Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Markus » 27. 10. 2020, 18:14

Selhan píše:
27. 10. 2020, 18:09
Nicméně shodli jsme se tady, přijde mi, asi všichni krom Bifiho, že tlachání máme docela rádi, když ho není moc? Nebo jsem přehlédl ještě někoho, komu to vyloženě vadí? Ať si na to dávám na příští slezině pozor :D
Ještě já spolu s Bifim hrdě nesu prapor protitlachací ligy.

Ale bojím se, že Bifi mě na první křižovatce odkopne za nadměrné popisování akcí. $D

(Nějakou svoji další reakci zformuluju asi později, letí to tu strašně rychle.)

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Sparkle » 27. 10. 2020, 18:15

Selhan: tak třeba proto, že pak zabíráš místo ve skupině někomu, kdo by si to užil mnohem víc. A nebo proto, že i když se snažíš svoji znuděnost nedávat najevo, tak vnímavý GM ji stejně vycítí a pak si chudák říká, co dělá blbě.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 766
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Selhan » 27. 10. 2020, 18:33

Markusi, ty už ses jasně prokecl, že si hody kostkou otlacháváš, tak se nezkoušej přetvařovat.

Sparkle, s tím druhým máš pravdu, to je blbý, a i mně to občas asi ujede. Ale tak to mi nepřijde jako problém, že mám nějaké preference, to je prostě přesně ten problém, že mě sociální vazby drží ve hře, ze které bych asi měl odejít. Chci říct - rada "když se nudíš, tak se přestaň nudit" není moc následovatelná, ne?
crawl: swimming stroke usually regarded as the fastest of the four front primary strokes.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Sparkle » 27. 10. 2020, 18:46

Selhan píše:
27. 10. 2020, 18:33
rada "když se nudíš, tak se přestaň nudit" není moc následovatelná, ne?
Čéče kupodivu se s tím dá pracovat. Aspoň u mě to funguje. Na nějakou dobu opustit svojí bublinu "kvalitního umění" a trávit víc času s nenáročnými hráči hraním nenáročných věcí a konzumací nenáročné popkultury, a člověk tím "načichne". Já jsem se takhle před pár lety po dlouhé době přidala ke grupě hrající Drd 1.6. Páč to vedl kamarád a hráli to kámoši. Od začátku jsem vypla mozek co se týče své nechuti k těm pravidlům a jen jsem se nechala unášet tím, jak si to ostatní užívají, a užívala jsem si to taky a myslím že se po tom snížil můj odpor k Drd 1.6.

Ale na někoho tohle nemusí fungovat, uznávám.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Markus » 27. 10. 2020, 18:48

Mně (paradoxně?) přijde nenáročné takové hraní, ve kterém je přímé řeči a důsledných popisů spíš míň. Naopak takové to in-character tlachání mi přijde náročnější a často je na něm vidět, jak se někdo hodně snaží.

Už mlčím, už mlčím...

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7403
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Sirien » 27. 10. 2020, 18:51

Selhan: ...protože Faskal tam je taky jedinej, kterej se dá číst. Nicméně otázka toho jak mají lidé nakládat s volným časem mi ve skutečnosti přijde, minimálně v určitém úzkém kontextu, velmi RPG relevantní - v tom modelu který sem odkazoval a který dodnes sám používám řadím "sociální prostor" jako součást hry - věci mimo hru jsou až za ním. Pro většinu skupin, zejména těch stálých, RPG hra prostě je i sociální záležitost. A je to vidět i na virtuálních hrách, mimochodem. Pokud dáváš lidem nějakou radu, která se týká složení RPG skupiny (ať už jejího utváření nebo vyhazování lidí z ní nebo nějakého stylu řešení mezilidských problémů), tak tohle prostě musíš brát v potaz.

Jinak já osobně ve skutečnosti taky nejsem zrovna velkej příznivec "tlachání" ve hře ve smyslu nic nového neukazujícího roleplayingu a spíš inklinuju k tomu, aby scény měly nějaký obsah - což se týká i těch charakterizačních, které jsou za mě docela důležité, ale i ony můžou sdělovat něco nového, opakovat něco důležitého atp. Na druhou stranu asi nemám potřebu nějakou míru "tlachacího" RP hned zatloukat - a nikdy bych neprohlásil ani nenaznačil, že pokud to někoho baví hrát, tak to hraje špatně - to je fakt overkill.

Ok, jasně, když by to někdo hrál moc, tak z té hry třeba odejdu - ale ono já mám poměrně jasné preference ohledně toho, co by měla hra mít, aby stála za můj volný čas (...viz výše, ono to fakt souvisí) a pokud nějaká nestojí - ok, půjdu s těma lidma hrát jindy něco jiného nebo se sejdeme jen na deskovku nebo na pivo, naprosto legit. Ale řeknu, že hrajou stylem co mi nesedí, ne že to hrajou špatně. (A btw. to neni nějaké hypotetikum - to se mi párkrát reálně stalo.) Tohle je nějaká linie rozdělující "protitlachací" stranu a zatímco klidně řeknu, že se k této spíš hlásim, tak chci velmi jednoznačně zdůraznit, že tuto čáru nepřekračuju - a její překračování se mi značně nelíbí.


Sparkle: ...zabíráš místo ve skupině někomu jinému. TOHLE Tě usvědčuje z hrozného hardcore geekismu. Sice s Tebou sympatizuju i co do mého okruhu spoluhráčů souhlasim, ale je dobré si uvědomovat, že tímhle přístupem sestavování specifické skupiny pro specifickou hru nás funguje fakt menšina - většina hráčů hraje prostě se svojí skupinou, tak jak je, tečka.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3441
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Sparkle » 27. 10. 2020, 19:01

Sirien: je to možné. V mojí hardcore geekické bublině je málo GMů a přetlak zájemců o hraní, takže uvolněné místo se zaplní rychle. Jak bych reagovala, kdybych byla hráč, nebavilo by mě to, a věděla bych, že po mém odchodu to místo zůstane prázdné, páč nikoho jiného nedokážou najít, tak nevím, jak bych se zachovala. Nestalo se mi to.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Markus » 27. 10. 2020, 19:08

Sparkle píše:
27. 10. 2020, 13:27
Jako hráče by mě asi docela demotivovalo, kdybych věděla, že můj GM je nějaký snob, co evaluuje moje tlachání a část z něj považuje za neakceptovatelné.
Za sebe mi přijde, že to tady trochu převracíš.

Já jsem určitě býval roleplayingový snob v době, kdy jsem hrával indies a storygames. To mi na roleplayingu ve smyslu herectví dost záleželo.

Pak jsem začal dělat divadlo a jaksi jsem tu potřebu ukájet si herecké pohnutky v RPG ztratil.

Když teď říkám, že není třeba „tlachat“, chápu to tak, že jsem míň náročný než kdysi. Že prostě není potřeba všechno náležitě popsat a zaroleplayovat. Že není ostuda mluvit chvíli jenom řečí mechanik nebo odbýt nějakou situaci technickým popisem bez roleplayingu. Že prostě je možné hrát stylem „Koupím si meč. > OK, škrtni si deset zlatých“ a je to v pohodě, nic, za co je třeba se stydět. Není nutné hned z každého nákupu dělat filmovou scénu s in-charakter hraním, není nutné barvitě popisovat každý útok, není nutné barvitě vylíčit každé aplikování každé mechaniky atd.

Pokud to je něco, co někoho aktivně baví a na hře to vyhledává, tak samozřejmě all the power to you, přeju vám to, zcela neironicky. Ale přijde mi, že někteří lidi, se kterými jsem hrál (na conech atd., v hluboké minulosti) nebo které teď třeba vídám, když si pustím nějaký stream (ne ten náš, my jsme samozřejmě byli skvělí), takhle nehráli/nehrajou ani tak z bytostného přesvědčení, protože by je to bavilo, ale spíš protože mají dojem, že je to nutné. Že se to sluší a patří. Že rozehrání herecké scény u nákupu meče je ten pravý a poctivý roleplaying přece! A příliš se snaží narvat ho všude, což je třeba na streamu vidět (na nervozitě jich i ostatních, kteří neví, jak na to reagovat atd.)

Tuhle diskuzi jsem zakládal vlastně z potřeby vylejt si srdíčko a říct, že mě takováhle snaživost spíš unavuje. Že ji nemusíte dělat, když nechcete. Že je v pohodě říct "koupím si meč, škrtám 20 zlatých" nebo "jdeme do hradu, už jsme tam?"

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 14024
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Pieta » 27. 10. 2020, 19:13

To bylo v pohodě vždycky, ne? Jako že "když to nechcete hrát, střihněte to" je asi nejstarší dobrá rada, kterou jsem kolem hraní kdy dostal.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 23045
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Sosacek » 27. 10. 2020, 19:15

Markusi, to mi prijde ze se nam ty goalposty nejak posunuly od Bifiho "kolik roleplayingu je v Role Playing Game jeste akceptovatelne a kolik uz ne" k tvemu "nekdo si mysli, ze je to nutnost", ne?
"Demand a prize for taking a part, but not quite the same the winner gets - not until we destroyed the world and installed Obamacare."
- Karl Marx

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Markus » 27. 10. 2020, 19:20

Tak já sem nepřicházím s nějakou jasnou fomulovanou tezí - to bych napsal článek. :) Uvažuju za pochodu.

Zajímá mě, kdo má tu čáru kde nastavenou, co koho ještě baví a co už ne. Co je pro koho akceptovatelné a co už ne.

EDIT: Není to zas tak odlišné. třeba ten „roleplaying ze snaživosti“ prostě fakt nebaví. Takže nejenže „vím, že není nutný“, on fakt nebaví ani poslouchat. Takže jsem možná vážně snob, jak říká Sparkle, akorát z druhé strany.

EDIT2: A nemusíte se hned čertit a bránit, pokud vás baví, není to myšlené jako útok. Mě zajímá, jak se k tomu stavíte vy. Svět RPG je krásný ve své pestrosti.

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 766
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Selhan » 27. 10. 2020, 19:54

Sparkle, díky za starost, ale fakt nejsem v bublině kvalitního umění. Hraju se spoustou lidí, hraju spoustu různých her, dokážu si užít lecos. Ale taky se může stát, že někdo se někdo baví tím, že náhodně vraždí NPCčka, nebo se tři hodiny času zabijou na jednotvárném souboji s houbou hitpointů, nebo se zjistí, že zápletka je totální iluzionismus a railroad v tom nejhorším možném významu, a nemyslím, že ze mně dělá nějakého snoba, když řeknu, že mě tohle nebaví. To se může stát.

Siriene, k tomu prvnímu - nejsme ve sporu. Je to třeba brát v potaz, a reálné problémy zvětšiny nejde vyřešit jednovětnou radou. Ohrazoval jsem se proti tomu jít do druhého extrému a odmítnout ji úplně. A k tomu druhému - on tady někdo tvrdil, že je to špatné? Jako možná jo, nebudu to celé pročítat znova, ale co si pamatuju já, tak to začal Bifi s tím, že ho to nebaví, a že si nemyslí, že to vůbec někoho baví, a pak se řešilo, koho to baví a nakolik. Jako ok, ten první Bifiho post byl dost konfrontační, ale vždyť to sám pak napsal, a jinde tady elitismus fakt nevidím. Já beru tvoji připomínku, že je si na to třeba dávat pozor, protože je to past, ale však si na to pozor dáváme, ne?
crawl: swimming stroke usually regarded as the fastest of the four front primary strokes.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7403
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Sirien » 27. 10. 2020, 20:26

Markus píše:
27. 10. 2020, 19:08
přijde mi, že někteří lidi, se kterými jsem hrál (na conech atd., v hluboké minulosti) nebo které teď třeba vídám, když si pustím nějaký stream (ne ten náš, my jsme samozřejmě byli skvělí), takhle nehráli/nehrajou ani tak z bytostného přesvědčení, protože by je to bavilo, ale spíš protože mají dojem, že je to nutné. Že se to sluší a patří. Že rozehrání herecké scény u nákupu meče je ten pravý a poctivý roleplaying přece! A příliš se snaží narvat ho všude, což je třeba na streamu vidět (na nervozitě jich i ostatních, kteří neví, jak na to reagovat atd.)
A jak si k tomuhle závěru došel?

Protože mě přijde, že to je docela dost divoké přisouzení motivace něčemu. Třeba je to jen fakt upřímně baví? Možná to vypadá nuceně, jen protože neví, jak se tvářit na kameru (streameři) nebo protože jen nejsou dobří herci?

Jakože soudíš to jen tak od pohledu z jejich projevu, nebo ses jich na to ptal, nebo Ti někdo přímo řekl v nějakém jiném kontextu, že "tohle je ten pravý roleplaying"?

Já jako neříkám, že takoví lidé nejsou. Popravdě si dokonce i myslim, že sou - ale bude jich spíš menšina a přisoudit tuhle motivaci plošně každýmu kdo "tlachá" mi přijde jako brutálně unáhlený zobecnění.

Plus jako - vylejvat si srdíčko, ok, proč ne, když Ti to udělá dobře, ale jinak - tohle téma, jak sem už psal, je poměrně pokrytý. Pokud nějakou skupinu trápí, že se u ní tlachá moc, tak rady a řešení má na dosah ruky - ten můj odkázanej článek je jen jeden z mnoha; dneska tyhle rady ohledně vyčerpání scény a střihu ostatně najdeš vepsaný i natvrdo v příručkách.

Každopádně znovu zopakuju, že co do obecného sentimentu s Tebou spíš souhlasim a ten tlachací roleplaying mě osobně nebere (s občasnou výjimkou spontánních výměn, které jsou prostě zábavné samy o sobě nebo které namátkově trefěj něco co z nich obsahově udělá zajímavou charakterizační scénu). Ale chápu, co na tom lidi můžou vidět - dokonce víc věcí. Poslouchat ho - to je pak už o tom, koho poslouchám; dobrý performeři z toho možná zvládnou udělat dobrou "šou", ale obecně mě to spíš nudí.

Btw., ono mnohem zajímavější otázka než ta, kterou tady kladeš, by byla jak proměnit tlachání v zajímavou scénu? - tj. pokud se nějakej hráč, co tlachání nemusí, dostane do scény, kde se tlachá a ostatní to zjevně baví, tak co s tim (stranou toho to přetrpět)? Já sem to párkrát v minulosti řešil tim, že sem se do té scény zapojil a našel sem si nějakej bod, na kterém sem tu scénu mohl otočit do něčeho stále roleplayingového, ale podstatou jiného. Buď do sociálního konfliktu nebo ale třeba i do nějaké zajímavější charakterizace, vč. například vyprávění nějakého příběhu z pohledu postavy (story within a story...), který řekl něco o ní nebo světě okolo; nebo jsem k tomu vyzval tlachajícího spoluhráče - takže místo toho aby vyprávěl jak je víno v hospodě mizerný sem si radši poslech kus backstory jeho postavy o tom, kde kdy měla nejlepší víno v životě a jak se to stalo (namátkovej příklad, btw., zrovna tohle konkrétně sem si teď vymyslel)


Selhan: Hele, to nemá smysl pitvat. Já v těch Bifiho postech vidím víc negativního a záměrného vymezení, než Ty. Možná si to tam jen projektuju. Možná ne a fakt to tam je. Ale řešit to dál přinese maximálně tak hádku, což asi nikdo nechce.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

MarkyParky
Příspěvky: 10630
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od MarkyParky » 27. 10. 2020, 20:30

Do záznamu : Sirien to trefil přesně, sociální vazby vyhráli nad vhodností hráče pro systém.

Rollplayer byl dlouholetý člen družiny a roleplayer nově příchozí hráč.

A zároveň jsem chystal AW kampaň, o které roleplayer věděl, takže když za mnou přišel s tímto, že z té DrDII kampaně zase vystoupí a dáme si spolu to AWčko, nějak jsme oba věděli, že sociálně je to nejlepší řešení pro všechny a že potřebu zahrát si spolu saturujeme tam.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7671
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou míru popisů nebo „tlachání“ v roli postavy preferujete?

Příspěvek od Bajo » 27. 10. 2020, 20:31

Ja zbytecne tlachani taky uplne nemusim, pokud nevykresluje postavu nebo nejaky jeji motiv / zapletku / tema, nebo neni kratke a nebo se nezapojuji fakt vsichni. Ale snazim se reflektovat naladu ostatnich.

A vetsinou s tim jako vypravec bojuji tak, ze z nej zjimave tlachani nejak udelam, protoze predpokladam, ze pokud ma hrac touhu roleplayovat, asi mu nebude vadit, kdyz se z nepodstatne sceny udela plizive scena podstatna, kdyz to neni na ukor tomu RP flow (zase nehrajeme tak casto a vetsina hracu u me chodi na hry hlavne ze zvedavosti, kam se dal posune pribeh). Navic tak jako vypravec premyslim, ze zacnu automaticky hledat nejaky potencial pro neco, co by mohlo zaujmout nebo prekvapit. Nekdy se to samozrejme nemusi podarit, ale pak vetsinou ten vysledek stejne neni horsi, nez klasicka tlachaci scena.

Edit: Jo, ty husy jsme brali od farmare, nez mu vcera vsechny zahadne umreli na mor, fakt v jeden den. Fakt divny. Doufam ze ty co jsem od nej koupil pred par dny, byly jeste v pohode. Dobru chut. "

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů