Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

Tolik podnětů ... tolik nových otázek! ;) zkusím se tím probrat postupně.
Vitus píše: 14. 12. 2020, 11:55 Já si dovolím Markuse ještě doplnit a upozornit na jeden aspekt, který nezmínil - skoro všechna původní RPG měla zabudována růst (vývoj) postav alias zkušenosti a zvyšování úrovní, což vedlo k tomu, že doplňky původně šly "do výšky" (složitější dobrodružství pro postavy na vyšší úrovni) a návazně pak i "do šířky" (uplatnění třeba sociálních dovedností postav v "okolí jeskyně"). (A můžeme s nadsázkou říct, že ty "splatbooky" jsou vlastně informace "dál do šířky").

Postupně se začaly objevovat RPG hry bez zabudovaného růstu postav (já teda mám nastudovanou jen Stare Trek Adventures, ale byl jsem upozorněn na to, že podobných her je povícero a že nejstarší jsou snad ještě z 80. let), což odbouralo tlak na dobrodružství "do výšky", ale přineslo tlak na kvalitu směrem "do šířky" (nový problém, nový fenomén, nové chování nepřátel a podobně) a tedy mi i připadá, že posunulo nutnost dát těch "splatbooků" více hratelného materiálu. Ale mohu se mýlit. :wink:
Tohle mě hodně zajímá. Ptal jsem se na něco podobného v jiné diskuzi. Poslední RPG, co jsem několik let hrával, jsme hrálu bez pravidel a tudíž úplně bez levelování. Ale to neznamená, že tam nebyl progres. Jen prostě probíhal tak, jako v "reálném životě". Začínal jsem jako zloděj, ale postava mi moc nevyhovovala a moc se mi dobře nehrála a v součinnosti s PJ sem se setkal s jakousi formou magie / božstva a všechno probíhalo v rámci dobrodružství, jak kdyby se to ta postava opravdu učila. Vzhledem k tomu, že jsme hráli spíš reálný středověk bez nějakého metání ohnivých koulí, tak to fungovalo skvěle.

O jaké jde systémy? Docela rád bych se na ně mrknul. Strašně mě zaujal systém progressu v Call of Cthulhu, kde můžeš zlepšit skill, tím že ho úspěšně použiješ a navíc jeho progress se spomalu s tím, čím větší expert v něm si. Byť to je počád možné. CoC si chci pročíst a zjistit, jestli by v tom šlo hrát i něco jiného.
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

A jak to teda s těmi splatbooky v současné době je. Používá je někdo? Protože mě přijde, že jich je pořád hodně. Nebo se pletu?

Mně to nepřijde jako úplně mimo, zejména co se týče obecného popisu světa, zvlášť pokud jde o něco fakt originálního jako třeba Planescape. Je úplně fuk v jakým systému člověk hraje a pokud má člověk chuť tvořit zápletky a dobrodružství sám, tak mu to dává spoustu nápadů, na který by sám nepřišel. Přijde mi to analogický tomu, proč autoři knížek čtou knihy jiných autorů, ale i literaturu odbornou atp.

Přiznám se, že když sem četl Markusův článek, tak mě na mysli vytanul fluff pro Warhammer 40K nebo AoS. Je to totální vata, k hraní to člověk nepotřebuje u wargamingu vůbec, je toho mraky a spousta z toho jsou hrozný literární srajdy. Ale přesto to má obrovský význam a je to podle mě jeden z důvodů proč je WH tak populární. Tahat miniatury po plánu je mnohem víc cool, když víš co byl ten tvůj hrdina zač a jaký věci prožil (byť jak v béčkovým filmu) než když řešíš čistý staty.

Je tam ale jeden podstatný rozdíl. Při samotné hře vůbec nezáleží na tom, jestli váš protivník fluff řeší nebo ne. Takže rozhodně nechci říct, že to je u RPG stejný. Jen mě to vytanulo na mysli.
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

Poslední věc, co mě v týhle souvislosti napadá a vlastně by mě zajímalo, co to v tom kontextu, o kterém se tu bavíme je ...

Před těmi 20 lety jsem dělal jedno malé dobrodružství na jeden privátní con (PECA con). Zkusím to nastínit. Měl to být takový friendly "turnájek" na tři čtyři hoďky. Na žádném turnaji RPG sem nikdy nebyl, tak sem si to udělal po svém ;) Bylo to koncipovaný jako "real time", tzn. akce a činnosti zabírali skoro reálný čas. Vše se odehrávalo na vesmírné lodi trochu ala Start Trek mezi dvěma nadsvětelnými skoky.

Hráči hráli členy bezpečnostních složek. Po prvním skoku je nalezena mrtvola. A hráči to mají vyšetřit. Celé "dobrodružství" bylo připraveno tak, že se něco stalo, někdo byl pachatel, někde byli důkazy a doličné předměty, někdo byl svědek a měl vazby na zločince/oběť. Plus posano několik postav, které na zložin neměli přímou vazbu. A drobné zložiny / přečiny (jako krádeže), které s danou vraždou nesouvisely vůbec.

Bylo úplně fuk, co hráči udělají, k čemu se dostanou a jestli se jim podaří problém vyřešit. Po dobrodružství jsme se všechny družiny sešli, my jsme řekli, co se opravdu stalo a dělo a hráči se podělili o to, kdo čeho dosáhl atd. Prostě sme si mohli všichni pokecat o "filmu", na kterým sme všichni právě byli. Hrozně se mi tehle koncept líbil.

Byl tam ještě twist v tom, že polovina hráčů byli jiná mimozemská rasa, která je inteligentnější, ale chodí děsně pomalu, takže klidně mohli všichni chodit po lodi, ale pro některé bylo výhodnější zůstat u kompu a zkusit něco vyšťářat z počítače. Navíc to přinášelo lehký aspekt xenofobie a tudíž nevraživosti mezi lidmi a těmi druhými.

Co je teda tohle za typ RPG? Jak by se to dalo zařadit v současném kontextu? Je to zastaralý, moderní? Vydávají se dobrodružství, která fungují takhle? Mně totiž přijde, že kolem sebe vidím hodně toho co asi popisujete jako railroad a nebo to zmiňoval Jerson. A to mě popravdě moc nebaví.
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Korhul »

Přidám svých dvacet haléřů. Svůj svět pro dračák jsem začal tvořit jako teenager. Jako účastník zeměpisných olympiád jsem to samozřejmě pojal velkolepě, nakreslil myšlenkovou i reálnou mapu celého světa plnou všemožných historicko-zeměpisných fenoménů. V těchle ohledech mi byl vzorem asi hlavně Vukogvazd, do kterého jsem tehdy hodně začetl. Z dnešního pohledu to hodnotím jako špatnou cestu - mnoho energie vložené do něčeho, co se při hře využije pouze v mizivém množství a ještě menší množství toho se podaří předat hráčům. Ti si žádné traktáty, které sepíšu, nikdy číst nebudou. Postupně jsem zmenšoval měřítko toho, co bych chtěl mít detailně zpracované. Až jsem dospěl k tomu, že jediné, co má skutečně cenu, je tvořit dobrodružství a tím ten svět hráčům představit. Případně má cenu dělat další herní obsah a domácí pravidla, jako třeba nové schopnosti postav, pokud to může pomoct prokreslení světa.

Myslím si teda, že sepsat zeměpisnou nebo tématickou příručku nebo i nějaké zápletky, je aspoň pro mě relativně jednoduché v porovnání s tím tyhle věci odprezentovat v rámci funkčního dotaženého a vychytaného dobrodružství, které se dá hrát u stolu. První možnost je ale podle mě zároveň míň efektivní i efektní způsob, jak předat informace o světě ostatním hráčům. Dobře zpracované a odehrané dobrodružství přinese lepší výsledek. Bohužel amatéři jako já dost často plýtvají ze začátku silami na to první, místo aby se v době, kdy na to mají nejvíc energie, soustředili na to druhé :-) Pak to končí 2* v Markusově recenzi, když člověk konečně po patnácti letech hraní sepíše první dobrodružství na papír :-D

Zpětně si říkám, že je škoda, že jsem v době, kdy jsem s tvorbou začínal, neměl přístup k Tarii nebo i Asterionu, které přece jen šly více cestou publikace dobrodružství, byť třeba spojených i s tou "příručkovitou částí". Narozdíl od světů na internetu, které dost často jen popisovaly země, rasy a prezentovaly krásné barevné mapy bez valné podporay pro samotné hraní. I když jsem zachytil info, že snad Vukogvazd chystá vydání i nějakého dobrodružství. Jenže chtělo by se říct, že po pětadvaceti letech je to tak nějak pozdě...

Momentálně jsem se teda v rámci svého světa na ty příručkovité části vybodl úplně a už to nijak dál nerozepisuju a nerozvíjím, nedává mi to smysl. Kampaň, kterou jsme ukončili de facto v roce 2018, byla taky tak trochu výlet světem křížem krážem stylem japonského turisty v Evropě a trpěla neduhy, co popisuje Jerson.

Momentálně jsem si řekl, že teda zkusím zpracovat nějaký sandbox, ale už to sepisuju více jak rok a nemám na to čas, takže nevím, jestli to vůbec někdy dokončím, pokud to má mít skutečně hratelnou podobu.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

Díky tomu co Korhul píše jsem si vzpomněl ještě na jednu věc, která mě napadla v téhle souvislosti...

Četl jsem teď knížku Tetovaný. A přišlo mi, že tohle je vlastně popis světa, ve kterém bych byl okamžitě schopen hrát. Je to vlastně středověkké fantasy se extrémně zajímavým twistem. A přečtení takové knížky byla sama o sobě zábava. Přiznám se, že tohle by byl způsob, jak by se mě z pozice gamemastra líbilo, jak by mohli být načtrnuté světy. Ten mnou omýlaný Planescape se mi líbí především tou bezbřehou fantazií. Ale nemyslím si, že třeba popis faction, který tvoří snad víc jak půlku příručky pro hráče, je něco po čem toužím jak jako hráč, tak jako gm.
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Jerson »

alladjex píše: 14. 12. 2020, 14:12 O jaké jde systémy? Docela rád bych se na ně mrknul. Strašně mě zaujal systém progressu v Call of Cthulhu, kde můžeš zlepšit skill, tím že ho úspěšně použiješ a navíc jeho progress se spomalu s tím, čím větší expert v něm si. Byť to je počád možné. CoC si chci pročíst a zjistit, jestli by v tom šlo hrát i něco jiného.
Moc dlouhodobě hratelných systémů bez zlepšování postav jsem nepotkal, nicméně jeden jsem vytvořil, pokud by tě zajímal. Postavy se v něm vůbec zlepšovat nemusí, spíše se mění - tedy nerozvíjejí se jen jedním lineálním směrem, ale různými směry. Nebo můžou být poměrně neměnné, protože není potřeba, aby se zlepšovaly.
Tedy je to dost podobné tomu, co jsi možná hrát ty, jen s pravidly.

Projekt Omega

Pokud jde o svět a fluff, tak jsem na tom podobně jako hráči Call od Cthulhu - většinu herních prvků tahám z reálného světa roku 1939, případně i trochu jiných období (třeba Creepy pasta s roku 2018). A dělám to už 16 let, takže s klasickými moduly ani nemám zkušenosti.

Tebou popisovaná hra by asi spadala do kolonky detektivní, které jsou s vhodnými systémy zajímavé na hraní, zatímco v jiných je to vopruz. Současná dobrodružství tohle občas obsahují, ale to co jsem měl možnost číst bylo stejně zpracované jako railroad, takže nic moc.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Vitus »

alladjex píše: 14. 12. 2020, 14:12 O jaké jde systémy? Docela rád bych se na ně mrknul. Strašně mě zaujal systém progressu v Call of Cthulhu, kde můžeš zlepšit skill, tím že ho úspěšně použiješ a navíc jeho progress se spomalu s tím, čím větší expert v něm si. Byť to je počád možné. CoC si chci pročíst a zjistit, jestli by v tom šlo hrát i něco jiného.
Bohužel já nejsem expert na ostatní systémy, shodou okolností jsem kromě klasických class&level (a ve skutečnosti class&level&skills "archetypy") her jako DrD1.x, (A)D&Dx moc nehrál.

Za systémy s rozvojem postav mám zkušenosti s DrDII (rozvoj postavy je vlastně trochu level a hodně multi-class, nebo-li sice povolání jdou posunout "jen" na určitou úroveň, ale stěžejní je možnost je kombinovat bez omezení a tedy si brát pokročilá povolání a pak třeba mocná povolání) nebo třeba právě s Call of Cthulhu, kde skutečně ten systém postavený výhradně na skillech mi přišel zajímavý (ale zase u mne prohrál na setting a hromadu dalších, pro mne frustrujících věcí - viz příslušná diskuse o CoC https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... &start=135).

Za systémy bez rozvoje (respektive s velmi omezeným rozvojem) postav znám opravdu jen ty Star Trek Adventures, kde ale ta základní premisa je postavena na tom, že všichni jsou absolventi Starfleet Academy (tedy každý má v jedné ze 6ti oblastí alespoň nějakou minimální dovednost a ty rozdíly podle specializací jsou pak kde je v jaké oblasti je jak dobrý, respektive zda v nějakém oboru z té oblasti má specializaci, což zvyšuje šance na počet úspěchů).

Doufám, že se ještě ozve někdo další a když tak tě nasměruje do správné diskuse :D .
alladjex píše: 14. 12. 2020, 14:22 A jak to teda s těmi splatbooky v současné době je. Používá je někdo? Protože mě přijde, že jich je pořád hodně. Nebo se pletu?
Za mne "splatbooky" asi nebudou mrtvé nikdy, protože jak Markus napsal výše, závisí na tom, jaký způsob hry v jakém prostředí ta / která skupina preferuje. Například právě ty "splatbooky" pro Star Trek Adventures se snaží o jisté vybalancování fluffu s herním obsahem - základní jsou tři knihy pro "divize" Starfleetu (tedy rozvíjí ty jednotlivé specializace, více specifikují obory, přidávají vybavení, přidávají "framey" pro lodě Federace /OT: Loď, na které hráčská skupina letí, se rovněž počítá jako jedna z postav, kterou si skupina spravuje sama a může si ji od začátku vytvořit/ a ke všemu dávají mraky zápletek a námětů na dobrodružství vycházející z technických problémů, konfliktů či situací různého druhu a podobně) a vedle toho čtyři knihy pro "kvadranty" Galaxie (tedy zaměřuje se na nové rasy, nepřátele i přátele, cizí vybavení a k tomu opět dává mraky zápletek a námětů na dobrodružství vycházející z nových kontaktů, nových světů, neznámých situací a podobně). Nevím jestli by prošli přes Markuse, ale za mne jsou užitečné nejen jako přímý zdroj (hodně věcí se prostě dá použít tak, že otevřu příslušnou stránku a hodím ji do probíhající seance), ale i jako inspirace.
alladjex píše: 14. 12. 2020, 14:22 Mně to nepřijde jako úplně mimo, zejména co se týče obecného popisu světa, zvlášť pokud jde o něco fakt originálního jako třeba Planescape. Je úplně fuk v jakým systému člověk hraje a pokud má člověk chuť tvořit zápletky a dobrodružství sám, tak mu to dává spoustu nápadů, na který by sám nepřišel. Přijde mi to analogický tomu, proč autoři knížek čtou knihy jiných autorů, ale i literaturu odbornou atp.
No, když na to půjdu trochu od lesa, tak Bifi tuším hraje Divné Hornouhorsko (https://divneuhorsko.blogspot.com/) způsobem, který by Markus mohl klidně zařadit do dungeoncrawlu a hexcrawlu podle Oldschoolu (teď doufám, že jsem neurazil ani jednoho z nich), ale když jsem si četl ty zápisy sezení a některé poznámky k nim, tak mi došlo, že pro podobnou kampaň asi Bifi využívá hodně svoje znalosti dějin a pokud znalost knih (třeba jako Hrady, zámky, tvrze české od A. Sedláčka) bude bráno jako "splatbook", pak pro něco podobného to bez toho nepůjde :wink: .
alladjex píše: 14. 12. 2020, 14:33 Co je teda tohle za typ RPG? Jak by se to dalo zařadit v současném kontextu? Je to zastaralý, moderní? Vydávají se dobrodružství, která fungují takhle? Mně totiž přijde, že kolem sebe vidím hodně toho co asi popisujete jako railroad a nebo to zmiňoval Jerson. A to mě popravdě moc nebaví.
Tak, jak jsi to popsal, bych to já osobně zhodnotil jako sandboxový one-shot. Tedy připravil jsi prostředí, nějakou zápletku a nechal jsi je dělat, co vlastně chtěli. Na to hraní sandboxů se mi kromě Bifiho blogu (viz výše) líbí i blog Markusův (https://zpatky.wordpress.com/). Za mne osobně se dá sandbox hrát stejně dobře buď v předem připraveném světě, kde si hráči se svými postavami jdou od startu kam chtějí (tedy Vypravěč má představu o světě, zoomne, má představu o královtsví, zoomne, má představu o oblasti, zoomne, má představu o lokaci pro první zápletku a začátek), tedy "z venku dovnitř", tak i světě, kde je předpřipravená jen ta lokace a první zápletka a Vypravěč to vše postupně doplňuje podle toho, kam se vlastně hráči se svými postavami vydají. Vše asi závisí na preferenci té / které herní skupiny a/nebo na schopnostech / preferencích vedení hry Vypravěčem (ovšem ponejčastěji na kombinaci toho všeho). $D

(A teď mne můžou Markus s Bifim roztrhat, že se jim pletu do Oldschoolu, ale já si zasloužím trest, já si zasloužím tvrdý trest, já si zasloužím... :-)= ).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

Markus ještě podotkne, že miluje Planescape, což je teda série splatbooků par excellence. 8)

(Ostatně, ani ten Warhammer není úplně nevinný.)
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 14. 12. 2020, 15:06 Markus ještě podotkne, že miluje Planescape, což je teda série splatbooků par excellence. 8)
Mno, já myslím, že to pozná každý, kdo vidí Markusův avatar $P .

Ale abych nebyl off-topic, Planescape mne sice tolik neuchvátil, ale zase se mi svého času líbil Spelljammer, ale vlastně jsem nikdy nenašel způsob, jak něco z toho do hry rozumně použít.
Markus píše: 14. 12. 2020, 15:06 (Ostatně, ani ten Warhammer není úplně nevinný.)
Tvoje nadšené posty mne vyprovokovali, abych se ně něj letmo podíval (tedy na 4e od C7), a, pravda, je tam hodně fluffu, ale zase hodně toho je o cizích postavách, které jsou pojaté způsobem, že se to dá velmi dobře použít na různé sociální zápletky (alias intriky). I když, abych jen nehaněl, tak i v té If Looks Could Kill, které u tebe dopadla (asi po právem) jen na 2 hvězdičky, je na těch 28 stranách víc hratelného materiálu, než v leckterém "splatbooku" o stovkách stran. $D

EDIT:
Pořád mám pocit, že tu máme tendenci sklouzávat do OT, zejména tedy já, tak doplním, co si myslím, že pro mne jako Vypravěče je ve "splatbookách" přínosné:
- zápletky (ať již vázané na lokace, vázané na cizí postavy, vázané na předměty ...) = inspirace pro hru (lze adoptovat a adaptovat)
- lokace (včetně třeba vazeb na a mezi cizími postavami či na události ...) = inspirace pro hru (lze vložit přímo nebo adoptované a adaptrované)
- cizí postavy (jejich vazby na jiné postavy, okolí, případně předměty a z toho plynoucí (de)motivace ...) = inspirace pro hru (lze adoptovat a adaptovat)

A naopak, co mi vždy vadilo a vadí a co nevyhledávám:
- nekonečné seznamy nových kouzel, kouzelných předmětů, dovedností (skillů), featů, traitů...
- nekonečné seznamy modifikovaných protivníků, nových bohů, kultů, spolků a společností (pokud nejsou navázány na zajímavé zápletky, lokace, cizí postavy)
- nekonečné statistiky dovozů, vývozů, obchodovatelných a neobchodovatelných položek...
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

Vitus píše: 14. 12. 2020, 15:24 A naopak, co mi vždy vadilo a vadí a co nevyhledávám:
- nekonečné seznamy nových kouzel, kouzelných předmětů, dovedností (skillů), featů, traitů...
- nekonečné seznamy modifikovaných protivníků, nových bohů, kultů, spolků a společností (pokud nejsou navázány na zajímavé zápletky, lokace, cizí postavy)
- nekonečné statistiky dovozů, vývozů, obchodovatelných a neobchodovatelných položek...
Já tu jsem ten poslední co má co kecat, páč o tom nic nevím ... ale stejně budu, páč je to zajímavý $D

1) Podle mě tím docela trefuješ hřebík na hlavičku. Je totiž otázka, jestli samotný popis herního světa, který podněcuje fantazii je špatný. Ano, ne každému je k něčemu dobrý a evidentně hodně lidem dělá problém podle obecného nastínění settingu spáchat nějaké dobrodružství.

Pamatuju si za sebe třeba Ravenloft. Úplně si vybavuju své zmatení ... jak v tomhle mám sakra udělat dobrodružství. Přitom, kdybych si nějaké mohl konkrétní přečíst, asi bych do toho vplul jednoduše.

Z věcí načerpaných v posledním týdnu vidím, že třeba u mě splatbook doplněný o konkrétní dobrodružství (klidně i ne úplně top), je ten pravý spouštěč, jak začít tvořit v daném světě. Třeba, když sem jen rozečetl Elementar Boundary pro Planescape, tak mi okamžitě naskočilo ... no jasně, takhle to přece jde udělat. A je fukt, že originál je psaný jako railroad. Já už si z toho udělám sandbox sám.

2) Naproti tomu seznamové části ve splatboocích jsou pro mě trochu mimo. Tuny nezáživného textu, který ani nemám sílu číst, na tož používat. Add kouzla - přijde mi, že lidi mají na vytváření kouzel nějakou úchylku. Popravdě nechápu proč se vlastně v RPG nepoužívají nějaké obecné principy čarování ... lidi asi na všechno potřebujou číslíčka ;)

3) Co popisuješ jako nevýhody splatbooků mě vlastně nebaví a nebavilo na pravidlech RPG obecně. Navíc mi tam chybí volnost. Pořád dokola rasa (člověk, elf, ...), povolání (bojovník, kouzelník, ...). Plus archetypální kombinace. Třeba právě proto si hodlám přečíst Markusem doporučovaný WHRP. Stejně jako se mi zamlouvá CoC minimálně z hlediska myšlenky. Nejsou teda spíš blbý už samotný pravidla a splatbooky jsou jen jejich klonem?

Omlouvám se, neumím to asi moc pořádně formulovat, je to na mě pořád moc infa najednou. :)
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Vitus »

alladjex píše: 14. 12. 2020, 16:31 Nejsou teda spíš blbý už samotný pravidla a splatbooky jsou jen jejich klonem?
To je zajímavá otázka a rád bych třeba na to znal i názor Markuse, protože tohle má asi nejlépe zmáknuté.

Za mne třeba odpověď je, že nikoliv, i když nebudeme za "splatbooky" považovat díla, jež nejsou primárně určena pro RPG (třeba ony mnou výše zmiňované Hrady, zámky, tvrze české od Augusta Sedláčka), tak to nemusí nutně znamenat, že špatná pravidla => špatné "splatbooky" a dobrá pravidla => dobré "splatbooky". Můžeme ale asi souhlasit s tím, že špatná pravidla zvyšují šanci výskytu špatných "splatbooků", ovšem je nutno mít na zřeteli, že nejvíce špatných "splatbooků" mají pravidla, která jsou nejvíce populární (protože se do nich snaží fušovat nejvíce lidí s velmi rozdílnými schopnostmi, co se tvorby a jejího zpracování týče). :D

Navíc trochu seriózněji a objektivně vzato, není tak úplně jednoznačné, co je to "špatná pravidla" a "špatný splatbook". Například kdyby někdo dal setting-free generická pravidla, ale já bych si neuměl představit co a jak v nich hrát, znamenalo by to, že ta pravidla jsou špatná ? A kdyby mi pak k tomu někdo dal libovolný settingový "splatbook", jenž by mi konečně dal tu inspiraci co a jak v tom hrát, znamenalo by to, že ten "splatbook" je dobrý ? Nebo to znamenalo, že ta pravidla byla asi dobrá, jenom já jsem špatný hráč, protože jsem si neuměl představit, na co je použít a ten "splatbook" byl ve skutečnosti hrozně špatný a dobře zafungoval jenom u mne ?

Za mne to spíše vidím obdobně, co tak nějak na začátku vyjádřil Markus, že aby "splatbook" mohl být pokládán za dobrý, měl by dávat hráčům materiál přímo použitelný ve hře. Tedy v podstatě nezávisle na tom, zda ta pravidla ("splatbooku" předcházející) jsou dobrá nebo špatná.
alladjex píše: 14. 12. 2020, 16:31 Omlouvám se, neumím to asi moc pořádně formulovat, je to na mě pořád moc infa najednou. :)
Neboj, mně taky nejde všechno formulovat jasně a přesně napoprvé (Markus a Jerson by mohli vyprávět), takže se neboj to sem hrnout :wink: .
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

Vitus píše: 14. 12. 2020, 15:24 Tvoje nadšené posty mne vyprovokovali, abych se ně něj letmo podíval (tedy na 4e od C7),
alladjex píše: 14. 12. 2020, 16:31 Třeba právě proto si hodlám přečíst Markusem doporučovaný WHRP.
Než dojde k neštěstí, tak musím upřesnit, že já jsem básnil obecně o WFRP ale velice konkrétně o kampani The Enemy Within (viz seznam dobrodružství na konci článku), což je to, co stojí za pozornost především. Svět představený třeba v základní příručce WFRP 4e je fajn, ale skvělé to začíná být až tou kampaní. Verzi Enemy Within pro 4e (první díl pod názvem "Enemy in Shadows") mám fyzicky, ale v (pirátském) PDF jsem ji nesehnal. Stará verze pro 1e se určitě dá sehnat velmi snadno (začátek pod názvem "Shadows over Bögenhafen") a část se samotným dobrodružstvím se moc neliší; jenom je tam jinak podaná ta settingová část, je trochu hůř organizovaný text a není to tak pěkné na pohled.

==

Druhé upřesnění, protože se to tu trochu rozjelo: splatbook je vlastně hanlivý termín, který označuje příručky obsahující především tuny vaty. Přesně to, co píše Vitus, že se mu nelíbí (nekonečné seznamy věcí a tuny informací, které nikdo nevyužije). A velmi konkrétně se to pojí s World of Darkness a jeho nekonečnými sériemi příruček. A vlastně taky s D&D a "další příručka plná featů a speciálních schopností". Já to používal záměrně s vědomím toho, že je to hanlivé, tak se to prosím jenom nenaučte jako běžné neutrální slovo. :)
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od alladjex »

A jak se tomu teda říká nehanlivě, ale neutrálně? :)
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

Příručky? :) Rozšíření, rozšiřující příručky, příručky světů...

Anglicky neutrální jsou sourcebooky.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Bifi »

Ja sourcebook/splatbook chápem ako rozširujúcu príručku, ktorá má za cieľ podrobnejšie rozpracovať nejaký aspekt herného prostredia ako región, rasu, organizáciu a pod. Markus naznačil tie ekonomické hnacie sily - keď niekomu platíš za slovo, bude písať veľa vaty. To celé v paradigme, že herné príručky majú byť dobrým materiálom na čítanie, a to nielen pre GMov (t.j. funkcia lore). A idea je, že keď GM bude čítať dostatočne dlho, začne dostávať kreatívne nápady na zápletky a zapojenie tohto materiálu do hry a "magicky", pôsobením neviditeľného GM skillu, z toho vznikne skvelá kampaň.

A keďže majú byť príručky hlavne na čítanie, pravidlová implementácia je sekundárna, často len ako rozpracované štatistiky NPC či nejakých nových príšer, predmetov a pod. A aby boli atraktívne aj pre hráčov a kupovali si ich aj oni, obsahovali aj nejaké rozšírené mechanické možnosti pre tvorbu a rozvoj postáv. (Ale aj fikčné možnosti, teda hráč mohol svoju postavu pevnejšie previazať so svetom a kánonom.)

K príručkám sa primárne pristupovalo ako k literárnej tvorbe. Autori mali byť hlavne zruční spisovatelia a sršať nápadmi. V 80. rokoch ešte bolo bežné, že sa takto do príručiek dostával obsah, ktorý vznikal ako produkt hrania (t.j. GM ako spisovateľ)*, ale postupne sa splatbooky predávali viac a viac až sa z písania príručiek stalo povolanie a obsah už nevychádzal z hrania autorov. Primárnou starosťou autorov a editorov pritom je, či nový materiál sedí k existujúcemu settingovému kánonu. Pravidlové prevedenie je sekundárne a trúfam si povedať, že v mnohých prípadoch ani nebolo playtestované. Rovina hrateľnosti v zmysle bezprostrednej použiteľnosti pri stole a player agency nie je ani terciárna, tá v tomto publikačnom modeli ako kritérium ani neexistovala.


* Tu si ešte spomínam na jednu anekdotu od Edwardsa ohľadne hry Over the Edge. Ilustroval na nej, ako sa implicitne predpokladalo, že konzumenti chcú obsah, ktorý vznikol ako vedľajší produkt hrania autorov - a autori nechápu, ako je možné, že to konzumentom nefunguje, keď im to fungovalo (resp. to pochádza z ich úspešnej hry). Ukázal tým, ako si ľudia v RPG biznise zamieňali hranie ako činnosť (zábavný, tvorivý proces) s obsahom (výsledkom tvorivého procesu). A namiesto toho, aby podporovali hráčov v tom prvom, zahlcovali ich tým druhým.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Markus, Pieta a 7 hostů