Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o volných kampaních, které se odehrávají v otevřených světech.

Sandbox = Volná hra, kdy hráči prozkoumávají otevřený svět nebo dobrodružství, sami si vybírají, kam se budou ubírat a co tam budou dělat, a svět kolem nich žije vlastním životem. Není žádná „hlavní příběhová linie“ daná předem. Prostě se hraje a ono se to nějak vyvrbí.

Hexcrawl = Metoda pro strukturování otevřeného světa pomocí hexové mapy, do které je umístěn obsah, který hráči v libovolném pořadí prozkoumávají. Existují i jiné „crawly“, které můžou dělat něco podobného, aniž by k tomu používaly hexy.

Oba pojmy souvisí a jsou různě propletené, proto je máme v jedné diskuzi.

:arrow? Úvodní článek o oldchoolovém hexcrawlu: Gábor „Melan“ Lux: Hexcrawly – jednoduchý průvodce
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od York »

Bifi píše: 16. 8. 2021, 17:45Neviem, odkiaľ má York poučku, že jeden hex = 1 lokácia.
Právě sis ji vymyslel. Já jsem pouze řekl, že takhle pojatej hexcrawl mi nesedí.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od MarkyParky »

Konstatuji, že Quentinovo pojedí mapy mě uchvátilo a asi dneska zas nepůjdu spát, dokud nebudu mít hráčskou mapu překreslenou podobným stylem. A schematické mapy z Worldographeru si nechám pro GM poznámky.

Also kdyby se vám chtělo rýpat (rozumějte pomoct s nastavením), já to mám momentálně:

1 velehex = 7 hexů = cca 30km v průměru
1 velehex = 1 modul.
1 hex = cca 10 km v průměru

Drtivá vetšina lokací je mrňavých, takže zároveň ten modul sedí na jednom konkrétním hexu. Už se mi ale některé roztáhly (třeba Slanga - pevnost, ježibaba a vrak jsou na jiných hexes, nebo Masks of Lankhmar - aby fungoval refluf na malou osadu, musí být chrám jiná osada na jiném hexu).

Rychlost pohybu
Fáze dne = 1/3 dne - rozlišuju dopoledne+poledne, odpoledne+večer a noc.

Pěšky:
- kamenná cesta: 3 hexy/fáze = 2 velehexy/den 60 km/den je dost, ale jsou to hrdinové.
- jednoduchý terén (tráva, mírný les): 2 hexy/fáze = 1,3 velehexu/den
- střední terén (kopce, hustý les): 1 hex/fáze = 1 velehex/1,5 dne
- těžký terén (hory, džungle, kopcovatý les): 1 hex/2 fáze = 1 velehex/3 dny
Jezdecký kůň:
- kamenná cesta: 3 hexy/fáze (5 hexů/fáze, pokud je možné koně střídat)
- jednoduchý terén: 3 hexy/fáze
- střední terén: 1 hex / fáze
- těžký terén: 1 hex/2 fáze

Random encoutnery
Tři úrovně "hustoty":
- mírná = 1 z 8 testů
- střední = 1 z 6 testů
- hustá = 1 z 4 testů
Testuji jednou za fázi > Random encounter padá v průměru 1 za dva dny, v hustých oblastech častěji.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 16. 8. 2021, 19:32Testuji jednou za fázi > Random encounter padá v průměru 1 za dva dny, v hustých oblastech častěji.
Mně se docela líbej Quentinovy tabulky, kde místo prázdnejch položek jsou stopy něčeho jinýho z tabulky. Např:

1 - Několik dní staré stopy lítých vlků.
2 - Den staré stopy lítých vlků.
3 - Pozůstatky po tábořišti tří gobliních jezdců na lítých vlcích.
4 - Tři gobliní lovci na lítých vlcích.
5 - Ruina kouzelnické věže.
6 - Svatyně zapomenutého boha.

Sníží se tak množství hodů s výsledkem "nic se nestalo" a hráči mají možnost zjistit něco o tom, co v okolí žije. Plus samozřejmě můžou stopy sledovat, nebo se naopak cíleně vyhnout tomu, co je zanechalo.

edit: A funguje to i zpětně - když padne nejdřív čtyřka a potom třeba trojka, dává to perfektní smysl.
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od Sosacek »

MarkyParky píše: 16. 8. 2021, 14:54 Jak velké jsou ty hexy?
Jako penis ... kult.

EDIT: myslenku ze ma subhexy a proc nema mensi hexy uz taky nekdo rek, akra.
But nobody came.
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od Sosacek »

York píše: 16. 8. 2021, 19:57 edit: A funguje to i zpětně - když padne nejdřív čtyřka a potom třeba trojka, dává to perfektní smysl.
Smysl to dava ale je otazkou jestli najit stopy nekoho koho uz hraci potkali a zabili je zajimave.
But nobody came.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od MarkyParky »

York: V kontinuální kampani je to asi fajn.

Ve West Marches, kde dohoda říká dopředu, co se bude hrát, a random encounter má oživit cestu/svět/pustit nějaké info, ale nesmí zdržovat a odvádět pozornost (a tak padá na cestě jeden, max dva), na to není moc prostor.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od MarkyParky »

Sosacek píše:Jako penis ... kult.
Hm, my si tu vlastně poměřujeme velikost ... hexů :D
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od Jerson »

MarkyParky píše: 16. 8. 2021, 19:44 Quentin zmínil repopulování modulů, tak jen nadhodím, co mám vymyšlené já.

Pokud je nějaký modul dohraný a lokace vyčištěná, nechávám ji čistou, dokud mi při generování nového obsahu po obvodu v důsledku průzkumu nepadne náhodou vhodný modul, co by se tam mohl nastěhovat.

A ten pak našoupnu na místo již dohrané. S městskými dobrodružstvími a nějakými hrádky a tvrzemi to vypadá v pohodě. Jsem zvědav, jak to půjde s dungeony
Když říkáte "vyčištěná lokace" - tím myslíte že lokace už není obsazená živými tvory, ale mrtvolami, které byly vyrobeny ze 100 % původních obyvatel? :-)
Ptám se proto, že několikrát jsem vytvářel lokaci po průchodu skupinou NPC dobrodruhů, či jsem použil lokaci, kterou prošli PC dobrodruzi, a nazval bych jí spíše "silně znečištěná". V reálném světě by se musela zavolat speciální firma na vyčištění, ve fantasy světě se místo nejspíše zaplní mrchožrouty, alespoň na nějaký čas. Ale díky magii a záhrobním silám by ani mrtvoly nemusely zůstat mrtvolami, ale mohly by různými způsoby ožít přirozeně, případně uměle.

U městských dobrodružství nebo tvrzí si ani nedovedu představit, že by zůstaly neobsazené, pokud nebyly úplně rozbořené. Dům někomu patří a ten někdo bude mít příbuzné, navíc mrtvoly v něm nemůžou jen tak zůstat ležet. Do opuštěných domů se můžou stáhnout žebráci, nebo tam začnou chodit různé bezprizorní existence z okolí. U tvrzí je to ještě výraznější, protože okolo nich funguje nějaký zásobovací systém, a obvykle tvrz nestojí jen tak, ale slouží jako nějaké správní středisko, případně základna strážních či ochranných sil ... je to něco jiného, než když vesnice či tvrze zůstaly opuštěné po válečném konfliktu, když byla i okolní země v troskách, často vypleněná, a místní lidé měli dost starostí sami se sebou.
Markyparky píše:Pěšky:
- kamenná cesta: 3 hexy/fáze = 2 velehexy/den 60 km/den je dost, ale jsou to hrdinové.
...
- kamenná cesta: 3 hexy/fáze (5 hexů/fáze, pokud je možné koně střídat)
...
- těžký terén: 1 hex/2 fáze
Rychlosti cestování máš naprosto neuvěřitelné. 60 km denně s nákladem, a "hrdinové" zahrnují i různé rachitické kouzelníky a půl-humanoidy? To je dlouhodobě neudržitelné tempo i pro vojenské speciály, pro přesun normálních (cvičených) vojáků se počítá 30 km denně v dobrém terénu. A to měříš vzdálenost vzdušnou čarou.

Koně na "kamenné" cestě nejspíše odděláš, pokud mají dosahovat vyšší rychlosti, potřebují měkčí povrch. A vůbec nesnižuješ jejich rychlost v horším terénu, tedy v hustém lese budou už pomalejší než lidé, a v horách nebo džungli znamená cestování s koněm neustálé hledání vhodné cesty, pokud vůbec existuje. Člověk s báglem se v případě nutnosti vyhrabe do pětimetrového příkrého svahu, ale s koněm to musíš třeba několik kilometrů obcházet, i když není naložený. Kůň se nesehne, aby prolezl pod nižší větví, atd.

Takhle na první pohled to vypadá, že jsi vzal systém používající pětikilometrové hexy, a zvětšil je na dvojnásobek bez úpravy dalších parametrů.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od Quentin »

Naše výpravy jsou do divočiny na západ od té velké řeky, kde před lety padla civilizace nemrtvým morem. Vyčistit tedy znamená 'zbavit nemrtvých či jiných monster, co se tam v mezičase zabydleli.'
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od MarkyParky »

Když říkáte "vyčištěná lokace" - tím myslíte že lokace už není obsazená živými tvory, ale mrtvolami, které byly vyrobeny ze 100 % původních obyvatel? :-)
Ne, myslím tím lokaci, kde hráči dohráli všechny zápletky z modulů, případně emergentně vzniklé hraním a na té lokaci se "nic neděje
/nic nečeká".

Například když hrdinové dohráli "Vražedné světlo" do chvíle, kdy se z něj stala obyčejná hospoda u cesty, tak příští "hospodská" zápletka, určená generátorem, zaplní hospodu novým obsahem.
"hrdinové" zahrnují i různé rachitické kouzelníky a půl-humanoidy?
Hrdinové jsou podivné "Děti mraků", bytosti s podezřelým původem.

Taky je dobré vědět, že výpravy jsou jednodenní, max dvoudenní, a i tak to není souvislý pochod.

30km/den po cestě dobrým terénem ujdu jednorázově i já, ač totál netrenovaný a bolí mě pak nožičky. Takže za mě hrdina, co dá dvojnásobek je v pohodě, obzvlášť ve fantasy. Kolik toho tenkrát dal ten Aragorn, Legolas a Gimli, kdy zachraňoval hobity?

Dlouhodobá neudržitelnost tempa vojskem na kampani není parametr, který by mě zajímal. Není to wargame nebo výprava do sopky přes půl kontinentu. Která navíc taky obsahuje dost heroické vykony ohledně presunů.Jsou to West Marches kampaň - série jednorázových výprav, zajímají mě "špičkové" (jako od peak) výkony.

Snižování rychlosti koně v blbém terénu jsem zvažoval, ale nepřišlo mi signifikantní oproti snížení rychlosti lidí. Navíc mechanicky 1 hex/2 fáze je poměrně výhodné minimum s pohledu počítání, kde postavy jsou nadc mapě. Takže srazit koně na 1 hex/3 fáze by muselo mít fakt dobrý důvod, přinést do hry něco zajímavého. Máš pocit že těch 60% je adekvátní?
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od Jerson »

V tom případě krčím rameny. Pokud někdo ujde 60 km a pak je ještě schopen provádět akce na místě, nemám k tomu moc co říct.
V našem světě asi nemám žádné "nic se neděje / nic nečeká", a žádná lokace se nedá "dohrát" nebo "vyčistit", i když na řadu z nich se hráči nevrátili, takže jsem to ani nemusel řešit.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Quentin »

Já ty jednodenní hexy odhaduju tak na 20 (max 30) km v průměru. Vychází to, že když vylezeš na strom nebo věž, tak bys měl vidět terén na celém hexu.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson píše: 17. 8. 2021, 09:49 V našem světě asi nemám žádné "nic se neděje / nic nečeká", a žádná lokace se nedá "dohrát" nebo "vyčistit", i když na řadu z nich se hráči nevrátili, takže jsem to ani nemusel řešit.
To bude asi tim, že hraješ jinou hru.

Já myslel, že dostanu feedback k té své $P
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od Bifi »

York píše: 16. 8. 2021, 17:53
Bifi píše: 16. 8. 2021, 17:45Neviem, odkiaľ má York poučku, že jeden hex = 1 lokácia.
Právě sis ji vymyslel. Já jsem pouze řekl, že takhle pojatej hexcrawl mi nesedí.
Hej, sedí vec - akurát to vyznelo "like it was a thing". Nikdy som v žiadnom návode na hexcrawl takéto pravidlo nevidel.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč mají West Marches tendenci degradovat? A co s tím?

Příspěvek od Jerson »

MarkyParky píše: 17. 8. 2021, 10:05Já myslel, že dostanu feedback k té své $P
Proto jsem ti taky odpověděl v jiném tématu.

Nevím, jak ti na to dát feedback. Třeba to že by se hospoda z Vražedného světla mohla změnit na "normální hospodu" mi přijde podivné, zejména pokud by to bylo v řádu měsíců, nebo dokonce týdnů. (Ale nevím, zda nemyslíš teď hraní v řádu let). Prostě takovéto události povědomí o tom místě dost změní. Už navždy to bude hospoda, ve které došlo k masakru kvůli ... nechci spoilovat, ale prostě nějaká legenda se k tomu rozvine, a bude tím poznamenané i okolí. A mělo by se to nějak projevit.

Tak jak to popisuješ vy mě vyvolává podobný pocit, jako když v nějaké first person střílečce typu Borderlands procházím mapou, na které už nejsou žádné aktivní úkoly.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: MaMaHaJ, Markus a 8 hostů