Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Markus »

To psal asi Lacrot, ne? Schválně ho sem pozvu.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od boubaque »

Markus píše: 2. 3. 2021, 11:34 EDIT2: Nicméně mezi:

„Zjistěte, co skrývá překupník ve stánku za zvláštní zboží.“

a

„Postavu začne otravovat a laškovat s ní starý slizoun.“

... je pořád zásadní rozdíl. To druhé je přímo hratelné, to první ne. Potíž je v tom, že zatímco u toho druhého žádné další informace nepotřebuju - nejsou třeba -, to první jako by naznačuje nějakou hlubší záhadu... ale nedává mi ji to. U toho prvního musím něco domýšlet, u toho druhého nemusím domýšlet nic.
Ten rozdíl je v tom, že jedno je "udělejte něco", druhé je "něco se vám děje". Pak ještě existuje možnost "něco se děje, uděláte s tím něco?" (EDIT: což je v zásadě ta dívenka se psy).

"Zjistěte, co skrývá překupník ve stánku za zvláštní zboží" předpokládá, že postavám dá někdo důvod předpokládat, že překupník má nějaké skryté zboží a že je důvod zjistit jaké nebo kde. Ano, tady chybí ta informace proč.

"Postavu začne otravovat a laškovat s ní starý slizoun" prostě natlačí obsah naprosto nesouvisející s čímkoli ve hře a začne hráče prudit. Dobré je to pro hráče, kteří si rádi rozehrají jakoukoli roleplayovou scénku a může to být dobré pro dokreslení prostředí. Jako bang nebo háček... Ugh.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 2. 3. 2021, 11:34 „Zjistěte, co skrývá překupník ve stánku za zvláštní zboží.“

a

„Postavu začne otravovat a laškovat s ní starý slizoun.“

... je pořád zásadní rozdíl. To druhé je přímo hratelné, to první ne.
Okamžitá hratelnost není jediné kritérium. To první má zase větší potenciál na impact, to druhé pravděpodobně vyšumí a akorát zabije čas, pokud to vědomně nerozvineš. Např vyměň slovo slizoun za mafián, ale to už jsme zase u toho, že tomu kus kontextu chybí, aby to mohl být dobrý encounter.

krkolomné vysvětlení dopadu na random encounterech zde
https://www.youtube.com/watch?v=nVX0sBQc5Zc
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od York »

Sparkle píše: 2. 3. 2021, 11:52 To je hrozné, on sepsal příspěvek o 6 větách a tím spotřeboval váš čas taková nehoráznost, tak strašně velkou újmu vám způsobil, že mu to musíme jít vytmavit, aby to příště dělal jinak.
Když se mrkneš na úvodní příspěvek, Quentin jim tam nic nevytmavoval, naopak jim tam dal pár hodně užitečnejch a konkrétních nápadů, jak to vylepšit. Navíc zrovna Quentin, od kterýho se tady všichni snažíme opisovat, protože zrovna tyhle věci dělá fakt dobře ;)

Ignorovat dobrý a užitečný rady je ale samozřejmě svatý právo každýho autora, o tom žádná.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Markus »

„Postavu začne otravovat a laškovat s ní starý slizoun.“

>>>

„Postavu začne otravovat a laškovat s ní starý slizoun. Drahé oblečení, paruka, ověšený šperky. Je to Rašmín, vlivný člen městské rady, který dozoruje nad městskou hlídkou.“
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Quentin »

Sparkle píše: 2. 3. 2021, 10:25Já jsem z prvního příspěvku pochopila, že někdo fakt šel tomu autorovi psát kritiku přímo na jeho platformu. To mi nepřijde v pohodě, když to bereme že je to ok.
Možná by těch kýžených finálních výstupů bylo víc, kdyby autoři těch "méně kýžených" nebyli ve stresu kvůli tomu, že jim furt ty jejich výtvory někdo rozpitvává na atomy. Pak by se jim třeba občas i víc zachtělo sepsat něco podrobnějšího. Číst kritický rozbor vašeho kratičkého výtvoru, delší než výtvor samotný, fakt není vzpruha pro relax po práci.
Já bych chtěl uvést do záznamu, že jsem přesně tenhle low effort after work relaxed content creator, a kritika je super. Zlepším se, vidím nějaký zájem, motivuje mě to. Vůbec by mě nenapadlo si na to stěžovat. Mnohem (!) lepší než ticho.

A se stejným mindsetem jsem jim tam psal.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 2. 3. 2021, 12:06 „Postavu začne otravovat a laškovat s ní starý slizoun.“

>>>

„Postavu začne otravovat a laškovat s ní starý slizoun. Drahé oblečení, paruka, ověšený šperky. Je to Rašmín, vlivný člen městské rady, který dozoruje nad městskou hlídkou.“
To první by mi trvalo vymyslet 1 vteřinu. To druhé by mi trvalo vymyslet minimálně 30 vteřin a už by to byla spíš piplačka než relax.

I když se to zdá jako rozdíl dvou pitomých vět, fakt to jsou úplně jiné kategorie co do náročnosti tvorby.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od York »

Sparkle píše: 2. 3. 2021, 12:27 To první by mi trvalo vymyslet 1 vteřinu. To druhé by mi trvalo vymyslet minimálně 30 vteřin a už by to byla spíš piplačka než relax.
Ten obrázek, co je pod tím, spolu s příslušnou grafikou, trvalo vyrobit určitě nejmíň hodinu...
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Markus »

Sparkle: Sorry jako, ale obecně cokoli, co někdo vychrlí za 1 vteřinu bez přemýšlení a nechce si s tím dát víc práce, mě fakt nezajímá. :>;o)

EDIT: Pokud tomu nevěnuje pozornost sám autor, proč bych tomu měl věnovat pozornost já?
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 2. 3. 2021, 12:33Sparkle: Sorry jako, ale obecně cokoli, co někdo vychrlí za 1 vteřinu bez přemýšlení a nechce si s tím dát víc práce, mě fakt nezajímá. :>;o)
Tohle taky nutně nemusí být pravda. Na co já potřebuju dvacet minut brainstormingu může někdo s odlišnými zkušenostmi vymyslet za vteřinu. Zrovna podle tohodle kritéria bych tabulky fakt nehodnotil :D edit: Ale dávám ti za pravdu, že ten vteřinový nápad musí smyslupně zapsat a to už je práce, viz níže.

IMHO ta kritéria jsou
stručnost, hratelnost, dopad, originalita
a potřebuješ splnit všechny čtyři v tomhle pořadí důležitosti
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Sparkle »

Quentin píše: 2. 3. 2021, 12:23 Já bych chtěl uvést do záznamu, že jsem přesně tenhle low effort after work relaxed content creator, a kritika je super. Zlepším se, vidím nějaký zájem, motivuje mě to. Vůbec by mě nenapadlo si na to stěžovat. Mnohem (!) lepší než ticho.

A se stejným mindsetem jsem jim tam psal.
Ty máš obrovské štěstí v tom, že zrovna to, co tvoříš přirozeně a bez námahy, je to, co koresponduje s RPG trendy a lidi to chtějí k hraní. Kdyby trendy byly úplně jiné a hráči by spíš potřebovali od tvůrců obsahu psychologicky propracovaná NPC na 4 stránky, tak si myslím, že by tě po nějaké době taky začaly ubíjet kritiky snažící tě hnát tím směrem. Ještě když by byly podané tím stylem, že tvůj výtvor je nehratelný, páč tvá NPC nemají důkladně zpracovanou hlubinnou psychologii. Je dost možné, že bys byl taky po nějaké době demotivován.
Markus píše: 2. 3. 2021, 12:33 EDIT: Pokud tomu nevěnuje pozornost sám autor, proč bych tomu měl věnovat pozornost já?
Autor tomu věnuje pozornost (kromě toho, že ho to baví psát) třeba proto, že někteří hráči / GMové tento typ obsahu chtějí, samotným jim by to trvalo déle vymýšlet, nebo si prostě rádi přečtou po práci něco přijemného, co jim nakopne fantazii. Když jedeš z práce MHDčkem a hlava ti jde kolem, v ten moment nechceš číst hotové materiály pro hru. V ten moment si chceš přečíst spíš to, co píše on, jen tak pro rozjetí příjemného fantazírování v MHD.
Chápu, že ty v tom tu hodnotu nevidíš. Ale jiní třeba jo. Když mně to ubere maximálně minutu si to přečíst, zatímco jiným to může pomoct a osvětlit den, pak by mi přišlo blbé mu do toho rýpat.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 914
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od kin »

Sparkle: Ani když je ta kritika mířená tak, aby ti pomohla se zlepšit? Většina z nás jsou tu matadoři, kteří mají načteno tisíce stran rpg textů, odehrány tisíce hodin a chceme poradit. A navíc, je to internet. Pokud naše rady nechceš, směle je ignoruj. Já můžu v poho ignorovat jejich instagram, ale rád se kouknu. Líbí se mi jak se český rpg rybníček začíná výřit a je mnohem aktivnější, než co pomatuji.

Ale abych jen nehanil, jak bych si já představoval takovou tabulku:
(postavené všechno na jejich základech. A ne, neinspirovali mě nijak. Aby někdo netvrdil, že splnili svůj účel, když jsem je rozepsal. Ale chtěl jsem zkusit ty samé věci podat zajímavěji.)
- Pomozte mladému sedláku Jánovy získat zpět jeho dívku Tiu. Ta se zamilovala do postaršího projíždějícího šlechtice sira Warhanna. Neučarovali jí ale šarmem ani pěnezi, ale lektvarem lásky. Chce jí za tři dny obětovat Osakurovy - krutému bůžku zhrzených milenců, jehož je knězem.
- Dívenku Aislu obtěžují divocí psy, vypadá to že nemá šanci. Aisla je mladý krysodlak, který se snaží utéct od své komunity, jenž krade alchymistické výbušniny a chce v kanálech podminovat celé město a pak jej vydírat.
- Sharku, podlézavý obchodník z teplých krajů nabízí sušené a nakládané rybí pochoutky. Potají ale pašuje drogu ze žraločích vnitřností, která u užiatelé vyvolává krvežíznovost. Doslova. Ta může za smrt syna mocné obchodnické rodiny LaVerouf, která chce pomstu.

Co by tam imho mělo být:
- jména (nesnáším vymýšlení jmen za běhu, je jednoduché tam to jedno slovo během vymýšlení dát)
- zajímavý nápad, neotřelou kombinaci dvou klasických nápadů, něco jiného, nového. Hlavně ne variace na "Jdi do jeskyně a zabij 1d6 skřetů." Udělej ze skřetů závistivé křemenné golemy a z jeskyně duté kořeny gigantického a dávno zmizelého stromu, které mohou vzplát, pokud se křemenní golemové přílíš rozvášní a začnou jiskřit.
- náznaky něčeho většího, co není potřeba víc rozvádět. Ale donutí tě o tom přemýšlet (klidně jen zajímavý název nějaké větší frakce). Něco co mi pomůže to napojit do většího obrazu/světa.
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Markus »

Sparkle: Ty ale vyvádíš, jako kdybych stalkoval Facebook a každému tam pod jeho výtvory psal "Neumíš to, amatére, vyser se na to!". To se neděje - nedělám to já ani nikdo jiný. Běžně vídám věci, které mě nezaujmou, a nijak si nich nevšímám.* Totéž ostatní - vidíš démony tam, kde nejsou. Ale tady jsme (proboha!) na RPG Fóru v sekci "tvorba a design", takže pochopitelně že tu řešíme tvorbu a design. Nikdo to tu číst nemusí. Ten tvůj opakovaný apel na to, abychom tady nekritizovali, protože to někoho může odradit, vážně nechápu.

* Mimochodem, myslím si, že tohle nevšímání si je ve skutečnosti nejbrutálnější zpětná vazba, kterou můžeš dostat. Něco napíšeš a... nic... nikdo ti na to nedá žádný feedback, nikdo to nehraje, nikoho to nezajímá. Chcípl pes. To mi přijde stokrát víc demotivující, než když někomu stojíš za slovo a za rozbor.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Quentin »

Sparkle píše: 2. 3. 2021, 12:44Ty máš obrovské štěstí v tom, že zrovna to, co tvoříš přirozeně a bez námahy...
Obrázek

Markus píše: 2. 3. 2021, 12:58* Mimochodem, myslím si, že tohle nevšímání si je ve skutečnosti nejbrutálnější zpětná vazba, kterou můžeš dostat. Něco napíšeš a... nic... nikdo ti na to nedá žádný feedback, nikdo to nehraje, nikoho to nezajímá. Chcípl pes. To mi přijde stokrát víc demotivující, než když někomu stojíš za slovo a za rozbor.
+1
Naposledy upravil(a) Quentin dne 2. 3. 2021, 13:05, celkem upraveno 1 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Jak vypadají užitečné tabulky questů, událostí, bangů etc.?

Příspěvek od Sparkle »

Kin: kvalitní kritik-konzultant-zlepšovač dokáže po přečtení textu vydedukovat, kde je autorova komfortní zóna, a bude se snažit mu dávat rady tak, aby se v ní zůstalo. Tenhle skill jsem zatím bohužel u zdejších "matadorů, kteří mají načteno tisíce stran rpg textů, odehrány tisíce hodin a chtějí poradit" příliš nezaznamenala. Spíš tu vidím snahu zmanipulovat autory do toho, aby psali to, co chci já, než to, co chtějí oni.

Markus: zajímavé je, že na jednu stranu ty tu bojuješ za své právo kritizovat cizí výtvory, ale čertíš se, když já kritizuju tvé příspěvky. Stejně jako ty máš právo pitvat cizí RPG doplněk, že je špatný a nehratelný, já mám snad právo pitvat tvé příspěvky, že mi přijdou povýšenecké a že přeceňujueš své kvality kritika, ne?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Vaarsuvis a 8 hostů