[článek] Hraní v sandboxové kampani

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5370
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od boubaque » 26. 4. 2019, 16:12

Bifi píše:
26. 4. 2019, 15:14
Niekde dávno som narazil na otázku, či je v sandboxe v poriadku presúvať neaktívny materiál "z krabice" za chrbtom hráčov inam, aby sa dostal do hry. T.j. mám pripravenú krčmu, ale v dôsledku toho, že sa postavy vyberú niekam inam (a krčmu neobjavili), dám ju tam, kam práve pôjdu. Neviem, kto to bol a či ho reprodukujem verne, ale zapamätal som si, že je to prípustné len v minimálnej miere. Že aj keď sa to nezdá, narúša to uveriteľnosť. Že v tom výtvore sú rôzne subtílne roviny a väzby, ktoré ho robia uveriteľným práve v tých súvislostiach, v akých bol pôvodne vymyslený. (Čiastočne sa mi to potvrdzuje pri pokusoch zasadiť existujúci modul do môjho prostredia.)
Tohle ale tuším není Markusův postup. Jeho neaktivní věci v krabici jsou statické, pokud k nim nějaká linka nebo náhodná tabulka dovede postavy, stanou se aktivními/dynamickými. Pokud je k nim nic nepřivede, zůstanou statickými nebo prostě nepoužitými. Jestli ale Markusovi dobře rozumím, i v té krabici pořád mají své místo na mapě.

Naopak aktivované věci se stávají dynamickými: Můžou spouštět události nezávoslé na pohledu hráčů a můžou přidávat události do náhodných tabulek. Tzn. živé jsou jen ty věci, které se už objevily "na kameře".

Je to tak, Markusi?
Súhlasím, že puristický sandbox neprodukuje automaticky "dobrú" alebo napínavú session, nezabezpečuje vyvrcholenie, epický boss fight na záver sedenia a neodstraňuje hluché miesta. Ale práve toto sú požiadavky pochádzajúce z iných žánrov hrania.
Tady jsme se myslím nepochopili. Zajímavá neznamená "s dramatickým obloukem", zaímavá může být i jen lokace připravená k exploraci, z níž můžou hráči vytěžit nějaké zdroje nebo informace, ale přitom v ní nebudou žádné záludné nástrahy nebo bossfighty. A vůbec nejde o to, zda přišli v pravý čas. Ale pokud mám v kalendáři invazi rabujících skřetů a hráči přijdou až po ní, najdou jen vypálené vesnice a vykopané díry po pokladech. Ano, může to být samo o sobě třeba užitečná informace, ale zajímavá lokace to není v žádném případě.
(Ja som v tomto prísny a myslím si, že hráči nemajú právo očakávať, že postavy vždy prídu na nové miesto "v správny čas". Vyvinul som pre to rôzne techniky, napríklad pre moje úvodné dobrodružstvo v Conanovi 2d20, kde postavy zachraňovali osadníkov v priebehu piktského útoku spoza Čiernej rieky, som mal pre väčšinu lokácií štyri rôzne stavy v čase. Diskutovali sme tento princíp aj s Bubákom po prvom playteste Divného Hornouhorska, kde postavy do chrámu dorazili neskoro, čím akoby nenastal klimaktický záver.)
Tu diskusi už si bohužel nepamatuju, a vlastně mě to teď i mrzí :) Ale to je přesně to, co píšu: máš pro každou lokaci 4 stavy, kterým můsíš každému věnovat nějakou přípravu. Z hlediska hráčů minimalizuješ šanci, že přijdou na nezajímavou lokaci. Z hlediska GMa tady ale právě přichází otázka, zda je vynaložené úsilí na přípravu v rozumném poměru k zábavě plynoucí ze hry. (A pokud třeba jedna lokace vyjde na 4hodinovou hru, jestli příprava 4 stavů této lokace nezabere třeba hodinu na každý stav.)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9988
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Markus » 26. 4. 2019, 18:04

Quentin píše:
26. 4. 2019, 16:00
Uf, to je docela hardcore. Naše úterní hra má tři hodiny, sobotní pět. Představa, že obětuju každý pátek další čtyři hodiny na solo masturbaci je docela děsivá.
To je minimálně dvě hodiny hry za hodinu přípravy. Jestli dáváš za hodinu přípravy 10 hodin hry, tak dobře ty. :wink: Je to spíš poučka pro lidi, co jsou schopní strávit přípravou celou věčnost, aby se drželi zkrátka. U mě se to přetavilo například v poznatek, že limitující je pro mě tempo aktivování prvků ve hře, takže zatím nemusím připravovat další neaktivované věci do krabice.
boubaque píše:
26. 4. 2019, 16:12
Tohle ale tuším není Markusův postup. Jeho neaktivní věci v krabici jsou statické, pokud k nim nějaká linka nebo náhodná tabulka dovede postavy, stanou se aktivními/dynamickými. Pokud je k nim nic nepřivede, zůstanou statickými nebo prostě nepoužitými. Jestli ale Markusovi dobře rozumím, i v té krabici pořád mají své místo na mapě.
Chápeš to přesně. I když mě třeba neuráží mít připravenou hospodu, kterou můžu náhodně někam vložit. Mám například připravené a neumístěné 4 hrobky, které se dají vyloupit, a můžu je hodit kamkoli. Taky koketuju s tím, že bych si připravil nějaká dobrodružství, která jsem schopný hodit kamkoli - abych byl schopný odehrát sezení, kdy hráči vyrazí někam, kde nemám nic připravené. Ale to je spíš záchranný materiál. Osobně mi to nenarušuje dojem sandboxu, protože i pro mě jsou jádrem kampaně věci umístěné na mapu (nebo do tabulky náhodných setkání).

Ale připomnělo mi to extrémní příklad odjinud.

V kampani Zapovězených zemí se taky pracuje s hexovou mapou světa. Kampaň je strukturovaná pomocí "dobrodružných míst". Na mapě (kterou mají hráči od začátku před sebou) jsou například zaznačené různé vesnice a dungeony, ale nejsou určené a pojmenované. Vypravěč má stranou připravené vesnice a dungeony, které nejsou umístěné na mapě. A když hráči přijdou na místo, kde je na mapě vyznačená vesnice, Vypravěč rozhodne, kterou z připravených vesnic tam umístí. To se zaznačí samolepkou na mapu a od té doby je tam natvrdo.

Teď otázka: je tohle sandbox, nebo není? Autoři tomu sice neříkají sandbox, ale říkají tomu "open world".

Nabízí se odpověď, že je to ilusionismus, ale zas tak jednoduché to není. Přesně jak říká Jerson: takhle libovolně můžeš místa umísťovat na mapu, jenom pokud nejsou na nic navázaná. Ale jakmile o nich začneš mluvit ve hře, třeba pomocí drbů a zápletek ("Co se děje ve vedlejším údolí? Nemrtví tam žerou děti"), tak tě to vlastně nutí je umístit, i když do nich hráči ještě nepřišli. Jinými slovy: abys mohl o nějaké lokaci mluvit dřív, než do ní hráči přijdou, musíš ji natvrdo umístit. Pokud se hráči na základě drbů rozhodnou jít do vedlejšího údolí, aby zabránili nemrtvým žrát děti, už s tím místem nedokážeš hnout. Umístil jsi ho už jenom tím, že jsi o něm mluvil.

A naopak: aby Vypravěč mohl vesnici/dungeon umístit až ve chvíli, kdy do něj postavy přijdou, znamená to, že postavy o dané vesnici/dungeonu ještě nemohly nic slyšet.

A teď pointa: pokud hráči přijdou do vesnice, o které zatím nic neslyšeli, tak je jim úplně ukradené, že ji vypravěč určí libovolně až v tu chvíli. Nedokážou to poznat a hlavně je jim to upřímně jedno. Prakticky to nijak nenarušuje jejich svobodu volby, protože oni žádnou volbu neudělali.

Vrací mě to k tomu, co jsem psal dřív: Aby volba byla smysluplná, musí být informovaná. Aby hráči mohli smysluplně rozhodovat, do jaké vesnice nebo dungeonu jdou, musí o nich mít nějaké informace předem. Pokud žádné informace předem nemají a jdou naslepo, tak se vlastně nerozhodují. Taková volba není smysluplná. Dát hráčům na výběr mezi vesnicemi A a B, které určíš, teprve až do nich přijdou, je totéž, jako jim nedat na výběr vůbec.

Docela by mě zajímalo, jak ten princip lepení nálepek v Zapovězených zemích bude fungovat v praxi. Podle mě nevyhnutelně povede k tomu, že GM si ještě na začátku hry na mapu natrvdo nalepí dvě, tři vesnice a dva, tři dungeony už jenom proto, aby o nich mohl mluvit. Ty ostatní si nechá v zásobě a nalepí je později, až budou třeba. Jinými slovy, dostane se do víceméně stejného bodu jako já, když mám mapu světa se čtyřmi vesnicemi a pěti moduly a dál nevím.

EDIT, TLDR: O věcech, které neumístíš na mapu, nejsi jako GM schopný smysluplně mluvit. Takže jestli chceš v mít v kampani aspoň nějakou svobodu volby, aby se hráči mohli předem informovaně rozhodovat, kam půjdou a co budou dělat, a nebylo to jen neinformované náhodné bloumání, nevyhnutelně něco na mapu umístit musíš.

MarkyParky
Příspěvky: 8163
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od MarkyParky » 26. 4. 2019, 20:24

Samozřejmě, že to je iluzionismus. Ale není na tom nic špatného.

Iluzionismus je hrozně široký pojem a je to celkem obecný nástroj. Až jeho použití ve hře z něj dělá dobrou nebo špatnou věc.

Lidi nemají nálepku iluzionismus rádi, protože si za ní automaticky doplňují "jak hráčům předhodit railroad, aby to nepoznali". Což je na honu vzdálené technice, kterou jsi právě popsal.

Samozřejmě je potřeba být v tomhle trochu fér a neříkat, že to je pravověrný sandbox. Ale - upřímě - podle mě je pravověrný sandbox nad čímkoliv větším, než malé panství, prakticky nehratelný. Je to spíš teoretický ideál, který nejsi schopen u stolu nikdy dosáhnout a tak používáš techniky, které vytváří dojem, že celý ten svět na pozadí opravdu běžel předtím, než se na něj kamera podívala.


Důležité je, že to nesmí sklouznout k tomu, že "je mi jedno, kam se rozhodnete jít, na druhém hexu na který dnes vlezete bude tahle předpřipravená skřetí pevnost".

Ale dokud je to v intencích "už rok mám připravenou super skřetí pevnost a na mapě jsou momentálně 4, tak až se některou z nich hráči rozhodnou napadnout, tak ji konečně použiju," a zároveň bude platit, že se stavu její posádky, zápletek či samotné pevnosti budou podepisovat ostatní záležitosti kraje, tak to není iluzionsimus, proti kterému by bylo třeba se vymezovat, naopak je to celkem užitečná technika, šetřící GMovi čas, nervy a hlavně entusiasmus.

Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 87
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Jocho » 27. 4. 2019, 09:05

Markus píše:
26. 4. 2019, 18:04
... Jinými slovy: abys mohl o nějaké lokaci mluvit dřív, než do ní hráči přijdou, musíš ji natvrdo umístit. Pokud se hráči na základě drbů rozhodnou jít do vedlejšího údolí, aby zabránili nemrtvým žrát děti, už s tím místem nedokážeš hnout. Umístil jsi ho už jenom tím, že jsi o něm mluvil.

A naopak: aby Vypravěč mohl vesnici/dungeon umístit až ve chvíli, kdy do něj postavy přijdou, znamená to, že postavy o dané vesnici/dungeonu ještě nemohly nic slyšet.
Napadla mi jedna situácia, ktorú je tiež možné použiť, ale musí byť zasadená naozaj delikátne - povery a klebety sa často prekrúcajú, zveličujú. V jednom dobrodružstve, ktoré som pred časom ťahal cez Discord, šli dobrodruhovia vyriešiť prípad strašidla v mlyne. A keď tam došli, zistili, že strašidlom je iba ilúzia kúzelníka, ktorý sa vláčil s partiou banditov.

Chcel som tým povedať, že je pekné klasifikovať jednotlivé prístupy, ale DMs beztak tieto pravidlá porušujú kvôli lepšiemu zážitku.

Je mi jedno, že mi DM nepredostrie čistokrvný sandbox, ak sa pri tom budem baviť.
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4963
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Bifi » 2. 5. 2019, 09:28

Nezabudol som tu na vás a chcem aspoň krátko odpovedať na hlavné body - hlavne čo sa týka veľkosti sandboxu a dilemy medzi fixným obsahom a improvizovaním, či "renderovaním" tesne popred nosy postáv. Cez víkend...
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7216
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Quentin » 5. 5. 2019, 11:51

Markus píše:
26. 4. 2019, 18:04
Quentin píše:
26. 4. 2019, 16:00
Uf, to je docela hardcore. Naše úterní hra má tři hodiny, sobotní pět. Představa, že obětuju každý pátek další čtyři hodiny na solo masturbaci je docela děsivá.
To je minimálně dvě hodiny hry za hodinu přípravy. Jestli dáváš za hodinu přípravy 10 hodin hry, tak dobře ty. :wink: Je to spíš poučka pro lidi, co jsou schopní strávit přípravou celou věčnost, aby se drželi zkrátka. U mě se to přetavilo například v poznatek, že limitující je pro mě tempo aktivování prvků ve hře, takže zatím nemusím připravovat další neaktivované věci do krabice.
Když nad tím tak přemýšlím, možná kecám. Když sečtu ty cesty tramvají, co strávím matláním do notýsku, občasný brainstorm nebo kreslení map po večerech a paniku hodinu před hrou, tak se na ten poměr 1:2 taky dopracuju.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4963
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Bifi » 26. 5. 2019, 15:42

Tak sa už dostávam späť k tejto téme.

Medzitým som pracoval na mojom sandboxe a opise prostredia pre hráčov. Ten je tu: https://drive.google.com/open?id=1T3LYJ ... y5WypKSbMW

Budem sa naň v tejto diskusii ešte odkazovať.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9988
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Markus » 29. 5. 2019, 12:03

Konečně jsem se k tomu dostal a přečetl to. Přijde mi to moc, moc zajímavé! A zároveň si nedokážu představit reálné využití ve hře. Vnímám to spíš jako manifest tvé tvůrčí vize než jako použitelný herní materiál. Rozepíšu.

Atmosféricky úžasné. Chci si to zahrát! Takže cíl asi splněn. :) Líbí se mi, že ten svět působí bohatě, pestře, živě, je plný bizarních detailů – zároveň je to strašný informační overload, takže jednotlivé informace nedokážu vstřebat, a vnímám spíš, jak to působí jako celek. Zdá se, že za každým rohem a v každé obci čeká něco nového, jiného, divného. Geniální lokace - Vídeň jako byrokrati v maskách, Prešpurk jako město stověžaté, prasečí vesnice... bavilo by mě ten svět objevovat. Stylově mi to připomíná Sunless Sea a další hry od Failbetter games. To je velká pochvala! Líbí se mi taky dojem, že neexistuje žádný jednotný stát, všechno je jeden velký chaos různých lokálních šlechticů, klášterů, rytířských řádů, sedláckých povstání, osobních armád, žoldáckých kumpaní atd... Tahle mozaikovitost a nepředvídatelnost je podle mě základem správné historické hry. Super. Jezero slivovice v moravské poušti chci najít! :D

Chybí mi mapa!

A o to víc bych to chtěl vidět v nějaké použitelné podobě. :) Takhle je to jenom velká stěna textu nahusto nacpaná náhodnými informacemi. Zajímalo by mě, jak se to reálně bude dostávat do hry.

Pro GM je to nepoužitelné, ale to určitě víš, když to označuješ za materiál pro hráče. Jak potom vypadají reálné podklady pro hru? Máš rozepsané lokace a NPC a umístěné je do mapy? Tabulky náhodných setkání, ve kterých se promítnou všechny ty kulty a řády? Tabulky drbů? A jak je předáš hráčům? Uvažuju v intencích toho, co bych si jako GM vytiskl a položil při hře na stůl, abych z toho mohl vycházet.

Co se týče použitelnosti pro hráče... jako manifest na navození atmosféry je to fajn (ale pekelně dlouhý manifest), ale kdybych to jako hráč dostal, jsem spíš zmatený. Je tam moooooooooc informací, měl bych potřebu to výrazně osekat. Přijde mi, že mícháš informace, které by měl vědět každý (co je Vídeň, co je Prešpurk), s náhodnými detaily, které už bych jako hráč radši objevoval až při hře (menší lokace, podrobnosti o tureckém válečnictví, popisy politiky a řádů, drby...).

Jak už jsem tady psal, mám tendenci rozlišovat mezi věcmi, které má GM připravené "v krabici" a můžou vstoupit do herního světa, ale zatím se to nestalo (a já jako hráč je proto nevím)... a mezi věcmi ve hře, které už reálně vstupily do naší hry, do konkrétního příběhu naší skupiny a staly se tak "aktivními". Chápu, že potřebuješ začít hru s tím, aby hráči rovnou něco věděli a měli představu o světě - aby už na 1. sezení byly některé věci aktivní součástí kampaně. Jako hráč bych ale upřednostňoval, kdybych dostal nějaký výrazně stručnější materiál (dvě stránky, ne třináct) s naprostým minimem toho, co bych jako začínající hráč měl o světě vědět. A jednotlivé detaily už bych rád objevoval postupně ve hře.

Takhle bych si nebyl jistý, co si vlastně musím a co nemusím pamatovat. Fakt mám už na prvním sezení chápat politické reálie, vědět o řádu německých rytířů, vědět, že velmistr přijel v průvodu s prapory a přivedl s sebou lebku nějaké svaté? Znát všechny uvedené drby a zmíněné lokace? To určitě ne. Ale je toho strašně moc a přijde mi zajímavější dozvídat se to pomalu, po částech v průběhu hry – objevovat tvůj svět hrou – než ho dostat naservírovaný v nepřehledné změti rovnou od začátku.

Když to srovnám třeba s tím Sunless Sea. To je PC hra, začíná to několika málo slovy o tom, jak netopýři unesli Londýn do podzemi, já jsem kapitán lodi a můžu objevovat celý širý svět kolem podzemního moře. A hraje se! A je to super. Nevím nic a odhaluju to postupně. Ale kdybych si měl přečíst 13 stránek informací a až potom začít odhalovat, asi by mě to nebavilo. Nehledě na to, že bych měl problém těch 13 stránek informací vstřebat, a jakou mám pak motivaci objevovat něco nového, když jsem ještě nestihl zpracovat to, co už jsem dostal.

Ale abych nekřivdil - je to pro hráče použitelné i teď. Jako hráč bych si to přečetl, nasál z toho atmosféru a představu o světě, potom obratem všechno zapomněl a začal bych hrát. A za "aktivní" bych pak chápal jenom věci, které vstoupily přímo do hry, informace z brožurky bych asi ignoroval.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4963
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Bifi » 29. 5. 2019, 14:10

Súhlasím, že tam toho je možno priveľa a nie všetko sa zdá byť rovnako relevantné. Môžem predsalen zvážiť nejaké skrátenie...

Ale: Chýbajú tam inštrukcie.

Strana 2 je jednostranový výcuc, ktorý si každý hráč pre hrou musí prečítať, resp. to ako GM zopakujem vždy pre nových hráčov, nejlepšie ešte pred tvorbou postavy.

Zvyšok predstavuje informácie, ktoré by skoro každá postava vedela o svete, v ktorom žije. Postavy nie sú (aj keď môžu byť) cudzinci, ktorí do tohto prostredia prídu zvonku a nič nevedia. Tie informácie sú dôležité aj kvôli niečomu inému: aby si hráči vedeli stanovovať ciele. Aby sa nestalo, že hra začne a všetci na mňa hodia prázdne pohľady a budú očakávať, že ja im vymyslím príbeh. Ak si ten zvyšok hráč prečíta, môže si vybrať tri chýry (tieto sú tučne zvýraznené ako "Chýr:", ale sú to aj popisky pod obrázkami), ktoré vie aj jeho postava. Ten dokument už teda obsahuje rumour table. Tým pádom už môže hráč hru začať s nejakými cieľmi - toto chcem zistiť, to chcem vidieť... (Ak sa prípadne ukáže, že je problém rozlišovať medzi rovinou hráča a rovinou postavy, nemusí si vybrať tri, alebo pozná všetky.)

Približne za polovicou všetkých chýrov je konkrétny modul, ktorý by som vytiahol, ak by sa hráči tým smerom rozhodli vydať. V tvojom ponímaní sú všetky takto už aktívne. (Takisto sú aktívne všetky NPC, ktoré sú v dokumente spomenuté - a k tomu mám vlastný zoznam ďalších postáv aj s lokáciami a vzťahmi.) Na zvyšné chýry by som niečo musel vymyslieť a pripraviť, v niektorých prípadoch mám hrubú predstavu.

Očakávam, že si niektorí hráči z toho dokumentu prečítajú niečo, možno jeden všetko - ale nebudem to nijako regulovať okrem motivácie podozvedať sa chýry. Súčasť mojej GM techniky je, že nedávam odpovede na otázky "Spomínam si na X?", "Hovorí mojej postave niečo Y?". Ak v hre spomeniem sv. Alžbetu a niektorý z hráčov si spomenie, že "o tom som čosi počul, čo to len bolo..." alebo "prešporský hrad!", tak super. Ak nie, musia sa pýtať ako postavy. Ale očakávam, že na väčšinu dôležitých informácií sa hráči kolektívne budú vedieť rozpamätať (alebo zalistujú v PDF-ku v mobile, hádam).

A tento dokument má ešte jednu dôležitú funkciu: Pre hráčov, ktorí o tej dobe majú dôkladné poznatky (minimálne o jednom viem), odkomunikovať, čo je v mojom prostredí inak. Aby sme sa potom v hre nehádali, čo je realistické alebo ako to bolo v skutočnosti. (BTW historicky skutočné je skoro všetko až na chýry a niektoré detaily o lokáciách a vierach. Celá tá tapiséria v pozadí sa takto stala.)

A ešte jednu funkciu: Updejtovanie o činy družiny. Už teraz sú súčasťou "oficiálneho" diania činy družiny, ktorá Hornouhorsko playtestovala pred dvoma rokmi na Slezine (Modra, s. 9). Takže je tu aj motivácia hráča reálne sa zapísať do prostredia...


Edit: Mapa je v príprave, ale stačí človeku vytiahnuť atlas alebo otvoriť Google Maps...
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9988
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Markus » 30. 5. 2019, 07:26

Bifi píše:
29. 5. 2019, 14:10
Očakávam, že si niektorí hráči z toho dokumentu prečítajú niečo, možno jeden všetko - ale nebudem to nijako regulovať okrem motivácie podozvedať sa chýry. Súčasť mojej GM techniky je, že nedávam odpovede na otázky "Spomínam si na X?", "Hovorí mojej postave niečo Y?". Ak v hre spomeniem sv. Alžbetu a niektorý z hráčov si spomenie, že "o tom som čosi počul, čo to len bolo..." alebo "prešporský hrad!", tak super. Ak nie, musia sa pýtať ako postavy. Ale očakávam, že na väčšinu dôležitých informácií sa hráči kolektívne budú vedieť rozpamätať (alebo zalistujú v PDF-ku v mobile, hádam).
Hmm... Takže je to vlastně taková technika „nahažte toho na ně co nejvíc, ono se něco chytí“. :) Sám nepočítáš s tím, že ten průvodce obsahuje informace, které bych měl vědět, ale jen které můžu vědět. A jelikož není rozdíl mezi vědomostmi hráče a vědomostmi postav, tak prostě pokud si nezapamatuju skoro nic nebo se nechci obtěžovat to podrobně číst, tak budu hrát postavu s minimálními vědomostmi. A je to tak v pohodě. Takhle jsem nad tím neuvažoval, má to taky něco do sebe.

Pořád by mě víc zajímalo, v jaké podobě máš zpracované materiály pro GM. Ale chápu, že tím, že je to tvůj svět, je dost možná ani nemáš nějak formálně připravené a dokážeš to hrát z hlavy.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4963
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Bifi » 30. 5. 2019, 12:33

Veľa mám pripraveného formálne. Mám vytlačené moduly a ku každému hromadu poznámok.

Mám jeden master list NPC-čiek. Zvažujem aj master list lokácií. (Napríklad mám niekoľko krčiem: http://divneuhorsko.blogspot.com/2019/0 ... porku.html)

Asi najdôležitejším - a k tomu sa ešte budem vracať v diskusii - je timeline.
Timeline je ako kalendár na dva mesiace dopredu (a pár dní dozadu), organizovaný do týždňov. Každý deň má niekoľko sekcií:
:: Sviatok/svätý, prípadne či sa vtedy robí nejaký bizarný zvyk
:: fáza mesiaca
:: počasie (čo som si navygeneroval dopredu, popridávané občasné nadprirodzené úkazy)
:: sekcie s jednotlivými dejovými linkami (čo sa ten deň stalo alebo stane, ak postavy nezasiahnu)

Začínam s troma dejovými linkami, teda každý deň má kolónky I až III. Za každou linkou je nejaký plot alebo udalosť, ktorá sa vyvíja v čase. K linkám už sú tiež v dokumente s prostredím zapracované chýry, ďalšie môžem odhaľovať v hre. Aj tie, ktoré súvisia s novými udalosťami, ktoré som si pripravil vopred, ale ktoré práve nastanú.

Snažil som sa, aby linky odrážali nejaké sociálne a náboženské pnutia v prostredí (napríklad konflikt medzi pyšným rytierom a mlynárovou dcérou) a vlastne tie abstraktne popísané veci naozaj sprítomnili do hry. Zároveň aj vymedzujú nejakú geografickú oblasť. Zároveň tam aj budem po sedení zapisovať činy postáv a uvažovať, ako sa dejová linka týmto zásahom zmení (že trebárs zabránia, aby rytier v návale zúrivosti devu zabil). Okrem toho mi na konci každého sedenia hráči povedia, čo chcú robiť nasledujúci krát. Linky sú pre mňa zároveň pojítkom medzi postavami a publikovanými modulmi. Trebárs tá mlynárova dcéra v strachu ujde a stratí sa, lebo prepadla do nejakej diery (publikovaný dungeon). Ak tam nepôjdu postavy, možno tam o tri dni pôjdu dedinčania a o týždeň rytierska výprava. Ak budú postavy práve v tejto oblasti o 7 až 10 dní, môžu takto stretnúť zraneného, šialeného rytiera. Ak ju nenájdu do troch týždňov, deva sa zmení a stane sa čarodejnou krutovládkyňou alebo čo.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4963
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Bifi » 30. 5. 2019, 12:40

Bifi píše:
30. 5. 2019, 12:33
Začínam s troma dejovými linkami
Ešte toto je dôležité. Sandbox nemusí byť veľký (aj keď môj relatívne je).
Stačia ti tri moduly (dungeony/lokácie) a tri zápletky. Zvyšok sa dorába v reakcii na konanie postáv, dopĺňajú sa ďalšie dejové linky a ďalšie lokácie. Vždy ale akoby dostatočne ďaleko pred ich nosmi, svet sa pred nimi rozprestiera ako červené koberce, kamkoľvek sa otočia.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16577
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Jerson » 30. 5. 2019, 13:27

Markus píše:
26. 4. 2019, 18:04
Docela by mě zajímalo, jak ten princip lepení nálepek v Zapovězených zemích bude fungovat v praxi. Podle mě nevyhnutelně povede k tomu, že GM si ještě na začátku hry na mapu natrvdo nalepí dvě, tři vesnice a dva, tři dungeony už jenom proto, aby o nich mohl mluvit. Ty ostatní si nechá v zásobě a nalepí je později, až budou třeba.
Když hráči někam přijdou, nalepíš nálepky na hexy okolo podle toho, jak moc se budou ptát a mluvit s NPC - tedy myslím, že to tak dopadne, a přjde mi to jako celkem přirozený styl. Občas budeš muset dát nálepku i někam dál, třeba "město v ústí řeky".

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9988
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Markus » 14. 6. 2019, 17:44

Stanfordova univerzita má model cestování v římském světě. Je to taková pěkná navigace po Středomoří, počítá to časové vzdálenosti mezi různými lokalitami. Doprovázeno texty, jak na to přišli, s odkazy na výzkumy. Za přečtení stojí sekce Building.

Narazil jsem na to, protože zrovna připravuju pravidla cestování v hexcrawlu a řeším, kolik se dá za den urazit km v jakých podmínkách. RPG příručkám obecně moc nevěřím (přijdou mi, že mají moc "moderní" odhady"), takže je fajn mít historické zdroje. Třeba se vám to taky bude někomu hodit.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16577
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [článek] Hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Jerson » 15. 6. 2019, 08:22

Jak velké máš hexy?

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: MarkyParky a 2 hosti