Krusáda proti railroadu

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Selhan »

Bohužel opravdu nemám čas to sledovat celé, ale neřekl bych, že je to railroad. Dalo by se to hrát jako railroad, ale problém je dle mého jinačí, obecnější - je to vyšetřování s nedostatkem stop, které se zasekne, až hráči něco minou.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Jerson »

Poslechl jsem si video Krotitelů draků Mezi railroadem a sandboxem, což mě přimělo vrátit se k této debatě, přečíst si své názory a po těch několika letech je revidovat.
(Edit: pokud o video budete poslouchat, tak je v něm značné množství vulgarit. Nechápu, jak může být směrované na nováčky.)

V prvé řadě jsem se dopátral, že termín railroading je mnohem starší než RPG, a znamená (kromě "práce na železnici" a "rychlého odsouzení") "dotlačit někoho k požadovanému rozhodnutí."

Pro účely RPG je myšlen přístup Vypravěče, kdy "zamítá návrhy a řešení hráčů odlišné od těch, na které je připravený / které očekává". Přičemž toto zamítání může být stejně tak aktivní ("Tohle nemůžeš udělat") jako pasivní ("Můžeš to zkusit [ale nastavím ti tak vysokou náročnost, že stejně neuspěješ]").

Přičemž je jedno, zda pomyslná kolej děje vede jen jedním směrem, nebo má i výhybky a různě se dělí a spojuje.
Může jít o styl napsaného dobrodružství, ale častěji to je styl vedení hry, třeba jen v určitých situacích.

Důležité je, že railroad není o přípravě. Dá se railroadovat u předem připraveného scénáře, stejně jako se dá railroadovat u improvizované hry, kdy během odehrávání jedné scény ta navazující ještě není určena.

Zároveň railroad není lineární děj. Někdy může být dobrodružství připraveno jako sled scén, kdy jedna vede k druhé a druhá k třetí, a přesto hra není railroad. Někdy může dávat smysl jen jediné řešení, a to v celém průběhu hry.

Zrailroadování hráčů během hry může být nahrazeno dohodou s nimi, ať před hrou, nebo během hry. ("Mám připravené jen vyšetřování ve městě, o kterém jste posledně mluvili, tak v něm prosím zůstaňte.")

"Dobrý railroad" znamená, že hráči chtějí nebo souhlasí s tím, aby je Vypravěč provedl připraveným příběhem / částí příběhu / scénou, kterou si mají užít, a sami nechtějí, aby jim jejich nevhodné rozhodnutí zkazilo tento zážitek.

(A to že člověk buď hraje sandbox, nebo railroad, nebo kombinaci, je falešná dichotomie, ale to je spíše na jinou debatu.)
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 6):
Selhan, smoldar3, Jezus, Vitus, Resurrection, kin
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: king of junkyard a 9 hostů