RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1881
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 8. 10. 2021, 09:34 V pondělí jsem mluvil a partou děti ve věku 12-14 let z kroužku DDM, tam jsem neodolal a zeptal se jich na jejich začátky. Obrátili oči v sloup, zjevně je to docela častá a mírně otravná otázka, nicméně kromě dvou úplných nováčků začali tak před dvěma až čtyřmi lety na DnD. Předtím někteří hráli "takové to hraní bez pravidel ve škole, jako normálně". Takže zjevně by mělo smysl podívat se, jak děti okolo osmi až deseti začínají hrát se spolužáky bez vedení dospělými, zřejmě jen s kostkou a papírem.
Potvrzuji, že tenhle model ("...děti okolo osmi až deseti začínají hrát se spolužáky bez vedení dospělými, zřejmě jen s kostkou a papírem.") platí i pro moji dceru a její spolužáky /spolužačky na základce. :D

(P.S. Mezitím ji zase "dračák" pustil a má jiné zájmy, jako třeba kluky (že?), ale pořád doufám, že se k tomu jednou třeba vrátí. :wink: )
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 90
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Nějak nemám čas na experimentování (chápej hraní) RPG s dětmi. (Vlastně jsem někdy v únoru zkoušel Omegu Junior "za pochodu", ale neměl jsem čas napsat report a už se mi zážitky a poznatky vykouřili z hlavy. Ale zkusím ji zase někdy, až se naskytne příležitost.)

Ale po mých předchozích experimentech zůstali děti poznamenané, tudíž je teď mnohem častější, že mé oddílové někde po cestě na výpravě hrajou takovéto klasické povídací RPG.

A mám z toho zajímavý postřeh, který jsem zahlédl na výpravě teď o víkendu. Děti (dvě holčičky, které hráli se mnou Omegu Junior asi pokaždé, když jsem jí s dětmi zkoušel) nemaje karty ani kostky evidentně trpěli absencí vyhodnocovacího mechanizmu a tak používali kámen-nůžky-papír. Docela mě to zaujalo. Tak kdyby to někdo chtěl rozvést, jako nápad na mikrosystém na cesty, nebo něco takového sdílím tento poznatek s vámi.
Když už občas hraju Grimoár, tak ať z toho ostatní taky něco mají.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 20849
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Kámen nůžky papír mají drobnou nevýhodu možné remízy (pokud nemá určený význam při popisu výsledků). Dá se použít třeba zvednutí jednoho či dvou prstů, kdy druhý v ten samý okamžik řekne "suchá / lichá".

Ale obojí je docela náročné na Vypravěče, který těch testů provádí násobně víc než ostatní.
MarkyParky
Příspěvky: 13005
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od MarkyParky »

Z remízy bych v KNP udělal feature - vyber si jedno z:

- částečný úspěch (pokud je možný)
- současné naplnění záměrů obou stran (pokud se nevylučují)
- nebo remízu ve fikci, eskalaci sázek na obou stranách a druhé kolo KNP.

EDIT: Ale možná bych po tom sáhl třeba až potřetí remíze. Ona je přeci jen celkem četná, tak aby to nebyl opruz/přílišné ždímání fantasie.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 90
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Tak děti jsou zvyklé na to, že se stříhá dokud jeden nevyhraje, takže to pro ně nebyl problém (o to je to pro ně napínavější, protože každá remíza oddaluje ten výsledek)

EDIT: Tak by pak počet remíz do rozhodného výsledku taky mohl být počet obrazů (délka akce/popisu), nebo něco takového.
Když už občas hraju Grimoár, tak ať z toho ostatní taky něco mají.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 20849
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Hodila by se mi rada.

Byl jsem požádán, abych vedl jedno "Stanoviště" o Dračáku / RPG v Domě dětí na den dětí. Myšlenka je taková, že během cca tříhodinového programu můžou děti přijít, krátce si zahrát / splnit nějaký úkol, dostanou nejspíše razítko za účast, a zase půjdou. Teoreticky ale není vyloučeno, že by si někdo chtěl zahrát nějakou kratší akci.

A přemýšlím, jak to celé pojmout. Nevím kolik dětí přijde, jak často, jak staré, jak dlouho vydrží, jaký bude jiný program, na který budou chtít jít ... prostě dlouhá rovnice o samých neznámých.

Setkali jste se s nějakou takovou prezentací RPG, případně máte vhodné nápady?
Naposledy upravil(a) Jerson dne 12. 5. 2022, 20:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 90
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Nikdy jsem se s takovouhle formou nepotkal, ale zní to super. Co mě k tomu napadlo:
Připravit několik prostředí. Fantasy ala LOTR, Superhrdina ala Marvel... ale možná je to blbost. (Možná mít ke každému jeden vystihující ilustrační obrázek a nechat dítě ukázat. "Co z toho tě nejvíc zaujalo?") Pak rychle vytvořit postavu. Ideálně jen složit z předpřipraveného a přidat pár vlastních detailů. (Možná nějaký obrázek k vybarvení/dokreselní, pro ty co o to budou mít zájem...)

