Railroad, který není railroad

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Selhan »

Lethrendis píše: 16. 3. 2021, 12:02
To zní docela jako Monstegur, má nejoblíbenější příběhovka. (Teda, nechávat tam hody a pak je fixlovat mi přijde dost zbytečné.) Od začátku je dáno, že na jaře padne severní hláska, že hrad padne a že utéct může jen jedna postava a ostatní půjdou na hranici - protože tak se to stalo. A zábava je v tom rozehrávat v tomhle dramatické scény a doplnti detaily, které v historii zaznamenány nejsou. A pokaždé, co jsme ji vedl, to bylo super. Takže ti zcela věřím, že to byl dobrý večer. Jen je tohle pro mě jiná zábava, než klasické RPG, a rád vím dopředu, jestli budeme hrát RPG, nebo takovouhle storygame, protože se to vede a hraje jinak.
Navíc ty hráčské volby tam pořád jsou, jen jsou v něčem jiném - už nejsou v pozici postavy jako avataru, ale v pozici spolutvůrce zajímavého příběhu.
Sosacek píše: 16. 3. 2021, 12:57
1) no nevim, Jerson chce absolutni svobodu, sopka by mozna taky byla railroad
2) jak ty dve veci (gm rozhodnuti x fikcni duvod) v principu poznas od sebe?
[/quote]

To druhé je prakticky je to podle mě spíš špatná otázka, protože ten problém nastává v momentě, kdy to hráči poznají. Většinový názor tady, jak to chápu, je, že lépe tomu předejdeš, když to vůbec neděláš, než iluzionismem - ale pravda je, že když budeš iluzionistický mistr, tak si toho rozdílu hráči všimnout nemusí.

To první je podle mě zbytečné řešit, protože Jerson akorát hází hasák do diskuze tím, že se chce hádat o svém výkladu termínů. Promiň, Jersone, nechci ti křivdit, ale napsals, že podle tebe je railroad jakákoli hra, kde má GM nějakou přípravu - ok. Téma debaty, když se nepitváme ve slovíčcích, je dle mého jinde: Jak udělat hru s výrazným příběhem, která není špatná?
alladjex píše: 16. 3. 2021, 13:40
Zrovna ty fronts jsou kousek, který se dá velice snadno vypreparovat a použít kdekoli.
A co se informací týče - neboj, bojujeme s tím myslím úplně všichni :D Já rozhodně.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od alladjex »

Selhan píše: 16. 3. 2021, 13:49 Jak udělat hru s výrazným příběhem, která není špatná?
Jéé tuhle otázku jsem chtěl položit, akorát sem nevěděl jak ji zformulovat!! Díky Selhane :D

Ale zase název příspěvku od railroadu tu rozvinu zajímavý podněty a přilákal spoustu diskutérů ... takový Click Bait ... takže WIN-WIN 8) :lol:
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Pepa »

Jak vystavět dobrý příběh, který není railroad, o tom jsem četl zrovna včera večer tady 8) (Určitě si, alladjexi, Bubákův článek přečti, protože to je asi to, co hledáš... :-))

Současně ale opakuji, že jak railroad není pro každého, tak tento "improvizační styl" také není pro každého. Sám ale časem zjistíš, co tvoji hráči chtějí.

Proto také úplně nesouhlasím s tímhle:
Jerson píše:Sám takové hráče mám, a cíleně odmítám připravovat scény dopředu...
Když už víš, Jersone, že tvoji hráči chtějí railroad, tak... Proč jim ho nedopřát? Proč jim dávat něco jiného? (Takhle podáno to totiž vypadá, že upřednostňuješ svoje zájmy na úkor zájmů hráčů. :think:)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od York »

Pepa píše: 16. 3. 2021, 14:38Když už víš, Jersone, že tvoji hráči chtějí railroad
Nemyslím si, že by jakejkoliv hráč chtěl hrát hru, ve který ho bude PJ railroadovat. Určitě je ale spousta hráčů, kteří si chtějí užít připravenej scénář, nebudou se z něj aktivně snažit odbočit a naopak se ho budou snažit držet.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Markus »

Většina hráčů totiž netuší, co slovo railroad znamená. :>;o)
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 16. 3. 2021, 15:02 Většina hráčů totiž netuší, co slovo railroad znamená. :>;o)
Ale jo, ti co mají aspoň jednu třídu angličtiny budou vědět, že je to kolejová dráha alias železná dráha alias železnice. :>;o)
(A všem, co hrají Dračák, bude jasné, že jakmile se objeví railroad, protože ve středověku přece taky žádný koleje nebyly. $D .)
(Pardon, pardon, to nešlo se udržet.)

EDIT pro Jersona: Já vím, že koleje existují už minimálně od starověkého Říma a že v dolech ve středověku se kolejová dráha taky občas dala potkat, i když asi ne v Čechách. :wink:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Jerson »

Selhan píše: 16. 3. 2021, 13:49 To první je podle mě zbytečné řešit, protože Jerson akorát hází hasák do diskuze tím, že se chce hádat o svém výkladu termínů. Promiň, Jersone, nechci ti křivdit, ale napsals, že podle tebe je railroad jakákoli hra, kde má GM nějakou přípravu - ok.
Na to si nějak nevzpomínám. Vzhledem k tomu, že nepovažuju railroad za něco, co se dá vypnout nebo zapnout naplno, a ještě rozlišuju mezi přípravou na hru a vedením hry, a různými úrovněmi, tak si nemyslím, že bych něco takového tvrdil.
Jen říkám, že definice railroadu jako zámerné negování hráčských nápadů GMmem a vedené po sledu připravených scén" je tak úzká, že se do ní reálně vejde jen několik málo případů, pro které je zbytečné mít takový termín - navíc když ani není jasné, zda stačí, aby to GM udělal jednou, nebo musí negovat jedno a každé rozhodnutí hráčů.
Takový railroad jsem hrál jen jednou, předloni, někde je to z něj report, a byla to dost špatná hra. Ale jinak mi takové pojetí přijde jako slaměný panák, do kterého se různí GMmové rádi trefují, jakože oni railroadové přístupy nepoužívají vůbec.
Pepa píše: 16. 3. 2021, 14:38 Když už víš, Jersone, že tvoji hráči chtějí railroad, tak... Proč jim ho nedopřát? Proč jim dávat něco jiného? (Takhle podáno to totiž vypadá, že upřednostňuješ svoje zájmy na úkor zájmů hráčů. )
Mým hráčům by asi tak moc nevadil, což není to samé, že ho chtějí - z jiných vyjádření totiž plyne, že to že mají moc nad vývojem děje jim velmi vyhovuje.
Druhý důvod je, že railroad je strašně náročný na přípravu, vedení a plánování. A já nemám čas na přípravu hry tak, jak ji railroad vyžaduje, ani na to nemám chuť, a už vůbec nemám chuť snažit se hráče vést po připravených kolejích, které vlastně nemůžou vidět. Ani mě nebaví připravovat scény, které se nedostanou do hry.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 16. 3. 2021, 15:30Ani mě nebaví připravovat scény, které se nedostanou do hry.
No počkej, počkej. V poctivém railroadu neexistujou připravené scény, které se nedostanou do hry. Co připravíš, to se stane!
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 16. 3. 2021, 15:52
Jerson píše: 16. 3. 2021, 15:30Ani mě nebaví připravovat scény, které se nedostanou do hry.
No počkej, počkej. V poctivém railroadu neexistujou připravené scény, které se nedostanou do hry. Co připravíš, to se stane!
Člověče, ty jsi kápnul na alternativní definici railroadu:
"Všechno, co se připraví se stane, ať se děje, co se děje." $D
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Vitus »

Vitus píše: 16. 3. 2021, 16:22
Markus píše: 16. 3. 2021, 15:52

No počkej, počkej. V poctivém railroadu neexistujou připravené scény, které se nedostanou do hry. Co připravíš, to se stane!
Člověče, ty jsi kápnul na alternativní definici railroadu:
"Všechno, co se připraví se stane, ať se děje, co se děje." $D
EDIT: Úplně vidím Bubáka, jak nám v neděli říká:
"Ještě nemůžete dolů, ještě jste se nepodívali do toho rožku vpravo dole." $D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Markus »

No vždyť :)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od York »

Vitus píše: 16. 3. 2021, 16:22Člověče, ty jsi kápnul na alternativní definici railroadu:
"Všechno, co se připraví se stane, ať se děje, co se děje." $D
Ne, protože pokud o tom hráči budou předem vědět a aktivně na tom při hře spolupracovat, railroad to nebude. Aby to byl railroad, musí být splněno, že se hráči aktivně snaží odbočit mimo připravený koleje a PJ je do nich zase natlačí.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Sparkle »

alladjex píše: 15. 3. 2021, 23:23 Jde mi o to, jak udělat dobrodružství, které bude mít promakaný příběh, kterého se hráči budou účastnit? Jak je provést příběhem, který není poslepovaný z nesouvisejících historek, který má hlubší a propracované pozadí. Které systémy jsou na tohle vhodné / vhodnější.
Mně se osvědčilo dávat si hodně záležet s promakanými sympatickými a cool NPC. Jakmile si hráči fakt oblíbí nějaké NPC, jejich angažovanost do příběhu jde extrémně nahoru a ty s tím pak můžeš pracovat bez toho, aby někdo měl pocit nějakého railroadu. Hrozby v kampani pak můžeš představovat například tak, že se do trablí dostane oblíbené NPC. Je obrovská šance, že to začnou pak hráčské postavy řešit samy, budou chtít to NPC chránit, pomáhat mu... a nebude to tak na sílu jako když antagonista půjde od začátku po hráčských postavách, prostě proto, že proto.

U sympatického a cool NPC je dobré mít připravený nejen popis a motivaci, ale i nápad na "cool nástup na scénu", plus v záloze několik oblíbených hlášek nebo cool situací se zajímavými reakcemi. Vkládat je tam samozřejmě jen pokud to dává fikčně smysl.

Teď zrovna se mi jedno takové NPC povedlo v kampani, můžu kdyžtak poslat popis, kdybys chtěl.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od alladjex »

Pepa píše: 16. 3. 2021, 14:38 Jak vystavět dobrý příběh, který není railroad, o tom jsem četl zrovna včera večer tady 8) (Určitě si, alladjexi, Bubákův článek přečti, protože to je asi to, co hledáš... :-))
Rozkaz! ;) Přečtěno. Moc pěkný článek. Líbí se mi opět konkrétní příklady, ale i sekce Troubleshoting. Díky za odkaz.
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Railroad, který není railroad

Příspěvek od Aegnor »

York: takže když si dopředu připravím řadu scén, včetně rozhodnutí jednotlivých hráčských postav a všeho okolo, tak je to railroad ... ale v okamžiku, kdy tuhle přípravu rozdám hráčům jako jejich "scénáře", tak už to railroad není? Jenom protože ví, co mají hrát?
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů