Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Black Adder »

Osobně si myslím, že ideál je, opět, někde uprostřed. :wink:
Třeba WFRP (ať píšu o něčem co znám) má mraky dodatků/příruček a určitě člověk vše nevyužije a platí co Markus psal. Na druhou stranu, tahle omáčka dělá konkrétní setting světem. Jinak je to dovednostní procentoví systém s fajn bojem, zraněními, nemocemi a šílenstvím. Nicméně nic, co by člověka samo o sobě dostalo. To pravý z toho dělají ty mraky blábolů okolo pravidel a knížek. Nebýt toho, může si to každý uchopit jakkoliv a nakonec to zanikne, ale když to zformalizujete v příručce, tak se to zapíše do onoho settingu tím správným způsobem. Samozřejmě když tyhle informace dokážete prodat kvalitním dobrodružstvím a tím pádem i poptávku po splatbůcích, je to asi to nejlepší co můžete udělat.
WFRP je temnou renesanční fantasy díky všem těmto dodatkům a informacím. Málo kde musí mít čaroděj licenci, jinak skončí na hranici, a tak bych mohl pokračovat.
Samozřejmě to platí pro vše ostatní, Planescape (ale znám ho jen velice málo) je tím čím je díky všem těmto informacím, jinak by to byl vcelku nezajímaví mišmaš s nadlidmi.

A určitě člověk nevyužije vše, ALE čím více o tom svém oblíbeném světě víte, tím lépe, kvalitněji hru povedete. Opět se vrátím k WFRP, když budu hráče držet, byť ve skvělé kampani, v linii určitého dobrodružství, bude to sklouzávat k railroadu. Když o tom světě máte informací více, můžete si dovolit nechat hráče putovat o to volněji, když budou chtít jít do Altdorfu ať si jdou, vás to nerozhodí.
A je jedno jestli je to Starý svět WFRP, Forgotten Realms nebo obyčejná reálná historie (třeba já toho vím více o Starém světě, než o Evropě 19. stol. $D )
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Vitus »

Black Adder píše: 14. 12. 2020, 21:53 A určitě člověk nevyužije vše, ALE čím více o tom svém oblíbeném světě víte, tím lépe, kvalitněji hru povedete.
Tohle je velice validní názor a určitě se s ním dá souhlasit, ovšem já to trochu cítím tak, že existuje rozdíl mezi "sourcebookem" a "splatbookem" vymezený tou použitelností ve hře. Pokud mi dnes ten materiál nedá žádný přímý materiál pro hru, tak je na pováženou, ale pokud mi nedá ani inspiraci, kterou bych pak ve hře nějak mohl využít, tak za mne už to "splatbook" v podstatě.

Jinými slovy buď se na to budu dívat velmi přísně (materiály přímo použitelné ve hře) nebo velmi liberálně (materiály využitelné ve hře jako inspirace), ale ve výsledku některé z těch materiálů neprojdou ani tím liberálnějším sítem. :think:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Jerson »

Black Adder píše: 14. 12. 2020, 21:53 A určitě člověk nevyužije vše, ALE čím více o tom svém oblíbeném světě víte, tím lépe, kvalitněji hru povedete.
Nemůžou souhlasit s tou přímou úměrou a vůbec s korelací těchto dvou jevů. Viděl jsem až příliš GMmů, kteří měli velké znalosti svého oblíbeného herního světa, a tak moc je tlačily do hry a do hráčů, až je zahltili a případně znechutili.

Ostatně sám si na to musím dávat pozor a balancovat mezi množstvím informací, které mám o předválečném světě, a jeho vnímáním běžnými lidmi, o kterém pomalu ztrácím představu. Třeba mi přijde nepochopitelné, že někdo v dospělosti neumí rozlišit mezi samopalem a kulometem, nebo dokonce samopalem a tankovým kanónem, že si Nacistické Německo představuje jako dokonale fungující stroj s vnitřní bezpečností, informátory a výkonnou policií, že vidí USA jako demokratickou zemi postavenou na osobní svobodě každého člověka, ve které se dodržují zákony, atd.

A přitom tohle všechno jsou užitelné informace o naší vlastní minulosti, které hráči můžou využít, takže bych mohl pokládat za ospravedlnitelné do hráčů takové informace natlačit.

Určitě je dobré, když GM o herním světě ví hodně, takže je schopen odpovědět na různé otázky a vyjasnit souvislosti. A zrovna tak GM s minimálními znalostmi o herním světě hru povede dost složitě a asi to nebude moc dobrý zážitek. Ale mezi znalosti o světě a kvalitnější hru bych přímou úměru určitě nedával, protože od určité úrovně a hlavně s určitým přístupem se kvalita hry také zhoršuje.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od York »

Vitus píše: 15. 12. 2020, 08:32Tohle je velice validní názor a určitě se s ním dá souhlasit, ovšem já to trochu cítím tak, že existuje rozdíl mezi "sourcebookem" a "splatbookem" vymezený tou použitelností ve hře.
V dobách, kdy jsem hrával Shadowrun, se příručce s hratelným obsahem (dobrodružstvím) říkalo modul a příručce s katalogem zbraní, popisem nějaký části Shadowrunovýho světa a podobně se říkalo sourcebook.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Vitus »

York píše: 15. 12. 2020, 10:09
Vitus píše: 15. 12. 2020, 08:32Tohle je velice validní názor a určitě se s ním dá souhlasit, ovšem já to trochu cítím tak, že existuje rozdíl mezi "sourcebookem" a "splatbookem" vymezený tou použitelností ve hře.
V dobách, kdy jsem hrával Shadowrun, se příručce s hratelným obsahem (dobrodružstvím) říkalo modul a příručce s katalogem zbraní, popisem nějaký části Shadowrunovýho světa a podobně se říkalo sourcebook.
To nijak nerozporujeme, dobrodružství se dodneška říká modul, ale i mise (mission), scénář (scenario) či přímo dobrodružství (adventure). Ta diskuse je o tom, zda a nakolik ty příručky (sourcebook) jsou užitečné (například pokud neobsahují či nenavazují přímo na nějaké dobrodružství) a případně, kde nastává to ošklivé slovo splatbook, což (jak vysvětlil Markus) je nadávkou pro ty příručky, jež užitečné nejsou :D .
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

Mám stručný dotaz na ty z vás, kdo čtou herní světy a podobné produkty:

Používáte v nich popsané háčky, zápletky a náměty na dobrodružství?

Myslím tím takové ty obecné nápady, co se často píšou k popisu různých míst/měst/postav, ale zůstávají v obecnější rovině a nejsou dopracované. Věci jako:
- „Městem se šíří záhadná choroba, která způsobuje, že nakažený se nemůže přestat smát, až zemře vysílením. Už takhle zemřely desítky lidí včetně důležitého radního. Město vypsalo odměnu za jakékoli informace vedoucí k vyřešení.
Nebo:
- „Ve vrbovém háji stojí chýře řezbáře Samuela. Nedávno se zamiloval do nymfy, která žije v nedalekém jezírku. Krátce na to se mu ztratila milovaná dcera. Je zoufalý a chce ji hledat, ale kvůli lásce k nymfě se nedokáže vzdálit od domova.“

...bez toho, aby k tomu byly podrobnější informace. Prostě klasický nástřel zápletky s tím, že si to má GM dopracovat sám, kdyby ho to zaujalo. Však to znáte, četli jste jich stovky.

Ptám se, protože já jsem takové zápletky nikdy nevyužil. Přijdou mi k ničemu – nabízejí většinou víc otazníků než odpovědí. Hrát takhle z papíru je nemůžu, musel bych strávit spoustu času dotvářením a přípravou před hrou. To už si prostě radši vezmu připravené dobrodružství, kde to někdo udělal za mě.

A přesto: zápletek je všude plno. Každý herní svět jich takhle popisuje tuny. Každý hexcrawl jsou vlastně jenom podobně obecné zápletky. Blogy a internetové časopisy jsou plné článků, které chrlí obecné zápletky po stovkách. Takže po nich zjevně musí být poptávka a lidi je musí milovat a hojně využívat ve hře... nebo ne?

Nedokážu se vypořádat s rozporem mezi tím, co vidím všude kolem sebe, a se svojí herní zkušeností. Pomozte mi!
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od York »

Já si teď kladu podobnou otázku, když do bestiáře píšu "Příklady použití ve hře". Říkám si ale, že i když PJ žádnej z nich přímo nepoužije, dá mu to rámcovou představu, co se asi tak může ve hře vyskytovat a od toho se pak může odpíchnout vlastníma nápadama.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od KDolecek »

Mezi "mají v knize být" a "nemají v knize být" rozhodně volím to první, přestože ne vždy je čtu a ještě vzácněji je opravdu využívám. Jednak je to nějaký obecný zdroj inspirace, který mohu využít kdykoliv a třeba v úplně jiné hře. Stejně jako mne mohou inspirovat komiksy, filmy a další zdroje. A pak potvrzuji co píše York, kde pro mne je to o řád užitečnější u připravených světů. Teď se třeba připravuji na kampaň Blades in the Dark, kde si hráči vybírají jaký typ crew budou a každý typ má v knize 18 nápadů na zápletky. Já sice v naší kampani využiji maximálně pár, ale pomáhá mi to dotvářet představu světa tím jaké situace se v něm mohou odehrávat.
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Vandalicus »

Ja je pouzivam jako adventure seeds a nakopavac napadu.
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od PardGalen »

Já je také používám a v příručkách mě zajímá nejvíc právě tohle.
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 9. 1. 2021, 23:37 Mám stručný dotaz na ty z vás, kdo čtou herní světy a podobné produkty:

Používáte v nich popsané háčky, zápletky a náměty na dobrodružství?

Myslím tím takové ty obecné nápady, co se často píšou k popisu různých míst/měst/postav, ale zůstávají v obecnější rovině a nejsou dopracované. Věci jako:
- „Městem se šíří záhadná choroba, která způsobuje, že nakažený se nemůže přestat smát, až zemře vysílením. Už takhle zemřely desítky lidí včetně důležitého radního. Město vypsalo odměnu za jakékoli informace vedoucí k vyřešení.
Nebo:
- „Ve vrbovém háji stojí chýře řezbáře Samuela. Nedávno se zamiloval do nymfy, která žije v nedalekém jezírku. Krátce na to se mu ztratila milovaná dcera. Je zoufalý a chce ji hledat, ale kvůli lásce k nymfě se nedokáže vzdálit od domova.“

...bez toho, aby k tomu byly podrobnější informace. Prostě klasický nástřel zápletky s tím, že si to má GM dopracovat sám, kdyby ho to zaujalo. Však to znáte, četli jste jich stovky.
Asi jsi trochu uzavřený ve své bublině kvalitních GMů, kde takovéhle háčky jsou ti fakt k ničemu, páč všichni si je dokážete vymyslet sami. Reálně, spousta GMů má problém vymyslet i takovéhle premisy zápletek a je potřeba, aby jim s tím někdo pomohl.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

No jsem na tom spíš opačně. Takovéhle věci moc vymýšlet nedokážu, a proto mi tohle nestačí. Kdybych byl kreativní a hýřil nápady, tak mi asi stačí i obecná zápletka. Ale jelikož nejsem, je mi dost k prdu, sama o sobě se hrát nedá a já budu mít dost problém ji domýšlet. Proto potřebuju podrobnější, hotová dobrodružství.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od York »

Markus píše: 10. 1. 2021, 11:25Kdybych byl kreativní a hýřil nápady, tak mi asi stačí i obecná zápletka. Ale jelikož nejsem, je mi dost k prdu, sama o sobě se hrát nedá a já budu mít dost problém ji domýšlet. Proto potřebuju podrobnější, hotová dobrodružství.
Jo, jenže ta hotová dobrodružství taky musí někdo napsat a k tomu se hodí zdrojovej materiál. Snažím se uvažovat o bestiáři jako o pomůcce, kterou budu přesně na tohle používat.

(Teda navíc k funkci "nalistuju si při hře staty potvory, podle kterejch hážu v boji").
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 10. 1. 2021, 11:25 No jsem na tom spíš opačně. Takovéhle věci moc vymýšlet nedokážu, a proto mi tohle nestačí. Kdybych byl kreativní a hýřil nápady, tak mi asi stačí i obecná zápletka. Ale jelikož nejsem, je mi dost k prdu, sama o sobě se hrát nedá a já budu mít dost problém ji domýšlet. Proto potřebuju podrobnější, hotová dobrodružství.
Podrobnější zápletka zabere mnohem víc místa a hrozí, že pak pro část GMů stejně nebude použitelná, protože jim nesedne, nebo nebude pasovat na cíle a moralitu družiny, nebo to i tak nebude obsahovat přesně ty informace, které zrovna ty potřebuješ, protože si je nejsi schopný domyslet sám. Plus je to piplačka, kde už je třeba dobré tu zápletku testnout hraním, protože tam hrozí logické kiksy a podobně. Zatímco takovýchto story hooků narveš 15 na stránku, vymyšlené a sepsané to máš za odpoledne, a šance, že to někoho nakopne, je velmi slušná.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od OnGe »

A nešlo by udělat něco tak jako mezi prostým hookem a kompletním scénářem?
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Antharon, lomax00, MaMaHaJ a 3 hosti