Určitě to podle mě chce hodit dítě rovnou do akce a vynechat vysvětlení mechanik. Říci krátký úvod "o co jde", nechat v něm třeba dítě udělat nějaké jednoduché rozhodnutí (co si vezmeš za vybavení, nebo něco takového. Vpodstatě úvod situace+motivace postavy+demo mechanik) a otevřít situaci nějakým problémem k řešení. Hlavní je aby dítě vědělo čeho má dosáhnout. Když popíše co dělá tak nastínit první mechaniku a použít nějaké vyhodnocení. Celkově by to celé až do konce nemělo trvat více než 5 min. S možností pokračovat dál, pokud bude zájem.

Důležité je, aby si dítě odneslo pocit, že může něco ovlivnit a že je zábavné když do toho vstupuje náhoda.

A je třeba počítat s různě velkýma skupinama, můj typ je že tam budou chodit i skupinky s kamarádama a ty budou chtít hrát spolu (tedy nečekat až jeden dohraje).

Hodně bude záležet kolik tam bude lidí. Mám zkušenost s velkými otevřenými akcemi kde na jedno dítě je na stanovišti jen několik desítek sekund a tam by tohle nefungovalo, ale jestli to bude akce na představení kroužků (jestli jsem to z popisu pochopil správně) tak by tam mohlo být méně lidí a děti zvyklejší že jim některá stanoviště zaberou více času, případně se tam zdrží a úkol opakují (ale to by bylo třeba domluvit přesně s pořadatelem, hodně to ovlivní výslednou podobu stanoviště).

To jsou jen takové moje první myšlenky co jsem to přečetl...
Když už občas hraju Grimoár, tak ať z toho ostatní taky něco mají.
Uživatelský avatar
Iwas Passingby
Příspěvky: 497
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Iwas Passingby »

Jenom takový brainstorming... Ale není to podchycený reálnýma zkušenostma, ani to není vyzkoušený, pro děcka jsem už hodně hodně dlouho nic nevedl, tak snad to není moc mimo :-)

Jednoduchej nelineární dungeon (klidně i s částí pod širým nebem, ale s vymezenými cestami a "místnostmi" jako dungeon), v každé místnosti asi jenom jedna relativně jasná věc (cojávím... vrčící pes na obojku, co hlídá cestu dál; potok, co se dá přebrodit, ale plave v něm štika; nahoře pod stropem zavěšená nějaká věc). Možná ke každé místnosti obrázek?

Každý odehraje třeba jenom jednu, dvě místnosti, získá nějakou výbavu (nebo o ni přijde), nebo vyřeší hádanku (často za cenu ztracení výbavy) a jde na další stanoviště. Těžiště asi bude spíš v tom, aby se děcka samy doptaly na detaily scény, "hádanky"/překážky samy zas tak těžký být nemusí. Ale každá by možná měla mít víc řešení, ať se to dá obměnit, i když si to pak řeknou mezi sebou. (A ať mají možnost o tom trochu debatovat - já jsem tam měl tohle, udělal jsem tohle, já tohle, atd.)

Když se tam někdo vrátí a bude brblat, že je ten dungeon moc malej, že se opakuje, že jsou hádanky moc jednoduchý, nebo že je nesmysl, aby se vyřešená hádanka zase resetla, je to proto, že je to jenom ukázka na Den dětí (děcka nejsou blbý, pokrčí ramenama a řeknou "ajo" - nebo taky ne, a budou brblat dál, třeba že to už hrály a bylo to teda o dost lepší :-D ). Když je to bude zajímat, můžeš pak vysvětlit, jak to hráváte "normálně."

Sdílená postava, žádný povolání, rasy, vlastnosti, dovednosti nebo podobný nesmysly. Schopnosti jsou daný tím, co má u sebe (meč, lucerna, helma, kouzelná hůlka, uspávací bylinky, lano, prsten na chození po vodě, listina s kouzlem, flakónek s lektvarem, zvířátko :-)... blablaba...).

Mechanika co nejjednodušší, a možná i bez hodů kostkou (to tahání karet? Zelená OK, červená Fail). Jestli házet kostkama, tak symetricky - oba si hodíte a kdo hodil víc, vyhrál. Za výbavu nebo dobrý nápad může mít bonus (+1, +2, nebo třeba hodí dvěma a vezme si lepší). Nejjednodušší na vysvětlení, nejjednodušší na pochopení. Házení kostkou ale bude potřebovat nějaký stolek. Co třeba velké kostky z kartonové krabice (asi stačí 10x10x10 cm, nic mega), kterými se dá házet na zemi? (S nějakým záložním řešením, kdyby na ni někdo šlápl).

U stanoviště velká tabule, na které bude nakreslená postava a na kterou se budou přišpendlovat z kartónu vystřižený obrázky/siluety toho, co zrovna našla a co má u sebe nebo na sobě, srdíčka jako životy, měšce jako peníze (nebo tak něco). Když to bude vidět z dálky, ušetří to trochu času s vysvětlováním. A děcka můžou pokukovat, jak se na tom stanovišti daří a co se tam děje (jestli to bude celý organizovaný jako "náměstíčko").

K tomu desky s klipem a papírama, kam si děcka můžou kreslit mapu, když budou chtít. Třeba budou ochotný tam nakreslit to, co prošly, a další to pak budou moct využít, ale netlačil bych je do toho (ať toho na ně není moc najednou).
"Dobrý den, máte už prosím Pravidla pro experty???"
:>:o/
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 90
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Passingby mě připomněl tyhle dvě věci: https://www.youtube.com/watch?v=_716zGO8lS4 (tohle je rozhovor s autorem deskovkoRPG hry pro děti, kde jsou právě místnosti na kartičkách a je tam jedna překážka/situace) a jednu deskovku (ale nemůžu si vzpomenout na jméno) kde si hráč zaklapl takovou papírovou postavu do kartonového stojánku a přidával k ní různé doplňky a věci. (Ta postava byla vpodstatě omlovánka). Ale dost bude záležet na jaký věk to budeš cílit...
Když už občas hraju Grimoár, tak ať z toho ostatní taky něco mají.
Uživatelský avatar
kin
Romikovec
Příspěvky: 662
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od kin »

Jenom rychle, ale po přečtení nápadů tady mě napadlo že by jsi si pro inspiraci někde mohl pořídit Labyrint RPG (https://www.imago.cz/jim-hensons-labyri ... nture-game). Imho to perfektně vystihuje zde padlé nápady. Mapky/ilustrace (a možnost lehce stáhnout další na internetu z filmu a fanarty). Jednoduché místnosti/překážky. Postup hlouběji do labyrintu. Jednoduchá pravidla (prakticky taková, jaká tu popsal Iwas :D ).

Je to d6 systém, výhoda/nevýhoda + malé bonusy za výbavu. Ale hlavně spousta zajímavých místností s pohádkovou atmosférou! Je jich dobrých pár desítek (já jsem ve čtení teprve u 16tky a to jsem v první z pěti kapitol) a každá má mapku, popis, krátkou zápletku či náhodné tabulky a jednoduchou progress mechaniku, jak se dostat hlouběji do labyrintu. Což by mohl být ten postup někam dál se sdílenou postavou.
Long time no see...
Svoboda je mrcha, kterou je třeba šoustat na matraci z mrtvol. - američtí bohové
"My uncle put his ping-ping in my pa-pa." - kiss kiss bang bang
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 561
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Korhul »

Já navrhuju udělat pro ně malou odkazovku - v podstatě něco jako malé Jarikovo dobrodružství. Rozepsat na A4, očíslovat a pověsit na stromy v okolí. Hráčům dát do ruky list papíru deník, na který si můžou podle instrukcí psát, co bude třeba. Bude to fungovat samo a pro libovolný počet lidí zároveň bez nějakého velkého čekání ve frontě.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 90
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Korhul píše: 12. 5. 2022, 23:38 Já navrhuju udělat pro ně malou odkazovku - v podstatě něco jako malé Jarikovo dobrodružství.
Jo to se dá a funguje to dobře, už jsem to párkrát pro děti dělal, ale je to docela dost práce. Ovšem myslím si, že je to trochu jiný zážitek než vyprávěcí RPG. Bude záležet co Jerson bude chtít předat za zážitek...
Když už občas hraju Grimoár, tak ať z toho ostatní taky něco mají.
MarkyParky
Příspěvky: 13005
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od MarkyParky »

Připravil bych jednu konfliktní scénu s jasným cílem a několika způsoby řešeními, ideálně aby to vyžadovalo dva kroky.

Připravil bych jednoduché karty postav, které budou fungovat trochu jako klišé/archetypy pro některé přístupy.

Vyhodnocení Omegou Junior.

A s každým příchozím to odvyprávěl s tím, že ať už tam vytahají komplikace, úspěchy nebo kombinaci, tak odvyprávíš tenhle kousek, necháš ho otevřený a dodáš "Chcete-li vědět, jak to takové příběhy pokračují a rozvíjí se hrou, přijďte na kroužek XYZ."

Rozsah fakt minimální, jestli máš na každého pět nebo kolik minut.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů