Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

V Asterionu někdo někdy něco hrál? :>;o)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 18. 8. 2021, 10:33 V Asterionu někdo někdy něco hrál? :>;o)
Já jsem to hrál určitě aspoň rok někdy na základce. A bylo to celkem dobré :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16249
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od MarkyParky »

Tradice worldbuildingu právě znamená, že u nás je tradiční, že si každý buduje svůj svět, místo toho, aby se hrály předpřipravené.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od KDolecek »

Já bych dával pozor na ztotožnění worlbuildingu s "sednu a sepíšu knihu o světě". Worlbuilding ve smyslu "proces tvorby imaginárního světa" se děje skoro pořád i samovolně.
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek:
Bifi
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 18. 8. 2021, 10:33 V Asterionu někdo někdy něco hrál? :>;o)
Vzpomínám si na lidi, kteří říkali, že v něm hráli. Ale když jsem napsal na jejich FB, tak odpovědí je ticho. Nicméně nějaké odpovědi mám odjinud.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od sirien »

MARKUS: Taria je dost v pohodě, v modulech popsaná převážně skrze dobrodružství. Tauril je v tomhle dohnaný až do druhého extrému.

Asterion byl herně použitelný v prvních pár modulech (Nemrtví, Písky, Hlubiny...). Některé (Dálavy) tou literaturovostí trpěly už z kraje, ale fakt úplně se to zvrhlo až pozdějc.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 17. 8. 2021, 20:42 Jaké jsou pro vás výhody a nevýhody použití vydaných herních světů? Jaké s nimi máte zkušenosti při hraní? Jak moc je využíváte tak, jak jsou napsané, nebo jak moc je naopak upravujete a proč?
Ehm, já si myslím, že "it depends".

Například z vlastní zkušenosti Star Trek Adventures bez svět Star Treku by tak nějak nebyly Star Trek Adventures, že ? :wink:

Ale bez legrace, například teď zkouším hrát ZZ a v podstatě ta zábava (zatím aspoň pro mne) je to spojení RPG hra / RPG styl / RPG svět, neumím si představit, že by mne bavilo zkusit z toho "vytáhnout" tu RPG hru (engine Mutant Year Zero, netuším, zda má nějaký název) a pak v to hrát něco svého - to raději sáhnu po DrDII.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York »

Markus píše: 17. 8. 2021, 20:46 Považuju je vesměs za nehratelné. Světy jsou svérázná forma fantasy literatury, ale málokdy herní produkt.

Za dobré a hratelné světy považuju ty zpracované do podoby nějakého crawlu nebo aspoň konkrétních herních materiálů (bohové, kouzla, NPC, lokace…). Ale faktografie je zlo.
Přestože s tebou v zásadě sdílím vizi herního světa popsanýho skrze hratelnej obsah, nemůžu souhlasit s tím, že herní světy bez přímo hratelnýho obsahu nemůžou fungovat jako herní produkt - Shadowrun s WoDčkem jednoznačně dokazujou, že to tak není.

Zrovna v Shadowrunu se faktografie do hry dostává celkem dost - hráči listujou v katalozích zbraní a vozidel, ve hře se objevujou korporace a lokace popsaný v sourceboocích, bejvaj na nich postavený zápletky runů atd.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Markus »

No ty už popisuješ svět s konkrétní aplikací, velmi úzce provázaný s hrou a systémem, což je něco jiného. Já se vymezuju vůči tradičním, „fluff only“ světům.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od York »

Markus píše: 18. 8. 2021, 15:16 No ty už popisuješ svět s konkrétní aplikací, velmi úzce provázaný s hrou a systémem, což je něco jiného.
V čem je to jiný?

Jasně, v pravidlech Shadowrunu je mnohem víc settingovejch informací než v pravidlech DnD. Kdybys je ale přesunul do sourcebooků, bylo by to úplně stejný. V celym Shadowrunu je strašně málo přímo hratelnýho materiálu - v Companionu je tuším pár nápadů na zápletky a to je asi tak všechno.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Herní svět jako zeměpisná příručka, kampaň, zápletky... nebo jak vlastně?

Příspěvek od Pepa »

Markus píše:V Asterionu někdo někdy něco hrál? :>;o)
Samozřejmě, že hrál! $D A musím říct, že geografické moduly se mi líbily mnohem více než ty tématické.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od KDolecek »

Následující diskuze vznikla oddělením od tématu RuneQuest a Glorantha. Přesouvám, protože má podle mě obecnější záběr. -M.
Markus píše: 29. 12. 2021, 00:20 Spíš mám z tebe dojem, jako bys měl strach hrát nějakou postavu, o které nevíš naprosto všechno. Jako kdyby ti nestačilo hráč postavu „chlapík odkudsi z východu, z klanu Modré lamy, nic bližšího o tom klanu nevím, ale modré lamy jsou cool, třeba z toho vymyslím nějakou zábavnou scénku“. Protože mě třeba tohle ke štěstí stačí. :)
Mířeno na Bifiho, ale mám dojem, že to co jsem četl v jeho příspěvku hodně odráží moji pozici. Já nepotřebuji vědět "naprosto všechno". Ale chci vědět dost a chci, aby mi autor řekl, kdy vím dost. Pokud mi někdo dá připravenou postavu s deseti pojmy (místa, události, lidi), tak chci aby mi řekl co z toho je cool slovo, které si mohu definovat podle sebe a co z toho má za sebou 10 A4 popisu, který když nedodržím, tak budu muset překopávat hromadu dalších věcí, nebo si moje postava nadělá nepřátele, protože se ve hře nechovám přiměřeně ustanovenému lore.
Za tento příspěvek děkují uživateli KDolecek:
Bifi
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Bifi píše: 29. 12. 2021, 14:25 Späť k argumentu, že ako hráč hromade vecí nemusím rozumieť detailne. Asi je to tak - ostatne aj "Your Glorantha Will Vary" - ale pointa je, že ma to zneistí. Neviem, nakoľko sú tieto pojmy zavedené a naplnené konkrétnym obsahom. Dokonca ani GM nevie, či sa niekde v nejakom budúcom dobrodružstve neobjaví trebárs kmeň Modrých Lám a zrazu čo som vymyslel musím nejako zahladzovať.
A vadí to?
KDolecek píše: 29. 12. 2021, 14:49 Ale chci vědět dost a chci, aby mi autor řekl, kdy vím dost. Pokud mi někdo dá připravenou postavu s deseti pojmy (místa, události, lidi), tak chci aby mi řekl co z toho je cool slovo, které si mohu definovat podle sebe a co z toho má za sebou 10 A4 popisu, který když nedodržím, tak budu muset překopávat hromadu dalších věcí, nebo si moje postava nadělá nepřátele, protože se ve hře nechovám přiměřeně ustanovenému lore.
Já vám rozumím, protože moje přirozená a okamžitá reakce je stejná: načítat víc a víc lore. Vidím zmínku o nějaké historické události a mám vnitřní nutkání jít na nějakou Glorantha wiki a načíst si o tom co nejvíc.

Jednak je fajn, že takové věci jako Glorantha wiki (nebo Glorantha sourcebook) existují a hráč má skoro jistotu, že kdyby chtěl, může si ke všemu přečíst víc.

Ale přijde mi to jako strašná past, do které se nechceš chytit. Hranice mezi „rád čtu lore“ a „cítím nutnost číst lore“ je strašně tenká, a jakmile přes ní přepadneš, tak je to nejlepší cesta k vyhoření. Zjistíš, že nejsi nadčlověk, abys v hlavě udržel celou encyklopedii fiktivního světa, a rychle začneš mít dojem: „Vždyť tohle já nemůžu GMovat, nic o tom nevím, budu to dělat špatně!“

Já jsem takhle vyhořel v minulosti vícekrát. Kdysi jsme třeba zkoušeli hrát kampaň Pendragonu a já jsem se snažil stát právě tou encyklopedií. Studoval jsem toho tolik a tolik (a pořád toho bylo málo), že jsem zapomněl na takové podřadnosti jako... připravit i zábavný herní obsah na sezení. Protože množství lore a „zábavný herní obsah“ jsou jen málokdy totéž.

Takže za mě je rozhodně dobře, že hlubší informace někde existují a dají se přečíst, když budeš chtít nebo potřebovat – například když v kampani logicky vyplyne, že se družina přesune do domoviny dané postavy a bude řešit zápletky týkající se kmene Modré lamy, je super, když k tomu budou někde nějaké informace. Ale číst si podrobnosti preventivně, předem, jen tak do zásoby, je podle mě cesta do pekel.

Poučka „svět se prokresluje tam, kde se hraje“ by se měla aplikovat i na studování informací o světech, které už jsou prokreslené. Jinak z toho vyhoříš. A ano, jde to proti přirozené první reakci, je nutné se to čtení lore cíleně odnaučit.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od KDolecek »

Mám pocit, že plevelím diskuzi ke Gloranth, jen chci říct, že nutkání číst lore, zde není tím problémem. Problémem je obava, že mi hra neříká, který lore potřebuji znát a který ne (respektive, kde existuje a kde si to mám sám domyslet), ale potrestá mne (různě jako hráče nebo GM), pokud se podle něj (nebo té důležité části) nebudu chovat in-game.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Glorantha, RuneQuest, HeroQuest...

Příspěvek od Markus »

Já si nedokážu představit, jak přesně tě hra může potrestat za to, že se in-game nechováš dostatečně v souladu s nějakou encyklopedií na internetu. Jako že fakt si nedokážu představit jednu jedinou situaci, kde něco takového může nastat. Máš příklad?

Hra tě určitě trestat nebude. Nemůže, nemá jak. Maximálně tě může trestat GM, a i to mám dost problém si představit. Jak by to mělo vypadat?

Dejme tomu, že si vymyslíš něco jako: „Jsem z klanu modré lamy a chtěl bych ve své minulosti mít nějakého nepřítele z konkurenčního klanu.“

Varianta 1: Zeptáš se GMa, co bys mohl mít jako konkurenční klan, GM se podívá na wiki a řekne ti něco jako: „Třeba klan zubra“.
Varianta 2: Zeptáš se GMa, ten nemá náladu hledat to někde na wiki, tak se jen tak z plezíru dohodnete na klanu zubra. Možná v encyklopedii už je popsaný, možná ne, kdo ví. Jestli už je popsaný, super. Jestli ne, tak ho GM do hry přidá, až to bude relevantní. Nebo třeba přejmenuje „klan sobola“ na „klan zubra“ (a bude dělat, že to tak bylo vždycky), pokud je líný jako já.

Jak tě za to může někdo nebo něco potrestat? Jakože třeba až se kampaň přesune na klanová území, GM ti řekne „Žádný klan zubra neexistuje, to čumíš, co!“ Takový GM je blbec. Nebo ti řekne: „Klan zubra je nejmocnější klan v okolí a být jeho nepřítelem je dost nevýhodné.“ Super, to není trest, to je zajímavý herní obsah! A pokud ti GM bude skutečnost, že jde o nejmocnější klan v okolí, dávat sežrat natolik, že to bude fakt „trestání“, tak s ním prosím přestaň hrát, nestojí to za to.

Vážně... jaké trestání si představuješ?

A nemyslím si, že plevelíš diskuzi o RuneQuestu. Ta hra je dost lore-heavy, tak je to k ní relevantní. Kdyby se diskuze posunula do obecné roviny, můžu ji oddělit.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 6 hostů