Jak začít hrát od nuly
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12359
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak začít hrát od nuly
Pokud bych měl doporučit systémy pro lidi, co chtějí začít hrát, ale nechtějí se probírat strašně složitými pravidly, pak bych měl pár nápadů (seřazeny bez priority):
- DnD 5. edice (oficiální stránky tady) - Je to komerční produkt a musíš si ho koupit, ale pátá edice DnD se opravdu povedla - jsou to pěkná pravidla (mnohem komplexnější než následující produkty, ale taková "tradiční" a nejsou zase tak strašně složitá). V pravidlech je spousta pěkných nápadů, je pro ně tuny doplňků, dobrodružství a podpory. Pokud DnD, tak pátou edici.
- DnD 5. edice (oficiální stránky tady) - Je to komerční produkt a musíš si ho koupit, ale pátá edice DnD se opravdu povedla - jsou to pěkná pravidla (mnohem komplexnější než následující produkty, ale taková "tradiční" a nejsou zase tak strašně složitá). V pravidlech je spousta pěkných nápadů, je pro ně tuny doplňků, dobrodružství a podpory. Pokud DnD, tak pátou edici.
- Dungeon World (SRD je tady) - Pokud chceš atmosféru DnD, ale štvou tě složitá pravidla, pak DW. Existuje i PDF ke koupi, ale na netu se toulají i verze zadarmo (viz odkaz) - jsou to úžasně jednoduchá pravidla, která simulují zážitek z hraní dungeonů. Jde na ně rychle naskočit a vysvětlit je, zatímco do hry vnáší spoustu nápadů.Dungeons and Dragons (D&D) is a pen-and-paper fantasy roleplaying game that has gone through many iterations. In it, players design characters to roleplay and complete missions and challenges presented by the Dungeon Master (DM), fighting enemies and solving puzzles along the way. The storyline of each game is normally free-form: the DM can decide what to include and the players contribute their own unique playstyles. Even if you use a module, the experience can be hugely different depending on the players. Regardless of the edition, there are three main books that you generally need to play the game: the Player's Handbook, the Dungeon Master's Guide, and the Monster Manual.
This game is set in a medieval time period, so everything is somewhat old-fashioned.
- Red Box Hack (PDF ke stažení tady) - Velice podobné předchozímu, trochu starší, ale jsou tam super nápady a je zadarmo. Určitě stojí za nakouknutí, minimálně pro inspiraci.Dungeon World is a world of fantastic adventure. A world of magic, gods and demons, of good and evil, law and chaos. Brave heroes venture into the most dangerous corners of the land in search of gold and glory.
- Lady Blackbird (PDF ke stažení tady) - Lady Blackbird je úžasná věc, která nabízí skvělou atmosféru, jednoduchá pravidla a je to ideální "výkop", kde začít. Nabízí přímo dobrodružství (připravené postavy, příběh) se kterým se prostě dá začít a zažít dobrodružství s létajícími loděmi a piráty v oblacích. Klidně bych to před kamarády postavil, odehrál... a tím je navnadil na další hraní. Pokud znají deskovky, nebudou mít s tímhle žádný problém. Rozhodně stojí za nakouknutí.What is Red Box Hack?
It’s sort of a reimagining of Basic D&D, only with some story-game elements and set in a more wuxia asian-themed world. Like D&D it has levels, hit points, and classes (seven: four human and three non-human), and XP is gained through killing monsters and getting treasure. It’s simplified quite a bit (the entire game is only 23 pages), and is extremely and entertainingly pick-up-and-playable.
- Příběhy Impéria (zjednodušená verze tady) - Když už to tu zaznělo, tak neodoláme a nestydatě si přihřejeme polívčičku. Pokud by tě lákalo hrát ve viktoriánské Anglii 19. století, tak se zkus mrknout. Pravidla jsou jednoduchá a pro případné dotazy jsme jako pachatelé na RPG Fóru k dispozici.Lady Blackbird is on the run from an arranged marriage to Count Carlowe. She hired a smuggler skyship, The Owl, to take her from her palace on the Imperial world of Ilysium to the far reaches of the Remnants, so she could be with her once secret lover: the pirate king Uriah Flint.
HOWEVER, just before reaching the halfway point of Haven, The Owl was pursued and captured by the Imperial cruiser Hand of Sorrow, under charges of flying a false flag.
EVEN NOW, Lady Blackbird, her bodyguard, and the crew of The Owl are detained in the brig, while the Imperial commander runs the smuggler ship’s registry over the wireless. It’s only a matter of time before they discover the outstanding warrants and learn that The Owl is owned by none other than the infamous outcast, Cyrus Vance.
How will Lady Blackbird and the others escape the Hand of Sorrow?
What dangers lie in their path?
Will they be able to find the secret lair of the pirate king? if they do, will Uriah Flint accept Lady Blackbird as his bride? By the time they get there, will she want him to?
Go. Play. And find out.
Držíme palce, aby se vám podařilo začít hrát a neboj se na cokoli ptát (od toho tu Fórum je) nebo dávat zápisy z vašich her!Už jste někdy po přečtení knihy toužili po tom, aby měla ještě jednou tolik stránek? Přáli jste si, aby film, který jste právě viděli, neskončil a vy se mohli dívat dále? Chtěli jste shlédnout hry skryté za oponou divadla?
Příběhy Impéria vám to mohou nabídnout. Jedná se o "hru na hrdiny" z prostředí fantastického viktoriánského 19. století, kde magie dosud proudí zemí. Odehrávají se v tajemném a čarovném viktoriánském světě devatenáctého století, v době, kdy britské Impérium vládne mořím a pevninám. Londýn zakrývá dusivý dým továren a výhní, pára roztáčí kola průmyslové revoluce. Stará magie však stále proudí zemí. Anglickými ulicemi, studenými a vlhkými v nočním vzduchu, procházejí mágové, skřítci provádějí své kousky a mezi lidmi žijí své životy v kabátech a cylindrech skřeti, faunové a další stvoření, která dnes známe jen z vyprávění.
Svět Impéria je světem tajemných britských ostrovů, které se utápí v magických mlhách a kde k nebi ční dolmeny a kamenné kruhy jako vzpomínka na lid, který tu kdysi žil před lidmi. Zemí projíždějí rytíři ze Země kouzel a hraniční skřeti stále obývají polorozbořené věže skotské vysočiny. Za nocí se hvozdy a údolími rozléhá vytí vlkodlačí smečky a měsíční světlo se odráží od hřív jednorožců. Duchové, kteří nenalezli pokoje, se vrací zpět mezi lidi a jejich příbytky, čarodějnice se připravují na sabat a démoni a andělé se objevují na Zemi, aby jednali jménem svých vládců.
Re: Jak začít hrát od nuly
Tak se hlásím s malým updatem: pro první hru jsem se rozhodl vytvořit 8 postav (hráčů je 7, takže všichni měli na výběr aspoň ze dvou). Těmto postavám jsem vytvořil primitivní deníky postavy, které obsahovaly jméno, krátký popis, vybavení, schopnosti, vlastnosti z D&D (ovšem pouze jejich opravy, tedy ne hodnoty mezi 3 a 20, ale mezi -3 a +3.
Dobrodružství jsem se rozhodl vytvořit custom, šlo o záchrannou výpravu, kdy hráči měli zachránit tři členy své vesnice, kteří šli prozkoumávat kemp banditů. Ve skutečnosti ale tato tříčlenná výprava měla získat prastarý artefakt, schovaný v chrámu starých bohů, pomocí kterého by významný obyvatel vesnice získal temnou moc.
Výprava šla v podstatě dobře, každá postava měla nějakou motivaci na výpravu jít, takže vykopat je nebyl takový problém. Hráči se dost dlouho dostávali do roleplaye a řešili každý detail, ale většinou kuprospěchu. Výprava dopadla pro jejich postavy špatně – k artefaktu přišli pozdě a uvolnila se jeho temná síla, která je zabila. Napojil jsem ale smrt premade postav na jejich postavy v následující kampani: nové postavy si totiž celou výpravu za artefaktem pamatují jako noční můru.
Hráči byli dobrodružstvím nadšení a ihned jsme se domluvili na další dobrodružství. Další kampaň jsem se nakonec rozhodl nasadit na pravidla D&D 5e, po dalším dobrodružství sem zas můžu hodit nějakej update.
Ještě jednou moc díky všem za pomoc a cenné rady. Jste boží.
Dobrodružství jsem se rozhodl vytvořit custom, šlo o záchrannou výpravu, kdy hráči měli zachránit tři členy své vesnice, kteří šli prozkoumávat kemp banditů. Ve skutečnosti ale tato tříčlenná výprava měla získat prastarý artefakt, schovaný v chrámu starých bohů, pomocí kterého by významný obyvatel vesnice získal temnou moc.
Výprava šla v podstatě dobře, každá postava měla nějakou motivaci na výpravu jít, takže vykopat je nebyl takový problém. Hráči se dost dlouho dostávali do roleplaye a řešili každý detail, ale většinou kuprospěchu. Výprava dopadla pro jejich postavy špatně – k artefaktu přišli pozdě a uvolnila se jeho temná síla, která je zabila. Napojil jsem ale smrt premade postav na jejich postavy v následující kampani: nové postavy si totiž celou výpravu za artefaktem pamatují jako noční můru.
Hráči byli dobrodružstvím nadšení a ihned jsme se domluvili na další dobrodružství. Další kampaň jsem se nakonec rozhodl nasadit na pravidla D&D 5e, po dalším dobrodružství sem zas můžu hodit nějakej update.
Ještě jednou moc díky všem za pomoc a cenné rady. Jste boží.
Poradte novackovy
Zdravím,
ja a moje parta na deskové hry jsme se rozhodli vyzkoušet nejaké to "papírové" rpg. Já jsem se před pár lety zúčastnil zopár sezení DrD 1.5, ostatní by byly úplnými nováčky. Tedy pokud se ovšem nerátají hry jako například Descent, Fallout ... Tak jsem začal pátrat po nějakom tom rpg, na kterém by se dalo celkem v pohodě začít. Nejvíc se mi pozdává Pathfinder, hlavně pro možnosť "customizace". Taky se mi líby možnost begginer edice. Nemohl jsem však najít nijaký cz/sk obchod kde by se dala koupit, okrem Amazonu, kde byla dost drahá. Teď k otázkám. Nepoznáte obchod kde by se dal Pathfinder koupit, nejlépe begginer edice? Nebylo by lepší počkat na Pathfinder 2? Na jaké další rpg bych se mohl podívat, které by hráčim nechávalo dostatočnou volnost, a zároveň by mně vstupní náklady neposlali do bankrotu?
ja a moje parta na deskové hry jsme se rozhodli vyzkoušet nejaké to "papírové" rpg. Já jsem se před pár lety zúčastnil zopár sezení DrD 1.5, ostatní by byly úplnými nováčky. Tedy pokud se ovšem nerátají hry jako například Descent, Fallout ... Tak jsem začal pátrat po nějakom tom rpg, na kterém by se dalo celkem v pohodě začít. Nejvíc se mi pozdává Pathfinder, hlavně pro možnosť "customizace". Taky se mi líby možnost begginer edice. Nemohl jsem však najít nijaký cz/sk obchod kde by se dala koupit, okrem Amazonu, kde byla dost drahá. Teď k otázkám. Nepoznáte obchod kde by se dal Pathfinder koupit, nejlépe begginer edice? Nebylo by lepší počkat na Pathfinder 2? Na jaké další rpg bych se mohl podívat, které by hráčim nechávalo dostatočnou volnost, a zároveň by mně vstupní náklady neposlali do bankrotu?
Re: Poradte novackovy
Fantasyobchod Pathfinder v nabídce má, dokonce tam vidím i předobjednávku na druhou edici. Beginner Box je ale zjevně vyprodaný a není k mání ani u dodavatele.
Hodně podobná hra je Dugeons&Dragons, s tou určitě chybu neuděláš. Na d20.cz se dá stáhnout předklad do češtiny (měl bys samozřejmě vlastnit originál).
Hodně podobná hra je Dugeons&Dragons, s tou určitě chybu neuděláš. Na d20.cz se dá stáhnout předklad do češtiny (měl bys samozřejmě vlastnit originál).
Re: Poradte novackovy
S eng není problém, ale po startovní edici za DnD príručku hráče, DM a bestiáře mi to vychází kolem 150$ (45$ každá).York píše: ↑2. 8. 2019, 16:57 Fantasyobchod Pathfinder v nabídce má, dokonce tam vidím i předobjednávku na druhou edici. Beginner Box je ale zjevně vyprodaný a není k mání ani u dodavatele.
Hodně podobná hra je Dugeons&Dragons, s tou určitě chybu neuděláš. Na d20.cz se dá stáhnout předklad do češtiny (měl bys samozřejmě vlastnit originál).
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Poradte novackovy
Pokud nevadí angličtina a nechceš moc platit, tak proč nezkusit Low fantasy gaming: https://lowfantasygaming.com/freepdf/
PDF je zdarma, jsou to kompletní pravidla včetně bestiáře, předmětů, tabulek s random věcma, atd., má to docela barvitější souboják než DnD nebo PF, akorát teda pokud nemáš u hraní elektroniku by sis musel důležité věci vytisknout. A nebo koupit softcover za 7 doláčů, nebo hardcover za 22 + poštovné a balné.
Nebo třeba Knave je PDF na 7 stran, akorát teda Ty asi chceš něco hodně crunchy, když cílíš na toho PF, což Knave není, ten je hodně jednoduchý a víc free-form (třeba magie nejsou seznamy tun kouzel, ale soupis hodně volně definovaných efektů), čili tady bys tu volnost měl, ale v jiné formě. https://www.drivethrurpg.com/product/250888/Knave 3 doláče.
Na Mephitu měli Savage Worlds za asi 200 korun, ale už to tam nevidím. A teď je nová edice, tak třeba dostanou nevím. V PDF stojí 10 doláčů.
PDF je zdarma, jsou to kompletní pravidla včetně bestiáře, předmětů, tabulek s random věcma, atd., má to docela barvitější souboják než DnD nebo PF, akorát teda pokud nemáš u hraní elektroniku by sis musel důležité věci vytisknout. A nebo koupit softcover za 7 doláčů, nebo hardcover za 22 + poštovné a balné.
Nebo třeba Knave je PDF na 7 stran, akorát teda Ty asi chceš něco hodně crunchy, když cílíš na toho PF, což Knave není, ten je hodně jednoduchý a víc free-form (třeba magie nejsou seznamy tun kouzel, ale soupis hodně volně definovaných efektů), čili tady bys tu volnost měl, ale v jiné formě. https://www.drivethrurpg.com/product/250888/Knave 3 doláče.
Na Mephitu měli Savage Worlds za asi 200 korun, ale už to tam nevidím. A teď je nová edice, tak třeba dostanou nevím. V PDF stojí 10 doláčů.
Re: Poradte novackovy
PF 2e je strašně složitá. Čísla všude a na všechno. Jestli chceš hrát s nováčky, tak bych ti ji nedoporučoval.
PF 1e moc neznám. Co ale můžeš zkusit, tak je překlad DnD 5e. Visí na d20.cz, zkus se podívat na něj.
PF 1e moc neznám. Co ale můžeš zkusit, tak je překlad DnD 5e. Visí na d20.cz, zkus se podívat na něj.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Poradte novackovy
Využiju tohle téma, abych se zeptal.
Máte někdo zkušenost s nějakým RPG (myšleno příručkou), které vezmou naprostí nováčci, přečtou si ho a dokážou podle něj odehrát ucházející hru, díky které u RPG vydrží, nebo k němu alespoň nezískají odmítavý vztah? Přesněji - byli jste svědky (jako pozorovatelé nebo třeba i z první ruky), jak nějaké RPG takto fungovalo?
Už před lety jsem se zabýval tím, co doporučit lidem, které po mém výkladu koncept RPG zaujal, ale z časových nebo organizačních důvodů nemají možnost si zahrát se mnou, ani v okolí najít nějaké zkušené hráče.
Máte někdo zkušenost s nějakým RPG (myšleno příručkou), které vezmou naprostí nováčci, přečtou si ho a dokážou podle něj odehrát ucházející hru, díky které u RPG vydrží, nebo k němu alespoň nezískají odmítavý vztah? Přesněji - byli jste svědky (jako pozorovatelé nebo třeba i z první ruky), jak nějaké RPG takto fungovalo?
Už před lety jsem se zabýval tím, co doporučit lidem, které po mém výkladu koncept RPG zaujal, ale z časových nebo organizačních důvodů nemají možnost si zahrát se mnou, ani v okolí najít nějaké zkušené hráče.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Poradte novackovy
Dračí doupě, v 90. letech.Jerson píše: ↑26. 5. 2020, 09:33 Máte někdo zkušenost s nějakým RPG (myšleno příručkou), které vezmou naprostí nováčci, přečtou si ho a dokážou podle něj odehrát ucházející hru, díky které u RPG vydrží, nebo k němu alespoň nezískají odmítavý vztah? Přesněji - byli jste svědky (jako pozorovatelé nebo třeba i z první ruky), jak nějaké RPG takto fungovalo?
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Poradte novackovy
Dobře, doplním požadavky. RPG, které by nevyžadovalo stroj času nebo lobotomii, a fungovalo alespoň v 50% případů, tedy udrželo alespoň polovinu hráčů.
hraju: Ω Projekt Omega
- Vallun
- Příspěvky: 32275
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Poradte novackovy
Jerson - dračí doupě:)
Jinak dneska pro novácky Fate rozcestí:)
Jinak dneska pro novácky Fate rozcestí:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Poradte novackovy
Časy se mění jsou tak psané. Když jsem zjistil, že to vyjde v Pevnosti, schválně jsem to napsal jako jeden velký tutotial k RPG, aby to mohli vzít a zahrát si i náhodní čtenáři. Ale nevím, jestli to tak někdo vážně použil. Ta hra má dvě nevýhody, jednak dost svérázné téma, jednak je čistě vyprávěcí a improvizační, což asi netáhne tolik jako různé čísílkové hry zaměřené na překonávání připravených překážek.
Jak byl devadesátkový Dračák blbý, tak byl geniální. Pamatuju si, jak jsem jako kluk zhltnul Jarikovo dobrodružství a okamžitě jsem chtěl hrát! V Příručce Pána jeskyně bylo další dobrodružství, které mi ukázalo, jak to má vypadat doopravy... a ještě než jsem vůbec hrál, už jsem kreslil vlastní jeskyně. Celá pravidla byla dostatečně komplexní a zajímavá (hned jsem si vytvořil postavu), ale zároveň stručná a nezahltila tě stovkami stránek. Další lákadlo byla vidina pravidel pro pokročilé, které si můžu koupit, až se naučím ty pro začátečníky.
"Hra pro začátečníky" vyžaduje dost specifickou kombinaci obsahu. Nejde ani tak o pravidla jako spíš o to, že dáš hráčům nějaké inspirativní materiály, které v nich vzbudí touhu si to zahrát. A poradíš jim, jak to udělat - ideálně stručně na pár stránkách, ne sáhodlouhými akademickými rozbory "o hraní" ve vypravěčské příručce o několika stech stran (což je asi nejjistější způsob, jak hře dát zdání přehnané složitosti a hráče odradit). Dneska se tak hry nepíšou, aspoň ne u nás - většina předpokládá, že už RPGčka hrát umíš, a dá ti jenom čistou mechaniku. Když už přece jenom obsahují nějakou úlitbu začátečníkům, tak to budou spíš instruktážní texty (=zlo), nikoli obsah připravený na hru (= dobro).
Dračák II se snažil a je pořád tím nejlepším, co česky vyšlo, ale maří si to ohromnou komplexitou. Je to fakt "dračák pro experty". Důkazem bídy české scény budiž to, že se stále masivně hraje starý Dračák.
Český překlad DnD 5e je asi to nejlepší, co je u nás dostupné, jakkoli mi to taky nepřijde jako ideální volba.
Jak byl devadesátkový Dračák blbý, tak byl geniální. Pamatuju si, jak jsem jako kluk zhltnul Jarikovo dobrodružství a okamžitě jsem chtěl hrát! V Příručce Pána jeskyně bylo další dobrodružství, které mi ukázalo, jak to má vypadat doopravy... a ještě než jsem vůbec hrál, už jsem kreslil vlastní jeskyně. Celá pravidla byla dostatečně komplexní a zajímavá (hned jsem si vytvořil postavu), ale zároveň stručná a nezahltila tě stovkami stránek. Další lákadlo byla vidina pravidel pro pokročilé, které si můžu koupit, až se naučím ty pro začátečníky.
"Hra pro začátečníky" vyžaduje dost specifickou kombinaci obsahu. Nejde ani tak o pravidla jako spíš o to, že dáš hráčům nějaké inspirativní materiály, které v nich vzbudí touhu si to zahrát. A poradíš jim, jak to udělat - ideálně stručně na pár stránkách, ne sáhodlouhými akademickými rozbory "o hraní" ve vypravěčské příručce o několika stech stran (což je asi nejjistější způsob, jak hře dát zdání přehnané složitosti a hráče odradit). Dneska se tak hry nepíšou, aspoň ne u nás - většina předpokládá, že už RPGčka hrát umíš, a dá ti jenom čistou mechaniku. Když už přece jenom obsahují nějakou úlitbu začátečníkům, tak to budou spíš instruktážní texty (=zlo), nikoli obsah připravený na hru (= dobro).
Dračák II se snažil a je pořád tím nejlepším, co česky vyšlo, ale maří si to ohromnou komplexitou. Je to fakt "dračák pro experty". Důkazem bídy české scény budiž to, že se stále masivně hraje starý Dračák.
Český překlad DnD 5e je asi to nejlepší, co je u nás dostupné, jakkoli mi to taky nepřijde jako ideální volba.
Re: Poradte novackovy
Tak to musí bejt jedině Omega, jinak fakt nevím.
Naposledy upravil(a) OnGe dne 26. 5. 2020, 11:04, celkem upraveno 1 x.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Poradte novackovy
Dungeon world?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů