RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Dneska jsem si vytiskl hexovou síť, a zkusím se synem hrát RPG. Vlastně od nuly, protože napřed budu muset zjistit, jaký styl ho bude bavit. Teď se mu v Karaku líbí, když může sčítat hody kostkou a co nejvíc bonusů, tak chci zjistit, zda přijme i jinou mechaniku, třeba přehazování poolem kostek, nebo to sčítání budu muset zachovat a nějak si s ním poradit (nemá rád neúspěchy, ani v Karaku).
Taky musím otestovat jeho ochotu k nebojovým řešením, protože za těch deset her v Karaku se už určitě stihl naučit, že k pokladům se dostane jen pomocí boje, a uvidím, jestli si vystačím s popisy, nebo budu potřebovat obrázky na kartičkách. A jestli bude třeba jeskyně, a nebo půjde i cestování na povrchu ... jo, a vlastně jestli to vůbec bude fantasy a zda půjde hrát kampaň. Navíc jeden na jednoho ... uff. Už jsem začínal i snazší hry.

Na doporučení Markuse zakládám samostatné téma.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od OnGe »

přidávám ilustraci
Obrázek
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Quentin »

Jedna na jednoho je naopak překvapivě snadné. Jak má hráč 100% spotlight, tak je vždycky spokojenej :)

Navíc ti z principu nehrozí, že se ti rozeběhne družina po různých zápletkách, takže se vůbec nemusíš snažit railroadovat je zpět k sobě nebo do nějaké hlavní společné situace.

IMHO budeš úplně v pohodě a není se čeho bát. S jedním hráčem stačí kratší hodinová/dvouhodinová sezení, takže se ani nestihneš unavit nebo vystřílet případnou přípravu.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Až se někdy sejdeme, půjčím ti syna, aby získal zkušenost, co znamená "za hodinu interakce s ním se nestihneš unavit" :-D

Nicméně - je tu někdo, kdo hru s malými dětmi (předškoláky) zkoušel?
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Quentin »

Já jsem hrál s nejmladším asi tak sedmiletým a přišlo mi to skoro to samé jako třináctiletí. Utaháš je na cool popisech a power fantasy :D

Každopádně stojím za tím, že to 1v1 prostředí to udělá snazší.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od ilgir »

Jerson píše: 10. 11. 2020, 15:59 Nicméně - je tu někdo, kdo hru s malými dětmi (předškoláky) zkoušel?
Já. Mladšímu synkovi je pět a moc ho to nebavilo, ale je to spíš preferencemi než věkem, on je víc na deskovky. Ten sedmiletý to má přesně naopak.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Předpokládám, že jsi s nimi hrát ty Zapovězené země, nebo ještě něco jiného?
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od ilgir »

Jo, ZZ a asi před půl rokem DrD II.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Podělíš se prosím o nějaké podrobnosti? Třeba jak po probíhal výběr postav a použití pravidel, a jak jsi hru vedl, co bylo náplní, co kluky bavilo víc a co méně, a tak?
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od ilgir »

Příprava: Klukům jsem přečetl popisy ras a povolání a nechal je vybrat, potom jsem jim předložil zjednodušený výběr dovedností a nechal je vybrat.
Věcmi jako pýcha, temné tajemství a vztahy jsem se nezabýval.

Vedení hry: Až na volbu srozumitelnějšího jazyka nevidím velký rozdíl mezi vedením hry pro dospělého a pro dítě. Prostě popisuju prostředí a vyzývám je k reakcím. Samozřejmě moc se tu nedají rovozovat pokročilé techniky jako příběové pravomoci hráčů. Resp. dají, ale pro to bych volil úplně jiný typ hry.

Použití pravidel: pravidla si obvykle zjednodušuju a dost upravuju za běhu, a to bez ohledu na to, s kým hraju. S dětmi je rozdíl v tom, že veškerou hráčskou administrativu musím dozorovat nebo rovnou provádět za ně, takže je to pracnější, ale jsou jenom 2, takže v pohodě.

Preference: Kluky nejvíc baví boj, samozřejmě, ale ukázalo se, že jsou překvapivě opatrní a pečlivě zvažují, zda si na protivníka můžou troufnout silou, nebo jestli raději vyjednávat. Ale bavilo je i řešení nebojových situací, rozhovory s CP a tak. Bylo dobré, že jak DrD2 tak ZZ má zajímavý bojový systém, který nedegraduje boj na pouhý rollfest, ale dává možnost to "prožít jako ve filmu". DrD2 je v tomhle vynikající, ale ZZ taky dobré.
Balck Adder

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Balck Adder »

WFRP či Dark Heresy (což je v podstatě stejnej systém), věk začátku hraní 8,6,6,4 - nyní +1rok
Každý si řekne co chce hrát. Nějak si oblíbili skaveny (krysáky). Musí si je nakreslit i s vybavením, co kde a jak ponesou, naprosto to nepřehání - jedna zbraň + dýka, baťoh + světlo, lano, jídlo a něco ke specifickým úkolům.
Staty postav - je tu toho dost, ale WFRP je dost intuitivní (to píšu pořád :wink: ), takže si vyberou to v čem chtějí být nejlepší a to včem budou druzí nejlepší (boj na blízko, střelba, síla, odolnost, obratnost, inteligence, síla vůle, atd.) takže dvě tři statistiky, ty si napíšou a je-li potřeba (což je) nějaká další pak si ji určí před hodem (takže na konci sehrávky mají vyplněno skoro vše), ale nenudí je to při tvorbě postavy. Nějaký background neřešíme, to si ve svých hlavičkách řeší spolu navzájem :D

Můžou si hodit nebo akci předvést. Předvádění funguje taky jako reroll. Čím jsou starší tím spíš hází, ale reroll se jim hodí :D
Takže když se snaží někam proplížit - uděláme jim "opičí dráhu" ze židlí, stolů (prostě co dům dá) a oni to musí přelézt, podlézt, protáhnout se - případně na čas a obměňujeme to podle obtížnosti. Klademe jim na srdce, že jsou tým a musí si pomáhat, takže musí táhnout toho nejmladšího.
Střelbu často řešíme pomocí NERFek na polštáře apod.
No a plížení - musí se co nejtišeji dostat z obýváku do ložnice. Postavím se zády a podle toho jak je slyším zvedám ruku, když ji zvednu zaslechli je stráže.
Když se snažili sebrat ogrovi chaotit, oslepili ho -> tak jsem se zavřenými očima mával v chodbě rukama a bránil osm kusů chaotitu, koho jsem se dotkl ztratil život. Podle toho jak se jim to líbilo, tak budu muset zase něco takového zpunktovat.
No a na poslední dobrodružství jsem se nestyděl použít místnosti z deskovky Panství hrůzy 2ed.
Často používám tak silná monstra, že musí vymyslet jak na ně, protože je silou nedostanou. Rozhovory obecně jsou slabší stránka, ale to je věkem, zlepšuje se to :D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Balck Adder píše: 11. 11. 2020, 21:30 WFRP či Dark Heresy (což je v podstatě stejnej systém), věk začátku hraní 8,6,6,4 - nyní +1rok
Chtěl jsem říct, že jsi strašnej kruťák, když děti naženeš do WFRP :)

Ale podle dalšího popisu mi to připadá spíš kouzelné.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Lyncz »

Balck Adder píše: 11. 11. 2020, 21:30 Můžou si hodit nebo akci předvést. Předvádění funguje taky jako reroll. Čím jsou starší tím spíš hází, ale reroll se jim hodí :D
Takže když se snaží někam proplížit - uděláme jim "opičí dráhu" ze židlí, stolů (prostě co dům dá) a oni to musí přelézt, podlézt, protáhnout se - případně na čas a obměňujeme to podle obtížnosti. Klademe jim na srdce, že jsou tým a musí si pomáhat, takže musí táhnout toho nejmladšího.
Střelbu často řešíme pomocí NERFek na polštáře apod.
No a plížení - musí se co nejtišeji dostat z obýváku do ložnice. Postavím se zády a podle toho jak je slyším zvedám ruku, když ji zvednu zaslechli je stráže.
Když se snažili sebrat ogrovi chaotit, oslepili ho -> tak jsem se zavřenými očima mával v chodbě rukama a bránil osm kusů chaotitu, koho jsem se dotkl ztratil život. Podle toho jak se jim to líbilo, tak budu muset zase něco takového zpunktovat.
No a na poslední dobrodružství jsem se nestyděl použít místnosti z deskovky Panství hrůzy 2ed.
Často používám tak silná monstra, že musí vymyslet jak na ně, protože je silou nedostanou. Rozhovory obecně jsou slabší stránka, ale to je věkem, zlepšuje se to :D
jakože mám 30, ale tohle by jsme seriózně měli zavést do našich RPGček =D
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Takže, včera jsem provedl první pokus. Ne v úplně vhodný čas, protože synátor si hrál s modelínou, když si vyráběl Siren heada, a následně velkou kouli, ale nemůžu čekat na lepší příležitosti.

Napřed jsem se syna zeptal, jakou postavu by chtěl mít, ale jen jsem otevřel pravidla ZZ náhodně na čaroději, tak prý toho, "Gandalfa". V Karaku čaroděje rád nemá, ale v LoTRovi ano a navíc teď sleduje Harryho Pottera.

Prázdná hexová mapa, jeden hod kostkou určil profil krajiny (od placky pro velehory), druhý porost (od pouště přes stepi až k lesům), třetí zajímavé místo - vesnice, hrad, jeskyně, zřícenina, atd. Tohle ještě nemám vyladěné, jen nástřel. Padla rovina, les, jeskyně. Zakreslil jsem to do mapy, synátor už na dalších pár hexů nakreslil, že tam jsou nestvůry. Jo, to mi ještě nad prázdnou mapou řekl, že to zná, že se musí dojít z okraje (kde jsem měl nakreslené značky krajiny jako legendu pro házení) ke značce vesnice uprostřed. Když jsem mu řekl, že tam bude začínat, tak prý že se musí dojít z vesnice na ten kraj. Nevím kde tyhle informace bere :-)

Každopádně, popsal jsem kamenné dveře - otevřel kouzlem. Popsal jsem, že je tam tma a zima - tak si kouzlem posvítil a pak "udělal, aby tam nebyla zima". Prostě magie FTW, ale co bych čekal.

Na čtverečkovaný papír jsem nakreslil první místnost, hodil na počet východů (btw ZZ nemají v náhodné tabulce velikost místnosti ani rozmístění dveří, na takhle rychlou tvorbu jeskyně to moc nefunguje, ale což.) Popsal jsem místnost a že je v ní stůl, ale syn doplnil, že je tam velké tlačítko a kostka (to má z hraní Portalu). Oboje si nakreslil do mapy, položil kostku na tlačítko a otevřel dveře. Za ně si nakreslil místnost, sám - když jsme mu ji pak obtáhl, aby byla více pravoúhlá, tak mi vyčetl, že mu překresluju jeho místnosti.

Hodil jsem na tabulku ZZ, co tam bude - past, padající kámen. Ale než jsem to řekl, tak syn prohlásil, že je tam velká padající koule, která padá na něj. Asi telepatie. Kažodpádně na otázku, co s tím udělá řekl, že použije svou kouzelnou hůlku a rozbije tu kouli. Tak jsem mu jen jeho popis doplnil.

Jo, vynechal jsem hody - chce házet více kostkami a sčítat je. Čím víc kostek a čím větší součet, tím lépe. Budu na to musel vymyslet nějaký systém. Začal jsem tím, že házel dvěma, ale postupně si přidával.

Když jsem popsal, že je tam truhla (má rád "poklady" ve smyslu truhel, opět z Karaku), tak si popsal, že je na zemi klíč. Vlastně ne, klíč je v truhle (jako ve druhé). Takže kouzlem rozbil truhlu, vyndal klíč, odemkl mnou popsanou truhlu a říká, že tam jsou peníze, ať si hodí, kolik jich tam je. Tak vzal asi 6k20 a hodil :-) S mou lehkou pomocí se dopočítal ke 40 mincím, jen ho to u čtvrté kostky už nebavilo, to jsou dost vysoká čísla a taky se mu to hůř počítá než puntíky na k6. (I když v Karaku vezme všechny zbraně, hodí 2k6 a v pohodě se dopočítá třeba k pětadvaceti, protože každá zbraň má u sebe číslo 1 - 3. Jen sčítání více větších čísel mu ještě moc nejde.)

Pak jsem popsal, že za dalšími dveřmi je nějaký šramot. A syn na to, že je v místnosti létající koule (měl jí z modelíny), ze má bodec a jazyky, a že ho pronásleduje a chce ho zabít. Na otázku, co bude dělat řekl, že bude utíkat, ale koule ho stejně chytí, a pak že se schová. Zase došlo na nějaké hody, už asi 6k6, (prostě uspěl, no :-) ) Tak jsem tedy popsal, že v té další místnosti je kostlivec s mečem, ale to už chtěl, abych hrát za čaroděje já, že ho to moc nebaví. A že kostlivce zabije. Tak jsem se ho zeptal proč, jestli je nebezpečný, a jestli se s ním dá mluvit. Tak nebezpečný není, ale mluvit se s ním nedá. A pak už chtěl, ať opravdu hraju já. Tak jsem si hodil na reakci kostlivce, vyšlo mi lehce kladá, tak jsem řekl, že se zeptám, zda mi dá svůj meč. To prý jo, ale když jsem si ho vzal, tak prý musím utíkat, protože kostlivec chce svůj meč. Tak jsme si hodili na utíkání (on asi 8k6, já taky taky nějak), ale i když jsem měl víc, tak mě prý dohnal a chce mě zabít. Ptal jsem se čím, když jeho meč mám já, a syn povídá, že kostlivec si umí meč vykouzlit, že umí čarovat, tak si ho vykouzlil a zabil mě.

Konec hry.

_____

Nějaké postřehy:
1) Chybí mi nějaké herní propriety, určitě kartičky postav, vybavení, pokladů, nestvůr a tak. To by ho asi vtáhlo víc. Taky fyzická truhla s fyzickými penězi by určitě pomohla, opráším své modelářské schopnosti. A někde musím stáhnout nějaké kartičky.
2) Jak občas říkám, že aktivní worldbuilding se popisování se hráči nemusí učit, protože to umí už jako malé děti a mají dost fantasie, a běžná RPG spíše musí tuhle přirozenou kreativitu u hráčů utlumit a předat ji GMmovi, tak to pro syna platí naprosto evidentně. Dokázal by doplnit zajímavá místa na hexovou mapu krajiny, nakreslit místnost v jeskyni, jinou než pravoúhlou, doplnit výbavu, pasti, nestvůry, jejich reakce, všechno úplně v pohodě, buď to řekne sám, nebo se stačí zeptat. Moje nápady byly spíše jen pobídkou k jeho fantasii. Takže určitě možnost větších vypravěčských pravomocí pro hráče.
3) Všechno přizpůsobit na hody k6, za jednotlivé věci přidávat kostky a házet buď proti pevnému číslu (což nevím jak dobře vyladit, aby měl hod smysl), nebo proti opozitnímu hodu. Pro vyhodnocení nedostatečného hodu rozhodně metoda Fail forward, žádné neúspěchy. Otázkou je, zda hod vůbec potřebuje, ale potřebuju ho já a syn házení ocení.
4) Asi bych měl mít vlastní postavu, nebo by bylo lepší hrát ve více lidech. Jak i ten Karak hrajeme pořád jen ve dvou a vlastně ani ne moc proti sobě, tak v tomto směru má asi jiná očekávání.
5) Dopadlo to rozhodně lépe než to RPG pro děti s goblinem (už nevím jak se jmenoval), i když i tak nebyl úplně soustředěný a ponořený do hry, ale jako začátek to nebylo tak špatné.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od ilgir »

Hezké :D

Takže jsi vzal generátory prostředí ze ZZ, a dál už to byl v podstatě freeform?

S tou fantazií u dětí je to podle mě trošku složitější, ale nevím, jestli má smysl to tady rozvádět.

Já jsem byl včera na výletě se švagrem a jeho dětmi, a cestou do kopce mě najednou odchytila sedmiletá neteř, "strejdo, udělej mi Dračák". Manželka to slyšela a zeptala se, jestli chce být kouzelnice nebo co, a neteř, že prý gymnastka. Tak jsem se toho chytil a zimprovizovali jsme příběh o magicky nadané gymnastce, která zachrání svou trenérku z rukou démonického netvora, načež je zasvěcena do skutečnosti, že na světě probíhá skrytá válka čarodějek proti kultistům snažícím se přivést na svět netvory. Hodně se jí to líbilo a neměla problém improvizovat a podobně jako Jerson jr. na každou překážku vymyslela řešení (některá byla i docela sofistikovaná). Většina byla ok, jenom ty úplně ustřelené nápady jsem jí zatrhl.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů