Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Bifi »

Sparkle píše: 11. 8. 2020, 22:22 Naskriptovaný záporácký proslov k hrdinům, který tam jednou za čas GM nacpe na sílu bez ohledu na domluvený žánr a brání hráčům v tom, aby byli proaktivní, je zrovna jedna z těch libůstek, které by se imho hráči měli občas naučit GMům tolerovat.
Wait- what?!

Ja celú túto rovinu "ja ako GM mám tiež právo mať svoje Mary Sue a obľúbené scény a prvky, ktoré tam natlačím stoj čo stoj a ešte aj majú imunitu a ešte vám to aj nepoviem ale nejak si to za zástenou zašmodrchám" nedávam. Veď predsa nepíšeme fanfic Twilight, ale robíme dospelú aktivitu založenú na vzájomnom rešpekte.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Sosacek »

Bifi píše: 11. 8. 2020, 23:40 ale robíme dospelú aktivitu založenú na vzájomnom rešpekte.
To mi nejak nesedi, kdyz tu zaroven padaji pohrdave bullshity jako tohle:
Bifi píše: 10. 8. 2020, 11:26 Pristupujem k nemu vážnejšie a zodpovednejšie ako mnohí iní - poučením, že to niekto môže mať inak, mi bola posledná Slezina.
a celkove ta forma diskuse je "pojdme si circlejerkovat jak to ti ubozi neosviceni blbci hraji spatne" - pokud me teda opravdu hodne nesali zrak.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Log 1=0 »

Sparkle píše: 11. 8. 2020, 22:22 Když jim nepovíš o této debatě, tak nebudou mít se mnou problém, mé švindlování je sofistikované a nejde poznat :) (a většina z toho je navíc legální, páč hrajem Fate :) )
Fixlování by ve skutečnosti nebyl problém, i když ho zrovna nepodporuji, vlastně mi nevadí. A ostatním asi ještě méně. Narazila bys s nápady, jako "oblíbené NPC" "nepřerušitelný proslov záporáka" "připravený příběh" atd. Tedy, ve skutečnosti se v našich hrách tyhle věci vlastně objevovaly, ale to PJoval jeden "dominantní samec", který zlomil odpor, a tebe si na základě tvých projevů tady vůbec neumím v této roli představit.
kdyby se někdo zeptal své holky před sexem, jestli hodlá předstírat orgasmus.
Nevím, jak moc je dobrý nápad se vrtat zrovna v tomhle přirovnání, ale já bych rád žil ve světě, kde by se rozumělo samo sebou, že nic takového dělat nebude. A kdybych se dodatečně dozvěděl, že to moje partnerka dělá, tak bych tím byl fakt hodně zklamaný. Ne protože by se mnou neměla orgasmus, to není něco, kolem čeho by měl muž budovat své ego (protože to závisí z velké části na věcech, které nemůže ovlivnit). Ale protože by to narušilo důvěru a upřímnost na místě tak citlivém a intimním.

A paradoxně jsem díky tomu pochopil, proč někteří úpravy hodů tak nesnáší. Možná z toho mají podobný hořký pocit. A snaží se udělat svět, ve kterém budou chráněni před tímto klamem, který jim může hodně pokazit.

A i když si popravdě nedovedu představit sám sebe, jak prosím partnerku o to, aby nepředstírala orgasmus, tak u RPG by to snad nemělo být takový problém si ujasnit své očekávání a preference. Protože to přece není nedůvěra. To, že někomu věřím, přece neznamená, že dotyčný je telepat. Což tedy platí i u toho sexu, ale to je prostě oblast, kde mají lidé zábrany, holt to tak v naší kultuře je.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20841
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Markus »

Přátelé, dva postřehy:

1) Je fajn, že tu dokážeme vyjádřit respekt, náklonnost i příslušnost k různým herní stylům. To myslím bez ironie – zcela jasně jsou tu vidět příznivci toho i onoho a diskuze je o to zajímavější.

2) Přál bych si, abyste psali zápisy ze svých her, ve kterých ukážete, jak hrajete. Ne ve kterých popíšete děj vzniklý ve hře*, ale kde ukážete právě své postupy / herní techniky / preference / cíle a to, jak je naplňujete. Já se o takové zápisy snažím, ale zatím je to docela osamělý boj. Přitom mi přijde, že to je možná názornější a informativnější (a snad i podnětnější?) než tyhle obecné deklarace hodnot. Kdo se přidá? ;)

* Děj mě sám o sobě popravdě moc nezajímá. Zajímá mě, jak vznikal. Proces je u RPG zajímavější než výsledek.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Sparkle »

Log 1=0 píše: 12. 8. 2020, 00:13 Narazila bys s nápady, jako "oblíbené NPC" "nepřerušitelný proslov záporáka" "připravený příběh" atd.
Je fascinující, jak z mého prohlášení "myslím, že by se GMům mělo tolerovat X" uděláš závěr, že Sparkle dělá X.

Plot imunitu pro PC jsem udělala jednou, tehdy v té první kampani, asi 15 let nazpět, po roce a půl hraní. Nepřerušitelný proslov záporáka jsem nedělala nikdy. "Připravený příběh" ve smyslu "situace včetně výstupu" taky asi nikdy, možná na nějaké oneshoty.

Tady jde o princip. Prostě nechci hrát s hráči, kteří jsou příliš nároční, hnidopišští, obecně ani v osobní rovině si nesednu s lidmi typu "edgelord", nechci pro takové lidi připravovat zábavu ve svém volném čase. To, že se mi někdo na začátku kampaně příliš vrtá v postupech je indikace toho, že si nebudeme rozumět asi ani lidsky.

A pokud někdo není ochotný GMovi odpustit jednu plot imunitu pro NPC, jedno Mary Sue, jeden naskriptovaný projev záporáka a jednu bitku s předem daným outcomem za rok a půl hraní, tak to už sorry ale to je na mě extrémní až patologická vybíravost a to prostě ne-e.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Jerson »

Sparkle: Hráči asi "odpustí" (nebo spíše přijmou) ledacos, když o tom ví dopředu.
Příměy k sexu jsou ošemetné, ale jed a z prvních rád, kterou jsem přitom dostal, byla "nesnaž se mě potěšit, prostě si to užívej". Osobně bych to doporučil každému GMmovi, který se pokouší vytvořit zábavu pro hráče.

A pokud jde o ty proslovy záporáků, mám na to celkem jednoduché měřítko. Některé věci jsou tak profláklé a neoblíbené, že si z nich někteří tvůrčí lidé dělají srandu v podobě odkazu obrázků a videí, a lidé se tomu smějou. Takže pokud se s nějakým prvkem setkal v podobě vtipného videa, je to pro mě dobrý důvod ho nepoužívat.
No a z "nepřerušitelné" řeči záporáka i dělali srandu už v Gamers v roce 2002, včetně hráče, který se ji snaží přerušit podle pravidel. O generaci později si z těchhle "nepřerušitelných filmových sekvencí" v počítačových hrách dělají srandu v Epic NPC.
Je to úplně stejné jako postavy typu "poslední přeživší z vyvraždené vesnice/rasy/řadu/klanu".

Chápu,, že pro někoho o generaci mladšího je to možná originální nápad, ale i GM takové věci ví dopředu, takže by bylo víc než vhodné, aby o podobných scénách z GMmovi strany byli dopředu informováni hráči. Zejména když je tam hodlá natlačit na sílu bez ohledu na styl hry.

Btw. ani se mi nechce domýšlet do důsledků tvůj příměr o tom, že se ti nezdá při sexu vhodná otázka, zda někdo hodlá předstírat orgasmus. Protože v této souvislosti je přístup "dopředu nic neříct a bez ohledu na očekávání to tam natlačit na sílu" ... No, asi si to každý umí domyslet sám.

Za sebe říkám, že rozhodně preferuju mluvit o předstírání a silovém natlačení předtím, než na věc dojde, protože neříct to dopředu, špatně odhadnout náladu spoluhráče a přestřelit je až příliš snadné / časté. V RPG, v sexu, i v jiné zábavě. A nic to nemění na faktu, že někteří lidé mají rádi překvapení za každou cenu. Budiž jim přáno.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Quentin »

Zrovna záporácký monolog je nedokonalý příklad, protože pokud bylo okolo záporáka vytvořeno dost tajemství a neexistuje externí tlak na ukončení boje (přichází další monstra, brzy bude dokončen temný rituál, v kotli se vaří náš spojenec...), tak si to hráči rádi vyslechnou a nemají potřebu ti hned skočit do řeči fireballem. Hráči i postavy chtějí vědět, o co tu jde.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16253
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od MarkyParky »

Za mě zas pár postřehů:

Přestože se všude mluví o nutnosti dělat před hrou social contract, ne vždycky si každý vzpomene na všechno. Tzn. opírat se do někoho za to, že před hrou on nebyl telepat a nevyjasnil všechny sporné body, které přijdou potenciálně kontroverzní je hodně nefér.

Navíc - moje praktická zkušenost je, že v rámci social contractu se deklarují jen odchylky od mainstreamu - a mainstream (ať už chceme nebo ne) jsou GMcentrická připravená dobrodružství - a lidé je očekávají. Takže já když jdu hrát sandboxovou hru, tak v rámci social contractu hráče varuju: "Bacha, bude to silný sandbox. V krajině jsou rozhozené nějaké zápletky, ale na vás je, kterou si vyberete řešit a co s nimi uděláte." Protože to je něco, co (zejména třeba na opengamingu nebo s novými lidmi) není default.


Takže za mě - pokud někdo nezmíní dopředu, že používá iluzionistické techniky? No big deal, je to rozšířený default a dobře zahraný není nijak škodlivý a má spoustu benefitů. Že mě baví jiné techniky? My bad, mám si sehnat GMa, který mi je dopřeje nebo hrát systém, který iluzionismus nepotřebuje.


Něco jiného je, když se na to hráč přímo zeptá, nebo na to udělá narážku na hře. Když v metaherní konverzaci mezi hráči zazní: "Hej, to je jedno, kam půjdeme, stejně už má GM vymyšlené, co se bude hrát," tak to je moment, kdy prostě GM má jít
s pravdou ven.


V pořádku jsou tyhle varianty:
* GM nic takového nezamýšlel, má připraveno víc variant nebo bude improvizovat. A tím pádem tohle hned vyjasní a řekne hráčům: "Tohle já nedělám / Tohle není ten typ hry." Protože hráči se mohou v úsudku mýlit.

* GM opravdu zamýšlel podstrčit hráčům něco připraveného a řekne: "Ano máš pravdu, dobrodružství už mám připravené. Dneska vás prostě čeká něco po cestě, ať se vydáte kamkoliv." Protože hráči nebudou mít jiná očekávání a protože nebudou ztrácet čas rozhodováním, které nemá význam.


Naprosto totálně špatně jsou tyhle varianty:
* Hráč zahláškuje: "Hej, to je jedno, kam půjdeme, stejně už má GM vymyšlené, co se bude hrát," GM opravdu zamýšlel podstrčit hráčům něco připraveného, ale nepřizná to a řekne. "Tohle já nedělám."

* Nebo hráč zahláškuje: "Hej, když plánujeme takhle nahlas, tak GM nás poslouchá a vymýšlí překážky podle toho." ve chvíli, kdy GM opravdu přemýšlel o tom, co naházet hráčům do cesty při diskutovaném postupu, ale nepřizná to a řekne: "Nene, budeme hrát připravenou věc.":

Protože tohle je fakt klamání spoluhráčů.


S přetáčením kostek je to jakbysmet, jen IMHO by default by mělo být "nepřetáčet", protože jako system does matter a když nebudeme hrát RPGčka podle pravidel, ale budou klíčové okamžiky vždy rozhodovat fiatem GMové, tak se z herního systému stane slabý nepovinný flavour, který dodává náznak diverzity unifikované šedi mainstreamového hraní. Ale tohle je jen můj názor, a zároveň je třeba se smířit s tím, že tenhle názor - jakkoliv idealistický - nepopisuje status quo. A normu tvoří většina a ta zjevně fudguje.

Tzn. - s ohledem na to, co jsem psal výše - pokud necheme fudgovat kostky (já určitě nechci), dávejme to vědět. Nespoléhejme se na svého gamemastera/spoluhráče, že to je default a nebuďme na ně naštvaní, pokud to bez zmínky předem udělají. Jsme v menšině, smiřme se s tím a nebashujme GMy za to, že tuhle věc neřeší předem (pokud vůbec něco předem řeší - spousta hráčů ani neví, že si mají dohodnout nějaký social contract a prostě "Jdou hrát dračák.").

TL;DR:
My (non-fudgeři) víme, že to nechceme. A známe techniky, jak fudgování nahradit.
Většina hráčů to neví (nebo dokonce chce, protože to řeší nějaké problémy). A alternativní techniky nezná, nebo se jich obává.

Na nás je tedy odpovědnost v našich hrách případně vyjádřit touhu/prosbu, aby se nefudgovalo. Vůbec to téma otevřít. A pokud na to ostatní nekývnou, tak se přizpůsobit ... nebo s nimi nehrát ... nebo najít nějaký kompromis, jako "proti mé postavě nikdy kostku nepřetáčej a ukážem si na tom, že to nevadí a hru zlepší..." Protože objektivně jsme v menšině.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 12. 8. 2020, 11:35ne vždycky si každý vzpomene na všechno
Je rozdíl, když na něco zapomeneš, a když to záměrně tajíš.

MarkyParky píše: 12. 8. 2020, 11:35Takže za mě - pokud někdo nezmíní dopředu, že používá iluzionistické techniky? No big deal, je to rozšířený default....

Něco jiného je, když se na to hráč přímo zeptá, nebo na to udělá narážku na hře. Když v metaherní konverzaci mezi hráči zazní: "Hej, to je jedno, kam půjdeme, stejně už má GM vymyšlené, co se bude hrát," tak to je moment, kdy prostě GM má jít s pravdou ven.
Přesně takhle to ale nefunguje. "Defaultní" iluzionismus stojí na tom, že GM lže hráčům a když se ho přímo zeptaj, tak popře, že to dělá, protože to je přece pro jejich dobro.

"Vážně ti padla dvacítka?" "Jo, jasně, podívej se (GM ukáže hráčům předem připravenou dvacítku, kterou si šudlidl za zástěnou přesně pro tenhle případ)".

Před hrou je naopak jediná šance si o tom promluvit seriózně, protože to ještě není hra a lhát někomu v normálním rozhovoru je těžší.


MarkyParky píše: 12. 8. 2020, 11:35Hráč zahláškuje: "Hej, to je jedno, kam půjdeme, stejně už má GM vymyšlené, co se bude hrát," GM opravdu zamýšlel podstrčit hráčům něco připraveného, ale nepřizná to a řekne. "Tohle já nedělám."
Tohle je ale přesně ten default, o kterým říkáš, že "to přece není potřeba říkat".
Jezus
Příspěvky: 2590
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Jezus »

Quentin píše: 12. 8. 2020, 11:23 Zrovna záporácký monolog je nedokonalý příklad, protože pokud bylo okolo záporáka vytvořeno dost tajemství a neexistuje externí tlak na ukončení boje (přichází další monstra, brzy bude dokončen temný rituál, v kotli se vaří náš spojenec...), tak si to hráči rádi vyslechnou a nemají potřebu ti hned skočit do řeči fireballem. Hráči i postavy chtějí vědět, o co tu jde.
To by ses divil. Já do takových monologů skáču naopak velice rád a až se škodolibou radostí (i pod vlivem Gamers :-) ). Pravda, nečiním tak fireballem (ani jinou formou útoku), protože nemám sám rád, když spoluhráči nečekají alespoň na nějaký náznak konsenzu ostatních (když není tlak jednat rychle) a dělají nezvratná rozhodnutí, která se berou špatně zpátky.

Nicméně málokterý záporák (nebo GM) ustojí, když mu ten monolog narušuješ nejapnými poznámkami a řečmi typu: "Bude se teda zabíjet nebo zvládneš akorát mlet pantem?" :-)

Je ovšem fakt, že pokud by "evil plan" byl skutečně tajemný a hlavně zajímavý, ostatní hráči (postavy) by asi daly dost jasně najevo, že o podobné "legrácky" nestojí a že mám sklapnout spíš já.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16253
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od MarkyParky »

York píše:Tohle je ale přesně ten default, o kterým říkáš, že "to přece není potřeba říkat".
Já neříkám, že to není třeba říkat.
Já říkám, že se to nedělá a že to má svůj praktický důvod.

Myslím, že to je velký symptom téhle debaty - lidé si pletou, co je default de-jure a co je default de-facto.

Pointa mého postup je, že implicitně předpokládat absenci dice-fudgingu je chyba, jakkoliv bych byl rád, kdyby tomu bylo naopak. A že odpovědnost za to debatu otevřít je na tom, kdo fudgovat nechce a to ve chvíli, kdy si na to on vzpomene (nebo ve vhodný okamžik později).

York píše:Přesně takhle to ale nefunguje. "Defaultní" iluzionismus stojí na tom, že GM lže hráčům a když se ho přímo zeptaj, tak popře, že to dělá, protože to je přece pro jejich dobro.

"Vážně ti padla dvacítka?" "Jo, jasně, podívej se (GM ukáže hráčům předem připravenou dvacítku, kterou si šudlidl za zástěnou přesně pro tenhle případ)".
To je ale úplně něco jiného, než to, o čem mluvím já - a úplně mimo.

To je konkrétní jeden hod. Praktická iluze. Nemůžeš se ptát na konkrétní jeden hod a dostat odpověď "teď zrovna jsem zašmelil", to by zbořilo iluzi. Stejně tak se nemůžeš ptát kouzelníka, jak zrovna teď provedl svůj trik.

To se ti taky vysměje. To je jeho tajemství.

Já mluvím o tom, že se můžeš zeptat obecně. "Hele, nešmelíš občas hody?"
A tam by ti měl GM odpovědět férově:
* Občas ano, ale neřeknu ti kdy, nebo
* Ne.
A ty pak na to můžeš zreagovat stylem:
* Aha, dobře. Jsem rád, že to vím, nebo
* Mohl bys to, prosím, alespoň pro mou postavu nedělat?

York píše:Před hrou je naopak jediná šance si o tom promluvit seriózně, protože to ještě není hra a lhát někomu v normálním rozhovoru je těžší.
Před hrou si na to musí někdo preventivně vzpomenout - a rozhodně to nebude ten, kdo takové vedení hry považuje za standard. Viz úvod tohohle postu.

Máš krásný ideál - ale míjí realitu.

Realita je, že před hrou si na to nikdo nevzpomene. A lidé si toho potenciálně všimnou až během hry. A musí to řešit.
Debatovat ideální svět, kdy na takovéhle věci myslí lidi před hrou je krásné, ale děsně nepraktické.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Sparkle »

Jerson píše: 12. 8. 2020, 11:01 Některé věci jsou tak profláklé a neoblíbené, že si z nich někteří tvůrčí lidé dělají srandu v podobě odkazu obrázků a videí, a lidé se tomu smějou. Takže pokud se s nějakým prvkem setkal v podobě vtipného videa, je to pro mě dobrý důvod ho nepoužívat.
Zavrhnout nějaký prvek proto, že si z něj dělá srandu někdo na netu, kdo s tebou ten dračák stejně nebude hrát, mi přijde dost smutné.

A asi zas tak neoblíbené nebudou, když to spousta GMů používá a spoustě hráčů to fakt nevadí.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Jezus
Příspěvky: 2590
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od Jezus »

Fakt, že si z toho dělá hodně lidí srandu (a hodně lidem se ta sranda líbí a říkají věci jako "so real") naznačuje, že těch, kterým to připadá přinejmenším otravné je taky "spousta". To je imho Jersonova pointa.

EDIT: Nicméně je pravda, že je dobré to brát spíš jako námět k zamyšlení o tom, jak to asi vnímají moji hráči a podle toho k tomu přistoupit, než to rovnou preventivně škrtat (ono dost lidí, kteří vysmívají některé hry je ve skutečnosti moc nehrají nebo "nejsou pro ně").
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od York »

Marky: Aha, měl jsem za to, že se pořád bavíme o tom, že je od PJů fajn, když předem řeknou, jak chtějí hru vést. Když na tyhle věci přijdeš až při hře, tak je to vždycky blbý. Někdy domluva možná je, někdy ne a je lepší jít o dům dál.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16253
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Světlá strana iluzionismu? + švindlování při hře

Příspěvek od MarkyParky »

York píše: 12. 8. 2020, 13:02 Marky: Aha, měl jsem za to, že se pořád bavíme o tom, že je od PJů fajn, když předem řeknou, jak chtějí hru vést. Když na tyhle věci přijdeš až při hře, tak je to vždycky blbý. Někdy domluva možná je, někdy ne a je lepší jít o dům dál.
Ano, o tom jsme se bavili.

A já s tebou navždy naprosto souhlasím, že by bylo hrozně fajn, kdyby PJové říkali, jak chtějí hru vést.
A půjdu i dál - budou s tebou souhlasit, že by bylo ještě lepší, kdyby při tom pokládali za default, že kostky se nefudgují.

Ale mezitím mi došlo, že tahle naše debata je vzhlížením k ideálu, který má daleko do každodenní praxe, protože mainstream je prostě jinde. Proto ten podmiňovací způsob.

A chtěl jsem debatu posunout od teoretických řečí k praktickému užitku - co dělat, abychom se tomuhle ideálu alespoň přiblížili.

Na straně GMa je to easy and simple:
> Když si vzpomenu předem, je to nejlepší - očekávání řeknu dopředu.
> Když zapomenu to zmínit předem - pořád se svět nezboří, jen bych neměl zapomenout/bát se to zmínit, když mě při hře něco trkne, že očekávání se míjí.


Nicméně, když jsem hráč, tak je to složitější. A point byl:
- Neočekávejte ideál. Pravděpodobně nebude. Není to standard - a lidi ho nejspíš ani nechtějí.
- Pokud si vzpomente včas, buďte to vy, kdo pomůže vyjasnit očekávání.
- Pokud si vzpomenete pozdě, i tak to buďte vy, kdo pomůže vyjasnit očekávání/rozplést nedorozumění.
- A hlavně - nebuďte naštvaní na ostatní, že to neudělají nebo že dokonce mají očekávání jinde - že ten ideál nechtějí. A chcete-li si prosadit svou, dělejte to s citem a ohledem na ostatní. Třeba tím, že požádáte GMa, aby nefudgoval vaší postavě.


Ono - mezi námi - celá ta rovina, jestli fudgování kostek je nebo není eticky správně, je IMHO hodně podružná vedle jiné otázky - jestli fudgování kostek je nebo není procesně správně s ohledem na to, jaký zážitek mi autor hry chtěl předat. Ale to je moje osobní srovnání priorit.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů