[články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21567
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Sosacek » 4. 10. 2019, 07:56

Tyjo ted to prochazim a dobry.
SEE YOU SPACE COWBOY.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11799
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 4. 10. 2019, 10:37

Jerson píše:
4. 10. 2019, 06:48
To není jediný seznam - mám také organizace a fenomény, jakož i další kategorie. Ale blbé je, že to provazování musím dělat ručně, i když můj původní požadavek byl právě na tagování, aby to bylo jednoduché a rychlé na práci - jen to neumím naprogramovat a nesehnal jsem člověka, který by mi to udělal tak jak potřebuju.
Obávám se, že program, který by za tebe něco vymýšlel, neumí napsat nikdo.

Pořád ti asi nerozumím. Máš před sebou složitej problém. Ty se nedají řešit najednou, je třeba je rozdělit na menší části. Při hraní RPGčka se to rozdělení zrovna celkem nabízí - stačí přemýšlet vždy jen nad tím, co ovlivňuje současné dění ve hře. Něco se děje, zajímá to tyhle dvě organizace a tohohle milionáře. Nemá smysl vymyslet tisíc lidí, kteří to budou ovlivňovat, protože to nedokážeš dostat do hry a když, tak to bude totálně rozplizlý.

V každý moment hry tudíž musíš řešit jen malou skupinu lidí nebo organizací, nehledě na to, že jich máš ve svém světě hromadu. Jestli to takhle neděláš, tak doporučuju si to vyzkoušet - pomůže ti to víc než všechny programy dohromady.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Jerson » 4. 10. 2019, 13:59

Nepotřebuju program na vymýšlení, ale na jednoduchou evidenci a spojování. Teď si poznamenám nějaký fenomén, zapíšu si ho na stránky, a musím ročně projít hromadu dalších stránek, abych na tu jednu ručně napsal a vložit příslušné odkazy, zformátoval je a učesal. Když bych měl třeba aplikaci, ve které si napíšu virtuální kartičku a na tu pak tažením napojím všechny související prvky, takže by mi vygenerovala příslušné seznamy, ušetřilo by mi to spoustu práce.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5122
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Bifi » 5. 10. 2019, 15:19

K diskusii o nástrojoch pre dynamizovanie sandboxu: Práve som v Slumbering Ursine Dunes a Fever-Dreaming Marlinko narazil na mechaniku "chaos event index" - so špecifickými činnosťami/úspechmi postáv klesá alebo rastie jeho honota a produkuje weird eventy rôznych kategórií.
Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

MarkyParky
Příspěvky: 8331
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od MarkyParky » 6. 10. 2019, 13:53

Markus: Používat výstupy z odehraných dobrodružství jako vstupy random generátorů je hezký nápad jak ten obsah ve hře udržet. Přesně něco takového jsem myslel, že v tom článku chybí. A má to oldschoolového ducha.

Jinak ten ApocalypseWorld na to jde úplně od lesa. Staví to tak, že dost nechává věci na pozadí nevyřčené, ale má hezkou mechaniku, která určí co se stane, ve chvíli kdy dlouho odložená hrozba vstoupí na scénu, aniž by to pozadí simuloval ... a nechává pak hráče + GMa zase objevovat skrze hraní (tzn. hraním nagenerovat vysvětlení), co se vlastně mezitím stalo (nebo to nechá jako nevysvětlené tajemství, pokud se tam s tou kamerou nevrátí).



York:
Právě jsi mi dal asi takovouhle radu:
MarkyParkyŠkolák píše: Dokud se učím jednotlivé školní předměty, třeba matematiku, nebo češtinu, nebo dějepis nebo fyziku, tak to zvládám. Ale mám problém s tím, kombinovat znalosti ze všech předmětů dohromady a třeba si během hodiny fyziky vzpomenout na vzoreček, co už z nám z matematiky, nebo se mi nedaří si vybavit souvislosti z dějepisu, když se učím literaturu.
YorkPoradce píše: Víš co? To máš jendoduchý. V každou chvil řeš jen znalosti jednoho předmětu dohromady. Uč se matiku zvlášť, češtinu zvlášť, dějepis zvlášť a fyziku zvlášť. Tak toho budeš muset zvládnout mnohem míň a udržíš si v každé chvíli přehled o všem, co se učíš.
Krčím rameny :)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11799
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 6. 10. 2019, 14:28

MarkyParky píše:
6. 10. 2019, 13:53
Krčím rameny :)
Já už krčit rameny nemusím, protože jsi to udělal za mě ;)

MarkyParky píše:
6. 10. 2019, 13:53
nechává pak hráče + GMa zase objevovat skrze hraní (tzn. hraním nagenerovat vysvětlení), co se vlastně mezitím stalo
BTW tohle v zásadě dělám, jen tomu neříkám mechanika.

V přípravě (nebo v rozmýšlení o hře, což je de facto příprava) neřeší, co se stane. Přemýšlím jen o tom, jak se rozhodnou NPCčka, kterých se aktuální dění týká. Tedy co se pokusí udělat.

Až při hře, společně s hráči, pak vymýšlím, jak to zinteraguje se vším ostatním a jak se o tom dozví postavy.


Čili například:

Příprava: Jeden z triarchů chce převzít vládu nad městem.

Vlastní hra: Jsem jedním z triarchů a chci převzít vládu nad městem. Jak to udělám?

1) Potřebuju armádu. Kde ji seženu?

2) Shodou okolností jsme dříve zadefinovali, že triarchův syn je generál ve službách jednoho z daidochů a velí docela slušné armádě. Ergo se nabízí, aby triach povolal svého syna (propojení se stávajícím herním obsahem).

3) Jak se o tom dozvědí postavy? Mohou se dostat k dopisu pro triarchova syna (nepravděpodobné, ale kdyby se naskytla příležitost, tak bych jim ho přihrál). Nebo to zjistí, až když připlují lodě.

=> Předám hráčům informaci o tom, že do města připluly válečné lodě plné vojáků (postavy by s tím v ten moment ještě mohly interagovat, pokud by zrovna byly ve městě. Což ale nebyly, takže jsem jim tu informaci poslal jinak - dostaly dopis od trpaslického prince, se kterým spolupracovali, že se ve městě schyluje k něčemu zásadnímu, a že je tam nutně okamžitě potřebuje).

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10147
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Markus » 12. 10. 2019, 21:00

Pokračuju v nakousnuté úvaze článkem o posouvání času, downtimu, získávání nových schopností a přípravě dějových linií. Je tot totiž téma, které aktuálně dost řeším.

:arrow? O plynutí času mimo hru: odpočinek, hýření, výcvik, kalendář a naskriptované události
Po dohrání posledního dobrodružství hráči deklarovali touhu strávit nějaký čas léčením a odpočíváním ve vesnici, což mě donutilo ujasnit si, jak vlastně chci s plynutím času mimo hru pracovat. (Mimochodem, začínám to řešit teprve po devíti sezeních kampaně, dřív to nebylo nutné… tady vidíte princip průběžného bastlení v praxi).

Vždycky jsem totiž chtěl v kampani pracovat i s mimoherním časem – nelíbí se mi, když hrdinové přebíhají z dobrodružství na dobrodružství a nevedou žádný život mezi tím, neodpočívají, neutrácejí peníze chlast a bordely. Navíc se mi líbí idea, že v herním světě odehrajeme třeba několik let, což umožní rozvinout nějaký celkový příběh. A ještě mám ještě jednu krásnou představu – a tady se nejspíš dostávám do sféry neuskutečnitelné utopie – ale líbilo by se mi, kdyby se třeba kouzelník rozhodl uskutečnit nějaký dlouhý rituál trvající dejme tomu tři měsíce a hráč by si prostě v mezičase udělal jinou postavu a kouzelníka nechal pracovat. A takhle by v kampani každý mohl mít po světě rozestrkaných víc postav, které by se věnovaly něčemu dlouhodobějšímu, a hrál by za ty, které jsou zrovna volné.
Je to vlastně článek z žánru "Jak to řeším já", takže by mě dost zajímalo, jak to řeší ostatní. Třeba od vás něco vykradu :) Nakousl jsem vlastně tři témata:

- Kalendář a plánování událostí v kampaně. To jsme tady řešili na uplynulých stránkách.

- Práce s mimoherním časem, odpočinkem léčením. Tady by mě zajímalo, jestli to ve hře přeskakujete, nebo poctivě řešíte. A pokud to řešíte, co můžou postavy v mimoherním čase dělat a jaké to má efekty? Ptám se... ehm... pro kamaráda, který by to chtěl vykrást do své tabulky.

- A do třetice získávání nových schopností v průběhu hry, což jsem spíš jen okrajově nakousl. Je to takový leitmotiv, který tu řeší víc lidí. Tuším že Yorkův Dračák na tom měl být celý postavený? A pak to někdo zmiňoval jako explicitní cíl své kampaně? (Vandalicus? Nebo se pletu?). Zajímalo by mě, jaké s tím máte zkušenosti, protože já zatím žádné.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11799
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 12. 10. 2019, 21:37

Markus píše:
12. 10. 2019, 21:00
A do třetice získávání nových schopností v průběhu hry, což jsem spíš jen okrajově nakousl. Je to takový leitmotiv, který tu řeší víc lidí. Tuším že Yorkův Dračák na tom měl být celý postavený?
Jak to myslíš? Na získávání schopností v průběhu hry jsou imho postavena skoro všechna RPGčka.

MarkyParky
Příspěvky: 8331
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od MarkyParky » 12. 10. 2019, 22:35

Myslím, že Markus myslel "získávám nové schopnosti až jako odměnu za události odehrané/věci nalezené v herním světě", nikoliv "postupuji po předpřipraveném žebříčku rozvoje postavy".

Tzn. například to, co tys měl ve svých dungeonech - postavy nemají dovednosti, postavy sbírají itemy, které jim propůjčují schopnost.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11799
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 12. 10. 2019, 23:06

MarkyParky píše:
12. 10. 2019, 22:35
Myslím, že Markus myslel "získávám nové schopnosti až jako odměnu za události odehrané/věci nalezené v herním světě", nikoliv "postupuji po předpřipraveném žebříčku rozvoje postavy".

Tzn. například to, co tys měl ve svých dungeonech - postavy nemají dovednosti, postavy sbírají itemy, které jim propůjčují schopnost.
Aha.

No, o tom už jsem se rozepisoval. Funguje to dobře, ale jen za předpokladu, že je připraveno dost schopností a příležitostí, kde je postavy mohou nalézt. Když po třech dungeonech PJovi dojdou síly a pak půl roku postavy nedostanou nic, tak je to dost naprd...

Levelování má tomu výhodu v tom, že není vázané na konkrétní herní obsah. Ale pořád samozřejmě ty schopnosti musejí existovat, aby se je postavy mohly učit. Nacházení schopností po světě je zas super v tom, že to dá postavám přímou a hmatatelnou motivaci, proč dungeony a jiná nebezpečná místa prozkoumávat.


edit: Jen pro upřesnění: Dračák tomu říkám právě od chvíle, kdy jsem opustil myšlenku, že všechny schopnosti budou z itemů, a začal jsem pracovat na levelovacím systému. Do dé doby jsem tomu říkal dungeoncrawl ;-)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Jerson » 12. 10. 2019, 23:13

A nemůžou si hráči schopnosti vymýšlet podle toho, co během hry jejich postavy zažily?

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11799
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od York » 12. 10. 2019, 23:26

Jerson píše:
12. 10. 2019, 23:13
A nemůžou si hráči schopnosti vymýšlet podle toho, co během hry jejich postavy zažily?
Můžou, ale pak to nebude mít ten prvek objevování a získávání (užitečných) pokladů.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Jerson » 13. 10. 2019, 06:26

To se přeci nevylučuje.

Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 232
Registrován: 17. 4. 2006, 19:04
Bydliště: Brno

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Vandalicus » 13. 10. 2019, 11:40

Ne, tohle ve hre nemam.

Ale to levelovani behem downtimu je vec, co se me fakt libi. Vlastne jedna z mala veci, ktera ktera se mi libila na staryn Dracaku - ze kvuli levelovani ses musel "vratit za svym mistrem" a nejaky cas trenovat. V 5e proste poskocis a zlepsi se ti hodnoty, v hlave se ti zhmotni novy kouzla... jo, asi to jde obkecat tim, ze se to ucis "celou dobu" a prekroceni nove urovne symbolizuje to, ze to ted uz "umis pouzivat", ale to vraceni se me vzdycky atmosfericky libilo (byt to neni uplne prakticke pro pribehovou hru)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16806
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [články] Jak jsem se učil hrát old-schoolově

Příspěvek od Jerson » 13. 10. 2019, 15:32

Mně se zase myšlenka učení od mistra nelíbí, zejména když se postava nic nového nenaučí, a jen se jí zvednou čísla u schopností. A má to ještě trvat tři měsíce. Dává to smysl stejně málo jako levelování uprostřed jeskyně s naučením nových kouzel.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host