Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o volných kampaních, které se odehrávají v otevřených světech.

Sandbox = Volná hra, kdy hráči prozkoumávají otevřený svět nebo dobrodružství, sami si vybírají, kam se budou ubírat a co tam budou dělat, a svět kolem nich žije vlastním životem. Není žádná „hlavní příběhová linie“ daná předem. Prostě se hraje a ono se to nějak vyvrbí.

Hexcrawl = Metoda pro strukturování otevřeného světa pomocí hexové mapy, do které je umístěn obsah, který hráči v libovolném pořadí prozkoumávají. Existují i jiné „crawly“, které můžou dělat něco podobného, aniž by k tomu používaly hexy.

Oba pojmy souvisí a jsou různě propletené, proto je máme v jedné diskuzi.

:arrow? Úvodní článek o oldchoolovém hexcrawlu: Gábor „Melan“ Lux: Hexcrawly – jednoduchý průvodce
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 913
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od kin »

Tak za mě se fakt nabízejí Stars without Numbers nebo Worlds without Numbers. Oba to jsou jednoduché klony DnD, kde jde odehrát víceméně všechno (není závislé na žánru momentální hry), ale kde skví ta krása je v tabulkách a doplňkových pravidlech, které ty dvě hry mají jako součást pravidel. Generátory světů, postav, dobdroužství, ... a pak pravidla pro frakce a jejich akce/cíle, vybavování vesmírné lodi/panství a armády. NPC pomocníky, velké bitvy. Tak nějak všechno. I ty pravidla jsou takový píškoviště z kterého si vybereš jen to co chceš. :)
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Markus »

kin píše: 5. 4. 2021, 22:27Worlds without Numbers
:!:

To už vyšlo? Četl jsi to? Nějaké komentáře k těm jeho generátorům a sandboxovým nástrojům? Ten samotný OSR systém mě tolik nezajímá, ty sandboxové nástroje jo.
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 913
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od kin »

Markus píše: 3. 5. 2021, 11:28 To už vyšlo? Četl jsi to? Nějaké komentáře k těm jeho generátorům a sandboxovým nástrojům? Ten samotný OSR systém mě tolik nezajímá, ty sandboxové nástroje jo.
Na drivethru už je free verze. Něco v ní chybí, ale předpokládám že to ty ani nepoznáš. World building tools by tam měli být všechny. Já to zatím jen tak proletl a mám to ve složce ready, až budu zase tvořit nějaký fantasy obsah. Hm...bych mohl zkusit vytvořit hex do společné tvorby s pomocí těch pravidel :)

Jinak je tam nejen tvorba světa, lae i monster, questů, dobrodružných míst, setkání, magických pokladů, událostí, atd. Vypadá to dost důkladně.
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Sandbox play

Příspěvek od Jerson »

Mám otázku na zkušené Vypravěče sandboxu.

Jakým způsobem si zapsat informace o oblasti?
Mám lokace.
Mám NPC - některé jsou vázaná na místo, jiná se můžou vyskytovat na různých místech.
Mám organizace a skupiny, přičemž některé jsou vázané na pár míst, jiné mají rozptýlené členy.
Mám agendy a cíle - celých organizací i jednotlivých postav.
Mám vztahy a vazby - mezi místy, skupinami, NPCčky a agendami.
Mám zvěsti, které se týkají všech výše zmíněných prvků, přičemž ke každým lze přijít u různých osob.

Ale vůbec netuším, jak to přehledně zapsat, abych měl ty informace pohromadě. A samozřejmě nejlépe tak, abych je dokázal použít při hře.

Jaký je osvědčený způsob, kromě "udržím to všechno v hlavě"?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Selhan »

Hypertext. Jako asi je možné si udělat nějaký promakaný papírový adresář, kde si uděláš dost jasné dělení kapitol abys v něm listoval minimálně, ale stejně se to asi postupně zanese sedimentem škrtanců, vpisků a chybek.
Já požíval normálně wiki (mediawiki konkrétně), GM se kterým hraju Keep on the Borderlands teď přešel na kaňku (https://kanka.io/)
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Sandbox play

Příspěvek od York »

Jerson: To je otázka za milión.

