[články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10798
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Markus » 31. 3. 2019, 15:35

Díky, ShadoWWWe, za vyčerpávající odpověď. Přemýšlím, co ti na to vlastně odpovědět, ale nic moc mě nenapadá. Myslím, že jsi mě doplnil a opravil celkem důsledně.

Nerad bych působil dojmem, že mám potřebu hanit DnD 5e, na to o něm nevím zdaleka dost a nemůžu ho soudit. Potřeboval jsem hlavně vysvětlit filozofii OSR, což vzniklo jako hnutí vymezující se proti mainstreamové tvorbě. Proto i nutnost vymezit se vůči ní ve článku. Bavíme se samozřejmě o době před deseti lety, ale myslím, že to vymezení je pořád platné - ve smyslu, že OSR furt existuje odděleně od mainstreamu a asi k tomu má důvod.

Chápu to tak, že olds-chool potom ovlivnil design pozdějších her a dobrodružství, které od něj leccos přejímají. Myslím, že 5e se old-schoolem inspirovala dokonce přiznaně (?), takže se dá očekávat, že se v ní ty vlivy budou míchat. Takže mě nepřekvapuje, když říkáte, že pro ni vycházejí i vyloženě sandboxové moduly bez příběhu.

Kromě 5e, pokud se nepletu, stále žije Pathfinder a jede v linii nastavené 3.5 edicí DnD, včetně railroadových dobrodružství. A 4e tuším byla taky dost railroadová, a deskovkovitá k tomu (dobrodružství jako série taktických výzev). Tohle všechno – Pathfinder, 4e a 5e – je pro mě "moderní mainstream". Mimochodem, hraje se ještě 4e vůbec?

Chápu, že ta scéna je dnes pestřejší, ale nepokouším se tu o důslednou analýzu, šlo mi o vymezení old-school renesance vůči zobecněnému mainstreamu. Důraz na sandbox nejlépe pochopíte, když ho vymezím proti "příběhovým" dobrodružstvím (série příběhovýchu událostí). Pro vymezení old-schoolu je celkem nepodstatné, jestli je dnes těchhle "příběhových" modulů v mainstreamu 90%, 80%, nebo jen polovina. Každopádně díky za všechny vaše opravy, snažil jsem se článek upravit tak, aby nevyzníval, že "dneska je všechno kromě old-schoolu špatně" (což si sám nemyslím a rozhodně jsem to nechtěl tvrdit).

===

Bokem: moje rozdělení na "čtecí" a "hrací" dobrodružství. Tohle už je spíš obecnější diskuze na to, jak má vypadat modul dobře uzpůsobený pro využití ve hře. Sám spíš jen tak spekuluju a nadhazuju témata k diskuzi, nepovažuju se za odborníka. Něco málo jsem o tom psal před lety v tomhle článku. K tématu je třeba tohle:
Drtivá většina modulů trpí slovní masturbací. Strčte si pětistránkovou úvodní historii někam – dejte mi jí maximálně na dvou odstavcích. Zbytek „příběhu“ „odvyprávějte“ pomocí místností, předmětů, NPC, prostě pomocí hry. Stejně tu vaší historii vyhodím nebo si ji přizpůsobím svojí kampani. Nezatěžujte mě generickými detaily. Jestli je místnost „stáj“, neříkejte mi na dvou odstavcích, že je tu sláma, vidle, dřevěná koryta a kdesi cosi – nejsem blbej, popis konírny dokážu zaimprovizovat. Radši mi dejte dvě tři hutné, expresivní věty na nastolení atmosféry a pak pár věcí, které dokážu HRÁT – já nevím, třeba je tu nějakej divnej kůň anebo štolbovi jde pěna od pusy a kreslí záhadné pentagramy? Já nevím. Obsah! Cílem je mít co nejvíc hratelného obsahu na co nejmíň slov.

„Otylý hospodský se potí jak podsvinče, koktá a ujišťuje postavy, že je vše v naprostém pořádku.“ To je jediný řádek textu a bohatě mi stačí na to, abych z toho rozjel zajímavou scénu. Spojte to s popisem vedlejší místnosti/kuchyně, kde právě jeho bezzubá manželka mele ztracené siroty do klobás, a máme OBSAH! Minimum slov, a přesto mám hratelnou situaci. Srovnejte s: „Hospodský je bodrý kudrnatý chlapík, který tuto hospodu založil před dvanácti lety, když se vrátil z dobrodruhování. Rád si s cestovateli povídá a je ochoten za dobrou historku poskytnout slevu. Má tři syny, bla bla bla, k jídlu se podávají rybí speciality, bla bla bla“. Tohle je hrůza, nehratelný balast, slovní výron.
Opět: nedokážu tvrdit, jak velká část oficiálních modulů je zbytečně ukecaná, ale o to vlastně vůbec nejde. Pointa je jinde. Jak vypadá dobrý design, a jak špatný? Chtěl jsem k tomu hlavně podotknout, že i špatný design z hlediska hratelnosti může být vědomý. Že to tak lidi píšou schválně, aby se to četlo jako uspokojivý příběh. Že těm čtenářům se líbí, když se dozví, že hostinský se přitěhoval před 12 lety a umí dobře péct ryby. Otázka, v jakém poměru se dnes vyskytuje dobré a špatné, je celkem podružná.

Jako pokus jsem si upirátil úplně náhodné dobrodružství pro DnD 5e od Wizardů. Los vyšel na Storm King's Thunder. Je to popsané jako dobrodružství, ale má to 250 stran! Evidentně je to spíš kampaň. Jenom jsem zběžně listoval, takže povrchní dojmy. Vypadá to jako kombinace dobrodružství a settingové knihy? Je tam hodně lokací, mapa "světa". Lokace jsou zmapované, popisy domů a NPC. Několik dungeonů. Zkoušel jsem číst některé popisy těch dungeonů, jestli je náhodou nenachytám, ale nepřišly mi zbytečně ukecané. Nejsou tam nehratelné informace, balast. Všechno to vypadá pěkně hratelně. Kampaň je uspořádaná do kapitol a asi předpokládá nějaký celkový příběh, ale jednotlivé kapitoly působí dost sandboxově.

Je to ve skutečnosti celkem zajímavé! Samozřejmě nemůžu soudit kvalitu obsahu a reálnou využitelnou ve hře. Láká mě najít si nějakou recenzi, co o tom říkají povolanější. Ale klidně bych tomu při zběžném listování dal štempl old-school! Jen mě děsí těch 250 stran (ale je to kampaň, chápu).

Možná jen to dlouhé povídání na úvod trochu zavání složitým metaplotem. Ale nedokážu takhle posoudit, nakolik je to fakt lineární a nakolik volné.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12834
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 31. 3. 2019, 15:58

Markus píše:
31. 3. 2019, 15:35
Mimochodem, hraje se ještě 4e vůbec?
Na RPF fóru zjevně ne.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10798
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Markus » 31. 3. 2019, 16:00

Tak čtu recenzi. Vypadá to jako sandbox v railroadu? Kombinace nějakých událostí, které se stanou a vezmou postavy na určité místo, kde mají postavy volnost. A pak zase dál. Říkají tomu wizardi taky "adventure path"?

Obrázek

Pobavila mě v recenzi zmínka o NPCčku, které postavy teleportuje.
And then... "I will take you anywhere in the world you want to go... as long as anywhere means Town 1, Town 2 or Town 3 that you already knew about... and I've been told I'm not actually allow to aid your quest in any other meaningful way... so, Toodles!"
Takže je teleportuje „kamkoli“, ale musí to být místo posouvající kampaň dál k další připravené události nebo lokaci, ne úplně kamkoli. (Na druhou stranu, rozvolnit tohle omezení je pro GM triviální.) Mocná NPCčka posílají postavy na questy. Tedy není to tak docela old-school, ale možná old-schoolem inspirováno? Old-school lite?

Koukám, že ShadoWWW to hrál. Jak bys to popsal?

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3226
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od ShadoWWW » 31. 3. 2019, 20:30

Díky za reakci, Marky. Ani jsem si nemyslel, že chceš hanit DnD 5e, jen bylo vidět, že jsi už nějakou dobu mimo scénu a za tu dobu se událo dost věcí, tak jsem je spíš chtěl objasnit.

5e nejen že se otevřeně (a přiznaně) nechala OSR inspirovat, ale zcela jistě v mnohém vděčí za svůj úspěch (prodává se už líp než AD&D 2e) právě OSR.

Druhá je pak změněný business model. Pochopili, že není potřeba chrlit na trh hromady nových příruček a modulů, protože je ve výsledku kupoval jen velmi malý (a stále ubývající) počet hardcore hráčů. Naopak pro nové hráče byla hra stále méně přehledná. Hra se tak dostávala do spirály smrti. Naopak 5e toho vydává málo (jak jsem psal, 2-3 moduly ročně) a díky tomu má hlavní revenue ne z nově vydaných věcí, ale z těch starých. A nejen 5e věcí, ale i těch z dřívějších edic v rámci PDF, co najdeš na DMsGuild. Tebe konkrétně by mohla zajímat sekce D&D Classics, nebo si můžeš vyfiltrovat konkrétní edici.

Pathfinder stále ještě stavěl na fanoušcích 3.5 edice DnD, ale poslední dobou se dostával do spirály smrti, takže letos na GenConu to bude zkoušet s novou edicí.

4e se už moc nehraje a v ČR prakticky vůbec. Část fanoušků přešla na 13th Age, ale noví prakticky nejsou. Na druhou stranu autorům deskovky Gloomhaven se podařilo zklonovat to nejlepší z DnD 4E a Gloomhaven je rázem na 1. místě žebříčku BoardGamesGeek a v květnu by měl vyjít i u nás v češtině. Takže fanoušci toho typu zážitku se mohou vyřádit tam.

Co se týče české scény, tak se dá říct, že 5e se chytila nesmírně dobře. Oproti 4e nebo Pathfinderu je mnohem bližší původnímu DrD, i když pochopitelně v mnohém profesionálnější. Dá se říci, že v komunitě hráčů se stala nástupcem DrD 1. Mimochodem, doporučuji ti se mrknout na překlad dobrodružství Strádovo prokletí.

Co se týče Storm King's Thunder, doporučuji prvních pět úrovní projít v rámci dobrodružství Ztracený důl ve Starter Setu (které je od 1. do 5. úrovně) a pak přeskočit sem do druhé kapitoly (a možná přeskočit i ten létaj. Tady ta první kapitola je dost nepovedená a slouží jen jako rychlý levelovač.

Jinak je to, jak píšeš. Dobrodružství vždy zavede postavy na jedno z míst, které si zvolí, a tam mají hafo možných úkolů, co mohou plnit (sandbox). Když splní, co chtějí, nebo se dějové tempo nějak výrazně zvolní, tak PJ může vrhnout do děje další významnou příběhovou událost, která posune celý děj dále. Dá se říci, že je to hromada na sebe navázaných sandboxů.

Ač se to nemusí z toho flowchartu zdát, tak volnost je tam obrovská, žádný railroad. My jsme ve výsledku využili asi čtvrtinu obsahu (kvůli postupu družiny), na druhou stranu se tam dá parádně improvizovat a dodávat vlastní obsah. Hráči si jeli vlastní dějové linky. Dá se říct, že kdybys to dobrodružství vedl pro deset skupin, tak pokaždé to bude výrazně jiné.

Wizardi říkají těmto modulům "adventure line" (příběhová linie) a oproti paizovskému "adventure path" se liší. Adventure path je většinou 5 na sebe navazujících dobrodružství (každé má řádově stovky stran) a k němu je vydaný campaign guide a players guide. Blbý ale je, že když se družina v první knize významně vychýlí, tak další čtyři už nevyužiješ. Pokud nerailroaduješ. Oproti tomu adventure line je obvykle jedna kniha (až na výjimku Dragon Heist), která je jednou dlouhou, samostatnou kampaní. Vtipné je, že když vydají nový modul, tak k ní často vydají i datadisk do MMORPG Neverwinter (neplést s Neverwinter Nights) a občas i dekovku na stejné téma, takže třeba jednou týdně můžeš hrát s kamarády klasické DnD, pak sednout k onlineovce a o víkendu třeba zahrát deskovku. Tyto příběhové linie jsou samostatné, ale sem tam něčím na sebe volně navazují (nějakou cizí postavou, předmětem, nějakou vedlejší událostí apod.), což dodává té hře pocit živoucího světa.

*SPOILER ALERT*
Třeba zápletka Storm King's Thunder je založena na tom, že se bouřný král (král všech obrů) naštval na obry, že před lety aktivně nezabránili nárůstu vlivu draků (v dobrodruství Rise of Tiamat). V dobrodružství se také dozvídají o jedné významné cizí postavě, která je do děje zapletena - Artušovi Cimberovi - a v pozdějším dobrodruství - Tomb of Annihilation - mohou na Artuše poprvé narazit a dozvědět se jeho motivace a jeho verzi příběhu.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3226
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od ShadoWWW » 31. 3. 2019, 20:38

Ale zpět k OSR. OSR hry mají předně výhodu, že mají dlouhý life cycle, takže nehrozí, že by podpora pro danou hru výhledově skončila. Co znám z DCC a C&C, tak ti většinou jen tisknou nové verze s opravenými překlepy a jen minimálními rozdíly (něco jako DrD 1.0-1.6). Což je super. Pak mají taky vstřícnou komunitu. A taky, jak už jsi psal, jsou pravidlově obvykle jednoduché (teda zrovna u toho DCC si nejsem úplně jistý; ukázat nováčkovi knihu o stovkách stran...).

V ČR je ale nevýhoda, že žádná nemá český překlad, protože by některým nováčkům mohla sednout. Navíc DCC jsem nikde v českém obchodě neviděl skladem.

Pro české publikum tak zůstává jen 2k6 goblinů nebo ta Basic Rules 5e, která jsou na Kostce přeložená.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12834
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 31. 3. 2019, 21:21

ShadoWWW: 5e fakt není oldschoolová hra. Lehce inspirovaná oldschoolem, dejme tomu. Myslím, že jsem se o tom už několikrát bavili. Tobě to možná nepřijde, protože jsi na ni zvyklej a prošel sis před tím staršíma edicema, ale pro mě, coby bývalého hráče ADnD (což už taky nebyl oldschool, btw) je třeba ekonomika akcí jednoznačně třetiediční výmysl.

Samozřejmě můžeš vzít olsdchoolovej modul, přepsat ho pro DnD 5e a pak ho v těch pravidlech odehrát, o tom žádná. Ale ta konverze je tam dost podstatná, bez ní ti to nebude fungovat.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17367
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Jerson » 1. 4. 2019, 07:29

Původně jsem chtěl reagovat na to, jakým způsobem Markusova hra vypadá, protože mi to přišlo jako protiklad k některým pasážím v článcích, ale mezitím se debata dostala dál a jako obvykle nevím, zda by moje kritické poznámky někoho zajímaly.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10798
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Markus » 1. 4. 2019, 08:36

Jersone, nestyď se a piš ;)

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3226
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od ShadoWWW » 1. 4. 2019, 11:23

York: Nepsal jsem o old-schoolu, ale o OSR, kam patří všechny TSR edice DnD, včetně obou edic ADnD. Každá OSR hra pak simuluje jinou verzi. Například DCC 0DnD, Labyrinth Lord BECMI, C&C ADnD 2e říznutou 3e atd. Těch OSR her je hafo a každá z nich dnes už přidává i něco vlastního, co v původní verzi není.

Co se týče action economy, tak když skupina hraje podle zmíněných Basic Rules, řešit ji nemusíš. Vystačíš si s tím, že máš jednu akci za kolo, případně jednou můžeš situačně reagovat mimo svůj tah. Bonusovou akci má v Basic Rules jen tulák a bojovník zaměřený na boj se dvěma zbraněmi (jiní ne), ale ani jednu z těchto variant si brát nemusíš.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12834
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 1. 4. 2019, 11:34

ShadoWWW píše:
1. 4. 2019, 11:23
Nepsal jsem o old-schoolu, ale o OSR, kam patří všechny TSR edice DnD, včetně obou edic ADnD.
Nějak se do toho zamotáváš. TSR hry nejsou OSR. OSR naopak odkazuje na styl, kterým se TSR hry kdysi hrály.

ADnD je na pomezí, je na něm dobře vidět posun od původního stylu hry k pozdějšímu, představovanému hlavně 3. edicí. Jsou tam například nonweapon proficiencies, takže už se v zásadě dá "házet na všechno".

Podstatný taky je, že OSR nečerpá jen ze starých pravidel, protože ty příručky moc dobře nevysvětlovaly, jak se to vlastně hraje. Oldschoolový styl hry se tudíž předával z hráče na hráče a pokud někdo začal hrát ADnD čistě z příručky, hrál to jinak než ti, kdo začínali na 0DnD a pak přešli na ADnD.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3226
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od ShadoWWW » 1. 4. 2019, 12:02

ShadoWWW píše:OSR, kam patří všechny TSR edice DnD
Použil jsem myšlenkovou zkratku, kterou bylo myšleno "Do OSR patří hry, které simulují všechny TSR edice DnD".

Tím bych asi tuto off-topic odbočku ukončil.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10798
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Markus » 1. 4. 2019, 12:12

EDIT: Příspěvek nade mnou vyjasnil, jak jsi to myslel, takže si rozumíme. :wink:
Já jsem mezitím napsal tohle, což už je teď teda zbytečné, ale nechám to tu:
-------------
ShadoWWW píše:
1. 4. 2019, 11:23
York: Nepsal jsem o old-schoolu, ale o OSR, kam patří všechny TSR edice DnD, včetně obou edic ADnD

Moment moment, moment. Old school reneseance (OSR) a old-school jsou synonyma. Ty to snad chápeš jinak?

Ty asi říkáš slovem "old-school" starým edicím DnD, ale tak to není. Staré edice jsou prostě staré edice. Ve své době rozhodně nebyly old-school. :) Označení old-school (respektive OSR) se naopak vztahuje na hnutí / komunitu, která vznikla někdy kolem roku 2008, která sice na staré hry odkazuje, leccos si z nich půjčuje, ale je to nová záležitost. Jak se snažím vysvětlit v článku, old-school a OSR je především značka, pod kterou se kolem toho roku 2008 začínající sdružovat lidi publikující klony DnD, moduly určené pro tyhle hry a později i kompatibilní nové systémy a materiály v podobném duchu.

S ADnD druhé edice ( :!: ) je navíc ten problém, že ta je hra krutě neoldschoolová. Jednak kvůli systému: ADnD je superkomplikované a všeobjímající, snaží se všechno postihnout pravidly, což je v rozporu s oldschoolovým hraním. A jednak kvůli obsahu, který pro něj vycházel: railroadová dobrodružství. Právě u ADnD, v osmdesátých letech, se mainstream začal odchylovat od toho, jak se DnD hrávalo dřív.

Samozřejmě že můžeš mít různé moderní hacky ADnD, které si ho uzpůsobí pro oldchool, ale prapůvodní ADnD fakt není oldschool. A kdybysme chtěli být striktní, tak oldschool není ani úplně původní DnD. To je prostě jen stará hra, ke které se oldschool obrací. (Byť v tomhle případě to rozlišení nedává úplně smysl, protože pravidla původního DnD vyhovují kritériím OSR, takže se klidně dají za oldchool zpětně prohlásit... no, teď se do toho zamotávám i já).

Prostě pointa = oldschool jsou nové hry a moduly (cca 2008+) inspirované starými edicemi DnD, ale často obohacené o moderní vlivy.


EDIT: Stejně jako Dungeon Crawl Classics, které hraju já, je taky oldschoolová hra, přestože vychází z 3.5e, což teda oldschoolovou hru nepřipomíná ani z rychlíku.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12834
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 1. 4. 2019, 15:39

Markus píše:
1. 4. 2019, 12:12
Byť v tomhle případě to rozlišení nedává úplně smysl, protože pravidla původního DnD vyhovují kritériím OSR, takže se klidně dají za oldchool zpětně prohlásit... no, teď se do toho zamotávám i já.
Tak nějak. Když řekneš "jdu hrát oldschool", tak pochopitelně jdeš hrát dneska, se všemi tvými současnými znalostmi. Těžko si zahraješ před 40 lety s Garym Gygaxem, že :-) Na druhou stranu přestože se Garry určitě nesnažil hrát "oldschoolově", tak hrál stylem, o který se naopak snaží OSR. Takže když řekneš jen "oldschool", tak není úplně jasný, jestli tím myslíš Garryho hry a 0DnD, nebo OSR. Může to být obojí.

Když si například půjdeš zejtra zahrát podle pravidel 0DnD, tak to bude oldschool, ale nebude to OSR hra.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3226
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od ShadoWWW » 1. 4. 2019, 19:14

Čím víc jsem se dozvídal o historii DnD, tím víc mi přišlo, že za to, že je DnD RPG, vděčíme víc Arnesonovi než Gygaxovi. Být jen Gygaxe, tak je DnD snad navždy pravidlově překombinovaná figurková bojovka, nejspíš ne nepodobná DnD 4E. Za role-playové prvky v DnD vděčíme hlavně Arnesonovi.

Kdybych si měl vybrat, se kterým z autorů bych si zahrál, byl by to určitě Arneson, ne Gygax.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3226
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od ShadoWWW » 2. 4. 2019, 20:45

Markusi, máš vhled do toho, jak se OSR komunita vyrovnává s ukončením Google Plus? Co vím, tak to byla její primární platforma.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 3. 4. 2019, 02:45, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Cilapi Márameldon a 2 hosti