hráč nebo jako postava, u toho Bubákova a DCC modulu to by trochu jednodušší, protože tam o sociální interakce nebo kontext moc nešlo)

Ještě bych dodal, že asi jako hráč v rámci skupiny by se každý jeden měl snažit "nahrát na spot light" i jiným, asi mi to moc nešlo (trochu s tím on-line formátem bojuji), ale třeba když mi přišlo, že Angri začíná být třeba moc pasivní, tak skrze Gerhardovo pobízením jsem se Christiana (Angriho postavu) pokoušel zapojit. Ovšem o to líp (jak pro mne, tak pro Gerharda) vyšel ten šok, když se Christian sebral a jednoho z těch šašků mamky Ledermanové uzemnil. To bylo na panáka nejen ve hře, ale i v realitě :).
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od boubaque »

Ať už jako vypravěč, nebo jako spoluhráč mám v zásadě jediný požadavek na spoluhráče (včetně vypravěče): snažit se o to, aby se u hry všichni bavili. Zásadní mi v tomhle přijdou dva projevy:

Nechávat prostor pro hraní všem spoluhráčům – nekrást si všechen spotlight, dávat prostor prosadit se i ostatním (ale nenutit je do hraní zejména v mnou vymezených chvílích, "ať nemají pocit, že nic nerozhodují"), nerozhodovat a nehrát za ně, ať už svým pedantstvím (že vím všechno nejlíp), nebo bezohledností* (kdy třeba navezu skupinu do boje, se kterým nepočítal ani GM a před kterým naopak jasně varoval, a tak teď musí řešit, jak z toho neudělat TPK).

Důvěřovat ostatním hráčům, zejména v jejich volbách (i kdyby byly objektivně a předvídatelně špatné) – nekritizovat je za to, že jednají netakticky, za to, že se pouští do něčeho, z čeho budou problémy (proto to přece hrajeme, ne?), hrát trochu unsafe a dokázat opustit svoje plány ... a hrát otevřeně ohledně svých záměrů (což může porušit vypravěč, protože často je to věc taktické výzvy, překvapení nebo pointy – tady záleží na žánru a social contractu hry – ale obecně i vypravěč by měl říkat, nejen co NPC dělají, ale i za jakým účelem**).

* Proto taky většinou nemám rád, když se u hraní pije, protože to schopnost rozeznat a omezit svou bezohlednost výrazně snižuje.
** Protože to sjednocuje společnou představu, což se řeší zase vedle.

Ostatní věci jsou jen nadstavba, a když všichni okolo stolu zvládnou ty dvě věci nahoře, tak se už může pokazit jen to, že vypravěč chce dávat hráčům prostor, ale hráči svorně chtějí "přistoupit" na vypravěčovu přípravu a zjistit, co si na ně nachystal. Takže vypravěč pak celou hru táhne, aniž by se o to sám snažil, a hráči se samostatně do ničeho nepouštějí a nechají se vést a "překvapovat". Ale to se děje poměrně málo a řekl bych, že jen se specificky k tomule naučenými hráči.

Vzájemně si nahrávat (jako rozšíření principu "dávat prostor ostatním") je sice super, ale je potřeba se to naučit a nedělat to blbě. Jsou hráči, kterým opravdu stačí za čtyři hodiny hry říct dvě věty, a pokud je nutím hrát víc, kazím jim zážitek. A taky je umění nahrát ve chvíli, kdy druhý hráč chce hrát a ví, co může hrát – už se mi několikrát stalo, že mě někdo navezl do nepřehledné situace, ve které jsem nechtěl být a kdy jsem hlavně vůbec nevěděl, co mám dělat, a v tu chvíli se na mě někdo otočil a očekával, že budu nějak smysluplně jednat (třeba i proto, že si všiml, že už se začínám nudit).
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Bifi »

Ja len tak utrúsim bokom: Na Markusovi-hráčovi je vidieť, že u neho preráža Markus-gamemaster. Ako hovorím vo vedľajšom vlákne, nemyslím si, že je pre hráčov prirodzené vytvárať spoločnú predstavu, kto kde stojí.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Markus »

Přirozené to možná není, ale mně to přijde dobré. :)
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Pieta »

Jakékoliv konkrétní rady v téhle věci budou dost výrazně individuální. Klidně i v jedné skupince, mezi stejnými lidmi, může být stejné množství popisů jednou být "ok, trochu strohé, ale proč ne" a podruhé "přestaň už cpát omáčku a řekni, jaký move používáš"; stejné množství rad bude jednou "trochu moc mi kecáš do mojí postavy" a podruhé "vidíš, to mě nenapadlo, to je dobré". Takže to, co má smysl řešit univerzálně, je, jak aplikovat "don't be a dick" v praxi herního stolu, a to už Bubák napsal i za mě. (-;
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Markus »

Pieto, že "to je individuální", všichni víme. Řekni mi, co se individuálně líbí tobě. :P
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Pieta »

Markus píše: 8. 4. 2021, 17:56Pieto, že "to je individuální", všichni víme. Řekni mi, co se individuálně líbí tobě. :P
Vždyť jasně píšu, že hru od hry je to jiné. Dobrý spoluhráč na 4e nemusí být dobrý spoluhráč na A Penny for My Thoughts. Dobrý spoluhráč na hru ve třech nemusí být dobrý spoluhráč na hru v šesti. Dobrý hráč na hru, kde hraju, nemusí být dobrý hráč na hru, kterou vedu.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Jak být dobrým hráčem?

Příspěvek od Sosacek »

V jedne PbtA hre bylo
Player Principles

Act with conviction
When a character wants to do something, just have them do it. Asking the GM “can I do X?” is not a fair question. The GM doesn’t know. At best, the GM will flat out say no because it’s not physically possible, but that’s just logic. Otherwise, it is up to the player to determine what their character attempts within the current situation. Note that the decision to act includes accepting the costs and consequences.

Act as your character
When choosing how to act, consider the character, first and foremost. Consider what they can do, physically and mentally. Consider what they would do, emotionally and ethically. Don’t always take the most optimal action, don’t always try to use their highest stat; take the action that the character would take, considering their background, their careers, their goals/aspirations/fears/etc. Act with the information the character has, not the player.

Weave an awesome narrative
Always consider how to make the story better and more entertaining for everyone, rather than what would be the easiest to overcome. When the GM prompts for something, resist the urge to “outsmart” the GM and say something exploitable or silly. The GM and the players are working together to create a narrative, and the GM prompts allow the players to color the universe. Similarly, acting in a way that is not in keeping with the tone and the setting will just break the immersion and the narrative. Strive to make an epic worth retelling.

Respect player boundaries
There may be animosity between characters, but do not bring that into the real world. Be respectful of the other players and their things. This includes being respectful of their characters. Don’t take over other characters or speak for them. Don’t do bad things to other characters without their player’s consent, and only if it makes for an interesting story (Weave an awesome narrative).

Respect GM’s role
The GM is there to keep the story going. They are not an opponent to defeat. They are not an enemy to outwit. They are there to keep the universe running so the players can be the stars. The GM has the right (and duty) to reign in behavior that they feel is disruptive or goes against the tone and story of the game. Unless the GM specifically prompts them, the players should refrain from altering or inventing facts about the world.
ale sveho casu to vyvolalo na rpgf hroznou nenavist, jako cokoli.

EDIT: me to sedi temer bezvyhradne.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti