RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 15. 12. 2020, 16:29 Jen počkej, až tvé děti budou chtít hrát vyprávěcí sci-fi :-)
Copak sci-fi.

Ale Omegu! :wink:
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od OnGe »

Všimli jste si co se letost urodilo...

pardon, špatná narážka
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 15. 12. 2020, 16:30Copak sci-fi.
Ale Omegu! :wink:
"Tatí, chceme hrát tu skvělou hru, jak pokaždé zapomeneš, že jsi ji hrál."


OnGe, tvou narážku bohužel vůbec nechápu.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od OnGe »

Jerson píše: 15. 12. 2020, 16:36 OnGe, tvou narážku bohužel vůbec nechápu.
Markusovo "Copak sci-fi ale Omegu" jsem pojal jako začátek repliky se jmelím: https://youtu.be/61eb3YIBzzk?t=15

A nyní mi dovolte, abych podržel minutu ticha za mrtvý vtip
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

A-há. Já Afriku nikdy předtím neviděl.

No nic, k věci.
Včera na mě už syn čekal s postaveným podzemím, ve kterém byly dokonce různé cesty do místností. Mezi figurkami ležely i Nerfky a náboje do Nerfek, ale prý do figurek nestřílel.

Takže jsme nasadili první nestvůru, našel jsem její kartu a zkusili jsme hrát podle zjednodušených pravidel. Aplikace pomalá, než jsem ji nastavil a naklikal produkty, abych mohl zadat postavy, které nám syn vybral, tak si třikrát stěžoval, kdy už budeme hrát, tak jsem se na to vykašlal. Pak jsem nevěděl, jaké kostky máme na útok a kde jsou kartičky se schopnostmi postav, ale nebyl čas ptát se, kdo je kdo, takže on dostal dvě modré kostky na útok, já dvě červené, obranu jsem už bral podle kartiček, a šli jsme na první potvoru, kterou jsme umlátili. Dával jsem mu vybrat, na koho z nás dvou bude útočit - vždycky jsem to byl já. Dvakrát jsem padnul do bezvědomí, napoprvé mě oživil, napodruhé už řekl, že se mám probrat sám.
Po poražení potvory jsem ho nechal losovat loot, ale pravidla pro nové zbraně jsem neměl čas řešit, prostě se už počítaly i blesky jako srdíčka. U čtvrté potvory řekl, že by chtěl už "probíhat", což znamená neřešit kostkami osekávání nestvůry, ale prostě rozestavět nestvůry a chodit po mapě klasickým ťapáním, já abych se zdržoval na kartičce trhu s tím, co si koupím, aby mě mohl popohánět, u velkých nestvůr mě tišil, abych nic neříkal, aby nás neslyšela, sem tam nějakou sejmul úderem své figurky.

Nakonec řekl, že by chtěl zabíjet doopravdy, nějaké opravdové nestvůry (nevím zda i lidi).

Skládání mapy jasně vede, asi mě to časem donutí k nějakým terénům a nejspíše i figurkám z Hero forge (což mu teď ještě nechci ukazovat). Lootování ho celkem baví, ale klasické DnD-like boje a osekávání HPček ne, nejraději by boj řešil jen jednou, nanejvýš dvěma sadami hodů.

Budu muset přidat nějaké mechaniky pro plížení. Bohužel nemám čas si nastudovat pravidla a vybrat správně kostky (pokud na to vůbec Descent má mechaniku), a ani nemůžu přejít na klasické k6, abych mohl z hlavy balancovat obtížnosti, a ty Descentí kostky jsou mnohem komplikovanější, tak si budu muset poradit jinak, zatím asi GM fiatem - jen musíme házet veřejně a doopravdy porovnávat čísla, takže možnosti fiatování jsou dost omezené (tady se projevily geny :-) )

No, a když jsme dohráli, tak si chtěl zahrát "Karak na počítači", alias Thrine, klasickou fantasy pološinovku, trochu ve stylu Lost Vikings, jen se postava přepíná mezi čarodějem, lučišnicí a bojovníkem. Čaroděj u něj jasně vede.

Nejlepší by bylo vzít ho do nějaké party dětí, které podobné hry hrajou víc, aby pochytil jejich návyky.
Balck Adder

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Balck Adder »

Pozor na Descent, je to deskovka se vším všudy a jako RPG se jen tváří. To mě při prvním setkání, cca před 10-ti lety, zklamalo. Ale když jsem se od toho oprostil tak deskovka je to fajn.
Kluci (jsem spíš sci-fi) taky nejradši staví chodby, Descent nemám tak Space Hulk a Doom, Panství hrůzy a terény k W40k a ježíšek nám přinese Blackstone Fortress, ale to vím jen já :-).

Žena nebyla nadšená z výroby terénů: "Proč máš tu zem a stěnu červenou?"
"Tam démon rozšlapal člověka a o tu stěnu mu rozbil hlavu"
":-("
"Táto můžeme si promluvit?"
":-) můžu říct, že nemůžeme?"
":-(, blabla bla..."

Já vím, že se opakuji, ale zkus kombinovat hody (úplně jedno jakou mechanikou) s tím hraním. Ať plížení opravdu odplíží, ty budeš drak (zavřeš oči) a on tě zkusí obejít. Hody pak budeš zapojovat jak bude růst.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Je mi jasné, že to není RPG, používám ho jen jako mezistupeň od Karaku (který není RPG vůbec) k nějakému stavu, kdy už bych hřu mohl začít nazývat RPG.

To skutečné fyzické plížení i případnou fyzickou střelbu chci postupně vyzkoušet, jen na to máme relativně malé pokoje. Ale snad to nějak půjde.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

V sobotu jsem měl zajímavou zkušenost - syn si vynutil další experiment na sobě. Tedy v půl osmé večer jsem přišel z hraní Omegy a na otázku kde jsem byl jsem mu odpověděl, že hrát s kamarády. Tak řekl, že chce hrát taky, a teď, ne až zítra. Takže jsem si po šesti hodinách hry dal další hodinu a půl v úplně jiném stylu, málo pravidel, o hodně víc vypravěčských pravomocí hráči, mnohem kratší scény.

Začal hrát někoho jménem Hagrid, ale velmi rychle ho přejmenoval podle sebe. Zpočátku chtěl řešit všechno magií (Harry Potter jako vzor pro RPG je strašné zlo, fakt :-/ ), kterou se snadno zabíjí, ale když jsem od začátku NPC roleplayoval, tak je relativně rychle přestal zabíjet a začal se zajímat i o jejich potřeby, a po chvíli už pomohl i kostlivému králi získat zpět korunu. Dokonce za to ani nic nechtěl, jen řekl, že rád pomáhá - slušný posun od prvních dvou scén, kdy rozsekával gobliny na cucky.

Hodili jsme jen dvakrát jednou 5d20 (víc d20 nemám), a když zjistil, že výsledky pod 10 popisuju jako ne úplné úspěchy, tak všechny kostky přetočil na 20. Pak chtěl abych převzal jeho postavu a házel si taky, s cílovým číslem 20 - jako že mám hodit a pak si tu dvacítku nastavit. :-)

Skončili jsme ve chvíli, kdy jsem mu nechal postavit hrad a on se rozhodl, že v něm bude žít s vílou, které pomohl. Tedy ne že bych chtěl končit, ale u bylo půl desáté.

Poznatky - mapa ZZ ho zcela nezaujala - jako že vůbec. Když už, tak by si kreslil vlastní, ale i to ho opustilo. Nějaké připravené zápletky by se neuplatnily, musel jsme stále přizpůsobovat úkoly jeho rozpoložení, tedy přesněji když se mu úkol nelíbil, tak si vymyslel vlastní. Občas včetně řešení, ale u složitějších chtěl, abych mu řešení navrhnul já.

Gorgona jako napůl člověk a napůl had se mu nelíbila, neuměl jsi ji představit a ani nechtěl vidět obrázek, prostě nerealistický tvor. Ale to že se na ní nesmí podívat se mu už líbilo.
Roleplaying NPC je základ, z něj byl nadšený a vlastně jen díky tomu po chvíli přešel z jejich zabíjení k tomu, že je i vyslechl, včetně tvorů, kteří v Karaku i jinde slouží jen jako kanonenfutr.

Další den jsem mu ukázal mapu Bílého hradu, tak prý by se mu líbila, ale nevím jak moc bude ochoten to hrát. Bludiště má rád, ale nevím zda takovéto.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pořiď si víc dětí, ať nemáš výsledky zkreslený malým počtem pokusných subjektů. :D
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Pořídím, až nebude lockdown a budu si je moct tak různě půjčit.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Podnikl jsem další pokus, a můžu prohlásit, že zelený sliz mi zabil hru. A naštval syna.
Ještě nevím, zda je to tím,, že s takovou věci nemá žádnou zkušenost ani z reality, ani z videí, která sleduje, ale když jsem neprozřetelně řekl, že střela z pistole na něj neměla ničící účinek, tak se syn naštval, protože v jeho představě žádné řešení neexistovalo (ani žádné mnou navržené), protože - jak sám popsal - sliz vždy spadne, doplazí se k němu a sežere ho.
Další věc je, že sice rád háže, ale pořád si nespojuje důvody proč by měl u "vyprávění" házet kostkami, aby zjistil, co se vlastně stalo a zda se mu něco povedlo nebo ne. Což mě tedy moc nepřekvapuje, ten důvod nevidí ani dospělí hráči textových RPG (přesněji dospělí hráči RPG, kteří nenarazili na vhodné RPG /skupinu, tak začali hrát textovky).

Jo, a jsem strašně mizerný v improvizovaném vymýšlení pseudofantasy mikroúkolů. Naštěstí mě syn docela dobře navádí, co tam chce mít.
"Rodina s dětmi, které se mě budou napřed bát. / Už tam bude ta holka? / Nechci kamennou sochu!" (ani nedostala šanci ožít)
Výběr NPC a typu nebezpečí se ukazuje jako zcela zásadní.

Po těchto pokusech jsem si půjčil gamebook Rytíři, celém zajímavá hra pro začátečníky, zjevně první v řadě, tak to spolu hrajeme před spaním (i když některé hádanky nedávám ani já, přesněji snad žádnou jsem nedal tak, jak to napsali autoři). Trochu nevýhoda je, že se občas snaží dělat věci, které gamebook nepodporuje, třeba nepříjemnému NPC vrazit pěstí. Ale některé věci vykradu do našich povídacích her.

Ještě k figurkám a deskám s prostředím - má je rád (Descent byl nejlepší), ale vede to k úplně jiné hře, samé boje se všemi nestvůrami, které jsou v krabici, a pravidelně to skončí tak, že mě všechny obklíčí a zabijou. S pravidly se pořád moc obtěžovat nechce i když ho pomalu učím, že když hážeme kostkou tak některá čísla znamenají, že nestvůru jen škrábnul a hned nezabil.. Přitom v Karaku chápal, že když nehodí dost, tak nestvůr přežije. Možná to bylo tím, že tam na každá nestvůra číslo napsané přímo u sebe.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Viděl jste někdo díl Akademie Vypravěčů o hraní s dětmi?

Opět se dopustím nějaké kritiky, a důvod najdete v prvních pěti sekundách odkázaného videa, ve kterém zazní "(Při hraní s dětmi) musíte potlačit ten PJjovský instinkt 'Teďka vám to dám strašně sežrat, jací jste blbečci' "

Nejde o to, že by se takový instinkt měl nechat při jakémkoliv RPG projevit, ale že ho PJ musí potlačovat - že u něj vůbec vůbec existuje. Tohle mi přijde tak strašně Wong on many Levels, že při prvním poslechu jsem to musel vypnout a dát si pauzu.

Navíc nechápu, že někdo takový instinkt předpokládá automaticky u (všech?) PJjů, nebo se tak alespoň vyjadřuje. (I když pokud je to instinkt získaný při hraní Dračí Hlídky, tak je celkem jasné, že tomu nerozumím.)

Ty další rady - kterých je na délku pořadu dost málo, mnohem víc tam je teoretických rozborů, které nejsou vyloženě špatné, ale nejsou ani dobré. Opět řeší, že PJ se má připravit na to, jak mu dětští hráči rozeberou připravený příběh, a že na něm nemá moc trvat. A že má i tak zkusit být při hře o krok před hráči. Já bych třeba řekl, že by bylo pro všechny mnohem snazší nemít žádný připravený příběh kromě případného úvodního nakopnutí, pokud by snad bylo potřeba, a následně reagovat na akce a přání hráčů a zapojovat či přímo využívat jejich kreativitu k věcem, které jinak musí dělat Vypravěč sám.

Celkově je to podle mě slabé a uvedené postupy mi připadají jako návod, jak opatrně použít kladivo na manipulaci se šrouby. Nicméně to tady píšu proto, že v tom třeba uvidíte něco jiného a vytáhnete užitečné pasáže, které jsem minul (protože nemám kapacitu na druhý poslech).
Naposledy upravil(a) Jerson dne 25. 8. 2023, 11:35, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od York »

Jerson píše: 6. 5. 2021, 08:30uvedené postupy mi připadají jako návod, jak opatrně použít kladivo na manipulaci se šrouby
:)
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Byl jsem u toho když to šlo on-line. Boužel jsem nestihl úplně od začátku, ale asi až od půlky. Dokoukám začátek a nějak se pokusím shrnout to užitečné. Ty věci co píšeš, zarazili i mě. Hlavně to rozbíjení příběhu mě pobavilo. :D Osobně tu vývojovou teorii vnímám jako "dobré vědět" a při práci s dětmi (obecně) se jí snažím řídit.

(Mimochodem jsem úplně na tohle vlákno zapomněl a hrál jsem pár her s dětmi, co otevřeli zase školy. Až budu mít chvíli, zkusím vydolovat z hlavy nějaké poznatky.)
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Tak jsem si to poslechl znovu a zkusil vytáhnout nějaké závěry, které přednášející doporučuje. (Nutno podotknout že budou možná trochu "pošramoceny" mým vnímáním.)

Nepodceňujte děti! - První, a podle mě dosti praktické pravidlo (na druhou stranu je třeba také říci, že je třeba děti nepřeceňovat, třeba co do řešení morálních problémů a délky pozornosti. Tady je to myšleno tak, že děti jsou myslící bytosti a velmi inteligentní uzpůsobené k poznávání světa a hledání jeho limitů...)

Zařadit populární témata u dětí - Co dodat... Každý chce hrát to co má rád.

Velká kretivita dětí, neznají zažitá klišé, možnost používat upravené známé dějové zvraty - Tohle je z té poznámky o rozbitém připraveném příběhu.

Morálka jako v pohádkách dobré/zlé - Pro mladší děti to dává smysl. Nad 12 let už určitě není nutné, řekl bych.

Používat archetypální NPC z pohádek a seriálů a filmu - viz výše a výše.

Poptávka po spravedlnosti (špatné zvládaní prohry) - Ano, v některých fázích mají děti potřebu univerzální spravedlnosti ve smyslu - když já mám luk on by ho měl mít taky. Stejně tak se musí naučit zvládat neúspěch, někdo to má dobře z domova, jiné dítě to musí natrénovat až v kolektivu.

Dodržovat sliby/slovo, konzistence vysvětlování světa - Co na to říci, zase bych řekl, že je to spíše běžná slušnost, kterou se asi dospěláci naučili nepotřebovat...

Jednoduší pravidla - Z tohohle pak byla diskuze i tom jestli pravidla, která v polovině knížky popisují jak probíhá boj budou pokrucovat hru směrem k bojovému řešení situací, ehm... no řekl bych že budou.

Místo boje vést hru směrem odhalovaní tajemství. "Jak to dopadne?" - To je zajímavý postřeh pro lidi, kteří připravují převážně bojová dobrodružství.

Vizualní materiály, kartičky, tokeny. Oddělit hráče od postav. Kotvy v materiálním světě (třeba postava má čepici, hráč je bez čepice) - zajímavý koncept, podle mě. A že děti potřebují více obrázků (třeba pro lepší pochopení osobního deníku) je snad jasné.

Jasná pravidla komunikace - Dopředu vyjasněné třeba to s postavami a hráči viz výše.

Dostatečný prostor k vyjádření každému - Zase taková běžná věc i pro neděti, řekl bych.

Prožívání úspěchu všem, ale nešvindlovat! Řešením může být deus ex machina a různé "dobré náhody" - co dodat...

Jasná příběhová linie - tohle mi příjde v rozporu s tím, že děti takovéhle připravené příběhy rozbijí, ale nevím, no...

Více střídat aktivity, krátké úseky cca 15 min - tohle bych řekl že je dobrá poznámka. Prostě aby boj nebo cokoliv nezabralo několik hodin, děti to dost rychle omrzí. Udrží pozornost kratší dobu (v průměru).

A pak ještě pár věcí, které asi teď nejsem schopen nějak inteligentně formulovat... (Hlavně okolo nevhodných témat pro děti a vyhýbání se jich.)
No ono je dost sporné jestli jsem nějak inteligentně formuloval to předchozí. Prostě jsem vzal své poznámky a okomentoval je. Kdybych z toho měl udělat použitelný závěr, musel bych je zrevidovat a vyhodit ty nesmyslné (nebo jim dát jiný kontext) ale pak by to neshrnovalo to co říkal ten týpek ve videu...
Asi by se to dalo rozdělit na věci specifické pro děti a věci specifické pro dobré hraní RPG obecně... ale teď se tím zabývat nebudu nemám na to mentální kapacitu.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 7 hostů