Ať už zvolíš jakoukoliv strukturu, buď určitě konzistetntní. Když se například rozhodneš psát NPCčka k lokacím, piš je vždyky k lokacím a odkazuj se na ně přes lokace (jde tady potkat NPC X, které je popsané v lokaci Y).

Jinak podle mě nejvhodnější forma závisí na druhu obsahu. Pokud máš dungeon, kde je většina potvor napevno v místnostech, dává smysl psát je rovnou do místností. Pokud máš outdoor prostředí, kde se toulají různý potvory a NPCčka jde na ně narazit víceméně náhodně, dává smysl dát je do random tabulek atp.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Jerson »

Selhan píše: 13. 6. 2021, 09:56 Hypertext. Jako asi je možné si udělat nějaký promakaný papírový adresář, kde si uděláš dost jasné dělení kapitol abys v něm listoval minimálně, ale stejně se to asi postupně zanese sedimentem škrtanců, vpisků a chybek.
Neměl bys nějakou ukázku? Z tohoto moc nepoznám, jak to udělat. Ale hlavně mi to vůbec nepomůže, pokud bych měl nějaký modul sepsat.

Yorku, mám město a jeho okolí. Jen několik málo tvorů a NPC se může toulat náhodně po krajině, ti zbylí budou mít nějakou logickou cestu.

A abych to upřesnil, rád bych viděl nějakou konkrétní ukázku , o které si myslíte, že je udělaná dobře. Kritiku různých zápisů v modulech jsem tu četl víc než dost, takže snad existuje i modul, ve kterém je to udělané dobře.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 747
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Nordoslav »

Hypertext je nejlepší možnost na přehelednost, má jen jedinou nevýhodu - nedá se tisknout.

Pokud chceš tiskový dokument, tak takhle jsem na to šel já:

Zvolil jsem rozdělení kapitol na regiony a kultury, obecněji teda na místa a sociální skupiny a jednotlivé informace vesměs přiřazuju buď k jednomu nebo k druhému.

NPC pokud je vázáno k místu napíšu u místa a naopak, pokud se dá přiřadit k obojímu tak primárně ropzhoduej kontex v jakém s ním budou postavy pravděpodoběn interagovat a zda je NPC pohyblivé

Agendu pak má sociální skupina, nebo pžímo NPC, které už je přiřazené někde.

Zvěsti jsem rozdělil mezi socální skupiny.

Ano, můžeš najít spoustu nedostzatků v tomhle systému, ale vždy je to o nějakém kompromisu mezi funkčností/použitelností/realističností

Typicky NPC které mají nějakou logickou cestu: realistické by bylo mít nasimulovaný jejich životn cyklus a jen si dohledávat podle tabulky zda na daném místě v danou chvíli někdo je. je to asi i relativně funkční, je to rozhodně relativně realistické, je to totálně nepoužitelné, protože komplexnost systému brzy přeroste tvoji schopnost managovat tabulky.

Takže hledáš nějaký kompromis a pak rozděluješ procentuální hodnoty mezi oblasti a nakonec ti vlastně vznikne tabulka náhodných setkání, kterou si rozdělí na setkání na cestě a setkání v lese a vlastně z hlediska hráčů vytváří úplně stejný efekt pocitu živoucího světa.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Jerson »

Jenže já nemám fantasy setting :-) Mám oblast na východě USA asi 15 × 15 cm, ve které jsou dvě města, pár menších osídlení a různá další místa jako sanatorium, skládka, elektrárna a podobně. Lidé se tam pohybují převážně auty, takže něco jako náhodné setkání na cestě dává smysl žen v případě, že buď družina nebo dané NPC bude z nějakého důvodu na cestě stát.

Ale nevím, zda třeba mít v každé lokaci seznam NPC, která tam budou trvale, v pracovní době nebo náhodně, a NPC mít rozepsané zvlášť, a mít v každé lokaci sepsané zvěsti a informace, nebo zda je mám mít napsané ve zvláštním seznamu a na něj odkazovat. A zda agendy jednotlivých skupin mají být vypsané zvlášť na začátku, aby si Vypravěč udělal představu co se tam děje, nebo mají být uvedené u lidí a společností, nebo mají být na obou místech duplikované.

J si normálně takové množství informací dopředu nepřipravuju, ale řada lidí tady ano, nebo to tak alespoň vypadá, tak jsem doufal že mi někdo nějaký osvědčený způsob může ukázat.
ondralukas1010
Příspěvky: 124
Registrován: 16. 6. 2017, 14:45

Re: Sandbox play

Příspěvek od ondralukas1010 »

Co se mých zkušeností týče tak jsem RPGéčka nehrál jinak, ono taky hráči neměli rádi když jsem jim tam dával věci jako příběh (vzhledem k tomu že jsem ty příběhy tvořil, když mi bylo 13-15 nedivím se), spíš rádi blbi se světem, což se projevovalo různě: pokud byli hodní, klidně roleplayovali takové blbosti jako "lov", pokud byli zlí tak vykrádali barák a okrádali obchodníky (většinou o magické předměty, protože jsem jim vždycky odkýval že v tom daném městě je obchodník s magickými předměty).

Ale abych se vyjádřil i k jiným věcem: nedávno mě zaujaly "point-crawly". Příjde mi to asi jako nejlepší způsob jak kreslit mapy (na hexových hračí stejně putovali po těch stejných stezkách). Hlavně se mi líbí jak je to zpracované v Ultraviolet Grasslands, kde jsou celkově zajímavá pravidla pro cestování a rozhodně bych se tím inspiroval pokud bych chtěl někdy zas hrát sandbox.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Sandbox play

Příspěvek od MarkyParky »

V době, kdy jsem hrával čisté sandboxy, jsem si vedl malé wiki (používal jsem nějaká offline řešení jako wiki-on-the-stick).

Jednoduše, co stránka, to jedna herní entita (lokace, postava, frakce, událost) a vzájemně linkované - takže postava má link na lokaci ve které je, frakcí které slouží.. A naopak.

Od té doby, co jsem objevil AW hrozby, tak jsem tuhle miru simulace dropnul a nějakou variantu jejich formátu/odehrávání používám skoro ve všech sandbox-like hrách.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 918
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Sandbox play

Příspěvek od KDolecek »

Já si dokážou představit úžasně šílenou spleť excelových tabulek, kde některé fungují jako zdroje dat (třeba NPC, jejich přesuny a životní cykly) a v jiných by se mi jen generovaly seznamy z těch zdrojů. Takže bych třeba u lokace zadal čas a vyjela by mi tabulka postav, které se tam zrovna nachází nebo mohou nacházet. Oj to by bylo veselé to tvořit :D
Pardon Jersonovi, že nepomáhám jeho dotazu.
ondralukas1010
Příspěvky: 124
Registrován: 16. 6. 2017, 14:45

Re: Sandbox play

Příspěvek od ondralukas1010 »

Mě by hlavně zajímalo jak to máte se zaznamenáváním času.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Sandbox play

Příspěvek od MarkyParky »

ondralukas1010 píše: 13. 6. 2021, 22:02 Mě by hlavně zajímalo jak to máte se zaznamenáváním času.
To dělám pořád stejně, pokud to potřebuju.

Mám tabulku, po řádcích dny, vyznačené týdny (a svátky/měsíční cykly, když hraju DrDII).

Tady je příklad, jak jsem Covidem hrál třeba multikampaň a trackoval dvě paralelní skupiny
(žlutá skončila trochu dřív než červená).
SmartSelect_20210613-220543_Sheets.jpg
Vlevo jsou dny, uprostřed dva sloupce s událostmi.

Barva značí "již odehraný čas", přičemž světlostí jsem.si ještě poznamenával, jestli je při aktualizaci ráno /poledne /večer /noc.

Šedý sloupec vpravo je ten měsíční cyklus.
ondralukas1010
Příspěvky: 124
Registrován: 16. 6. 2017, 14:45

Re: Sandbox play

Příspěvek od ondralukas1010 »

MarkyParky píše: 13. 6. 2021, 22:08 Vlevo jsou dny, uprostřed dva sloupce s událostmi.

Barva značí "již odehraný čas", přičemž světlostí jsem.si ještě poznamenával, jestli je při aktualizaci ráno /poledne /večer /noc.

Šedý sloupec vpravo je ten měsíční cyklus.
Musím uznat že je to celkem pěkný systém. 8)
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů