Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od MarkyParky »

Já teda používám oboje, ale za mě to jsou dvě naprosto různé věci s různou technikou práce. A do stejné "třídy" patří ještě třetí, kterou pak doplním.

1. Konkrétní event bez pozadí
Tohle mám celkem rád, protože je to okamžitě hratelné. V tom souhlasím s Markusem.

Nevýhoda je, že pokud je to víc, než jen atmosférický prvek, a postavy se na to chytí, vyžaduje to od GMa docela dost práce, protože musí neustále domýšlet proč, odkud ty postavy jsou, a tak. V tom souhlasím s Jersonem.

Dodám k tomu, že dost záleží na tom, kde se hraje.

V relativně otevřené krajině je to volitelný prvek - když ho něco napadne, tak to naváže, když ne, tak je to prostě nová věc - nějak to okecá a bude to rozvíjet později, pokud se na to postavy chytnou.
V uzavřeném prostředí třeba (mega)dungoenu je to zátěž jako kráva, protože prostě absentuje široká prázdnota, která by omluvila výskyt nové věci. Takže DM musí mít načtené a v hlavě zpracované široké okolí a ještě event navázat tak, aby nic nerozbil. A nebo - pokud něco rozbije, udržet že to, že to rozbil, a že až se postavy dostanou jinam, pozadí události tam bude otištěné.

2. Pozadí bez eventu
Samo o sobě je to maximálně tak hrubá inspirace pro tvorbu dobrodružství a samo o sobě moc nepomáhá.

Nicméně dobře použité je to hrozně silná věc, protože komplementárně doplňuje to první a ještě je to schopné naskakovat na spoustu dalších věcí - hráčská rozhodnutí, výstupy z mechaniky, random tabulky a kdoví co ještě. Je to prostě ucelující prvek.

V ideálním případě mám nějakou informaci na pozadí, která je stručná a snadno zapamatovatelná. (V kraji je mor. Nájezdy skřetů. Přiletěl drak. Je válka a kraj okupuje sousední království.)

A pak přijde nějaké konkrétní nakopnutí - bang prvního typu, random encounter nebo třeba neúspěch či zajímavý oběh vnesený hráčem - a mě okamžitě napadne, jak ho rozvést, protože znám pozadí.

Důležité pro mě ale je, aby tohle fakt byly dvě hodně oddělené vrstvy a doplňovaly se. Nesmí být provázané, vazbu musím vytvářet až ad-hoc při hře, aby to sedlo.

Jakmile tu vazbu předskriptuje autor modulu, tak v tu chvíli jsem ztracený. Jednak mám mizernou paměť a nezapamatuju si to - a skončí buďto u listování nebo to zvořu. A zadruhé, šance, že hráči ten skript vykolejí je obrovská.


3. Obecné hinty
Nakonec zmíním, že PbtA mě zkazilo, ale úplně nejradši mám obecné hinty, co se mají obalit flufem podle okolností.

Nakopnutí typu "Dojde ke zradě" nebo "Někdo provede zoufalý čin" se mnohem lépe nasazuje na rozehrávanou scénu i známé pozadí, než konkrétní skripty situací. Obzvlášť pokud je random.

A také mnohem lépe funguje s kategorií 2 výše, než kategorie 1.

Ale asi sem nepatří a uvádím ho jen pro úplnost, protože typicky není součástí settingu, nýbrž bývá součástí herní mechaniky.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

alladjex píše: 15. 1. 2021, 09:50Já právě ty vlákna začnu rozjiždět až po tom co narazili hráči na náhodnou událost a semo tamo je začnu napojovat na to, co zažívají, co se stalo.
To děláš správně a je to myslím to, jak se podobné věci "mají" hrát.

Takže to je i moje reakce na Jersona: Je potřeba si uvědomit, že takováhle setkání nebývají jediný obsah hry, ale většinou máš k tomu připravené ještě nějaké standardní dobrodružství. Takže když se ti stane, že postavy v lese náhodně potkají dva šermíře, tak ty máš zároveň někde vedle připravenou nějakou konkrétní vesnici (protože už v ní hráči byli, protože do ní jdou) nebo máš zrovna rozehrané nějaké dobrodružství. To setkání vezmeš a nějak improvizovaně ho napojíš na dobrodružství, které právě hraješ.

Anebo ne, a máš z toho uzavřené setkání na cestě bez dalšího přesahu, prostě jen součást mozaiky světa. To je taky fajn.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od MarkyParky »

Ještě si dovolím štěknout jednu poznámku - trochu parafrázovat starou moudrost o designu DnD modulů:
Stará moudrost píše: Neexistuje špatně umístěná náhodná událost. Existuje jen nedostatek invence k jejímu zapojení.
A v tom se skrývá dvojsečnost celého problému.

> Dokud se nesourodých či divně umístěných prvků objevuje relativně málo, je to vlastně skvělé koření. Kapacita na improvizaci i udržení vazeb je obrovská a okecávání, proč se zrovna tohle stalo, generuje zápletky, atmosféru, zlepšuje hru.
> Ale čeho je moc, toho je příliš. A jakmile se toho nahromadí tolik, že kapacita na improvizaci/invenci se překročí, tak to hru začne zadrhávat nebo se z toho naopak stane "pejsek a kočička vařili dort".
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

Selhan píše: 15. 1. 2021, 09:40 Markusi, chápu, co myslíš, ale musím k tomu dodat, že mezi těma dvěma nástřely vidím dost zásadní rozdíl ve velikosti. Řezbář je encounter. Encounter, který vede k nějakému krátkému sidequestu, když se hráči rozhodnou hledat dceru (a tuhle část už si musíš vymyslet úplně), ale encounter. Chechtavka je nápad na zápletku - zápletku, která nejspíš bude složena z většího počtu takových encounterů a sidequestů. Koneckonců je to jasně patrné už z té "fyzické" rozlohy, jedno je náhodná chatrč, druhé je náhodně město. A ty bys celkem snadno mohl chechtavku napsat do totožného bodu:

Kód: Vybrat vše

Potkáváte naložený dvojkolák, u kterého se plačící muž sklánící se nad hystericky se smějící
dívkou. Pokusil se uprchnout z města, kde řádí už od slunovratu nemoc působící nekontrolovatelný
smích, ale jeho dcera už je evidentně taky nakažená. Ve městě je v ruinách starověkého amfiteátru
nacházíte nejpodivnější provizorní lazaret, který jste kdy viděli.
Máš encounter k odehrání, zbývá jen domyslet řešení. Ano, to řešení bude nejspíš náročnější - protože ten rozdíl je prostě ve velikosti, ne v tom, jak máš popsaného "quest givera". A nemyslím, že jedna z těch velikostí je lepší, prostě občas potřebuješ menší a občas větší šroubovák, podle toho, co zrovna montuješ.
Tohle je fakt parádní shrnutí! Popravdě mě přijde škoda, že to zůstane jen jako součást poměrně rozsáhlé diskuze. Bylo by zajímavý mít ucelený text, který spolu s příklady uvádí i termíny. Třeba tím jak jsi tu zmínil pojem "encounter" tak jsem najednou schopný tu konkrétní věc, o níž se bavíme, pojmenovat a dát jí v hlavě mnohem jasnější tvar.
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Selhan »

Díky, Markusi, ale vidíš tam, že v momentě, kdy hráči řeknou "tak je zkusíme vyléčit!" jsi pořád hozený do vody? (Stejně, jako když řeknou "tak jdeme najít dceru!") :D

Jinak já taky většinou hledám spíš připravené věci, a ne tyhle nástřely - inspirace mi většinou nechybí, spíš čas na prep. Ovšem nemyslím, že tak musí mít každý - věřím, že Tauril, který nebyl zamýšlený jako hra připravená k vybalení a odehrání, ale právě jako sborník nápadů, má taky své využití.

Alladjexi, taky díky, ale to mi asi přisuzuješ moc vavřínů, to určitě není na internetu nic nového :D Pravda, možná by ovšem stálo sepsat nějaký teoretický primer pro nově příchozí, ony jsou to docela užitečné věci, a nevím, jestli se dají sehnat v češtině. Možná o tom má nějaké článku Sirien?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

Selhan píše: 15. 1. 2021, 11:04 Díky, Markusi, ale vidíš tam, že v momentě, kdy hráči řeknou "tak je zkusíme vyléčit!" jsi pořád hozený do vody? (Stejně, jako když řeknou "tak jdeme najít dceru!") :D
Ano, vidím, tahle linie diskuze začala mým prohlášením, že nechápu, co se lidem na háčcích podobné obecnosti líbí, protože mi přijdou hrozně blbě využitelné. 8)

To najití dcery mi přijde ještě v pohodě - do rozehraného dobrodružství ji někam umístím snadno. Případně ji utopila ta nymfa, to je přece jasné. :>;o)
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Selhan »

No však když se chceš spokojit s tím, že z toho bude boj, tak nemoc způsobuje zapomenutá modla starého bůžka komedie, kterou v jeskyni pod amfiteátrem střeží pět prokletých divadelních masek - to je přece jasné. :D
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

Ty si děláš srandu, ale přidáním téhle jedné věty jsi to posunul zase o další stupínek přímé použitelnosti dál.
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

Selhan píše: 15. 1. 2021, 11:24 No však když se chceš spokojit s tím, že z toho bude boj, tak nemoc způsobuje zapomenutá modla starého bůžka komedie, kterou v jeskyni pod amfiteátrem střeží pět prokletých divadelních masek - to je přece jasné. :D
Pecka! :)
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše: 15. 1. 2021, 11:35 Ty si děláš srandu, ale přidáním téhle jedné věty jsi to posunul zase o další stupínek přímé použitelnosti dál.
Za mě ne.
Za mě se to přidáním téhle věty úplně změnilo v jinou kategorii přípravy.

Z bangu se stal quest, zápletka...

Skvělá zápletka - o tom žádná - a chci si to zahrát a hned to kradu.

Ale už to není věc k pozdější interpretaci,kterou bych mohl rozvíjet. Je to hotový kus hry, který "jenom" odehraju.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson »

Jaké jsou pro vás výhody a nevýhody použití vydaných herních světů? Jaké s nimi máte zkušenosti při hraní? Jak moc je využíváte tak, jak jsou napsané, nebo jak moc je naopak upravujete a proč?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus »

Považuju je vesměs za nehratelné. Světy jsou svérázná forma fantasy literatury, ale málokdy herní produkt.

Za dobré a hratelné světy považuju ty zpracované do podoby nějakého crawlu nebo aspoň konkrétních herních materiálů (bohové, kouzla, NPC, lokace…). Ale faktografie je zlo.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

Jo ještě něco mě napadlo. Málokdo si uvědomuje – zejména u nás, kde je tradice worldbuildingu silná – že svět ke hře nepotřebuješ.

Potřebuješ dobrodružnou oblast. Ale kontinenty, říše a světy, to fakt nevyužiješ.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Quentin »

Můj odpor k přípravě světa (např. kontinentální mapy) vychází z toho, že kampaně jsou dlouhé. Když kreslím mapu, tak vůbec nemám tušení, jestli se mi za 18 měsíců bude chtít hrát pouštní dobrodružství.

Zatímco, když lepím mapu postupně pouze z dobrodružných míst, tak vždycky přidávám jen to, co chci zrovna hrát.

Což neznamená, že nemůžeme mít worldbuilding. Církve, bohové, králové, cechy, piráti, pouštní nomádi etc. To všechno může existovat někde v prostoru, v prozatím nezadefinované geografii, a zapojovat se do kampaně jen podle potřeby.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Jerson »

Právě že u nás existoval prakticky jen Asterion a Taria se té trafici worldbuildingu nedivím, ale o to víc mě zajímají lidé, kteří třeba v Asterionu hráli. Ale zatím jsem nebyl moc úspěšný. Asi se půjdu zeptat na nějaké jejich fórum.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti