RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

To máš dost podobné pozorovací postřehy jako já. Shrnul bych je slovy "když budu hrát s běžnou slušností, jako hraju s dospělými, tak mi vyjde, že musím jen rychleji stříhat scény a dávat méně morálně nejednoznačných prvků - a být připraven na to, že morálka dětí se nemusí shodovat s mou představou morálky."
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od York »

radunamlejn píše: 10. 5. 2021, 10:34Morálka jako v pohádkách dobré/zlé - Pro mladší děti to dává smysl.
Tohle doporučuješ jen z výchovnejch důvodů nebo z nějakejch jinejch?


radunamlejn píše: 10. 5. 2021, 10:34A pak ještě pár věcí, které asi teď nejsem schopen nějak inteligentně formulovat... (Hlavně okolo nevhodných témat pro děti a vyhýbání se jich.) No ono je dost sporné jestli jsem nějak inteligentně formuloval to předchozí.
Přišlo mi to srozumitelný a užitečný.

radunamlejn píše: 10. 5. 2021, 10:34Asi by se to dalo rozdělit na věci specifické pro děti a věci specifické pro dobré hraní RPG obecně... ale teď se tím zabývat nebudu nemám na to mentální kapacitu.
Pokud bys ji někdy našel, rád si to přečtu ;)

A kdyby se ti hodně chtělo, byl by to fajn materiál na článek do Drakkaru (internetový časopis o RPG vydávaný tady na RPG fóru).
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

York píše: 10. 5. 2021, 13:25
radunamlejn píše: 10. 5. 2021, 10:34Morálka jako v pohádkách dobré/zlé - Pro mladší děti to dává smysl.
Tohle doporučuješ jen z výchovnejch důvodů nebo z nějakejch jinejch?
Z výchovných důvodů bych ti doporučil hrát ve věkově prostupné skupině a nechat je morální problémy řešit. Aby mladší děti viděli jak je řeší starší a tím se je naučili vnímat.

Tohle je čistě z praktických důvodů. Podle Kohlberga https://cs.wikipedia.org/wiki/Kohlbergo ... %C3%BDvoje se morálka postupně vyvíjí a mladší děti (v průměru) nemají dosti vyvinuté vnímání morálky, aby se třeba dokázali vcítit do motivací záporáka (už se vcitují do vlastní postavy) a podobně. Oni poznají co je dobré, ale neví proč je to dobré a různé filozofické problémy kolem toho. Ale míra vývoje v tomhle je hodně osobní, takže to dost záleží na konkrétních dětech 🤷
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
Henrik the Little
Příspěvky: 17
Registrován: 10. 5. 2021, 12:16
Bydliště: Beroun
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Henrik the Little »

U nás (já, partnerka, děti) se celkem solidně chytl doporučený Mausritter a obě děti (8+11) si ho celkem zamilovaly. První sezení bylo spíš uťukávací a testovní, jestli dokážu vést hru i pro ně a zároveň, jestli oni dovedou udržet pozornost dostatečně dlouho. Pro oživení jsem měl připravený myší pivo (root beer) a pálenku (zázvorovou limonádu) v tématických láhvích a trocha zásob sušenýho ovoce (jahodový a borůvkový popocorn), dopis s pečetí, mapu podzemí, puzzle k vyřešení a fyzický hlavolam. Vše kupodivu fungovalo krásně hladce - konverzace s NPC, podezřívavost k pastem, i finální zakončení bossem, se kterým se navázalo přátelství. Po asi hodině a půl byl konec s dodatkem, že chtějí rozhodně ještě, ale o něco delší.

Při druhé hře jsme volně navázali, ale už jsem přidal i jednotlivé úkoly (1. zapisuje, 2. kreslí mapu podzemí, 3. dotváří mapu světa) a zde přišel první zádrhel, kdy starší odmítal zapisovat dění a chtěl kreslit mapu dungeonu. Po vyřešení situace jsme se posunuli dál ke hřbitovu, kde se spustila smršť akcí s nerudným krtkem a vstupem do podzemí. Po chvíli se vyskytl problém se skutečností, kdy starší bere prakticky veškerý spotlight a kolikrát i krade iniciativu mladší, která neměla moc času na zareagování. Stačilo párkrát dát (tzv) přes prsty, ztratit kvůli tomu vybavení a pár HP a hned se zase srovnal. Nakonec když jsme se vraceli do hradu, přišla smutná chvilka, protože se blížil konec a hra trvala jenom 2,5 hodiny. Takže jsem byl na příště zapřísáhnut, abysme hráli alespoň 3+ hodiny :-)
Newbie DM v tréninku ve světech:
Mörk Borg & Mausritter & Hogwarts & Zapovězené Země

Amatérský sběratel pravidel, který nakonec ani nemusí použít.
Uživatelský avatar
mrkew
Příspěvky: 262
Registrován: 27. 6. 2010, 15:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od mrkew »

Přispěju troškou do mlýna.

Dostal jsem na starost 5 dětí ve věku 12/13 - 15 let. 3 holky a 2 kluci. Všechny navštěvovali improvizační divadlo a měli to v rámci kroužku. Všichni se mezi sebou už nějaký ten rok znali. Celkem na 4 sezení po 3 hodinách, takže celkem 12 hodin. Reálně jsme začali až později ne každý došel brzo, takže bych řekl tak 2.5h a s pauzami tak 2h a něco. Hráli jsme v reálu face to face. Použili kostky, občas fyzické propriety, kdy dostali nějakou mapu, deník atd….

Jako systém jsem zvolil “nový” Lone Wolf hra na hrdiny - protože jsem všude slyšel jak je vhodný pro děti a začátečníky. Tímto ještě jednou děkuji fantasyobchod.cz za poskytnutí kopie na dětský kroužek. Systém je asi zaujal nebo jsem “prodal” dvě kopie. Jeden si koupil vedoucí kroužků, to vím 100%, u dítěte si nejsem jist jestli si nedělal srandu, ale tak budu mu věřit.

První sezení jsme si řekli co vůbec RPG hry jsou. Kdy +- vznikly, co existuje, s čím se mohli setkat a nakousl jsem gamebooky když jsme hráli toho LW. Zaujaly je kostky a nejvíc D4.

Pak jsme se vrhli na tvorbu postav. Vysvětlil jsem jim co budeme hrát, co jsou rytíři kai a aby měli nějaké mantinely. Sami měli nějaké otázky tak jsem odpověděl. Každý si promyslel co by rád chtěl hrát, pak jsem rozdal deníky a seznam disciplín a mohli si vybrat 5 + nějaké vybavení. Pak jsem je poprosil o vytvoření jména (nedbal jsem úplně na lore, takže tam byly jména jako knedlík a pavouk) a nakreslení své postavy. Tohle všechno bylo v poho.

A vrhli jsme se rovnou na hraní. Učení hrou. Jako první dobrodružství jsem si vybral Kaple na útesech viz překlad na d20.cz. Kdo nezná tak jde o to, že vesnici postihla kletba a hráči ji měli vyřešit. Hra je dost volná a otevřená. Měli seznam lokací kam se mohli vydat a bylo to jen na nich co začnou prozkoumávat první a v jakém pořadí. K tomu předem dostali drby a zvěsti, rozstříhal jsem je na papírky a pak je daným hráčům rozdal. Aby se mohli něčeho chytnout. Poprosil jsem je aby si mezi postavami řekli co se dozvěděli. Každý měl něco jiného a dohromady by jim to mohlo dát obrazec.

První věc co mě zarazila. Ač jsem je poprosil, nechtěli si vyměnit informace mezi sebou. Ani když jsem je poprosil aby si aspoň prohodili aspoň papírky tak to taky odmítly. Ne nebylo to moc dlouhé. Každý měl tak 4 věty pod sebou. Dobře, dejme tomu.

Hráči začali prozkoumávat a hrát. Toto dobrodružství nám zabralo dvoje sezení. Ty další dvě sezení co jsme hráli byli již z knihy LW. Jsou až moc lineární, ale myslel jsem že je to bude bavit víc, protože v tom prvních se dost ztráceli a občas byli zmatení co mají dělat když mají tolik možnosti kam jít. Nakonec je bavilo asi všechno stejně podle výstupního dotazníku. Jednoho více to první ale stejně se nezapojoval do hry.

Moje postřehy
Hráči mezi sebou minimálně spolupracovali a neměli o spolupráci zájem. Každý chtěl všechno sám. To chci do příště zlepšit.

Na lidi z improvizovaného divadla jsem čekal trošku více hraní rolí a nebo mluvy. To jim moc nešlo. Nebo minimálně kdyby měli o to zájem. Ale možná dvě hráčky byli ubyté přes rušivost ostatních. Viděl jsem v nich aspoň potenciál.

Na to že se znali nějaký ten rok tak se vůbec nerespektovali. Rušili, mlátili věcmi o stůl, házeli věcmi, neměli problém se zvednou a někoho prásknout knihou po hlavě ani po několika upozorněních. A vůbec se k sobě nechovali jako k lidem se společnými zájmy.

Pozornost: první hodina relativně ok, druhá hodina už přibývaly rušící prvky, ale ještě se dalo a třetí už byl konec a peklo nastalo. Po každé hodině měli 5-10 minut přestávky. Tak jak vyšlo a sami chtěli. Příště víc jak dvě hodiny nepojedu. Nemá to smysl. Max kdybych měl hráče, kteří by bylo v klidu a dávali to.

Překvapilo mě, že měli problém s sčítáním a odčítáním čísel. Orientace v tabulce byla v háji. Netušili co je sloupec, co řádek. Když jsem jim to vysvětlil, tak nějak pořád jezdili prstem po papíře a něco počítali. Takže jsem vše musel dělat já. Tabulka: https://mikeschulenbergdev.files.wordpr ... stable.jpg

V systému je matlo že hozená 0 je nejmenší číslo ale v boji největší. To mi nepřijde úplně ok v systému. Moc matoucí.

Na můj vkus byli až moc agresivní. Všem tvorům museli useknout hlavy a nosili je sebou.

Morálku a dobrost. Jo tak to v krvi vůbec neměli :D. Oproti skautům které znám to byl pro mně trošku šok :D

Podle dotazníku po hře se jim nejvíc líbilo, když mohli chytit zloděje, svázat ho a mučit ho tím že si nemůže skočit na záchod. Mám takové podezření že plánovali že ho pomočí, ale to jsem jim zatrhl.

Protože chtěli využít schopnost mluvení se zvířaty, tak jsem jim tam dal lišky, které jim chtěli pomoct s úkolem. No chtěli to využít tak, že je nalákají a vykuchají mláďata a ověsí vnitřnosti svázaného zloděje. Což jsem jim také zatrhl. Což byly jediné dvě věci co jsem jim zakázal.


Po 4. sezeních jsem jim dal dotazník jak se jim to líbilo. Moc toho nenapsali. Dva lidi napsali že jim vadilo rušení, ač to napsali hlavně ti kteří rušili. Jeden by chtěl více hádanek a další složitější systém. Po dotazu mi vlastně nedokázal říct co přesně znamená složitější.

Ohledně hráčů
Jedna hráčka A. Vzhledově a chováním vypadala tak na 14-15 let. Reálně byla prý nejmladší ze všech 12-13 let a ta se do hry opravdu angažovala nejvíc. Hrála, mluvila s postavami, přemýšlela o věcech, byla klidná.

Druhá hráčk B byla velice pasivní a tichá. Jedno sezení jsme hráli ve čtyřech a když se dělalo méně hovadin a méně se rušilo více se zapojovala skoro jako hráčka A. Zrovna chyběl hráč D, který byl jeden z hlavních rušících živlů.

Třetí hráčka. Sám nevím jestli to bavilo. Pořád vymýšlela hlouposti se kterýma ostatní prudila. V jedné scéně řekla že ji nemůžou vidět protože je pavouk. V druhé scéně měla 8 rukou. A pak během hry rušila. Žďuchala ostatní. Prvně zmačkala celý deník. Pak ho polila. Nechala uschnout. A pak ho roztrhala. To vše v rámci dvou sezení.

Čtvrtý hráč D - nejstarší hráč 14-15 let. Nejvíce nepozorný a největší rušitel. Jeho koncentrace byla něco mezi 0 až 5 minutami i když měl spotlight tak brzy odpadl i když akci inicializoval on sám.

Pátý hráč E - z počátku se zapojoval, pak už ne. Ač ostatní mu “dávali prostor sám toho moc nechtěl pak dělat. A pak samozřejmě rušil tím že si lehal na zem, na stůl. Mlátil láhvi o stůl atd…

Omluvte mé chyby. Snažil jsem se to napsat a nestrávit na tom majlant hodin. Takže sem tam mi možná unikla nějaká ta čárka :)

Klidně hoďte mi tipy jak udržet jejich pozornost více a poradit si s rušivý hráči. Pár tipu jsem už dostal, ale více je lépe :)
skoro-Hrdinové - streamované hraní RPG - https://www.youtube.com/skorohrdinove
Komunitní RPG Discord všech žánrů a systému - https://discord.gg/JCZSG2fMys
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Dobrý peklo, mrkew, smekám a vím, co bych nikdy dělat nechtěl. :)

Ta tabulka ale přijde dost zlá i mně.
Uživatelský avatar
mrkew
Příspěvky: 262
Registrován: 27. 6. 2010, 15:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od mrkew »

Ano ta tabulka je taková... vyzkouším ještě ve své skupině. Ale je to takové že hodím a vlastně nevím jak moc dobře.
skoro-Hrdinové - streamované hraní RPG - https://www.youtube.com/skorohrdinove
Komunitní RPG Discord všech žánrů a systému - https://discord.gg/JCZSG2fMys
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Log 1=0 »

Mrkew: Díky za připomenutí, proč nechci hrát s dětmi. A klobouk dolů.

Ale tedy popravdě... 12-15? Tohle mi zní spíš jako popis chování lidí o 5 let mladších. Možná si tedy vlastní dětsví idealizuju, ale stejně...
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
mrkew
Příspěvky: 262
Registrován: 27. 6. 2010, 15:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od mrkew »

Log 1=0: hele jo taky mi to přišlo jak o pár let menší chování. Já sám jsem takový nebyl (nebo si to člověk nevybavuje :D) ale co jsem se ptal okolí tak jim to taky přišlo jako solidní hardcore :D

Hrál jsem se skauty a úplně v pohodě a s trošku menším věkem a rozpětím :)
skoro-Hrdinové - streamované hraní RPG - https://www.youtube.com/skorohrdinove
Komunitní RPG Discord všech žánrů a systému - https://discord.gg/JCZSG2fMys
Uživatelský avatar
komi
Příspěvky: 665
Registrován: 17. 8. 2012, 19:07

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od komi »

Mrkew: Ech, to je tedy (v průměru) strašlivý hráčský materiál. Rozumný tip asi žádný nemám, možná by ale pomohlo jednoho z nich vykuchat a ostatní svázat a ověsit jeho vnitřnostmi.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Sparkle »

Já od jisté doby před začátkem každé kampaně, kterou vedu (ať už s dětna nebo s dospělýma) sdělím hráčům, že po nich chci, aby si vytvořili SYMPATICKOU postavu (ano, takto to zvýrazním kapitálkami), které budou ostatní účastníci hry fandit, bude je zajímat, co se s tou postavou stane, a budou se těšit na další sezení, v něnž bude figurovat. K tomu dodám, že ta postava nemusí být nutně klaďák, rozporuplné postavy jsou mnohdy ještě zajímavější - ale že uhrát zápornou a zároveň sympatickou postavu je těžké a pokud hráč není zkušený, ať to nedělá.

Pak když se nějaká postava ukáže být otravnou a frustrující, mám mnohem lepší postavení při kritice hráče a argumentaci, protože jsem je na to upozorňovala dopředu. A taky čisté svědomí, když se takového hráče rozhodnu vyhodit, protože jsem na to upozorňovala dopředu.

Možná by to mohlo pomoct i pro případ jako ten výše.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 16:01, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Lorwyn »

Sparkle: Dobrej nápad, to si asi pujčím. Už dlouho se snažím hráče odradit od postav co mají permanentně "v piči" protože hráči mají tendence s postavou neustále odcházet a to z čehokoliv... A tohle asi přidám na seznam. Jsme trochu edgy parta, takže to možná lehce přeformuluju, ale ten požadavek na to, aby postavě mohli ostatní fandit se mi líbí.

Ad mrkew: Tyjo. Nemám moc slov, jen chci říct že se klaním tvé trpělivosti. S nějakými teens jsem jako starší vypravěč hrála, ale bordel tohohle lvlu se teda neděl.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Připadá mi to jako složení mé dětské skupiny před dvěma lety, jen s negativními vlastnostmi posunutými na maximum.

Jinak po hráčích chci, aby jejich postava měla důvod a motivaci spolupracovat s ostatními, a aby měla důvod řešit věci, o kterých má být celá hra. S tou motivací jim pomáhám. Na dětech jsem to ale zkoušel jen jednou.
Uživatelský avatar
mrkew
Příspěvky: 262
Registrován: 27. 6. 2010, 15:32
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od mrkew »

Děkuji moc za "sympatie" a rady. Ano, mám docela silné koule a velkou trpělivost, ale co je moc to je moc. Jak to, ale přeteče, tak je to pomálu na úrovni nějakého povstání.

U kroužků je blbý říct, kámo sereš nám hru jdeš domů, když si to platí. Je ale vhodné oslovit rodiče a domluvit se. Horší je když rodiče jsou, však co. To je váš problém. Nebo co chcete po mém dítěti. Zažil jsem to párkrát a není to příjemné. Uvidíme co bude tady. Beru je trošku výzvu a uvidím co dostanu další rok :D. Kdyby jste četli něco o ztracených dětech nebyl jsem to já. Asi :D

Dostal jsem pár tipu ještě mimo a zkusím to zapracovat. To stou sympatickou postavou je super. Ale ne vždy se mi to daří. Někteří hráči prostě chtějí být outsideři a edgy (tragická minulost a kdo ví co ještě), které naprosto nesnáším.
skoro-Hrdinové - streamované hraní RPG - https://www.youtube.com/skorohrdinove
Komunitní RPG Discord všech žánrů a systému - https://discord.gg/JCZSG2fMys
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti